Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Jeg ser på bruktmarkedet at noen motorsykler har hatt mange eiere. Så nettopp en sykkel på Finn som hadde hatt 10 eiere over ca 25 år. Jeg har aldri sett tilsvarende for biler. Ser mest på japanske touringsykler med over 1000 ccm.
Er det normalt at en MC skifter eier ofte eller er det et dårlig tegn?
Er det normalt at en MC skifter eier ofte eller er det et dårlig tegn?
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Det er normalt at MC skifter eier oftere enn en bil. I motsetning til en bil som er en bruksgjenstand så kjører de aller fleste motorsykkel for morro skyld, og det er en hobby man tar når man har tid. Så enkelte kjøper og selger sykler i hytt og pine.
Men 10 eiere på 25 år kan også være et dårlig tegn. Det tyder i alle fall på at folk ikke har vert så lystne på å beholde sykkelen.
Men 10 eiere på 25 år kan også være et dårlig tegn. Det tyder i alle fall på at folk ikke har vert så lystne på å beholde sykkelen.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Litt både og. En av de beste bilene jeg har hatt var amerikansk og på 2.5 år før meg hadde den 15 eiere.
tror de tok påkostningene. ( nei var ikke en voyager
)
2.5 år pr eier i snitt er jo ikke SÅ ille da.
Når jeg ser 3 eiere på under 2 år så er det litt oftere enn jeg synes normalt- selv om det er en del av de på Finn
2.5 år pr eier i snitt er jo ikke SÅ ille da.
Når jeg ser 3 eiere på under 2 år så er det litt oftere enn jeg synes normalt- selv om det er en del av de på Finn
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24653
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
10 eiere på 25 år kan bety veldig mye. Er det en tyosk "innstegs"-sykkel så blir man som oftest lei disse. Bør ikke være noe galt, og hadde det vært noe alvorlig galt, så hadde den sikker ikke overlevd alle eierne heller.
En prøvetur kan avdekke mange feil som ligger oppe i dagen. En visuell inspeksjon vedrørende lekasjer etc. kan også avdekke eller i det minste gi deg et bilde.
Har sykkelen surret og gått i 25 år, så går den helt sikkert noen år til. Om motoren er skrøpelig og sykkelen ellers hangler så finner du jo egentlig fort ut det. Spør om oljeforbruk etc. nå er ikke jeg noen mekaniker (langt i fra egentlig) men blåeksos og høyt oljeforbruk vil jeg tro betyr sliten motor.
Men så betaler man vel gjerne ikke ut av nesa for en 25 år gammel sykkel heller vil jeg tro og med en så gammel sykkel må man nesten regne med litt smårusk i eget eie som man ikke kan klandre selger for. Så sant ikke det er mangler som bevisst er skjult.
Skriv en god kontrakt og still han masse spørsmål. Sier han at den nesten ikke bruker olje og du finner ut at den gjør det, så kan du trolig ta han på dette i etterkant.
En prøvetur kan avdekke mange feil som ligger oppe i dagen. En visuell inspeksjon vedrørende lekasjer etc. kan også avdekke eller i det minste gi deg et bilde.
Har sykkelen surret og gått i 25 år, så går den helt sikkert noen år til. Om motoren er skrøpelig og sykkelen ellers hangler så finner du jo egentlig fort ut det. Spør om oljeforbruk etc. nå er ikke jeg noen mekaniker (langt i fra egentlig) men blåeksos og høyt oljeforbruk vil jeg tro betyr sliten motor.
Men så betaler man vel gjerne ikke ut av nesa for en 25 år gammel sykkel heller vil jeg tro og med en så gammel sykkel må man nesten regne med litt smårusk i eget eie som man ikke kan klandre selger for. Så sant ikke det er mangler som bevisst er skjult.
Skriv en god kontrakt og still han masse spørsmål. Sier han at den nesten ikke bruker olje og du finner ut at den gjør det, så kan du trolig ta han på dette i etterkant.
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
15 eiere på to og et halvt år WTFmekkern skrev: 21 jun 2022, 10:03 Litt både og. En av de beste bilene jeg har hatt var amerikansk og på 2.5 år før meg hadde den 15 eiere.tror de tok påkostningene.

- MGR1
- Innlegg: 654
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Typisk er det sykler med få eiere som er best vedlikeholdt, men seff avhenger det av eieren. Det kan ha vært 9 supernøye eiere og den siste ødelegger alt. Eller motsatt :). Husk også at man ikke 'eier' en sykkel, man bare 'låner' den av nestemann. Gjelder forsåvidt alle gjenstander da :).
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Kommer helt ann på. Jeg ville nok styrt unna dersom noen av eierene er forsikringsselskap, bank etc. Som kan være indikasjon på mislighold eller større skader.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Hvorfor det? Det er jo ikke sykkelens feil om en har kommet i uføre, og ikke klarer å betale lånet. Dersom den har vært i en ulykke, og har skader som kan ha påvirket ramma, så er den skrot, og går til hogger. Det er dyrt for selskapet om det bare er kosmetiske skader. En støttevelt på min så er den vel skrot, i selskapets øyne.Loyfex skrev: 21 jun 2022, 16:06 Kommer helt ann på. Jeg ville nok styrt unna dersom noen av eierene er forsikringsselskap, bank etc. Som kan være indikasjon på mislighold eller større skader.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Det blir en helhetlig vurdering, selvfølgelig. At sykkelen har vært eid av slike selskaper kan bety så mangt. Bank som eier kan være så enkelt som dødsbo. Hva finnes av historie og dokumentasjon? Det blir en vurdering ikke sant?Geiroe skrev: 21 jun 2022, 18:20 Hvorfor det? Det er jo ikke sykkelens feil om en har kommet i uføre, og ikke klarer å betale lånet. Dersom den har vært i en ulykke, og har skader som kan ha påvirket ramma, så er den skrot, og går til hogger. Det er dyrt for selskapet om det bare er kosmetiske skader. En støttevelt på min så er den vel skrot, i selskapets øyne.
Men som jeg sa, det kan være en indikasjon på at noe har vært mer eller mindre galt med sykkelen på et tidspunkt. Er det en risiko man er villig til å ta, så for all del, men for meg møtes det med skepsis.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
I 83 kjøpte jeg en CB550F1 SuperSport 76 og var den 12. eieren. Jeg kjente også den 13., 14.og 15. eieren før den forlot bygda. Sykkelen blei avskiltet i 2020. Da var den på eier nr 25...
Da jeg solgte 550'en i 83, kjøpte jeg en CX500 78 som jeg fortsatt er 5. eieren på.
Da jeg solgte 550'en i 83, kjøpte jeg en CX500 78 som jeg fortsatt er 5. eieren på.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1692
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Tja, vet ikke om jeg er helt enig i den teorien der... de fleste som kjøper en brukt mc vil vel sjekke den litt grundig etter kjøpet.MGR1 skrev: 21 jun 2022, 15:42 Typisk er det sykler med få eiere som er best vedlikeholdt, men seff avhenger det av eieren.
Kanskje bytte ut ting de er litt usikre på eller oppgradere et og annet, få eiere (og kanskje lav km-stand) kan også bety at den har "stått seg i hjel".
Som Berknez nevnte også, er det en typisk innstegs-sykkel så er det helt normalt og ha den en sesong eller to.
Eller typisk egnet sykkel kjøpt for å drive øvelseskjøring, enten som elev eller ledsager.
Tror også SVV teller eiere basert kun på rammenummer, så f. eks. ved kjøp og videresalg (ikke kommisjon) hos en forhandler så registreres den juridisk ansvarlige eieren av kjøretøyet som eier selv om det ikke er skilter på den i mellomtiden.
Derfor kan det se ut som om det har vært fler eiere enn de som faktisk har brukt den (litt usikker på sistnevnte, men etter egne erfaringer syns jeg det kan se slik ut).
