Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 12 jul 2022, 19:51
Geiroe skrev: 12 jul 2022, 19:47
utc skrev: 12 jul 2022, 19:09
Lauri skrev: 12 jul 2022, 10:03 Jo @utc - jeg har kjørt tung sykkel i flere ti-år med tusenvis av kilometre på landevegen i inn- og utland.

Men seriøst - hva vil du fram til; din påstand tidlig i tråden er farlig - og ikke minst: Du tar fullstendig feil 👊

Jeg er klar over at dette er et ikke-faglig forum, men i 2022 koster det null å holde seg oppdatert i fht gjeldende rett. Internett er tilnærmet gratis :lol
Det er litt rart at det jeg vil frem til ikke har gått inn her. Men jeg kan forsøke med mokkaskjeer: Når du kjører forbi en bil og vil inn igjen så sørg for at den forbikjørte ikke må bremse for at det skal bli >3 sekunders avstand mellom kjøretøyene.
Etter et par mill kjørte kilometer har jeg erfart at å kjøre bil er som en Wienervals. Det skal fremføres med en viss eleganse hvis ikke så blir det bare patetisk. Kanskje lurt å tenke på at noen blir utrygge når man slenger kjøretøyet sitt tilbake rett foran de. OG på en firefelts motorvei så er det meningsløst amatørmessig å ikke oppnå en god avstand til den forbikjørte.

Man kan teoretisere dette ihjel om det er ønskelig men det er i praksis all kjøring gjøres.

SKJØNNER'U ???????
Og da lurer jeg på om du noen gang har kjørt i Oslo. Der er det ikke akkurat noen Wienervals, men den frekkestes rett som hersker. Hvis du prøver å holde to sekunder'n der, så skal jeg love deg at det tar ikke lang tid før du få en foran deg, på firefelten.
Så mye har jeg vært på veien etter over 40 år på veien, at motorsyklister er definitivt ikke de verste etter min mening.
Jg trodde det var innlysende at vi IKKE snakker i Oslotrafikken men mer ute på veinettet, ikke rush & sånn. Ute på landeveien, i Østfold, Finnmark eller hvor andre steder enn betongjungel. Dog, så feil kan man altså ta.

Og til orientering er jeg i Oslo fler ganger hver uke.
Enig.

I rush er det andre «regler» som gjelder. Men 3 sekunders regelen i hastigheter rundt 10km/t er også annerledes.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Geiroe »

utc skrev: 12 jul 2022, 19:51
Geiroe skrev: 12 jul 2022, 19:47
utc skrev: 12 jul 2022, 19:09
Lauri skrev: 12 jul 2022, 10:03 Jo @utc - jeg har kjørt tung sykkel i flere ti-år med tusenvis av kilometre på landevegen i inn- og utland.

Men seriøst - hva vil du fram til; din påstand tidlig i tråden er farlig - og ikke minst: Du tar fullstendig feil 👊

Jeg er klar over at dette er et ikke-faglig forum, men i 2022 koster det null å holde seg oppdatert i fht gjeldende rett. Internett er tilnærmet gratis :lol
Det er litt rart at det jeg vil frem til ikke har gått inn her. Men jeg kan forsøke med mokkaskjeer: Når du kjører forbi en bil og vil inn igjen så sørg for at den forbikjørte ikke må bremse for at det skal bli >3 sekunders avstand mellom kjøretøyene.
Etter et par mill kjørte kilometer har jeg erfart at å kjøre bil er som en Wienervals. Det skal fremføres med en viss eleganse hvis ikke så blir det bare patetisk. Kanskje lurt å tenke på at noen blir utrygge når man slenger kjøretøyet sitt tilbake rett foran de. OG på en firefelts motorvei så er det meningsløst amatørmessig å ikke oppnå en god avstand til den forbikjørte.

Man kan teoretisere dette ihjel om det er ønskelig men det er i praksis all kjøring gjøres.

