Nordkapp via TET Sverige

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
MCnoob
Innlegg: 52
Registrert: 09 mar 2019, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer 600cc 2006

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av MCnoob »

Litt offtopic kanskje, men kas type kamera benytter dere dere av for å ta bilder og filme? Finnes et så stort utvalg der.

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Yrn »

MCnoob skrev: 26 jun 2022, 22:11 Litt offtopic kanskje, men kas type kamera benytter dere dere av for å ta bilder og filme? Finnes et så stort utvalg der.
Jeg bruker telefonen for å ta bilder og GoPro for å filme i farta :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av rolf-arne »

Er du kommet langt og været har vel vært topp ??

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Yrn »

Vi kjører E6! Og litt E10. Nå har jeg lagt inn en Monster etappe og etter 10 timer ren kjøring er jeg kommet frem i Leknes der en kompis bor hvor jeg får overnatte. Så herlig å ligge i en ordentlig seng igjen! Det har gått noen pils , derav det sene innlegget. Det har vært en kjøretur med masse inntrykk. Jeg har vondt i nakken av å se meg rundt, og skal skrive et mer fyldig referat i morgen.
20220627_115643.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Ketil »

Tusen takk for fyldig og god reiseskildring, i tekst og bilder. Likte spesielt å høre om dine erfaringer fra de svenske skoger Og det er lite som kan slå mc-tur i Nord-Norge med det været som er der nå. God tur videre sørover


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av pingvin »

TET Sverige til Nordkapp har vært på lista en stund. Hovedproblemet er at langt T/R Kongsberg-Nordkapp, bør ha 2 uker minst og ideelt sett kombinere med å kjøre TET Finland og da er det kanskje snakk om 3 uker. Vanskelig med full jobb og kone (ikke full kone altså :knegg )...

Takk for rapport :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Yrn »

Det er vanskelig å skrive et sammenhengende referat, for inntrykkene flyter litt sammen. Jo lenger sør jeg kom, jo mer spennende ble utsikten. Det var som om de konkurrerer med hverandre om min oppmerksomhet. Som for eksempel langfjorden med brede, myke isbre daler som kommer ned. Her stoppet jeg helt i enden ved Langfjorbotn.
20220627_085807.jpg
Over Kvænangsfjellet og etter det begynte utsikten å levere høye, skarpe fjell i bakgrunnen, som stikker opp som tennene på et uhyre.
20220627_095035.jpg
Jeg fant også en fin liten bru rett ved siden av E6en. Om du tar bildet riktig vei ser det ordentlig kult ut.
20220627_103053.jpg
Utsikten over lyngen mot Koppang leverte høye, spisse fjell, svarte trekanter med kontrast av hvite snøflekker. Fjorden var nesten helt stille, slikk at utsikten ble speilet. Der tror jeg vi har en vinner.
20220627_115643.jpg
Og slik fortsatte hele turen. Hele tiden kunne man skimte fantastiske fjell på horisonten. Jeg skulle ikke ordentlig inn i fjellene før jeg kom til Lofoten.
Kjøreteknisk så var veien ikke veldig interessant. Men jeg hadde stort sett E6en for meg selv, med lite trafikk. Bortsett fra i Bjerkvik, der hele Norge hadde samlet seg for å se arbeidsfolk legge asfalt. Der blir det naturligvis kø av, og veivesenet måtte til og med in med manuell dirigering for å kontrollere kaoset slik at alle kunne få seg en tur forbi..
Etter veiarbeidet litt før Bjerkvik fylte jeg bensin for å komme meg ut av kolonnen. Det var ikke så lurt for etter Bjerkvik var det også veiarbeid..
Så ble det E10 mot Lofoten. Det begynte særdeles ubermerkverdig . Men etterhvert begynte naturen å ta seg sammen litt.
20220627_191337.jpg
Plutselig var jeg i Lofoten. Det var et privilegium å få lov til å se Lofoten bade i kveldssolen. Stupbratte fjell i alle retninger, der trærne å annet grunt prøver å klamre seg fast så bratt og høyt de tørr. Der de ikke klarer det ser man rett på den brune fjellmuren. Det er flere tunneler der, som er som å bytte på lysbildet. Når man kjører ut blir du plutselig servert et helt nytt vista. Jeg stoppet for å ta bilder noen ganger, men de ble absolutt ikke så bra så jeg husker at det så ut.
20220627_200139.jpg
Veien kom ut på på nordsiden av Lofoten en stund, der kunne man kjenne nordatlanteren med øynene, nese og kroppen for det ble passe kaldt der etter en hel dags kjøring i 30 grader.
Jeg sluttet etterhvert å tenke på at jeg MÅ ha det beste bildet, og bare koser meg med å kjøre på den mest interessante veien den dagen, med fantastiske Lofoten som bakteppe.
Jeg tok et til da, rett før jeg kom frem. Men den ba jo om å bli tatt bildet av ;)
20220627_213635.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Relax »

:thumleft

Glimrende hele veien med både bilder og kommentarer.

