Suzuki GSX750ES -84 Motor går ujevnt , fusker

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Rfl1968
Innlegg: 43
Registrert: 31 mar 2010, 14:37
Motorsykkelen din: Honda VFR750FK -89,Honda V45 Magna -82

Suzuki GSX750ES -84 Motor går ujevnt , fusker

Legg inn av Rfl1968 »

Har et problem med at motor går litt ujevnt på tomgang. Hvis jeg gir gass så øker turtallet noe inntil en viss grense ( ca. 3000 rpm) , den fusker litt & "putrer" litt i eksos/gassere(vet ikke helt hvor "putre" lyden kommer fra , men høres ut som i eksos) opp til ca.3000 rpm. Ved ca. 3000 rpm så "dør" motoren hen , for deretter å gå opp i 3000 rpm igjen. Hvis jeg holder gassen på dette punktet , så blir motoren stående & jage opp & ned fra tomgang til ca. 3000 rpm. Hvis jeg slipper gassen så går den i normal tomgang. Kommer ikke opp i høyere turtall. Har skiftet plugger , synkronisert gassere , gjort rent luftfilter , skiftet bensin filter , sjekket & skiftet 2 pluggledninger & sjekket coiler. Er det noen som har noen gode tips til hva dette kan skyldes ? Har hatt denne sykkelen i kort tid (byttet mot en bil i vinter) , så har ikke noen "historie" om hva som er gjort/ikke gjort på motor/sykkel.

hilsen
Roar

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Suzuki GSX750ES -84 Motor går ujevnt , fusker

Legg inn av Tysnes »

Hei.du har sykronisert gasserene sier du.då gjekk den vel fint. er dette lenge siden? Virker så den får allt for lite bensin. Kommer det nok ut av kranen. Eller har du vert bort i flotøren,nålen. Er ingen spesialist , dette var det eg kom på i farten. Lykke til.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Suzuki GSX750ES -84 Motor går ujevnt , fusker

Legg inn av Tysnes »

Prøver igjenn. Kan det være så enkelt som kondens. drener alle forgasserene(bunnen i flotørhuset)og fyll på med ny besin.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Suzuki GSX750ES -84 Motor går ujevnt , fusker

Legg inn av rogg »

Vanskelig å si, men starter som regel med det enkleste. Bensin er ferskvare... Er bensinen gammel, tøm tanken og fyll på ny. Benytt anledningen når tanken er tom, og sjekke kranen og filteret som sitter på kranen inne i tanken. Kan være drit som hindrer bensinen å komme ut fra tanken på filtret eller krana.
Så regner jeg med det er et eget bensinfilter mellom tank og gassere...bytt dette også. Selv nye filter kan det være feil med.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

stenR
Innlegg: 11
Registrert: 12 des 2006, 22:56

Re: Suzuki GSX750ES -84 Motor går ujevnt , fusker

Legg inn av stenR »

Hadde noen veldig lignende symptomer på min gamle ES. Der var det spenningsregulatoren som hadde tatt kvelden (ladet ~17V på tomgang) og fritert tenningsmodulen. En ikke helt uvanlig feil på ES. Finnes ettermarkedsmoduler, så ikke spesielt kostbar affære. Ingen hoggere i Norge eller Sverige hadde tenningsmodul til ES da min røk (sikkert 6-7 år siden nå), og det sier jo litt.

Men du bør jo utelukke bensinkrana (vanlig feil) og forgasserproblemer først før du begynner å handle relativt dyre deler. Hvis du kjenner noen med ES, så kan du jo bytte over tenningsmodulen (ETTER at du har målt ladespenningen) og se om det fikser problemet.

StenR

Svar