SKJØNNER'U ???????
Og da lurer jeg på om du noen gang har kjørt i Oslo. Der er det ikke akkurat noen Wienervals, men den frekkestes rett som hersker. Hvis du prøver å holde to sekunder'n der, så skal jeg love deg at det tar ikke lang tid før du få en foran deg, på firefelten.
Så mye har jeg vært på veien etter over 40 år på veien, at motorsyklister er definitivt ikke de verste etter min mening.
Jg trodde det var innlysende at vi IKKE snakker i Oslotrafikken men mer ute på veinettet, ikke rush & sånn. Ute på landeveien, i Østfold, Finnmark eller hvor andre steder enn betongjungel. Dog, så feil kan man altså ta.

Og til orientering er jeg i Oslo fler ganger hver uke.
Og det gjelder det samme ute på landeveien, hvis en vil forbi så legger kjøretøyet seg tett opptil, for deretter å kjøre forbi. Motorsykler blir bare borte, mens biler legger seg inn foran(meg), slik at jeg må skape luke igjen. Irriterende, men slik er trafikken, man må være litt smidig, og ikke stå på retten sin.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg prøver så godt jeg kan og legge meg lengst mulig unna samt komme meg fortest mulig forbi de fleste bilister på landeveien som ikke holder en «fornuftig» hastighet.

Ligger du i 60km/t på speedometeret i 60 sonen så smetter jeg glatt forbi, i god avstand.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 12 jul 2022, 20:25 Jeg prøver så godt jeg kan og legge meg lengst mulig unna samt komme meg fortest mulig forbi de fleste bilister på landeveien som ikke holder en «fornuftig» hastighet.

Ligger du i 60km/t på speedometeret i 60 sonen så smetter jeg glatt forbi, i god avstand.
Hva er da en fornuftig hastighet i 60 sone? Ikke 60?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Bjerknez »

Kommer ann på hvem du spør. Men fornuftig hastighet for meg er 60km/t GPS hastighet + Sikkerhetsmargin. Altså rundt 10km/t over på speedometeret.

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av kaLARSnikov »

Bjerknez skrev: 12 jul 2022, 20:46 Kommer ann på hvem du spør. Men fornuftig hastighet for meg er 60km/t GPS hastighet + Sikkerhetsmargin. Altså rundt 10km/t over på speedometeret.
Enig. Om det er kontroll (eller fotoboks) så blir man jo målt på reell hastighet, ikke på hva som står på speedometeret. Da mener jeg det er naturlig å også forholde seg til reell hastighet.

Mine sykler er såpass gamle at hovedregelen er at de viser ca. 10kmt for mye, så da ligger jeg normalt med nåla på 15 over fartsgrensen, i alle fall så lenge den er på 70+. Bilen er noe nyere og viser kun 3kmt for mye, så der ligger jeg naturlig nok mye tettere på fartsgrensen.

Jeg ser ikke poenget med å bevisst kjøre under fartsgrensen når det ikke er behov for det.

Når det gjelder avstand ved forbikjøringer som diskutert tidligere så er vel loven relativt enkel. Ved forbikjøring så er det den som kjører forbi som har det overliggende ansvaret for at man ikke er til hindring for trafikken når man legger seg tilbake i feltet man skal kjøre i. Den som blir forbikjørt skal assistere ved å ikke øke farten. Når forbikjørende så er tilbake i opprinnelig felt så er det igjen hver enkelt sitt ansvar å holde god nok avstand til bilen foran.

Det kan da medføre at du må slippe opp gassen/bremse etter at noen har kjørt forbi deg, men i såfall har vedkommende da allerede brutt sin egen plikt om å ikke hindre trafikk etter endt forbikjøring.

Samtidig vil jo denne type situasjon normalt løse seg selv da den som kjører forbi vanligvis gjør det fordi vedkommende ønsker å holde en høyere hastighet enn kjøretøyet som blir forbikjørt, slik at en kontinuerlig økende avstand uansett bør være resultatet med mindre den forbikjørte plutselig finner ut at vedkommende skal øke hastigheten.

Men så har vi jo de som kjører forbi for så å bare holde samme hastighet, som i prinsippet er en unødvendig forbikjøring, som trolig i seg selv er et brudd på vegtrafikkloven...

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av mekkern »

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... shareModal

Veldig enkelt.
§ 12.Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a. Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b. Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c. Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d. Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at
a. vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,
b. den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,
c. ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,
d. det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.
3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar