Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4721
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, servicehistorikken lagres i nøkkelen og godkjente forhandlere har tilgang til en database. Det er riktig det.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1605
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av pingvin »

Obi Wan og kompisen hans fortjener vel sin del av æren, en av tidenes PR kupp (og ditto bommert av KTM som sa nei til å låne bort sykler) :)

Tar IKKE sjansen på å prøvekjøre GS, om den er så bra som eierne sier risikerer jeg å ende opp med én, er jo bare 53 og har ikke skjegg en gang...

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 769
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg er vel kanskje så langt unna BMW fanboy man kan komme.... når det gjelder bil forøvrig. Må innrømme at jeg var på nære nippet og på vei mot stupet jeg også når jeg bytta sykkel sist til å velge GS eller en GSA. Tror det er en samling av mange faktorer som trekker førere til GS syklene og stort sett det meste er ramsa opp gjennom innleggene. Uten tvil gode sykler og når det først har blitt så mange rundt så er jo sjansen for å få kvalifisert hjelp også større enn ved f.eks. mitt valg som har et noe mere "glissent" forhandler nettverk og brukere selv om det er stadig flere som også velger Italiensk. Tror kanskje den største faktoren er kardang skal jeg være ærlig.
For meg så koka det ned til enkle faktorer som motor og lyd samt at det er som alle er enige om....... 13 på dusinet og de er pokker ta meg overalt. Ikke en eneste GS i verden som får meg av V4'n igjen når det er sagt. Den følelsen når man passerer 8-10 tusen omdr. i 3. gir og man kjenner på en elektronisk kontrollert power wheelie med denne motoren er en symfoni i seg selv. Amen.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22947
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har sansen for BMW som merke. Tror det er solide greier. Men jeg synes dem har svært lite spennende når det kommer til sykler.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22947
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Triumph er i mine øyne det merket som jeg synes har flest spennende sykler å velge mellom. jeg elsker også Ducati når det kommer til Design, men jeg stoler ikke helt på kvaliteten der av en eller annen grunn. Sikkert fordi jeg kjenner flere som har hatt moderate til store problemer med Ducati. Altså fabrikknye sykler med oljelekasje og tre av dem har fått driftstans grunnet problemer med elektronikk. Et av tillfellene fant dem aldri feilen heller...

Men tøffe... det er dem :twothumbs:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av simpson »

Audi Mannen skrev: 10 jun 2022, 06:49 Jeg er vel kanskje så langt unna BMW fanboy man kan komme.... når det gjelder bil forøvrig. Må innrømme at jeg var på nære nippet og på vei mot stupet jeg også når jeg bytta sykkel sist til å velge GS eller en GSA. Tror det er en samling av mange faktorer som trekker førere til GS syklene og stort sett det meste er ramsa opp gjennom innleggene. Uten tvil gode sykler og når det først har blitt så mange rundt så er jo sjansen for å få kvalifisert hjelp også større enn ved f.eks. mitt valg som har et noe mere "glissent" forhandler nettverk og brukere selv om det er stadig flere som også velger Italiensk. Tror kanskje den største faktoren er kardang skal jeg være ærlig.
For meg så koka det ned til enkle faktorer som motor og lyd samt at det er som alle er enige om....... 13 på dusinet og de er pokker ta meg overalt. Ikke en eneste GS i verden som får meg av V4'n igjen når det er sagt. Den følelsen når man passerer 8-10 tusen omdr. i 3. gir og man kjenner på en elektronisk kontrollert power wheelie med denne motoren er en symfoni i seg selv. Amen.
Jeg var ikke i tvil da du bytta sykkel om hva jeg ville ha gjort, og jeg mener fortsatt at du valgte riktig. GS/GSA står for alt Ducati ikke står for. Spesielt V4S. Det kryr ikke av de, de knuser BMW på alt av elektronikk og duppeditter, den går noe så inni helvete og er alt annet enn traust og kjedelig. :twothumbs:

Brukeravatar
utc
Innlegg: 342
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av utc »

Olav K skrev: 09 jun 2022, 22:52

Å kalle den en "bobil" uten kjøreglede, må enten bunne ned i trolling, uvitenhet eller misunnelse :crazy:
Lettkrenka.no ? Ingen av delene men rett og slett var det å stikke fingeren i jorda og se på realitetene for mitt eget vedkommende. Du leste kanskje ikke at jeg har hatt to av arten ?
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4721
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av FredrikE24 »

Det bunner vel ut i hva man ønsker seg ved motorsykkel-tilværelsen. Livet med BMW er ikke av den mest spennende sorten, men det leverer på sin trygge måte. Nå har jeg hatt min sykkel siden jeg tok lappen i 2016 og jeg har foreløpig ingen planer om å bytte den ut. Nå runder vi straks 130 000km og vedlikeholdet er tidvis overveldende, men sånn i det daglige vil jeg ikke ha noe annet egentlig. Det er trygt, godt og behagelig :thumleft

Jeg tror de som kjører mye sykkel på daglig basis og har det litt som en livsstil fort ender opp med BMW, også er det kanskje de som er mer følelsesstyrt som velger noe fra Italia, og noen velger å kjøpe japansk. Man kan være uenig i dette, men se dere rundt :P

Så er jeg glad i BMW, både biler og sykler. Vært det siden jeg så en BMW for første gang.
Om jeg kjøper en GS-variant? Nja, kanskje om 20 år? GSen tiltaler ikke meg som motorsyklist foreløpig. Er nok fortsatt litt på sportstourer. K1300S har jeg ofte nevnt, men Kawasaki ZZR1400 er steintøff synes jeg.. :twothumbs:

Mange velger GS, av sikkert mange grunner, men man skal heller ikke måtte forsvare hvorfor man ikke kjører GS. Folk har forskjellige preferanser, men GSen ser ut til å treffe hos mange som liker å kjøre motorsykkel.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 769
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Audi Mannen »

simpson skrev: 10 jun 2022, 07:45
Audi Mannen skrev: 10 jun 2022, 06:49 Jeg er vel kanskje så langt unna BMW fanboy man kan komme.... når det gjelder bil forøvrig. Må innrømme at jeg var på nære nippet og på vei mot stupet jeg også når jeg bytta sykkel sist til å velge GS eller en GSA. Tror det er en samling av mange faktorer som trekker førere til GS syklene og stort sett det meste er ramsa opp gjennom innleggene. Uten tvil gode sykler og når det først har blitt så mange rundt så er jo sjansen for å få kvalifisert hjelp også større enn ved f.eks. mitt valg som har et noe mere "glissent" forhandler nettverk og brukere selv om det er stadig flere som også velger Italiensk. Tror kanskje den største faktoren er kardang skal jeg være ærlig.
For meg så koka det ned til enkle faktorer som motor og lyd samt at det er som alle er enige om....... 13 på dusinet og de er pokker ta meg overalt. Ikke en eneste GS i verden som får meg av V4'n igjen når det er sagt. Den følelsen når man passerer 8-10 tusen omdr. i 3. gir og man kjenner på en elektronisk kontrollert power wheelie med denne motoren er en symfoni i seg selv. Amen.
Jeg var ikke i tvil da du bytta sykkel om hva jeg ville ha gjort, og jeg mener fortsatt at du valgte riktig. GS/GSA står for alt Ducati ikke står for. Spesielt V4S. Det kryr ikke av de, de knuser BMW på alt av elektronikk og duppeditter, den går noe så inni helvete og er alt annet enn traust og kjedelig. :twothumbs:
Må si meg enig i alt der ja. I tillegg er den fryktelig lettkjørt, nydelig komfort og siden akkurat denne modellen har ventiler på "vanlig" måte så er driftskostnader også på et normalt nivå som Ducati ikke har vært kjent for å være.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22947
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Personlig har jeg aldri hatt noe favorittmerke. Alle syklene jeg har hatt så langt har gått knirkefritt og det er vel relativt vanlig at man kan oppleve noe smårusk med helt nye sykler, men personlig har jeg aldri opplevd noe som helst negativt.

Den eneste sykkelen jeg hadde ett par bittesmå problemer med er S1000R'en jeg hadde nå sist. Den ene gangen fikk jeg en boble i lykteglasset forran grunnet varme fra pæren. Det ble fikset på garanti, og den andre gangen følte jeg dte var litt mye tikking som hadde dukket opp fra motoren. Men verksmester sa at dette ikke var så mye og bry seg om.

Han jeg solgte den til har hatt den på verksted to ganger da det var noe tull med elektronikken da den hadde ujevn gange og en rar lyd fra motor. Dette også ble i følge ny eier fikset etter en stund.

Så ironisk nok er BMW den sykkelen jeg har hatt "mest" problemer med av syklene jeg har hatt, selv om det var bare bagateller i mitt eie vertfall. Men ny eier fikk jo litt problemer.

Men Yamaha XVS 1300 gikk 32.000km. uten problemer overhodet. Det samme gjorde Triumpg STreet Triple R og den første S1000R jeg hadde. Den andre derimot var det LITT småplukk med. Rocket'en har også så langt gått uten problemer, men den har ikke rullet mer enn 4.000 km. da.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av simpson »

Min har Demsmodromiske ventiler og servicekostnader er samme som andre merker med justering på 48.000 kn.
Eldre Ducatier med høye kostnader hører fortiden til, gjerne 20 år eller mer.

mekkern
Innlegg: 7598
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av mekkern »

Jeg har testet alle av GS modellene fra gml 1100 til 1250 og de har jo blitt mer og mer «komplette» men de har mye av de gamle skavankene på de nye men mer nedtonet.
Sagt det før også- er som en Labrador: familietraktor.
Bra på det meste men gir meg ingen «vil ha» vibber.
Når det gjelder «flokker med GS» så synes jeg de har en del av samme tendensene som enkelte HD klubber - litt muggne mot andre mc typer.
Hvorfor aner jeg ikke og bryr meg heller ikke.
Men lysten til å klippe ledninger til tivolibelysningen som står på blendemax hele tiden er der.🙄
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av supersic »

mekkern skrev: 10 jun 2022, 11:19 Jeg har testet alle av GS modellene fra gml 1100 til 1250 og de har jo blitt mer og mer «komplette» men de har mye av de gamle skavankene på de nye men mer nedtonet.
Sagt det før også- er som en Labrador: familietraktor.
Bra på det meste men gir meg ingen «vil ha» vibber.
Når det gjelder «flokker med GS» så synes jeg de har en del av samme tendensene som enkelte HD klubber - litt muggne mot andre mc typer.
Hvorfor aner jeg ikke og bryr meg heller ikke.
Men lysten til å klippe ledninger til tivolibelysningen som står på blendemax hele tiden er der.🙄
Bare for å legge til de har alle hiviz bekledning og nesten uten unntak en rævva LS2 hjelm, kanskje budsjettet røyk på selve sykkelen

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22947
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Budsjettet mitt røyk på Rocket'en, så jeg bruker ikke hjelm i det hele tatt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4721
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av FredrikE24 »

supersic skrev: 10 jun 2022, 13:45
mekkern skrev: 10 jun 2022, 11:19 Jeg har testet alle av GS modellene fra gml 1100 til 1250 og de har jo blitt mer og mer «komplette» men de har mye av de gamle skavankene på de nye men mer nedtonet.
Sagt det før også- er som en Labrador: familietraktor.
Bra på det meste men gir meg ingen «vil ha» vibber.
Når det gjelder «flokker med GS» så synes jeg de har en del av samme tendensene som enkelte HD klubber - litt muggne mot andre mc typer.
Hvorfor aner jeg ikke og bryr meg heller ikke.
Men lysten til å klippe ledninger til tivolibelysningen som står på blendemax hele tiden er der.🙄
Bare for å legge til de har alle hiviz bekledning og nesten uten unntak en rævva LS2 hjelm, kanskje budsjettet røyk på selve sykkelen
Jeg forstår ikke helt hva hensikten med slike utsagn er :scratch

Svar