Muc-off til min nye sykkel?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av xavi0n »

Panzylol skrev: 14 mai 2022, 22:15 Takk for gode tips!

Bjerknez, jeg har sett bildene du la ut fra det "eksperimentet" med avfetting på sort plast. Jeg er glad vi andre da kan unngå å gjøre den tabben.

Det er stort sett asfaltflekker som har brent seg fast på eksosrøret jeg sliter med. Prickbort gjorde kanskje bittelitt, men fikk ikke bort noe særlig av det. De er nok skikkelig fastbrent.

20220503_155454.jpg
Det enkleste om du har tilgang og mot til det er saltsyre på eksos. Vanlig 30% syre, fjerner så å si alt som setter seg på eksos og krever minimalt med arbeid.
Jeg har en gang demontert grenrør for å gjøre det, og nå sist bare penslet det på. La det virke et minutt etter to å spyl av med MYE vann.

OBS! Ha vannslange i nærheten om du gjør dette, får du syre på hender eller på noe du ikke vil ha det på er det ikke krise, men MÅ spyles av fort som faen
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skal ikke mene så mye om Saltsyre og hvor godt dette virker, men det høres veldig brutalt ut.

Når man har en tilnærmet helt ny sykkel og man trenger saltsyre for å få den rein, så har man i mitt hode gjort noe alvorlig galt vedrørende vedlikeholdet av sykkelen.

Hver eneste gang jeg vasker sykkelen skikkelig som er ca. 1 gang hver 1-2 uke litt avhengig av hvor mye jeg har kjørt etc. så går jeg til slutt over eksosrør etc. med mikrofiber og WD40. WD40 løser opp det lille som skulle være etter forrige vask av asfaltflekker og annen skitt og legger seg som en liten rustbeskyttende hinne på eksosrøret. Denne hinnen forvinner jo fort igjen og er ingen varig greie, men WD40 og parafin er fint å bruke til slikt.

Jeg ser mange som "vasker" sykkelen sin "feil". Først spyler dem av møkka som har sittet på sykkelen veldig lenge med høytrykk, for så og dynke den i avfetting. Selvsagt står dem i solen og gjør dette, og når dem spyler av med høytrykk så annser dem vasken som ferdig og lar sykkelen stå og tørke i sola...

Når sykkelen er tørket er det fult av "water spots" vannflekker på sykkelen og når man begynner å kjøre så binder støvet seg til det lille vannet som er igjen bak kåper etc. og fordeler seg ut over sykkelen når man kjører.

ikke er sykkelen skikkelig ren etter vasken heller. Kun renere.

jeg får nesten litt vondt inni meg når jeg ser andre vasker sykkelen sin på den måten. Spesielt hvis det er en ny og flott sykkel. På de stedene man ikke har giddet og vaske vil skitten hope seg opp og til slutt så har man et estetisk problem som man nesten ikke klarer og fikse uten å gå langt mer drastisk til verks.

Det og holde en motorsykkel vedlike rent estetisk er veldig enkelt hvis man gjør de rette tingene og har de rette produktene. Da trenger man ikke avfetting i det hele tatt. jeg vasker min sykkel kune med bøttesåpe og hageslangen uten høytrykk.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av xavi0n »

Nå mener jeg kun eksos og kun om den er rustfri. For meg som pendler med sykkel er det ikke er alternativ å ikke kjøre i regn eller å vaske etter hver tur.
Prøver å vaske en gang i uka, men ikke alltid lett det heller når man bor i leid leilighet.
If you gonna be dumb you gotta be tough

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av mekkern »

På rustfri eksos er hvite scotchpads fine for å fjærne dritt.
Syre er nono. Litt søl på feil sted eller øyne er ikke å leke med.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Panzylol
Innlegg: 8
Registrert: 22 apr 2022, 19:06
Motorsykkelen din: Honda CB500F 2019

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Panzylol »

Haha, godt forsøk på å kjenne igjen sykkeltypen min! Men.. Fasiten står I signaturen min 😉

Takk for gode innspill! Jeg kjøpte den veldig nylig, og forrige eier var ikke så nøye på den slags. Særlig med coating, polish og voks. Han kjørte nok bare basic vask et par ganger i sesongen.

Men den er i ganske god estetisk stand, og jeg har tenkt å holde den sånn!

Jeg har egentlig aldri brydd meg noe særlig om bilvask og å holde den fin (den får meg jo fra A til B..), men nå som jeg har begynt med MC og å holde den fin, smitter det litt over på bil også.. 🤣

Hovedproblemet er at jeg ikke har hatt peiling på det området tidligere!
2019 Honda CB500F (2022-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

MC vask/bil vask handler ikke så mye om kunnskap, men mest logikk. Venter man med husvasken til året er omme, så vil jobben bli langt større enn om man holder det ryddig og rent hele tiden.

Det er ikke slik at man MÅ ha flotte bilpleie produkter og masse utstyr for å holde sykkelen sin rein. Man kommer langt med hageslange, en bøtte og en bilshampo og en wash mitt og noen pensler og litt parafin/WD40 etc.

Jo lenger skitten får sitte jo værre blir den og fjerne.

Hvis jeg skulle kjøpt meg en brukt sykkel og den ser ut til å ha vært dårlig vedlikeholdt vedrørende utseendet så forteller det meg nok om eieren til at han trolig har vært slepphendt ellers også med andre ting. En 2019 modell eller nyere skal praktisk talt se helt ny ut hvis man gjør ting riktig :)

Svar