Problem med gjenger på drivaksel Yamaha XT600E

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
hkfelde
Innlegg: 3
Registrert: 02 jul 2021, 13:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600E 2001

Problem med gjenger på drivaksel Yamaha XT600E

Legg inn av hkfelde »

Hei,
Jeg lurer på om noen har erfaring med et problem jeg har: Låsemutter for framdrev på min Yamaha XT600E falt av (borte). Da jeg skulle sette på ny låsemutter (original-del) viste det seg at gjengene var for romme. Kanskje kan det være at forrige eier har vært litt "uvøren" i behandlingen av gjengene på drivakselen. Skruen skal dras til med 110nm i følge mekaniker på Yamaha verksted, men skruen drar knapt nok. Har forsøkt med loctight, men uten hell. Jeg har ingen erfaring med å reparere eller lage nye gjenger, og ikke har jeg gjengebakke - og jeg er har nok ikke nok skills til at jeg tør å gå på dette selv (tror jeg). Worst case scenario ville være å måtte bytte hele drivaksel, noe som vil koste skjorta.

Spørsmålet blir altså:
Er det noen der ute som har erfaring med å gjenge opp drivaksel slik at jeg kan få på en låsemutter og dermed nyte resten av sesongen? Hvor kan dette eventuelt gjøres. Jeg bor i Oslo-området. Tusen takk for alle gode råd og innspill!

:thumleft

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Problem med gjenger på drivaksel Yamaha XT600E

Legg inn av lazyboy »

Har hatt 4stk 550-600 xt og tt tidligere alle kjøpt godt bruk og på 3 av dem var fordrev sveiset fast😱
Er nok et vanlig på eldre Yamaha endunkere dette
Dessverre vil jeg tro du må bytte akselen om det skal bli bra.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Problem med gjenger på drivaksel Yamaha XT600E

Legg inn av FredrikE24 »

Skal jeg tippe er det en kombinasjon av dårlig tighting og vibrasjoner fra motoren som over tid gjør gjengene dårlig.

Bytte aksel er nok det greieste, men koster jo litt. Kanskje vil det være billigst å se seg om etter en annen sykkel om du ikke tar det selv.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Problem med gjenger på drivaksel Yamaha XT600E

Legg inn av mekkern »

Er det mulig å bore og gjenge i akselen slik at man bruker bolt i stedet for mutter?
Hva er gjenge størrelse?
:-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar