Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Gammelsmurfen »

MortenL skrev: 30 apr 2022, 13:52 Noen som har formening om kuttene som vises på dekksidene her? Jeg leverte dekk og sykkel på verksted for 8 dager siden for omlegging, og i dag ser jeg disse kuttene. Det ene går rundt 80% av dekket. Minner om knivskader etter at de har skåret bort plastikken som dekkene var kledd i..🤔
Antar at dine antagelser om årsak er korrekte, det ser veldig slik ut og dette hadde jeg ikke akseptert!
Hadde det vært i kjøre/slitebanen i dekket, så hadde det vært noe annet om det ikke hadde vært særlig dypt, men i dekksiden - nei!

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av MortenL »

Takker for svar alle. Motorsykkelsiden på Facebook ser ut til å være enige med oss, men det er også en del der som mener at skadene kan ha vørt på dekkene fra leverandør. (Kjøpte dekkene på nett). Jeg tenker at om dekkene hadde vært skadet fra før så burde i hvert fall verkstedet som monterte de ha informert om dette.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

MortenL skrev: 01 mai 2022, 07:20 Takker for svar alle. Motorsykkelsiden på Facebook ser ut til å være enige med oss, men det er også en del der som mener at skadene kan ha vørt på dekkene fra leverandør. (Kjøpte dekkene på nett). Jeg tenker at om dekkene hadde vært skadet fra før så burde i hvert fall verkstedet som monterte de ha informert om dette.
Å mene at dette er en skade som skyldes leverandør, evt. produsenten anser jeg som lite troverdig og ditto lite sannsynlig. Har selv aldri sett noe lignende før.
For egen del ville jeg hatt problemer med å akseptere denne skaden hvis det viser seg at den skyldes en åpenbart skarp gjenstand.
Dekksidene på MC-dekk er riktignok ganske robuste, noen merker med stivere stamme enn andre, men likevel sitter det langt inne for egen del å akseptere denne "skjendingen"...

Kjenner til at noe lignende skjedde i "gamledager" hvor butikkpersonale åpnet pappemballasjet med en skarp liten kniv, som mange åpenbart hadde justert feil med den følge at man skar tilsvarende spor i innholdet, som gjerne var melposer eller plastflasker med f.eks. saft eller vaskemidler...
Mange en butikksjef som himlet med øynene da den butikkansatte beskjemmet måtte erkjenne å ha tabbet seg kraftig ut...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Oliver05
Innlegg: 20
Registrert: 24 feb 2022, 00:53
Motorsykkelen din: Yamaha mt 125 2018

Dekk til Yamaha MT-125?

Legg inn av Oliver05 »

Hei
Hvilke dekk bør jeg bruke på min yamaha mt-125
Kjører for det meste til skolen og ofte lange og korte turer.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Dekk

Legg inn av SilverSmurfer »

For korte turer ville jeg bare ha ringt nærmeste verksted og spurt.

Du trenger bare noe enkle greier, så varer de lenge.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dekk

Legg inn av mekkern »

Michelin Pilot Active er greie all round dekk for lettere sykler.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Oliver05
Innlegg: 20
Registrert: 24 feb 2022, 00:53
Motorsykkelen din: Yamaha mt 125 2018

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Oliver05 »

Er det best å kjøpe dekket selv og deretter be en mekaniker å sette det på, eller si hvilket dekk du vil ha

Oliver05
Innlegg: 20
Registrert: 24 feb 2022, 00:53
Motorsykkelen din: Yamaha mt 125 2018

Dekk - la verksted/mekaniker velge eller ta med selv?

Legg inn av Oliver05 »

Hei
Hvordan er det det foregår hos mekaniker når du skal ha nytt dekk, må du velge dekk selv, eller må man kjøpe selv å ta det med til mekaniker.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dekk - la verksted/mekaniker velge eller ta med selv?

Legg inn av AJ »

Oliver05 skrev: 08 mai 2022, 16:52 Hei
Hvordan er det det foregår hos mekaniker når du skal ha nytt dekk, må du velge dekk selv, eller må man kjøpe selv å ta det med til mekaniker.
For det første vil det være fint om du legger ut dekkspørsmål i den store dekktråden. Dvs. den jeg slo sammen den forrige dekktråden din med.

Og til orientering; selv om du bruker en allerede eksisterende tråd kan du lage egen overskrift på innlegget du skriver i tråden.
Dermed vil det framgå klart hva du spør om/lurer på. Forutsatt, selvfølgelig, at overskriften gir en god beskrivelse av spørsmålet/problemet.

Så til det du spør om.
Selv får jeg byttet på et verksted jeg stoler på. Og jeg velger dekk selv, men overlater bestillingen og dekkbyttet til verkstedet.

Hvis du velger å kjøpe dekk selv via f.eks. Dekkonline eller annen dekkselger, gjerne for å spare noen kroner, så anbefaler jeg deg å sjekke på forhånd hvilke dekkomleggere du kan bruke. Noen uavhengige dekkomleggere har avtale med f.eks. Dekkonline.
Når det gjelder vanlige MC-verksteder så vil jeg anbefale at du tar kontakt og får en pris på dekkomleggingen hvis du kommer eller får levert egenbestilte dekk til verkstedet.
Jeg vil tro de fleste MC-verksteder helst ser at du la dem bestille og gjøre jobben for deg.
Men dette vil du få klart svar på ved å ta kontakt med verkstedet. Som også vil kunne hjelpoe deg med å finne det mest egnede dekket til din sykkel.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Be gjerne er par verksteder om tilbud på nye dekk og omlegging, da har du en referansepris.
Arbeidet med å ta av og på hjulene fra sykkelen kan du jo vurdere å gjøre selv om du har mulighet, dette koste gjerne litt.
Hos et verksted får du gjerne rabatt på dekk og omlegging om du kjøper av dem, kommer du med dekk du har kjøpt selv får du sjelden rabatt på omlegging og balansering.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av utc »

Er det egentlig så mye å spare på å kjøpe dekk i Tyskland ? (dekkonline.no)
Til min ATAS 1100 koster dekk type Pirelli Scorpion Rally STR ferdig på felg Kr. 3.800,- hos min lokale dekkpusher. Kjøper du dekk i tyskland må du ut med Kr 3.476,- for samme dekksettet pluss montering pluss all den tiden du bruker på å måtte finne en som gidder å legge om med mindre du gjør det selv. La oss si at du betaler 400 for omlegging pr dekk så er "utenlandssummen" Kr. 4.276,-. Ergo blir det dyrere å handle i utlandet. Dessuten er garantien noe du bare kan skyte en hvit pil etter om dekkene er kjøpt i utlandet. Det koster iallefall mye tid om du skal gjøre et fåfengt forsøk på å reklamere i utlandet.
En ting til for de sparekåte; Handler du i Norge så sørger man for lokal omsetning, skatteinntekter og man beholder arbeidsplasser i Norge. DET er en faktor som jeg synes bør veie tungt. Jeg vet de færreste ikke tenker på det men jeg synes man bør tenke på det allikevel. Det kunne vært din arbeidsplass og dine inntekter det går utover. I siste instans får NAV færre penger å rutte med. Så man må spørre seg selv; har jeg egentlig samvittighet til å handle i utlandet ?
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Når andre dimensjoner/merker kan skille over 3000,-for ett sett så.....OG de tar seg i tillegg betalt for omlegg...

så der har du en god avtale vil jeg si..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

utc skrev: 09 mai 2022, 14:48 Er det egentlig så mye å spare på å kjøpe dekk i Tyskland ? (dekkonline.no)

En ting til for de sparekåte; Handler du i Norge så sørger man for lokal omsetning,
Nei det er ikke det ! - men for meg som "må" kjøpe dekk på nett uansett så er det lite alternativ.

Det er 230 km til nærmeste dekkforhandler som har et volum som gjør at de kan ta en sparsom avanse. Lokalt ville jeg alene hatt bortimot 50% av omsetninga (ja kanskje mer) så smått er det "ute i distriktet". 6 sett i året kan kansje være et stort salg her ?

Så er jeg heldig, legger om og balanserer sjøl - og har dekk på lager.

Den lokale MC-klubben har også kjøpt omlegger og balanseringsmaskin - så da blir markedet svært lite...

Da sier det seg sjøl at vi må være om oss - vi må tilegne oss kunnskap vi strengt tatt ikke trenger og må "hekse" både deler og erstatninger sjøl...

Du bruker et uttrykk "de sparekåte" - og må da tillegge at jeg skjønner iveren etter å spare en tusenlapp - men alikevel ikke. En god sesong for meg vil utgiften til dekk ligge på drøye 12000,- (hadde jeg kjøpt lokalt så hadde det blitt rundt 16000,- - men for de som bytter et sett annet hvert år eller skjeldnere - så skjønner jeg ikke spare iveren. 2000,- eller 3000,- i året er jo ikke noe å skrike over... :scratch

Men jeg må tilføye at heller ikke jeg hiver pengene fra meg - jeg er hele tiden på utkikk etter gode tilbud og har hatt opptil 2 dekk sett til ST1100 under senga - nå er det bare et sett - siden RTen også må ha litt.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

magnuuus
Innlegg: 19
Registrert: 19 sep 2020, 23:52
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av magnuuus »

utc skrev: 09 mai 2022, 14:48 En ting til for de sparekåte; Handler du i Norge så sørger man for lokal omsetning, skatteinntekter og man beholder arbeidsplasser i Norge. DET er en faktor som jeg synes bør veie tungt. Jeg vet de færreste ikke tenker på det men jeg synes man bør tenke på det allikevel. Det kunne vært din arbeidsplass og dine inntekter det går utover. I siste instans får NAV færre penger å rutte med. Så man må spørre seg selv; har jeg egentlig samvittighet til å handle i utlandet ?
Synes du ordlegger deg litt dumt her. Forstår poenget ditt, men i min situasjon er det faktisk tusener å spare, og 2-3k er faktisk veldig mye for enkelte av oss. Er helt enig i at man skal støtte lokale bedrifter, men kun hvis man har mulighet.

Jeg fikk tilbud fra mitt merkeverksted om 5500kr for et dekksett + montering og balansering, men med litt research og bruk av dekkmann fikk jeg alt til rett under 3000 ved forrige dekkskift.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av utc »

magnuuus skrev: 09 mai 2022, 21:17
utc skrev: 09 mai 2022, 14:48 En ting til for de sparekåte; Handler du i Norge så sørger man for lokal omsetning, skatteinntekter og man beholder arbeidsplasser i Norge. DET er en faktor som jeg synes bør veie tungt. Jeg vet de færreste ikke tenker på det men jeg synes man bør tenke på det allikevel. Det kunne vært din arbeidsplass og dine inntekter det går utover. I siste instans får NAV færre penger å rutte med. Så man må spørre seg selv; har jeg egentlig samvittighet til å handle i utlandet ?
Synes du ordlegger deg litt dumt her. Forstår poenget ditt, men i min situasjon er det faktisk tusener å spare, og 2-3k er faktisk veldig mye for enkelte av oss. Er helt enig i at man skal støtte lokale bedrifter, men kun hvis man har mulighet.

Jeg fikk tilbud fra mitt merkeverksted om 5500kr for et dekksett + montering og balansering, men med litt research og bruk av dekkmann fikk jeg alt til rett under 3000 ved forrige dekkskift.
Du må skrive: "Jeg synes" for at det skal bli presisjon i språket.
Dekkmann...det er et norsk firma ?
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Svar