Forza 750 - ny spennende Honda scooter

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Forza 750 - ny spennende Honda scooter

Legg inn av Rune75 »

Engelskspråklig test - for alle scooterfansene her inne https://youtu.be/tiRKhSODIQ0

Brukeravatar
Forza750
Innlegg: 7
Registrert: 22 jun 2022, 22:16
Motorsykkelen din: Honda XRV 750 RD04 Africa Twin 1990

Re: Forza 750 - ny spennende Honda scooter

Legg inn av Forza750 »

Bjerknez skrev: 08 des 2020, 15:00 Scooter og "traktor" er to sykkeltyper jeg aldri noensinne kommer til å kjøpe. Det er skrevet i stein. Spesielt gjelder dette scooter. Scooter er ikke det jeg forbinder med "MC kjøring" heller. Jeg liker ikke utseendet på dem heller.

Ikke liker jeg automat, ikke liker jeg de små hjulene som scooterene ofte har, og ikke liker jeg å sitte med beina oppå et brett når jeg kjører, og ikke liker jeg den noe spesielle sittestillingen. Det hele toppes med en vindskjerm som med størst mulig sannsynlighet ikke virker slik den skal med tanke på turbulens.

Lyden i scootere (vertfall de jeg har sett og kjørt samt hørt, er i beste fall kjedelig og bråkepotte på en scooter blir bare rart. Dem er også forholdsvis dyre.

Så scooter er nok ikke noe for meg. Noe som sikkert ikke kom veldig overraskende på mange her inne :)

At andre velger å kjøre scooter er HELT opp til dem. Det bryr jeg meg fin lite om :thumleft
Jeg har en Forza 750 og må bare skyte deg ned fra pidestallen din med en gang, no offense meant. Jeg sikter ikke kun på deg fordi jeg er uenig med deg. Nei jeg gjør det hovedsakelig for de som måtte vurdere faktisk å kjøpe en Forza. Finns selvsagt 100vis av videoer og tester som ALLE skamroser Honda Forza og ADV X og min brukererfaring bringer ikke noe nytt til torgs, men gøy å dele...

Din mening om Honda Forza 750, scootere eller "traktor" (usikkert hva du mener her?) skjenker jeg ikke mange ti-øringer... selvsagt utenom dette svaret.
Føler allikevel det er på sin plass å rette opp på et par tre ting. Din mening - den er selvsagt personlig og den har du lov å ha, men den er egentlig uinteressant da du rett og slett ikke vet hva du prater om! Den gjør at du i beste fall bare fremstår som en litt enkel og forutinntatt fyr, og det er synd for det er du jo helt sikker ikke. Men du har bestemt deg og sånn er det bare. Scootere er bæsj. Jeg tipper du er en av de som ikke hilser når du møter en scooter langs veien...? Mest synd for deg synes jeg...

Forresten; Hei McSiden.no, super kult forum som jeg allerede har brukt en del timer på. Takk for tips og inspo! Kjør vakkert :prf

Svar til synspunktene dine:
Scooter og "traktor" er to sykkeltyper jeg aldri noensinne kommer til å kjøpe. Det er skrevet i stein. Spesielt gjelder dette scooter. Scooter er ikke det jeg forbinder med "MC kjøring" heller. Jeg liker ikke utseendet på dem heller.

Interessant! Hva forbinder du med MC kjøring? Hvordan motorsykkelen ser ut? Hvor raskt den kjører? Hvem som kjører den kanskje? Utseendet, du liker det ikke...? Ok, det kan jeg forstå. Det er reelt det.

Ikke liker jeg automat, ikke liker jeg de små hjulene som scooterene ofte har, og ikke liker jeg å sitte med beina oppå et brett når jeg kjører, og ikke liker jeg den noe spesielle sittestillingen. Det hele toppes med en vindskjerm som med størst mulig sannsynlighet ikke virker slik den skal med tanke på turbulens.


DCT er rett og slett genialt! Ferdig snakket. Om noen år skjønner du det. Må prøves. Er ikke uten grunn alle forhandlerne forteller om samme resultat hver gang en sykkel med f. eks. DCT handles av en "manuell fører". De blir helfrelste!
Girer manuelt når jeg kjører... lar kassen gjøre jobben når jeg bare cruiser! Legger inn egne referanser for giring og turtall osv.
Min har 17" framhjul... mange sportssykler som har det. Mer enn store nok hjul. Super kontroll både ved hard oppbremsing i sving og på ujevn vei.
Kanskje du refererer til sommeren 1964 på Kos hvor du kjørte en Vespa som vinglet noe voldsomt ned fjellsiden...? Den hadde... 10" hjul?
Vindskjermen fungerer selvsagt ypperlig. Gjør at du er skjermet mot vind og vær. Genialt. Ingen turbulens fra min. Tvert imot. Se på en Adventure sykkel... det er stor kåpe og skjerm på den og - fordi det er touring og det funker. Men sett på en ettermarked lav sports skjerm da vel, hvis du vil ha vind i barten?


Lyden i scootere (vertfall de jeg har sett og kjørt samt hørt, er i beste fall kjedelig og bråkepotte på en scooter blir bare rart. Dem er også forholdsvis dyre.