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Det med "innstegs-sykkel" høres ut som en forklaring men kanskje ikke i tilfellene jeg så. For jeg tror ikke 900-1200 ccm er "innstegs"? Det er slike jeg har sett mest på og det var i denne kategorien jeg så flere eksempler på tallrike eiere.Gammelsmurfen skrev: 22 jun 2022, 02:32Tja, vet ikke om jeg er helt enig i den teorien der... de fleste som kjøper en brukt mc vil vel sjekke den litt grundig etter kjøpet.MGR1 skrev: 21 jun 2022, 15:42 Typisk er det sykler med få eiere som er best vedlikeholdt, men seff avhenger det av eieren.
Kanskje bytte ut ting de er litt usikre på eller oppgradere et og annet, få eiere (og kanskje lav km-stand) kan også bety at den har "stått seg i hjel".
Som Berknez nevnte også, er det en typisk innstegs-sykkel så er det helt normalt og ha den en sesong eller to.
Eller typisk egnet sykkel kjøpt for å drive øvelseskjøring, enten som elev eller ledsager.
Tror også SVV teller eiere basert kun på rammenummer, så f. eks. ved kjøp og videresalg (ikke kommisjon) hos en forhandler så registreres den juridisk ansvarlige eieren av kjøretøyet som eier selv om det ikke er skilter på den i mellomtiden.
Derfor kan det se ut som om det har vært fler eiere enn de som faktisk har brukt den (litt usikker på sistnevnte, men etter egne erfaringer syns jeg det kan se slik ut).
Kanskje du har rett ang. SVV.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
En typisk 1200cc innstegssykkel er fks. HD Sportster1200.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24653
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Det VAR invertfall. I dag vet jeg ikke helt lenger. HD Sportster S 1200 koster fra 270.000. Tøff sykkel, men kraftig oberpriset spør du meg.
Hette dem ikke Iron 883 eller noe før?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Men vi snakker jo om bruktsykler med flere eiere?Bjerknez skrev: 22 jun 2022, 09:06Det VAR invertfall. I dag vet jeg ikke helt lenger. HD Sportster S 1200 koster fra 270.000. Tøff sykkel, men kraftig oberpriset spør du meg.
Hette dem ikke Iron 883 eller noe før?
Iron 883 er jo samme sykkel egentlig og det er ferdige satser til 1200 mener jeg.
Sist redigert av mekkern den 22 jun 2022, 09:38, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24653
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Ja, jo.... det har du rett i

-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Det er en del store sykler med mange eiere og/eller få km. For eksempel 12 år gammel sykkel kjørt 10'000km. Det er jo ingenting! I snitt 2000km per eier?!? Gir inntrykk av at a) folk har mye penger til å kjøpe ny sykkel og kjøre så lite og b) folk likte ikke sykkelen så de byttet den raskt.
- Domino
- Innlegg: 1203
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Logg in på SVV sine sider med Bank-ID. Da kan du se hvem de tidligere eierne har vært. Så kontakter du 2-3 av de ferskeste. Det har jeg gjort med OK resultat.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Når har jo jeg litt erfaring med touringsykler, og der skal man se opp for det motsatte. Få eiere og mange år , og spesielt om du forstår at den vaskes mye.
Høres det rart ut?
Det er litt min og bekjente på nett i touringmiljøer.
Få km kan , jeg understreker kan, stå seg i hjel.
Mye vask , med høytrykk, gir også stå seg ihjel syndrom.
Standard feil på Pan European er kaliper med stempel som er fast eira.
Her ser vi at en Pan European med 100000 km somregel er bedre.
Nå har jo jeg akkurat kjøpt en gammel sykkel som såvidt er kjørt... det var med bange anelser.
Men etter noen samtaler med nåværende (forrige jeg er jo no eier) eier så var det litt stå seg ihjel syndrom, når han fikk den i sitt eie og det har kostet en del arbeide å få alt til å funger som det skulle.
Men der er vi også ved et viktig punkt, får jeg tak i en ihjel stått sykkel billig så tar jeg gjerne jobben, det består som regel bare av rens vask og oppsmøring...og skifte litt gummi. Det kan bli en svært så god butikk.
Når det gjelder antall eiere, så legger jeg lite vekt på det. Vurderer heller sykkelen og dens merker.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Høres det rart ut?
Det er litt min og bekjente på nett i touringmiljøer.
Få km kan , jeg understreker kan, stå seg i hjel.
Mye vask , med høytrykk, gir også stå seg ihjel syndrom.
Standard feil på Pan European er kaliper med stempel som er fast eira.
Her ser vi at en Pan European med 100000 km somregel er bedre.
Nå har jo jeg akkurat kjøpt en gammel sykkel som såvidt er kjørt... det var med bange anelser.
Men etter noen samtaler med nåværende (forrige jeg er jo no eier) eier så var det litt stå seg ihjel syndrom, når han fikk den i sitt eie og det har kostet en del arbeide å få alt til å funger som det skulle.
Men der er vi også ved et viktig punkt, får jeg tak i en ihjel stått sykkel billig så tar jeg gjerne jobben, det består som regel bare av rens vask og oppsmøring...og skifte litt gummi. Det kan bli en svært så god butikk.
Når det gjelder antall eiere, så legger jeg lite vekt på det. Vurderer heller sykkelen og dens merker.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Sykler som er brukt og vedlikeholdt er bra greier. Er når ting blir brukt, så går noe i stykker, så blir det stående som er problemet.
Ofte glemmer folk hvorfor de parkerte. Den gamle K100en jeg hadde hadde gått 122 000km da jeg kjøpte den. Den hadde fått det nødvendigste og jevnlig brukt, men eieren nærma seg 80år og ble litt skrøpelig. Så den ble stående mye ute på slutten i regn og det kom vann i bensinen. Så starta den ikke lenger og ble stående. Verksted fikk ikke skikk på den og ble solgt til meg.
Men den var kontinuerlig brukt og for meg var de bare å skifte bensin og kjøre. Alt fungerte tipptopp. Nå har den gått 136 000km hos ny eier som er en bekjent og alt fungerer fint enda. Var nettopp på en langtur også.
Å bytte slitedeler er en ting. Dette er bare noe som må følges opp etter bruk. Deler som må skiftes etter mye stillstand er ofte annerledes og andre typer, ofte dyre deler som må skiftes.
En sykkel med mange eiere kan være en varm potet, men kommer helt ann på sykkeltypen. Om alle kjøper seg typisk en nybegynnersykkel og denne byttes ut raskt, så er det fort 5-10 nybegynnere som har eid sykkelen på 5-10år.
Ofte glemmer folk hvorfor de parkerte. Den gamle K100en jeg hadde hadde gått 122 000km da jeg kjøpte den. Den hadde fått det nødvendigste og jevnlig brukt, men eieren nærma seg 80år og ble litt skrøpelig. Så den ble stående mye ute på slutten i regn og det kom vann i bensinen. Så starta den ikke lenger og ble stående. Verksted fikk ikke skikk på den og ble solgt til meg.
Men den var kontinuerlig brukt og for meg var de bare å skifte bensin og kjøre. Alt fungerte tipptopp. Nå har den gått 136 000km hos ny eier som er en bekjent og alt fungerer fint enda. Var nettopp på en langtur også.
Å bytte slitedeler er en ting. Dette er bare noe som må følges opp etter bruk. Deler som må skiftes etter mye stillstand er ofte annerledes og andre typer, ofte dyre deler som må skiftes.
En sykkel med mange eiere kan være en varm potet, men kommer helt ann på sykkeltypen. Om alle kjøper seg typisk en nybegynnersykkel og denne byttes ut raskt, så er det fort 5-10 nybegynnere som har eid sykkelen på 5-10år.
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Og dette klarte ikke verkstedet å finne ut av?

- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?
Nope, de brukte masse tid og penger på å kaste nye deler på den til og med. Jeg kjøpte den som et vinterprosjekt, men sykkelen startet maks en time etter hjemkomst med den på henger. Da inkludert en tur innom bensern med en 5 liters kanne.