Nordkapp via TET Sverige

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Yrn »

Litt seint, som vanlig, men nå er det altså allerede den andre kvelden på turen min til Nordkapp.

Turen startet mandags morgen fra Trondheim. Da var det strake veien til Østersund og litt forbi for å finne TET ruten. Derifra var det herlig kjøring, med alt fra brede, fine grusveier til humpete kjerreveier med gress i midten. Etter omtrent 15 mil var klokken seks og jeg fant det jeg trodde var et fint friluftsområde med benker og tak. Men tvert jeg stoppet ble jeg spist opp levende av myggen! Jeg måtte bare hive i meg litt middag og hoppe i hengekøya, som for øvrig kostet flere liter med blod til både mygg og knott.

Frokosten var ingen forbedring, selv om håpet var der. Samme fortelling men omvendt. Få i seg litt frokost og ned med utstyret, for å så hoppe på sykkelen. Det ventet nesten 300 kilometere med deilige grusveier. Noen litt mindre deilige også, for noen veier hadde blitt dekket av et tjukt lag med nytt grus. Det var nervepirrende å kjøre på, for sykkelen gjør jo bare det den vil. Men myggen sto klar hver gang jeg stoppet. Også her jeg ligger nå. Ingenting hindrer den fra å få tak i sitt bytte. Og jeg liker dårlig å være byttedyr! Men jeg må innrømme at jeg har spist et par av dem også, så det går litt begge veier.
Jeg satt opp teltet nå (ja jeg har med begge deler), for å få litt mer "stue". Nå kan jeg spise frokost og pakke ned det meste av utstyret i fred i morgen.

I morgen venter nesten 40 min om jeg orker. Jeg skal handle en sånn mygghatt, for Gud bedre om jeg punkterer eller noe her i Myggland. Jeg vurderer også å kjøpe en thermacell, den garanterer en myggfri sone med en 20 meters radius! Det virker for god til å være sant.
8803a704fcde1ec8036d661f18f72eaa.jpg
Sent from my SM-G970F using Tapatalk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av AJ »

Herlig turrapport der, Yrn :twothumbs: !

Men bildene ble borte... :eh
Bortsett fra det av de selv som jeg lagret og la inn på nytt riktig vei...

Kan du legge dem inn på nytt, tror du?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Yrn »

Ah, jeg bruker Tapatalk så det går ikke alltid bra når jeg prøver å legge til bilder. Kanskje det blir bedre når jeg bruker nettsiden :)

Mandags kveld
20220620_185547.jpg
20220620_185155.jpg
I går ( og i dag)
20220621_182633.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Ketil »

Heisann! Dette var artig og interessant å lese, håper også på flere bilder etter hvert. TET i nordlige Sverige står også på min liste, så ser frem til å lese mer om dine erfaringer. Myggen blir du nok mer vant med etter en stund, de er der og de blir ikke færre jo lenger nord du kommen😊 Godt myggmiddel og thermacell hjelper mye. Når du er ferdig med Nordkapp og skal hjem, så kan du jo vurdere å kjøre deler av TET i Nord-Finland. Da kjører du i store villmarksområder for det meste på helt ok grusvei, og der får du om mulig enda mer intens myggopplevelser😊 Kjører du ned til Vasa så kan du ta ferje over til Umeå og krysse Sverige og inn til Trøndelag igjen. Men du har kanskje tenkt å kjøre Norge sørover, det er også en flott tur og nesten myggfritt😉 God tur videre og kjør forsiktig. Ser frem til oppdateringer👍

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Audi Mannen »

Blir imponert hver gang jeg ser og leser om Dere som tar disse turene og ikke bare snakker om de. Må være en opplevelse. Selv må jeg vel være så ærlig at det blir helt sikkert bare med en drøm om gjøre det, men drømmer må man ha. Blir morro å se oppfølgeren på mygg fronten og masse fine natur bilder. Men igjen, himmel og hav tenker nå jeg. Når en som er bosatt i Pasvik snakker om "intense myggopplevelser" ??? da er det ikke noe for oss som bor på kysten og knapt nok ser en mygg gjennom sesongen.
God tur videre.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av rolf-arne »

Følger med på turen, ser ut til å bli en fin tur.. tross mosquitoene. Eller tannstein som dem også kan bli kaldt.. sees.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Yrn »

Da sitter jeg nå i min myggfri sone på 20 meter, og jaggu så har jeg ikke sett noe annet flygende enn fugler. Thermacell reklamerer jo med 100 prosent fornøyd garanti, som ikke en gang antibac tørr å påstå. Da må det jo bli bra. Det må poengteres i ordentlig (pseudo) vitenskapelig ånd at det blåser litt også, så effekten er ennå litt uavgjort.

Det ble noe mer en 32 mil i dag, jeg somlet litt og tok en god lunsj, og klokken halv seks fant jeg en perfekt (myggfri) campingplass. Turen gikk fra Strömfors ved Malå til Stora Uttertäsket om noen blir klok av det. Mange fine grusveier, igjen de fleste dekket av fersk grus. Det kan man kanskje forvente tidlig i sommeren. Det var noen flere utfordrende partier, selv om det fortsatt er unntaket. Noen steder var det veldig mye spor. Det hadde nok vært en bra opplevelse i gjørma!
GH010092_1655922854351.JPG
Det ser ut som noen to hjulete kamerater hadde litt mer "adventure" enn det jeg hadde i dag i finværet.
Det er nok mest raske svinger og løs grus som er utfordringen. Jeg kunne vel ha kjørt litt fortere men jeg prøver å huske at det også kan komme trafikk i mot.
GH010086_1655923089076.JPG
Nå sitter jeg altså og slapper av i et vindfang, med bål og øl. Jeg tar ølet mitt som brødskivene mine nå om dagen, ristet og litt varmt. Men godt er det!
20220622_201510.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Yrn »

Ketil skrev: 22 jun 2022, 08:01 Når du er ferdig med Nordkapp og skal hjem, så kan du jo vurdere å kjøre deler av TET i Nord-Finland.
Takk! Jeg har tenkt på å kjøre gjennom Finland ja, men det ser ut nå at jeg ikke har tid til det. Uansett har jeg jo lyst å se litt mer av Norge også, da jeg stort sett ikke har vært lenger nord enn Steinkjer bortsett fra noen enkelte korte turer :)

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Yrn »

rolf-arne skrev: 22 jun 2022, 16:33 Følger med på turen, ser ut til å bli en fin tur.. tross mosquitoene. Eller tannstein som dem også kan bli kaldt.. sees.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Haha, om man glemmer å spise lunsj kan man jo kjøre med munnen åpen en stund så blir man god og mett etter kort tid! :knegg

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Yrn »

Audi Mannen skrev: 22 jun 2022, 11:05 Blir imponert hver gang jeg ser og leser om Dere som tar disse turene og ikke bare snakker om de. Må være en opplevelse. Selv må jeg vel være så ærlig at det blir helt sikkert bare med en drøm om gjøre det, men drømmer må man ha. Blir morro å se oppfølgeren på mygg fronten og masse fine natur bilder. Men igjen, himmel og hav tenker nå jeg. Når en som er bosatt i Pasvik snakker om "intense myggopplevelser" ??? da er det ikke noe for oss som bor på kysten og knapt nok ser en mygg gjennom sesongen.
God tur videre.
Takk! Jeg må innrømme at det føltes litt uvirkelig i starten. Det var jo som du sier en drøm for så lenge, og det er alltid lettere å tenke på det enn å faktisk gjøre det. Det er mye styr å sette i gang med sånt. Men når jeg sitter her nå med en pils i hånden og kan beskue myggen fra avstand, så virker det som om det er verdt det :)

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Ketil »

Yrn skrev: 22 jun 2022, 21:07 Da sitter jeg nå i min myggfri sone på 20 meter, og jaggu så har jeg ikke sett noe annet flygende enn fugler. Thermacell reklamerer jo med 100 prosent fornøyd garanti, som ikke en gang antibac tørr å påstå. Da må det jo bli bra. Det må poengteres i ordentlig (pseudo) vitenskapelig ånd at det blåser litt også, så effekten er ennå litt uavgjort.

Det ble noe mer en 32 mil i dag, jeg somlet litt og tok en god lunsj, og klokken halv seks fant jeg en perfekt (myggfri) campingplass. Turen gikk fra Strömfors ved Malå til Stora Uttertäsket om noen blir klok av det. Mange fine grusveier, igjen de fleste dekket av fersk grus. Det kan man kanskje forvente tidlig i sommeren. Det var noen flere utfordrende partier, selv om det fortsatt er unntaket. Noen steder var det veldig mye spor. Det hadde nok vært en bra opplevelse i gjørma!
GH010092_1655922854351.JPG
Det ser ut som noen to hjulete kamerater hadde litt mer "adventure" enn det jeg hadde i dag i finværet.
Det er nok mest raske svinger og løs grus som er utfordringen. Jeg kunne vel ha kjørt litt fortere men jeg prøver å huske at det også kan komme trafikk i mot.
GH010086_1655923089076.JPG
Nå sitter jeg altså og slapper av i et vindfang, med bål og øl. Jeg tar ølet mitt som brødskivene mine nå om dagen, ristet og litt varmt. Men godt er det!
20220622_201510.jpg
Du får ta dette som et godt råd: Det kan være lurt å være forsiktig med bålfyringen i skogen. Er det tørt sommervær så er brannfaren ekstrem på denne tiden av året og ikke artig hvis det er en nordbagge som fyrer opp de svenske skoger :lol
Ellers ønsker jeg deg en fortsatt fin tur og ser frem til videre oppdateringer :thumleft

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Yrn »

Ketil skrev:
Yrn skrev: 22 jun 2022, 21:07 Da sitter jeg nå i min myggfri sone på 20 meter, og jaggu så har jeg ikke sett noe annet flygende enn fugler. Thermacell reklamerer jo med 100 prosent fornøyd garanti, som ikke en gang antibac tørr å påstå. Da må det jo bli bra. Det må poengteres i ordentlig (pseudo) vitenskapelig ånd at det blåser litt også, så effekten er ennå litt uavgjort.

Det ble noe mer en 32 mil i dag, jeg somlet litt og tok en god lunsj, og klokken halv seks fant jeg en perfekt (myggfri) campingplass. Turen gikk fra Strömfors ved Malå til Stora Uttertäsket om noen blir klok av det. Mange fine grusveier, igjen de fleste dekket av fersk grus. Det kan man kanskje forvente tidlig i sommeren. Det var noen flere utfordrende partier, selv om det fortsatt er unntaket. Noen steder var det veldig mye spor. Det hadde nok vært en bra opplevelse i gjørma!
GH010092_1655922854351.JPG
Det ser ut som noen to hjulete kamerater hadde litt mer "adventure" enn det jeg hadde i dag i finværet.
Det er nok mest raske svinger og løs grus som er utfordringen. Jeg kunne vel ha kjørt litt fortere men jeg prøver å huske at det også kan komme trafikk i mot.
GH010086_1655923089076.JPG
Nå sitter jeg altså og slapper av i et vindfang, med bål og øl. Jeg tar ølet mitt som brødskivene mine nå om dagen, ristet og litt varmt. Men godt er det!
20220622_201510.jpg
Du får ta dette som et godt råd: Det kan være lurt å være forsiktig med bålfyringen i skogen. Er det tørt sommervær så er brannfaren ekstrem på denne tiden av året og ikke artig hvis det er en nordbagge som fyrer opp de svenske skoger Bilde
Ellers ønsker jeg deg en fortsatt fin tur og ser frem til videre oppdateringer :thumleft
Jo det var et godt poeng. Det var bålplass de fra før så antok bare at det var greit. Jeg skal tenke meg litt mer om neste gang! Det har heldigvis trenger litt også den siste tiden :)

Sent from my SM-G970F using Tapatalk


Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Olav K »

Fint å se noen som koser seg på tur :prf

Myggen får du gjort lite med, så mygghatt og tynne hansker er nesten et must, for å unngå å bli sugd tom for blod.
de er nesten verre enn politikere, de små beistene der :evil

God tur videre, knallkjekt å lese om folk som er ute på tur :thumleft
Og du... post gjerne noen flere bilder av den kule sykkelen din. Jeg hadde en 2004 model for noen år siden :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Yrn »

Thermacell har blitt min beste venn. Jo da, myggene kan vinne noen slag av og til, men krigen er min. Thermacell leverer det den påstår. Selv om det bare var en psykologisk effekt så er den absolutt verdt hver eneste krone.

I dag har jeg kjørt drøye 40 mil, og det merkes godt i kroppen nå. Spesielt i skuldrene og nakken er jeg stiv nå. Jeg har derfor begynt å praktisere mye motorsykkelyoga. Jeg har nå blant annet "fisken", "lenestolen" og "exorcistsen" i mitt repertoar.

Selv om jeg har kjørt langt så har jeg ikke kommet meg veldig mye lenger nordover. Turen gikk litt fra øst til vest og jeg har forflyttet meg 10 mil i luftlinje, og endå mindre mot nord.
Men for noen artige kjøreopplevelser!
Jeg startet nordvest over mot Jokkmokk på litt fuktige veier etter en del regn i natt.
20220623_094604.jpg
Det var en del spor igjen fra før, men ikke noe vanskelig å kjøre på annet enn at det var litt glatt.
Så kom det et veldig artig parti som var egentlig en skuter løype. Det var mye sand der, noe som jeg aldri har kjørt i før.
20220623_111511.jpg
Det gikk overraskende greit, kanskje fordi den var litt fastere siden det hadde regnet. Det var det område med litt mer plass der jeg lekte meg litt. Jeg ble litt overmodig og så kom sykkelens første fall.
20220623_112944.jpg
Egentlig veldig greit å få det overstått!
Da jeg traff på E45 mot Jokkmokk kjørte jeg først en stund litt feil siden min egen rute jeg hadde planlagt hadde gjort noe rart. Det var artig å kjøre der også helt til jeg kom til et ordentlig hinder som ikke helt står i stil med det jeg forventer av TET.
GH010113_1656014132420.JPG
Man kan ikke se det på bildene men det var veldig bratt og smalt. I allersiste sekund tok fornuften fat og jeg kjørte heller samme veien tilbake. Det hadde vært et helvete å kjøre seg fast der.
TETen går ut og inn på langs E45 på litt single track med morsomme utfordringer som ordentlig gjørme og tekniske steinete partier.
20220623_120503.jpg
Også en liten båttur gjennom en søledam som var litt dypere enn jeg trodde.
GH010115_1656012033221.JPG
Etter Jokkmokk fulgte jeg elven en god stund sørover.
20220623_133226.jpg
Etter det gikk kursen nordvest over på veier som bare ble bredere og finere, og rettere også.
20220623_103017.jpg
Det ble stort sett raske grusveier resten av dagen.

Det er for det meste den samme utsikten på denne turen, nemlig skog. Bortsett fra fargen på grusen, som kan være 50 shades of grey, men med innslag av brun og rødt en sjelden gang. Det ble derfor ikke tatt så mange flere bilder resten av turen ;)
Nå ligger jeg ved Linafallet, som jeg skal ta en titt på etter frokost i morgen :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Yrn »

Olav K skrev: 23 jun 2022, 07:53 Fint å se noen som koser seg på tur :prf

Myggen får du gjort lite med, så mygghatt og tynne hansker er nesten et must, for å unngå å bli sugd tom for blod.
de er nesten verre enn politikere, de små beistene der :evil

God tur videre, knallkjekt å lese om folk som er ute på tur :thumleft
Og du... post gjerne noen flere bilder av den kule sykkelen din. Jeg hadde en 2004 model for noen år siden :)
Takk! Jeg er veldig fornøyd med "Heidi"! Synes hun er veldig god å kjøre! :)

Svar