Vet ikke helt hvem scootere du har erfaring med, men selvsagt er ikke lyden fra alle scootere noe å skrive hjem om. Lyden på min minner om en v-twin selvom det er en paralell twim. Trickery med timing eller noe sånt. Synes det er kul lyd i den, og spesielt fra lave omdreininger i 3. og 4. gir... Mange som skryter av lyden fra den og det er jo hyggelig.

Ettermarkedspotte er jeg tilbøyelig til å mene er tull på de fleste motorsykler, iallfall på ATV'ere og lettmc'ere... der bråker det mer enn det nytter. Teit trend for øyeblikket, også på biler, som på død og pine må "poppe og bang'e" hele tiden..

Dem er dyre..? Ja vel, det er Norge, alt er dyrt. Jeg kunne ha kjøpt hvem som helst motorsykkel men valgte Forzaen fordi det var den motorsykkel jeg ville ha der og da. En Gold Wing til 500 000 kr. er også dyr, men hvis det er den sykkel man vil ha så betyr det jo ikke noe...? Men hvis man ikke har råd så....


Så scooter er nok ikke noe for meg. Noe som sikkert ikke kom veldig overraskende på mange her inne :)


At andre velger å kjøre scooter er HELT opp til dem. Det bryr jeg meg fin lite om :thumleft


Tror ikke jeg får konvertert deg her og nå og det er ikke målet mitt heller.... jeg svarer deg kun for å gi andre som overveier Forza et mer nyansert synspunkt.
Og du kan være sikker på at jeg hilser på deg om jeg møter deg langs veien selv om du ikke hilser på meg og det også selv om du har valgt en annen type motorsykkel enn det jeg har nå eller synes er fetest nå :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forza 750 - ny spennende Honda scooter

Legg inn av Bjerknez »

Ojojoj... her har jeg tydeligvis truffet noen rett i hjertet ser jeg :lol

Men mitt korte tilsvar består av tre setninger:

1. du skyter ikke meg ned fra pidestallen.
2. kjør den sykkelen du liker.

3. Så kan vi vel la det være med det tenker jeg. De fleste har sikkert fått med seg hva jeg mener om scootere nå. En scooter blir ikke mer spennende i mine øyne om man putter en rakettmotor på den. Det handler ikke om det i det hele tatt. Scooter er bare en en type "sykkel" som ikke tiltaler meg. :thumleft

Håper inderlig du røsker tak i meg langs veien hvis du treffer meg. Det er bare hyggelig :twothumbs:

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Forza 750 - ny spennende Honda scooter

Legg inn av FreewheelBurning »

Stakkars Bjerknez ble skremt av å kjøre Kawazaki J300 for hundre-og-ørten år siden, og har siden den gang lagt alle scootere for hat.

Man kan jo lure på hva poenget med slike gjentakende utblåsninger er? Hver eneste gang noen nevner s-ordet så kommer samme regla om hvor jævli det er og at alle kan kjøre den sykkelen de liker. Kan vel sammenlignes med:
-Cruiser er noe jeg aldri kommer til å sitte på og ikke noe jeg forbidner med "MC kjøring". Bråker fælt, også den grusomme giringa, tunge som bly er de også, samt elendig drivstofføkonomi. Hadde skammet meg om noen så meg på noe slikt. Men det er jo bare min mening, så kjør hva enn det er du liker.

Hei og så fint og spennende forum det blir når det skal gjentas i det uendelige hvor mye man hater det andre kjører på.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forza 750 - ny spennende Honda scooter

Legg inn av Bjerknez »

Nå må dere slutte. Det er over ett halvt år siden jeg skrev innlegget som siteres over. Det er dere som drar opp denne saken. Ikke jeg. Å så vidt jeg vet var dette den eneste posten i dette slaget jeg har skrevet i denne tråden.

Dessuten så har jeg ikke hatt andre meninger om Forza 750 enn prisen i denne tråden.


Igjen, så sier jeg enkelt.

Liker du scooter, så kjør for guds skyld scooter. Ikke noe poeng i overbevise meg om at scooter er noe for meg. :)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Forza 750 - ny spennende Honda scooter

Legg inn av FreewheelBurning »

Forza 750 er vel den billigste maxi scooteren som finnes på markedet idag. Tmax koster rundt 180k før utstyr. BMW c650 GT var dyrere og sport versjonen omtrent samme pris, men det var noen år tilbake, begge er ute av produksjon nå (BMW har så langt jeg vet bare c400 og den nye elektriske igjen). Den store burgman er ut av produksjon for en stund siden, usikker på hva den koster, sikkert noe tilsvarende forza 750 eller dyrere. Ellers er det bare Honda igjen med den eventyr hybriden som nok er ganske lik i pris også, om ikke dyrere.

Vurderte en stund forzaen men det var det med kjede som Honda ikke kommer seg unna på sine største scootere som ikke nådde helt opp for meg.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Forza 750 - ny spennende Honda scooter

Legg inn av SilverSmurfer »

FreewheelBurning skrev: 23 jun 2022, 01:51 Vurderte en stund forzaen men det var det med kjede som Honda ikke kommer seg unna på sine største scootere som ikke nådde helt opp for meg.
Samme her, når man bytter ut reimen med kjede+DCT så lager man en sykkel som uten tvil er hakket mer morro å kjøre, men som også krever vesentlig mer vedlikehold. Noe av det beste med Forza 350'en er jo at når jeg har tatt 12000 KM servicen min, så er det kun bremseklosser og dekkmønster som må sjekkes frem til jeg når 24000. Det er deilig, å bare sette seg på sykkelen, kjøre avgårde og ikke måtte bekymre seg for noe som helst.

Samtidig så har 750en mindre bagasjeplass enn en Forza 350, så derfor valgte jeg 350en selv.

Og hvis jeg skulle ha oppgradert så hadde det blitt til en X-Adv. Men spørsmålt er litt om jeg trenger å gjøre det, for mens det hadde vert morro med litt mer akselerasjon, så er 350en mer enn god nok til at det kun er fartsgrensene som forhindrer meg i å kjøre fortere enn det jeg allerede gjør.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forza 750 - ny spennende Honda scooter

Legg inn av Bjerknez »

Får sikkert ikke kjøpt denne i Norge og den er sikkert noen år gammel også, men det er nå vertfall en BMW om ikke annet...

Her er nemlig en Scooter med tak. Må jo være utrolig praktisk for dere som liker scootere?

Men det lages kanskje ikke scootere med tak lenger?
scooter.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forza 750 - ny spennende Honda scooter

Legg inn av Bjerknez »

Søkte litt og fant ut at BMW har/hadde en scooter med tak av nyere modell som heter BMW C1. Men finner ikke noe på hjemmesiden til BMW angående denne.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Forza 750 - ny spennende Honda scooter

Legg inn av FreewheelBurning »

Det er en stein gammel lett mc med tak og setebelte. Ser ikke relevansen til denne diskusjonen. Hvis du er interessert i den så kan du jo ta diskusjonen videre til lett-MC delen av forumet.
Sist redigert av FreewheelBurning den 23 jun 2022, 10:58, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forza 750 - ny spennende Honda scooter

Legg inn av Bjerknez »

Tenkte mest på prinsippet med tak på scooter.

Men jeg ser at når jeg søker på det kommer det bare opp slike scooter firhjulinger av den typen posten bruker når dem leverer post. Da regner jeg med det ikke er noe marked for scooter med tak. Vertfall ikke her hjemme.

Men hvis man har muligheten, man liker scootere og man kunne fått med tak som et slags tillegg så kunne jo det vært praktisk for noen. Dem trenger jo ikke å se like dølle ut som på bildet over. Det var bare ment som eksempel.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Forza 750 - ny spennende Honda scooter

Legg inn av FreewheelBurning »

Skjønner ikke hvorfor tak er mer relevant på scooter enn noen annen MC, og ser ikke hva det har med denne diskusjonen å gjøre. Er det bare tankene som flyr fritt?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forza 750 - ny spennende Honda scooter

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 23 jun 2022, 10:59 Skjønner ikke hvorfor tak er mer relevant på scooter enn noen annen MC, og ser ikke hva det har med denne diskusjonen å gjøre. Er det bare tankene som flyr fritt?
Jeg tenker at dem som kjører scooter er opptatt av det praktiske ut fra det jeg har lest og derfor ser jeg kanskje for meg at scooter vil se bedre ut med tak enn en vanlig sykkel. Det er jo i følge google også prøvd tidligere.

Jada, tankene flyter litt fritt bare og var bare et bittelite innspill.

Men skal ikke forstyrre mer i tråden jeg :)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Forza 750 - ny spennende Honda scooter

Legg inn av FreewheelBurning »

Mange som bryr seg om det praktiske selv om de ikke kjører scooter! Kan da få vedlikeholdsfritt drev (reim/kardang), automatgir, cruise control, selvkansellerende blinklys, elektrisk vindskjerm, keyless, varme i sete og styre på store motorsykler også. For eksempel Honda vfr 1200, lignende blir jo kjørt av både politi og ambulanse. Vil du anbefale tak til en slik?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forza 750 - ny spennende Honda scooter

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 23 jun 2022, 11:08 Mange som bryr seg om det praktiske selv om de ikke kjører scooter! Kan da få vedlikeholdsfritt drev (reim/kardang), automatgir, cruise control, selvkansellerende blinklys, elektrisk vindskjerm, varme i sete og styre på store motorsykler også. For eksempel Honda vfr 1200, lignende blir jo kjørt av både politi og ambulanse. Vil du anbefale tak til en slik?
For min del ville jeg ikke anbefalt tak. Tak har ikke noe på en scooter eller vertfall motorsykkel å gjøre synes jeg. Men for NOEN kan jo den muligheten være aktuell.

Men i og med at scootere flest har et ganske lavt tyngdepunkt så vil uansett en scooter se bedre ut med tak enn en vanlig motorsykkel mener jeg.

EDIT:
Dukker opp en del scootere med tak på Google, men demfleste ser jeg er trehjulinger. Men de kalles vertfall scooter....

Svar