MC-ulykker
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37946
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Må bare innrømme at jeg er redd det kan være et forummedlem hver gang jeg hører, ser og leser i media om MC-ulykker. Spesielt om det kan være en av de aktive brukerne her inne.
Så skjer det altså...
Men det er godt å se at du er skrivefør, Rolf-Arne!
Ble en kraftig hump i veien, dette...
Men du står han av, det er jeg sikker på.
Ønsker deg riktig god og rask bedring!
Så skjer det altså...
Men det er godt å se at du er skrivefør, Rolf-Arne!
Ble en kraftig hump i veien, dette...
Men du står han av, det er jeg sikker på.
Ønsker deg riktig god og rask bedring!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6984
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: MC-ulykker
Oi, shit happens.... når man minst venter det
Bra det ikke gikk verre.
God bedring
Bra det ikke gikk verre.
God bedring
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1304
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: MC-ulykker
Oj oj... ja det kunne fort ha gått verre
Antar at Helite er vest eller likn. med airbag?
Brukne ribbein er vondt (og verre etter en ukes tid), men er det ikke andre skader så har du tross alt vært heldig.
God bedring!
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Sted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Gammelsmurfen skrev:Oj oj... ja det kunne fort ha gått verre
Antar at Helite er vest eller likn. med airbag?
Brukne ribbein er vondt (og verre etter en ukes tid), men er det ikke andre skader så har du tross alt vært heldig.
God bedring!
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Sted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Helite jakke, integrert vest og ryggplateBjørnSover skrev:Ikke kjekk lesing, god bedring. Var det Helite vest med snor til sykkel du brukte?
Følte at veste blåste seg i det jeg forlot sykkelen.
Som bildet viser så holder godt til å være 80km/timen og 30-40 meter etter asfalten.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 704
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Sted: Skien
Re: MC-ulykker
Huff da, det der var leit å høre Rolf Arne. Håper du er raskt tilbake i salen og at du ikke er skremt av hendelsen. Godt å høre også at godt utstyr reddet omfanget av skadene dine. God bedring til deg.rolf-arne skrev: ↑27 mai 2022, 08:51Det kan jeg takke ErikW for , han gav meg en passelig opptrykk når det gjaldt ryggskinne.Audi Mannen skrev:Huff da. Bra du bruker skikkelig utstyr som kanskje utgjør en forskjell når uhellet er ute. God bedring Rolf-Arne.
Og da ble det bestillte jakke fra Helite, Kongsberg tror jeg,
Uten Airbag og skinne så hadde jeg nok ikke kunnet skrive slik nå.
Godt utstyr, er som regel utslags givende
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
At MC kjørere i dag kjører uten Airbag vest eller jakke kan jeg ikke forstå. Når mulighetene til å beskytte deg er der og man vet at utfallet uten dette utstyrer mest sannsynlig kan bli katastrofalt uten, så ja forstå det den som vil.
Re: MC-ulykker
Huff, godt at du ikke ble alvorlig skadet. God bedring, håper du kommer deg tilbake i sadelen før sesongen er overrolf-arne skrev: ↑27 mai 2022, 20:51Helite jakke, integrert vest og ryggplateBjørnSover skrev:Ikke kjekk lesing, god bedring. Var det Helite vest med snor til sykkel du brukte?
Følte at veste blåste seg i det jeg forlot sykkelen.
Som bildet viser så holder godt til å være 80km/timen og 30-40 meter etter asfalten.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Hvilken sykkel kjørte du med? Iflg bildet i avisa så ser det ut som det ikke var så veldig bra kvalitet på asfalten der?
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Sted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Kjørte R 1250 RT 2019 mod.Nomade skrev:rolf-arne skrev: ↑27 mai 2022, 20:51Helite jakke, integrert vest og ryggplateBjørnSover skrev:Ikke kjekk lesing, god bedring. Var det Helite vest med snor til sykkel du brukte?
Følte at veste blåste seg i det jeg forlot sykkelen.
Som bildet viser så holder godt til å være 80km/timen og 30-40 meter etter asfalten.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Hvilken sykkel kjørte du med? Iflg bildet i avisa så ser det ut som det ikke var så veldig bra kvalitet på asfalten der?
Alvorlig jo men sånn snilt alvor..
16 brudd i ribbein...
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 59
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Sted: Samnanger, Vestland
Re: MC-ulykker
Du må ha god bedring, ikkje mykje kjekt slikt.
Helsing ein som har budd på Sarnes internat i -99
Helsing ein som har budd på Sarnes internat i -99
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6967
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Off.. Ikke studert bildet før, men det ser ut som de laster den på planet liggende.. Det lover ikke godt.
..hvordan gikk det med sykkelen er jo ofte det første man tenker har jeg hørt, gjerne før man har kjent etter hvordan det gikk med kroppen. Men 16 ribbeinsbrudd det kjenner du godt når adrenalinnivået synker etter 10-15 minutter. Jeg kjenner deg som en av de mest humørfylte personer jeg vet om, men antar det ikke er mye gapskratt fra deg for tiden
..hvordan gikk det med sykkelen er jo ofte det første man tenker har jeg hørt, gjerne før man har kjent etter hvordan det gikk med kroppen. Men 16 ribbeinsbrudd det kjenner du godt når adrenalinnivået synker etter 10-15 minutter. Jeg kjenner deg som en av de mest humørfylte personer jeg vet om, men antar det ikke er mye gapskratt fra deg for tiden
- Bjerknez
- Innlegg: 23018
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Var ikke du også utfor en lignende (men ikke like alvorlig) ulykke i utlandet for ikke så lenge siden også?
Uansett, så høres det ikke godt ut med 19 ribbeinsbrudd! Håper uansett du blir bra igjen så fort som mulig. Eller tenker du at sesongen nå er over for din del? (Jeg aner ikke hvor lang tid det tar og blir bra igjen etter ribbeinsbrudd).
Heldigvis har jeg tilgode og bli med på denne statistikken etter 8 år med MC lappen. ¨Men samtidig er jeg klar over at det også kan bli min tur.
Uansett, så høres det ikke godt ut med 19 ribbeinsbrudd! Håper uansett du blir bra igjen så fort som mulig. Eller tenker du at sesongen nå er over for din del? (Jeg aner ikke hvor lang tid det tar og blir bra igjen etter ribbeinsbrudd).
Heldigvis har jeg tilgode og bli med på denne statistikken etter 8 år med MC lappen. ¨Men samtidig er jeg klar over at det også kan bli min tur.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6967
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Ribbeinsbrudd kan være så mangt.. Det er egentlig umulig å si med sikkerhet hvor lang tid det tar. Hvor fort bein gror varierer veldig. Generelt kan man si at det gror raskere om man er ung og i god form enn det gjør når man blir eldre og formen er dårligere. Røykere har også lengre tilhelingstid enn ikke-røykere. Antallet brukne bein har nok ikke stor betydning for hvor raskt det gror, men det har veldig stor betydning for vondt man har det. Etter to uker pleier bruddene å ha festet seg og begynt å gro, da blir det hele litt mer stabilt og smertene er ikke så framtredende. Men det er fortsatt svakt, og kan lett brekke igjen.
Min egen erfaring strekker seg til tre tilfeller med ribbeinsbrudd. Første gang var det tre brukne ribbein på venstre side. Dette gikk ganske greit, og etter ei uke var det knapt smerter igjen. Den gang var jeg tidlig i -30 årene, og selvstendig næringsdrivende. Altså sykelønnsordning for meg den gangen var avhengig av om jeg var på jobb eller ei.. Jeg var derfor tilbake på jobb som maskinfører før det var gått to uker.
De to andre tilfellene har det vært ett eller to brukne ribbein i hvert av tilfellene. Ingen av mine tilfeller har vært behandlet av lege på noen måte. Fastlegen har konstatert hva det er og skrevet ut resept på Paralgin Forte. Jeg har da vært på jobb igjen etter 1-2 uker, men det er fordi min arbeidsplass har vært en kontorstol. Å håndtere en 400 kg motorsykkel tar garantert lengre tid!
Ribbein er litt spesielle. De er tynne og flate, og er fleksible som ei bladfjær. Når de brekker vil bruddkanten være veldig ujevn med lange spisse fibre som stikker ut. Alle som har sett ei brukket glassfiber fiskestang kan se for seg hvordan bruddet ser ut.. I verste fall kan slike brudd punktere lunger. Disse fibrene som stikker ut gjør at alle bevegelser i overkroppen blir veldig vondt. Du ligger bare helt i ro. Vil ikke snu deg, vil helst ikke prate, og i hvert fall ikke le. Du vil heller absolutt ikke hoste. Dette kan skape store komplikasjoner, selv en lett forkjølelse kan utvikle seg til lungebetennelse fordi man ikke får hostet.
Nå håper jeg Rolf-Arne slipper å skrive så mye om hvordan han har det. Det går det an å gjette seg til.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37946
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Har heldigvis, må man vel kunne si, aldri opplevd arm eller beinbrudd.
Men fikk en knekk i ribbeinsbuen av sikkerhetsbeltet for mange år siden da jeg kolliderte med min Nissan Laurel i bunnen av bakken mot Jevnaker nedenfor Oldemors Karjol, for de som er lokalkjent.
Var 80 fartsgrense her på den tiden og jeg holdt denne hastigheten da jeg altså kræsjet med en bil som kom imot fra Jevnaker og som svingte over veien for å fortsette på veien langs Randsfjorden.
Greide meg fint i Laurel'en, bortsett fra bilbeltet som påførte meg det lette bruddet i det legen benevnte som ribbeinsbuen. Var kjapt ute av bilen etter smellen.
Fyren i Ford'en jeg kolliderte med ble sittende fastklemt i bilen, men kom fra det uten skader - omkranset av oppblåste airbags foran og på sidene...
Sykmeldt en uke etter denne hendelsen.
Men fikk en knekk i ribbeinsbuen av sikkerhetsbeltet for mange år siden da jeg kolliderte med min Nissan Laurel i bunnen av bakken mot Jevnaker nedenfor Oldemors Karjol, for de som er lokalkjent.
Var 80 fartsgrense her på den tiden og jeg holdt denne hastigheten da jeg altså kræsjet med en bil som kom imot fra Jevnaker og som svingte over veien for å fortsette på veien langs Randsfjorden.
Greide meg fint i Laurel'en, bortsett fra bilbeltet som påførte meg det lette bruddet i det legen benevnte som ribbeinsbuen. Var kjapt ute av bilen etter smellen.
Fyren i Ford'en jeg kolliderte med ble sittende fastklemt i bilen, men kom fra det uten skader - omkranset av oppblåste airbags foran og på sidene...
Sykmeldt en uke etter denne hendelsen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Sted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Hei kammerater, er godt ned-dopa så jeg holder meg til det enkle
Kjell, sykkelen ble trilla på. Så lagt ned på den skadde siden.
Øyvind sa at det hverken var olje eller bensin på ulykkesplassen. Så kanskje motor er berga...
Etter mitt møte med et manipulerende kvinnfolk, så er fremtidenlysende på flere måte. Først har æ møtt noen som har vært med om det her før.
Og gjennom noen få minutter har vist sin kunnskap på en overbevisende måte. Og vunnet min tilitt. Og jeg litt tryggere.
Så stoler jeg ganske så mye på vurderingene som tilsier oppegående om 3-4 uker
Dette skyldes at tidsplanen ser ut til å holde og at formen er stigende.
Men det ikke enkle brudd, så man skal ikke være for sikker.
På en måte håper jeg på at jeg kommer på treff, men om det er realisme i det er noe annet USA tur blir det.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Kjell, sykkelen ble trilla på. Så lagt ned på den skadde siden.
Øyvind sa at det hverken var olje eller bensin på ulykkesplassen. Så kanskje motor er berga...
Etter mitt møte med et manipulerende kvinnfolk, så er fremtidenlysende på flere måte. Først har æ møtt noen som har vært med om det her før.
Og gjennom noen få minutter har vist sin kunnskap på en overbevisende måte. Og vunnet min tilitt. Og jeg litt tryggere.
Så stoler jeg ganske så mye på vurderingene som tilsier oppegående om 3-4 uker
Dette skyldes at tidsplanen ser ut til å holde og at formen er stigende.
Men det ikke enkle brudd, så man skal ikke være for sikker.
På en måte håper jeg på at jeg kommer på treff, men om det er realisme i det er noe annet USA tur blir det.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: MC-ulykker
rolf-arne skrev: ↑28 mai 2022, 21:58 Hei kammerater, er godt ned-dopa så jeg holder meg til det enkle
Kjell, sykkelen ble trilla på. Så lagt ned på den skadde siden.
Øyvind sa at det hverken var olje eller bensin på ulykkesplassen. Så kanskje motor er berga...
Etter mitt møte med et manipulerende kvinnfolk, så er fremtidenlysende på flere måte. Først har æ møtt noen som har vært med om det her før.
Og gjennom noen få minutter har vist sin kunnskap på en overbevisende måte. Og vunnet min tilitt. Og jeg litt tryggere.
Så stoler jeg ganske så mye på vurderingene som tilsier oppegående om 3-4 uker
Dette skyldes at tidsplanen ser ut til å holde og at formen er stigende.
Men det ikke enkle brudd, så man skal ikke være for sikker.
På en måte håper jeg på at jeg kommer på treff, men om det er realisme i det er noe annet USA tur blir det.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Å være optimist hjelper!
Dette kunne gått så mye verre, vær glad det ikke gjorde det !
Om "litt" er du på sykkel i igjen !
:)
"Do the right thing"