Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg synes det er dustete å bruke mer penger enn nødvendig på dekk. Dekkonline ftw. De som ikke gidder å legge om selv får ta kostnaden og få noen til å gjøre det for seg..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 09 mai 2022, 22:48 Jeg synes det er dustete å bruke mer penger enn nødvendig på dekk. Dekkonline ftw. De som ikke gidder å legge om selv får ta kostnaden og få noen til å gjøre det for seg..
Jeg er en av de som er dustede og som nok bruker mer penger på dekk enn nødvendig. Men som samtidig synes det er behagelig å få jobben gjort av fagfolk; leverer sykkelen og henter den igjen, eller venter til jobben er utført, med nypålagte dekk.
Også er jeg en av de som ikke gidder å legge om selv, men får altså andre til å gjøre jobben for meg.
Og tar meg altså råd til å betale for at andre gjør jobben...
Uansett så handler det ikke at jeg ikke gidder å gjøre jobben selv, men heller om at jeg altså foretrekker å få hele jobben gjort av andre som kan dette mye bedre enn meg.
Kunne selvfølgelig lært meg å gjøre jobben selv, kjøpt inn nødvendig utstyr osv., men har valgt å ikke gjøre dette.
At andre gjør det på denne måten og sparer penger er jo veldig bra. Og det tror jeg at jeg har nevnt en del ganger tidligere her på forumet også.
Har stor sans for folk som lærer jeg å skru MC selv og skulle gjerne ønske jeg hadde samme pågangsmot, for å si det på den måten, til å gjøre dette selv. Men dit har jeg altså ikke kommet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Du er ikke en av de, men det er noen som synes dekk-kostnader er dyrt.
Da er i grunn eneste løsning å ta jobben selv og kjøpe der det er billigst.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av utc »

Henta nye dekk hos min lokale dekkpusher i dag. Det blir spennende å prøve disse dekkene.
IMG_20220513_104258.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Online
Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 57
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Bytte dekk med dekkspaker

Legg inn av Mincemeat »

Hei!

Lurer på om det er noen her som har erfaringer med å bytte dekk med dekkspaker selv?

Dekk er dyr vare og med noen banedager i løpet av året går det noen sett. Vurderer derfor å begynne å legge om selv med spaker.

Balanseringen er vel kanskje litt usikker, men det er vel hovedsakelig for framdekket dette er et problem, så det kan jeg evt ta med til et verksted.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Bytte dekk med dekkspaker

Legg inn av Olav K »

Mincemeat skrev: 17 mai 2022, 21:56 Hei!

Lurer på om det er noen her som har erfaringer med å bytte dekk med dekkspaker selv?

Dekk er dyr vare og med noen banedager i løpet av året går det noen sett. Vurderer derfor å begynne å legge om selv med spaker.

Balanseringen er vel kanskje litt usikker, men det er vel hovedsakelig for framdekket dette er et problem, så det kan jeg evt ta med til et verksted.
Det går fint å bytte dekk med dekkspaker, det tar bare litt mer tid.

Og det er greit å være to, så man får pressa dekk-kanten ned i fordypningen på felgen.
Skaff deg isåfall beskyttere til felgen, så ikke spakene lager merker/skader på felgkanten.

Skal du bytte mer enn ett sett i året, vil jeg absolutt anbefale deg å skaffe en manuell omlegger.

Jeg kjøpte en slik fra Olmax i Polen, og det funker gull. Da fikk jeg med et stativ og utstyr til manuell avbalansering også.

https://www.motea.com/en/motorbike-tyre ... HYEALw_wcB

Jeg bytter mye dekk på syklene mine, og den maskina tjente jeg lynfort inn igjen :thumleft

Kjempedeilig å være selvhjulpen, så dette anbefaler jeg på det sterkeste :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

kjøpte en slik og den fungerer helt greit.
ved veldig tynn aksel eller veldig tykk så må en lage seg litt adapter.
https://www.xlmoto.no/mc-deler/mc-dekk_ ... d-PW-GTM-B
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av utc »

mekkern skrev: 18 mai 2022, 15:33 kjøpte en slik og den fungerer helt greit.
ved veldig tynn aksel eller veldig tykk så må en lage seg litt adapter.
https://www.xlmoto.no/mc-deler/mc-dekk_ ... d-PW-GTM-B
Dette var jeg ikke klar over at jeg trengte....ikke før nå. :twothumbs: Det ser ut til at jeg kan klare dette selv nå. Takk fro tips.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Men det lønner seg å ha noe å feste denne i-som holder igjen når en skal "skru" hjulet..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Dekkspaker er lettvint. Har to grove varianter og en liten(og tynn) en, og bruker alle tre samtidig. Kjekt å ha plastbeskyttelse å tre på felgkanten når man går på. Det hadde de på Biltema før..

Skal sies at jeg brukte strips før, og det er enklere. Mindre teknikk som må til, men med dekkspaker etter litt trening så flipper jeg av og på dekk på kort tid..

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Yrn »

Jeg har gjort det en gang til nå. Jeg har slange i mine dekk og vil kunne bytte slang hvis jeg punkterer på tur. Jeg kan dele mine erfaringer.
Det er definitivt mulig men det er en slitsom jobb. Det er ganske likt som å bytte sykkeldekk, men mye tyngre. Noen dekk har veldig harde sidevegger og kan være ekstra vanskelig. Vær forsiktig med felgen og bremseskiven når du legger den ned på bakken. Biltema har slike beskyttere tror jeg ja, men det kan bli riper likevel. Jeg hadde ikke kjøpt nok og var ikke tålmodig nok til å flytte dem ofte så det ble noen riper. Jeg har ikke lakkerte felger så det sees ikke så bra.

Det vanskeligste er kanskje å få dekket av den kanten på innsiden av felgen den hviler på etter den har vært fylt med luft. Det heter breaking the bead på engelsk. Jeg jobbet meg rolig rundt, og doblet opp spakene for å dytte dekket enda litt mer ned. Når du først har fått den av er resten mye lettere. Så er det bare å gjøre det samme på andre siden ;)

Det er (relativt) enkelt å få dekket av felgen etter det. Pas på at den delen av dekket du ikke jobber på ligger mest mulig i midten av felgen. Der er det mest plass for dekket å bevege seg mot der du jobber slik at du for rom til å vippe den over felgen. Det samme gjelder når du skal få på det nye dekket.

Du bør nok balansere hjulet når du har satt på det nye dekket. Jeg gjorde ikke det, men merker ingenting. Jeg kjører uansett ikke så fort, og kanskje hadde jeg flaks at dekket havet på samme plass på felgen. Kom på etter jeg hadde tatt det av at jeg kanskje burde ha merket hvor den satt på felgen. Men med nye dekk spiller det ingen rolle uansett.

Det meste av min kunnskap kommer fra YouTube ;) det ligger haugevis med flotte videoer om dekkskifte der. Men å doble opp spakene fant jeg på helt selv Bilde
20210928_163750~2.jpg
Sent from my SM-G970F using Tapatalk

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Velkommen hit til forumet forresten :thumleft
Dette er som det skal være på en ekte adventuresykkel, og piloten til den. Det er slanger i dekkene som gjelder, og kunnskapen til å reparere med enkle verktøy om noe skulle skje langt fra folk og kanskje uten mobildekning. Har du også skikkelige MX slanger, kan du i teorien også kunne skade felgen skikkelig, og likevel ha mulighet til å komme deg til sivilisasjonen på egenhånd. I situasjoner som dette er turen ofte over med slangeløse dekk, dersom skaden ikke kan repareres med plugging.

Online
Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 57
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Mincemeat »

Oppfølgingsspørsmål:

Hvordan balanserer folk som legger om selv dekkene sine?

Vurderer å gjøre det på denne måten :
https://youtu.be/X0I8sGQtAIs

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av MortenL »

MortenL skrev: 30 apr 2022, 13:52 Noen som har formening om kuttene som vises på dekksidene her? Jeg leverte dekk og sykkel på verksted for 8 dager siden for omlegging, og i dag ser jeg disse kuttene. Det ene går rundt 80% av dekket. Minner om knivskader etter at de har skåret bort plastikken som dekkene var kledd i..🤔
Kan gjerne oppdatere her. Verkstedet tok det hele på sin kappe, noe jeg er godt fornøyd med, og greit imponert over. Selv om de ikke fant noen skyldige på verkstedet, fant de heller ingen annen forklaring enn at det var oppstått hos dem. Nå er nye dekk av akkurat samme type (skulle bare mangle) montert, og frie for kuttskader. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

MortenL skrev: 26 mai 2022, 14:42
MortenL skrev: 30 apr 2022, 13:52 Noen som har formening om kuttene som vises på dekksidene her? Jeg leverte dekk og sykkel på verksted for 8 dager siden for omlegging, og i dag ser jeg disse kuttene. Det ene går rundt 80% av dekket. Minner om knivskader etter at de har skåret bort plastikken som dekkene var kledd i..🤔
Kan gjerne oppdatere her. Verkstedet tok det hele på sin kappe, noe jeg er godt fornøyd med, og greit imponert over. Selv om de ikke fant noen skyldige på verkstedet, fant de heller ingen annen forklaring enn at det var oppstått hos dem. Nå er nye dekk av akkurat samme type (skulle bare mangle) montert, og frie for kuttskader. :)
Jeg tenker at dem vet godt hvem det er som har utført jobben, men går selvsagt ikke offentlig ut med dette da dette bør bli en internsak. Feil kan alle gjøre, og siden dem rettet opp i feilen og tok dette på egen kappe så syntes jeg dette ble gjort på riktig måte totalt sett.

Jeg synes det er riktig av firmaer og ikke publisere hvem av de ansatte som har gjort feilen. Det er direkte ufint. Derimot må firmaet ta dette på egen kappe med daglig leder i spissen. Det er han som tross halt har det øverste ansvaret :)

Bra det ordnet seg. Å nei... jeg verken tror eller har antydet at DU er en drittsekk :vs

Svar