Var der på 2 hjul i lignede vær (flaks!!!) for noen år siden ...og tok ferje fra Moskenes innimellom en øy eller to før vi var i Bodø..
3-4-5 timer (?) med "makalaus" utsikt!! Rikket oss ikke fra stolene på dekk!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Olav K »

Dette er nydelig, vakkert og fullstendig uegnet til å kaste bort arbeidstid på :-D

Tusen takk for at du bringer flotte bilder og tekst til "torgs" så man kan få ta litt del i opplevelsen.
kjenner meg veldig godt igjen, i dette med at bilder ikke yter virkeligheten noen form for rettferdighet.

Fortsett med å dele fra turen, tusen takk :-)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Yrn »

Takk for fine ord folkens, jeg blir glad av å høre at folk liker å lese det jeg skriver :)
@pingvin, jeg tenkte på å kjøre gjennom Finland, men det hadde tatt minst en uke til vil jeg tru. Jeg er glad for at jeg valgte Norge da :)

Nå sitter jeg på ferja til Bodø. Det har vært en "av" dag, etter den lange kjøreturen i går. Kompisen og jeg gikk på en liten fjelltur til toppen av Offersøykammen.
20220628_114733.jpg
Fra toppen kan man se både veien jeg kom fra
20220628_123527.jpg
Og veien jeg skal mot Moskenes.
20220628_123539.jpg
Veldig godt å ikke ha på noen kjøreutstyr en stund må jeg si, for også i dag var det 28 grader selv i Lofoten. Jeg får vel ikke lov å klage, men... Det er i hvertfall ikke kaldt kan man si. Jeg kjører med alle luftehull åpen og ser vel ut som sveitsisk ost i høy fart.
Det tok litt mer enn en time å komme til Moskenes fra Leknes. Men ikke glem den tiden det tar for å skaffe seg bildebevis!
20220628_165240.jpg
Skulpturlandskap kalles det på skiltene, og jeg forstår det godt.
Det her bildet er tatt fra det idylliske Reine, der husene krangler om plass på de små øyene forbundet med en serie bruer.
20220628_170205.jpg
Selv om jeg hadde bodd her hele livet mitt, hadde jeg nok aldri gått lei av omgivelsene der.

Nå sitter jeg altså i ferja, og flyter rolig mot Bodø. På ferjekaia traff jeg tilfeldigvis et par engelskmenn som jeg møtte noen dager før litt nord for Alta på en parkeringslomme. Da var de på vei ned fra Nordkapp. Da jeg nok så frekt spurte hva de hadde somlet sånn med, svarte de kjapt med å spørre meg hvorfor jeg ikke hadde tatt meg bedre tid. Det hadde jeg ikke noe godt svar på. Bedre tid burde man vel alltid ta seg.
Jeg skal kjøre omtrent en time etter vi har lagt til kai klokken 22 i Bodø, også skal jeg finne en ok plass å overnatte.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av rolf-arne »

Nei du kan så si...vi skulle vel noen og en hver ha somlet litt mer...har jo fått.min andel av kommentarer. Etter å ha kjørt Europa på langs 5 daga, det meste av Vestlandet 2 daga osv...

Men sånn blir det når man slites mellom morroa det er å kjøre sykkel og turopplevelsen.

Begge deler er rett...vi gjør det vi føler for der og da.

God tur videre.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Yrn »

Ja livet handler om valg sier de. I går kveld tok jeg en rekke gode og dårlige valg om hverandre. Først å fremst valgte jeg en fin plass å overnatte, litt bort fra veien. Der hadde jeg valget mellom enten å sette opp teltet helt inntil sjøkanten på en liten gressflekk, eller på andre siden av veien i en fin skogholt men uten sjøutsikt. Jeg valgte feil der.
20220629_000325.jpg
Jeg tenkte at sjøen kommer vel ikke over der det gror litt gress. Jeg så på vannet stige en stund og tok et riktig valg, jeg sjekket hvor høyt flo det skulle bli. Det viste seg at rompa fullt mulig kunne bli bløt om jeg la meg der. Jeg valgt derfor å flytte teltet. Det var jo i og for seg et klokt valg, men måten jeg gjorde det på var snillt sagt mindre klok. Jeg valgt da å løfte hele teltet med alt av utstyr inni. Noe som selvfølgelig resulterte i en knekt stang. Jeg hadde heldigvis med reparasjon saker til teltet, og kunne rimelig enkelt få den i brukbar stand igjen. Men for en idiot jeg følte meg..

Jeg startet kjøreturen dagen derpå i litt nedsatt entusiasme. Det ble tvert bekreftet av naturen med er fint og kraftig regnvær som værte i en time eller to. Og støvlene som endelig var helt tørr..
Jeg ble fort i bedre humør da regnværet lettet litt, for veien og omgivelsene var kjempefin. Ikke så dramatisk som Lofoten, men like imponerende på sitt vis. Fjellene virket mer massive, med lange runde former, bortsett fra de som var kappet i to av isbreen og viser glattpolert bar fjell. Overalt der landet blir mindre bratt har mennesker dannet er flott kulturlandskap, enger med villblomster, små hus med kortklipte plen og fiskebåter og annet som flyter i fjorden.
20220629_093419.jpg
Skyene lå lavt lenge av dagen og jeg måtte bruke litt fantasi for å forestille meg hva som fantes i tåka.
Det klaffet godt med ferjene men jeg ble kjørende sånn i kø at jeg valgte og heller ta en god lunsj mens kolonnen kjørte videre.
Sola begynte å titte frem og stemningen ble bare bedre og bedre.
Naturen roet seg litt og akkurat når det begynte å føle littegrann som en transport etappe kjørte jeg forbi de syv søstrene. De var ganske sjenert og hadde gjemt seg i tåka så jeg nesten ikke kjente dem igjen. Mens jeg kjørte inn i Dalen for å ta en bedre titt på dem løftet de såvidt på skjørtene sine og jeg fikk tatt et fint bilde.
20220629_172636.jpg
Jeg tok ferja til Vega og turen der var meget fin med utsikt på de fjellene der. Også de har dekket seg med en hatt av skyer. Jeg har en herlig plass på nordvest sida av øya og har akkurat sett sola gå ned bak et fjell.
20220629_223126.jpg
I morgen venter hjemturen. Igjen er det en blanding av å ville fortsette turen og å ville hjem. Jeg håper bare kona vil slippe meg inn for det lukter vel som utgått ferskvare av meg ;)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av rolf-arne »

En ting er sikkert det er godt å komme hjem.

Men det er fint på tur, men når man nærme sæ hjem , da slår " æ vil hjem" følelsen inn.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av Yrn »

Da er jeg vel fremme i Bartebyen igjen!
Det er vært en særdeles fin dag i dag. Jeg startet dagen med å stå opp tidlig og pakket utstyret ned for å gå en tur opp vegatrappen, siden tåka fra i går hadde lettet.
20220630_082800.jpg
(Det er ikke i Australia, jeg vet ikke hvorfor det er opp ned).
Jeg jeg hadde dårlig tid for å rekke ferja så jeg sprang nærmest opp trappene. Jeg kom fornøyd men veldig svett til tops.

Da jeg kom til fergekaia viste det seg at de hadde lagt ut feil ruteskjema på nett, og den ferja jeg hadde tenkt å ta eksisterte ikke. Mens jeg ventet på neste tok jeg like så godt å stramme kjedet litt.
Stemningen inne i hjelmen var helt topp, det ble allsang med med selv mens jeg kjørte av den ferja som fraktet meg til Horn.
Etter en ferje til kom jeg til Brønnøysund, og veien derfra til Trøndelag var enkelt sagt engasjerende. Krappe raske svinger med et bakteppe av massive fjell med stupbratte sider ned til vannet.
20220630_135023.jpg
Vel inne i Trøndelag gled jeg rolig over åsene mens jeg skuet over de brede, frodige Trønderske daler.
På E6en var gleden for å komme hjem blitt stor. Smilet mitt ble bare bredere, ikke noe mer ønske for å fortsette. Som Rolf-Arne sier, når man er så nærme hjem er det bare godt å komme frem.
received_598614914887412.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Nordkapp via TET Sverige

Legg inn av rolf-arne »

flott avsluttningsbilde
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar