Bruksområde til eldre motorsykler …

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av dypen »

Kan du innfinne deg med en sykkel som har noen år på baken og er litt kritisk når du er på kjøpern kan du få en sykkel som er veldig bra og i beste fall holder verdien.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Domino »

Uten tvil. Jeg ser stadig på maks 10 år gamle Multistrada og Caponord på Finn. Men jeg ser nesten like mye på Yamaha FJ1200. Og jeg er ikke fremmed for tanken på å slå til på en fin Fj1200 av siste generasjon med sidevesker og toppboks. Men det får bli neste år.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av rolf-arne »

Gammelt vs nytt ...egentlig et vanskelig spørsmål.

Om nytt er bedre enn gammelt , ja må bare innrømme det.

Men for en som vil ha ting så enkelt som mulig, så blir passelig gammelt et bedre alternativ.

Som noen fikk med seg i høst så lurte jeg veldig på om RT'EN skulle beholdes.

Pan European stod høyt i kjørekomfort, er enda ikke sikker på om 1250 slo den. Men allikevel i mai, så kom følelse BMWen skulle bli tursykkelen fremover. 5 minutter etter lå både jeg og RT'EN i grøfta.

Så da har jeg Hondaen som arbeids og tur hest, og kan få lov til å mekke litt, siden det er så gammelt at man forstår noe.

Men når vi snakker om gammelt, så må vi jo inn på gammel kjærlighet. Som medførte et nylig kjøp av en CBX 1000....

Skal bli sabla artig å kjøre....men om man er ærlig så blir det jo mer en" se her kommer jeg sykkel"

Selv om det er reinspikka kjærlighet som er årsaken til at jeg er CBX eier, nå...
Fasinert som jeg er av motoren og teknikken åsså lyden da...sleng øreplugger og intercom...bare nyt..

Her blir det sikkert mer av noe gammelt om litt, selv om begrepet ,nytt er no nytt, er vanskelig å komme utenom. BildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Bruksområde til eldre motorsyklerk …

Legg inn av Kjellrf »

rolf-arne skrev: 26 jul 2022, 16:18 Gammelt vs nytt ...egentlig et vanskelig spørsmål.

Om nytt er bedre enn gammelt , ja må bare innrømme det.

Men for en som vil ha ting så enkelt som mulig, så blir passelig gammelt et bedre alternativ.

Som noen fikk med seg i høst så lurte jeg veldig på om RT'EN skulle beholdes.

Pan European stod høyt i kjørekomfort, er enda ikke sikker på om 1250 slo den. Men allikevel i mai, så kom følelse BMWen skulle bli tursykkelen fremover. 5 minutter etter lå både jeg og RT'EN i grøfta.

Så da har jeg Hondaen som arbeids og tur hest, og kan få lov til å mekke litt, siden det er så gammelt at man forstår noe.

Men når vi snakker om gammelt, så må vi jo inn på gammel kjærlighet. Som medførte et nylig kjøp av en CBX 1000....

Skal bli sabla artig å kjøre....men om man er ærlig så blir det jo mer en" se her kommer jeg sykkel"

Selv om det er reinspikka kjærlighet som er årsaken til at jeg er CBX eier, nå...
Fasinert som jeg er av motoren og teknikken åsså lyden da...sleng øreplugger og intercom...bare nyt..

Her blir det sikkert mer av noe gammelt om litt, selv om begrepet ,nytt er no nytt, er vanskelig å komme utenom. BildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Gratulerer med flott CBX! 😎
ProLink som er tilbakedatert?
Vil anbefale deg å få tak i en gaffelstabilisator, det vil gjøre den mer stabil i svingene. Gaflene er underdimensjonert i forhold til nyere sykler.
Ellers ser jeg at den allerede har stålommantlede bremseslanger, det er bra 👍
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av dypen »

Domino skrev: 21 jul 2022, 23:24 Uten tvil. Jeg ser stadig på maks 10 år gamle Multistrada og Caponord på Finn. Men jeg ser nesten like mye på Yamaha FJ1200. Og jeg er ikke fremmed for tanken på å slå til på en fin Fj1200 av siste generasjon med sidevesker og toppboks. Men det får bli neste år.
Fine sykler begge to men har ingen erfaring med disse to. FJ1200 ser jeg stadig på, fine sykler, går bra og veldig billige :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av dypen »

rolf-arne skrev: 26 jul 2022, 16:18 Gammelt vs nytt ...egentlig et vanskelig spørsmål.

Om nytt er bedre enn gammelt , ja må bare innrømme det.

Men for en som vil ha ting så enkelt som mulig, så blir passelig gammelt et bedre alternativ.

Som noen fikk med seg i høst så lurte jeg veldig på om RT'EN skulle beholdes.

Pan European stod høyt i kjørekomfort, er enda ikke sikker på om 1250 slo den. Men allikevel i mai, så kom følelse BMWen skulle bli tursykkelen fremover. 5 minutter etter lå både jeg og RT'EN i grøfta.

Så da har jeg Hondaen som arbeids og tur hest, og kan få lov til å mekke litt, siden det er så gammelt at man forstår noe.

Men når vi snakker om gammelt, så må vi jo inn på gammel kjærlighet. Som medførte et nylig kjøp av en CBX 1000....

Skal bli sabla artig å kjøre....men om man er ærlig så blir det jo mer en" se her kommer jeg sykkel"

Selv om det er reinspikka kjærlighet som er årsaken til at jeg er CBX eier, nå...
Fasinert som jeg er av motoren og teknikken åsså lyden da...sleng øreplugger og intercom...bare nyt..

Her blir det sikkert mer av noe gammelt om litt, selv om begrepet ,nytt er no nytt, er vanskelig å komme utenom. BildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Enig i hver ord du skriver her :thumleft En kompis av meg sier bestandig om de gamle syklene, «husk de som de var og de gjør seg best i garasjen».

Må bare innrømme nytt er nytt! Selv er jeg i konstant kjøpelyst og har til tider lyst på både gamle billige sykler, dyre eldre og en kliss ny K1600 eller ny GSA1250 eller bare gå for en ny 1290 SAS … har også ett godt øye til Versys 1000 S Grand Tourer siden jeg ofte er innom Kawasaki forhandler ett steinkast fra hjemme :)

Det er ikke lett men heldigvis har jeg begrensa lagringsplass og ikke minst fruen minner meg konstant på at vi har ikke plass til flere sykler og den jeg har (1290 SAS) er veldig bra i følge henne :scratch Hun har helt rett men alikevel da :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av rolf-arne »

dypen skrev: 27 jul 2022, 00:26
Enig i hver ord du skriver her :thumleft En kompis av meg sier bestandig om de gamle syklene, «husk de som de var og de gjør seg best i garasjen».

Må bare innrømme nytt er nytt! Selv er jeg i konstant kjøpelyst og har til tider lyst på både gamle billige sykler, dyre eldre og en kliss ny K1600 eller ny GSA1250 eller bare gå for en ny 1290 SAS … har også ett godt øye til Versys 1000 S Grand Tourer siden jeg ofte er innom Kawasaki forhandler ett steinkast fra hjemme :)

Det er ikke lett men heldigvis har jeg begrensa lagringsplass og ikke minst fruen minner meg konstant på at vi har ikke plass til flere sykler og den jeg har (1290 SAS) er veldig bra i følge henne :scratch Hun har helt rett men alikevel da :)
Jeg har da lagringsplass og det blir mer om litt -- men ingen kjærring - dermed plass til mer anna pent.

Men vil understreke at jeg ikke er ute etter å samle på sykkler - kanskje med unntak av CBXen -- sykkler skal brukes .... og det har jeg tid til ....uten kjærring... og med voksne? unga...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bruksområde til eldre motorsyklerk …

Legg inn av rolf-arne »

Kjellrf skrev: 26 jul 2022, 23:46 Gratulerer med flott CBX! 😎
ProLink som er tilbakedatert?
Vil anbefale deg å få tak i en gaffelstabilisator, det vil gjøre den mer stabil i svingene. Gaflene er underdimensjonert i forhold til nyere sykler.
Ellers ser jeg at den allerede har stålommantlede bremseslanger, det er bra 👍
Takker - gafflene er ikke orginale for modellen - men av litt nyere dato -- orginal settet følger med...

Forøvrig har jeg massevis å lære om denne sykkelen.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av dypen »

rolf-arne skrev: 27 jul 2022, 19:04
dypen skrev: 27 jul 2022, 00:26
Enig i hver ord du skriver her :thumleft En kompis av meg sier bestandig om de gamle syklene, «husk de som de var og de gjør seg best i garasjen».

Må bare innrømme nytt er nytt! Selv er jeg i konstant kjøpelyst og har til tider lyst på både gamle billige sykler, dyre eldre og en kliss ny K1600 eller ny GSA1250 eller bare gå for en ny 1290 SAS … har også ett godt øye til Versys 1000 S Grand Tourer siden jeg ofte er innom Kawasaki forhandler ett steinkast fra hjemme :)

Det er ikke lett men heldigvis har jeg begrensa lagringsplass og ikke minst fruen minner meg konstant på at vi har ikke plass til flere sykler og den jeg har (1290 SAS) er veldig bra i følge henne :scratch Hun har helt rett men alikevel da :)
Jeg har da lagringsplass og det blir mer om litt -- men ingen kjærring - dermed plass til mer anna pent.

Men vil understreke at jeg ikke er ute etter å samle på sykkler - kanskje med unntak av CBXen -- sykkler skal brukes .... og det har jeg tid til ....uten kjærring... og med voksne? unga...
Med andre ord, det er bare å nyte livet :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Bruksområde til eldre motorsyklerk …

Legg inn av Kjellrf »

rolf-arne skrev: 27 jul 2022, 19:06
Kjellrf skrev: 26 jul 2022, 23:46 Gratulerer med flott CBX! 😎
ProLink som er tilbakedatert?
Vil anbefale deg å få tak i en gaffelstabilisator, det vil gjøre den mer stabil i svingene. Gaflene er underdimensjonert i forhold til nyere sykler.
Ellers ser jeg at den allerede har stålommantlede bremseslanger, det er bra 👍
Takker - gafflene er ikke orginale for modellen - men av litt nyere dato -- orginal settet følger med...

Forøvrig har jeg massevis å lære om denne sykkelen.
En fordel med de tidlige superbike'ne er at styregeometrien ikke er så slakk som på litt nyere 1000+ sykler utover 80 og 90-tallet.
Det gjør de litt mer letthåndterlige og virile i normal fart, mens de litt nyere har slakkere styregeometri for å være stødig i 250 kmt på autobahn.
Min Z1000-78 har styregeometri som en nyere 600, men veier for mye og har høyt tyngdepunkt. Men det gjør at man kan kjøre relativt friskt på de morsomme småveiene, noe jeg ikke kunne gjøre på samme måte med CBR1000F - 90 eller ZZR1100'en jeg hadde på 90-tallet.
Skal si at jeg blei mye bedre kjent med min Z1000 etter ett sikkerhetskurs med NAF MC på Rudskogen våren etter jeg kjøpte den. Der lærte jeg hvor grensene gikk, og hvordan sykkelen oppførte seg, og at man måtte vise den at man var sjefen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar