Spørsmål om demontering av bakhjul.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Spørsmål om demontering av bakhjul.

Legg inn av AJ »

Det gikk greit å bytte bremseklosser - lettere enn jeg trodde, faktisk.

Så nå sysler jeg med tanken om å ta av hjulet for å ta det med til http://www.grandekk.no" onclick="window.open(this.href);return false; for å få lagt på nytt dekk. Slitemerkene (TWI indikatorene) begynner å komme fram og da tar det aldri veldig lang tid for dekket må byttes...

Har lest meg opp litt på dette også, ikke minst kikket på et par videoer på nettet:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=F4ns9u_JRJ0[/video]

[video]http://www.youtube.com/watch?v=4T1tbEBi4VI[/video]

Men ingen av disse videoene sier noe, så vidt jeg har fått med meg, om ABS. TDM'en har ABS foran og bak og bildene nedenfor viser det jeg tror er ABS sensoren (heter vel det, tror jeg... :-k ).

Denne må skrus løs på samme måte som kaliper og kaliberbrakett, vil jeg tro :eh

Spørsmålet er:
er det bare å skru løs denne eller må den kobles fra først (tenker da på den elektriske tilkoblingen)?
Bedre å spørre og få svar fra noen med peiling enn å bare tute & kjøre uten å være helt sikker på om man gjør ting riktig.

Kaliperbraketten sitter, som det framkommer på bildet, inne i et spor. Siden jeg aldri har demontert hjulet på TDM'en før må jeg også spørre om dette:
Sitter denne braketten løst, dvs. at den bare kan fjernes så snart hjulakslingen er fjernet?

Det var spørsmålene jeg kom på i farten...

Andre gode tips og erfaringer mottas med takk :notworthy:

Her er bildene:

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Spørsmål om demontering av bakhjul.

Legg inn av SuperTenere »

Har ikke erfaring med ABS-sensoren på sykler(jepp, den heter det;)), men på biler. Der er det bare å skru den løs.Trenger ikke koble fra ledningen. Sensoren er forøvrig bare en "føler" som registrerer om hjuler går rundt eller står stille. Ganske enkle greier egentlig...:)

På min sykkel sitter festebraketten til caliptern kun i ett spor i svinarmen. Så den faller av når akslingen dras ut... ;)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Spørsmål om demontering av bakhjul.

Legg inn av RuneMC »

Tok av ABS-sensoren når jeg skiftet dekk på forhjulet sist lørdag. Annen sykkel selvfølgelig, men det var kun en skrue som holdt den fast, bare å løsne denne og trekke ut sensoren. Veldig enkelt og beskrevet i manualen under dekkskift for min sykkel.

Sensoren lå med veldig liten klaring an mot en skive med slisser, så det er nok som nevnes bare for å registrere hvor fort hjulet går rundt, evt hvis det står stille så slipper elektronikken opp litt på bremsen i korte pulser. Men apropos den lille klaringen (gjelder forsåvidt bremseskiven også) må man passe på så ikke dekket faller mot bakken med den siden ned... eller får seg en kakk på annen måte så de blir skjeve.... da blir det isåfall nødvendig å bytte skiver også...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar