Øvelse gjør mester..

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av ejs »

:-k :-k
Dersom en ikke bevisst bruker kontrastyring ,så får man banansvinger.
Ikke bra i unnamanøvere.
Dersom man må bremse i sving ,da må man jo kontrastyre ekstra mye,
fordi sykkelen vil reise seg opp.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

ejs skrev::-k :-k
Dersom en ikke bevisst bruker kontrastyring ,så får man banansvinger.
Ikke bra i unnamanøvere.
Dersom man må bremse i sving ,da må man jo kontrastyre ekstra mye,
fordi sykkelen vil reise seg opp.
Hvis man bremser med forbrems , ja,....Bakbremsen vil legge sykkelem mer ned ... :-)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

Baron von Waffel skrev:
Cbr skrev:Rider above the bike pushing the bike down. Det er meg ja om ikke så ekstremt nedlegg.

Han kameraten spurte jeg mer igår å han sier han prøve å bruke kontrastyring minst muligt å flytte kroppsvekten inn i svingen isteden f.eks ræva langs sete mot svingen.

Jeg får prøve ut dette. Takk!
Tillater meg å komme med et innspill om dette med å unnlate kontrastyring. Jeg hadde med meg sånn uvaner fra min mopedistfortid. Og min kjørelærer fikk omsider luket det vekk. Som han så riktig sa, kontrastyring går kjappest. Man har ikke alltid nok tid til vektforskyving i nødsituasjoner. Og da er det viktig å ha kontrastyringen inne som normalreaksjonen.
Det er vel dette som er poenget, tror jeg. Kontrastyring er en lett, enkel, kjapp teknikk som utvilsomt funker .... .. I en nødsituasjon så er det absolutt raskets vei til å skifte retning ..
"Do the right thing"

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

mekkern skrev:En kan faktisk ikke holde balansen uten den såkalte "kontrastyringen",ikke holde sykkelen i sving heller.
hvis dere tror jeg kødder så kan dere prøve med å kjøre igang med styret stroppet fast rett frem...(billigst med tråkkesykkel) :-)allt handler om vektforflytning.kropp og/eller sykkel...samme ved stuntkjøring/bakhjul osv..

Overdreven bruk av styre for raskere respons-uansett hva en kaller det..
........hmmmmmmm .. :scratch :scratch det skulle tilsi at man ikke kan kjøre uten å holde hendene på styret ?
Heller ikke ta slake svinger uten å holde hvertfall en hånd på styret? :scratch
.. men det går jo det ......så da vriR vel styret / dekket litt av seg selv...og det tror jeg faktisk det gjør ...
Det skjer vel bare mer kontrollert og i sterkere grad om vi også bruker hendernen ??!!
"Do the right thing"

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av ejs »

:[-X

Dersom du må nødbremse er det mye bedre effekt av å bruke forbrems.
bruker du bakbremsa for mye kjører du sidelengs inn i bilen som snyter svingen.
Jeg bruker bare bakbrems ved rolige sakte nedbremsinger for å få en stopp uten gaffeldykk.
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av mekkern »

hvis du låser styret tryner du... men hvis du bruker vekten din og lener sykkelen så ser du at det er små bevegelser på styret... som sagt prøv å sykle litt i sakte fart så ser du styret beveger seg helt uten at du tenker over det..både med og uten hender..men det er jo greit å sette et navn på det da...dessuten er det mange sykler i dag som er så tregstyrte at de nesten MÅ styres aktivt for å få de til å svinge-dette er et resultat av bla.de breie bakdekkene.

innen rally brukes faktisk litt av samme teknikk, bare ennå mere overdrevent ved å sette opp bilen før svingen og bruke kontrasladden for å begynne svingen.kalles "scandinavian turn" minnes jeg.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av evike »

Intruder skrev:Jeg og du ville blitt et superteam,det er jeg sikker på !! :lol Ingen kjøring som utfordrer sunt vett
og fin hastighet.. :D :[-o<

Bedre 10 min for sent enn mange år for tidlig !! :prf :jada: ;-);)

Meg også!!!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Duville »

evike skrev:
Intruder skrev:Jeg og du ville blitt et superteam,det er jeg sikker på !! :lol Ingen kjøring som utfordrer sunt vett
og fin hastighet.. :D :[-o<

Bedre 10 min for sent enn mange år for tidlig !! :prf :jada: ;-);)

Meg også!!!

Er DU våken da??? :-)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Globe »

Altid greit å få med seg, og repetere, litt teori :thumleft

Gode råd og tips om motorsykkelkjøring, til nedlasting, fra NMCU.


Svar