Spm ifht. førerkortbeslag

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
eespenk
Innlegg: 5
Registrert: 20 jun 2022, 23:42
Motorsykkelen din: Suzuki gsr-750a

Spm ifht. førerkortbeslag

Legg inn av eespenk »

Hei!
Fikk førerkortet mitt beslaglagt nå for noen dager siden. Ville teste sykkelen litt med nymontert slip-on på nattestid, så jeg kjørte ut på "landevegen" og fant meg ei rett og fin strekning med god og fin asfalt. Resten av historien kan dere nok tenke dere selv.

UP tok meg i 124 i 70-sonen.

Ja jeg ser i etterkant at det sikkert ikke var det smarteste trekket, å jeg er ikke særlig høy i hatten da jeg er en relativt ny motorsyklist, så noen moralprekener trenger jeg ikke akkurat nå. Jeg har lært. Jeg blir aldri å noen gang igjen tørre å bryte fartsgrenser.

Så til spm mitt; Hva kan jeg forvente av straff? Å har det noe å si for straffeutmåling at jeg som 10-årig fører av motorvogn aldri har hatt en eneste forseelse? Noen som har noen liknende erfaringer med å få sitt førerkort beslaglagt? Jeg spurte betjenten å han svarte 10-15mnd inndragelse, noe om samfunnsstraff og at jeg er på nippet til fengselsstraff, men leser andre ting på for eksempel lovdata og andre forum.

Takk for svar!
Hilsen en ikke så altfor høyt oppe fyr.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spm ifht. førerkortbeslag

Legg inn av Bjerknez »

qwerty123 skrev: 05 aug 2022, 02:59 Hei!
Fikk førerkortet mitt beslaglagt nå for noen dager siden. Ville teste sykkelen litt med nymontert slip-on på nattestid, så jeg kjørte ut på "landevegen" og fant meg ei rett og fin strekning med god og fin asfalt. Resten av historien kan dere nok tenke dere selv.

UP tok meg i 124 i 70-sonen.

Ja jeg ser i etterkant at det sikkert ikke var det smarteste trekket, å jeg er ikke særlig høy i hatten da jeg er en relativt ny motorsyklist, så noen moralprekener trenger jeg ikke akkurat nå. Jeg har lært. Jeg blir aldri å noen gang igjen tørre å bryte fartsgrenser.

Så til spm mitt; Hva kan jeg forvente av straff? Å har det noe å si for straffeutmåling at jeg som 10-årig fører av motorvogn aldri har hatt en eneste forseelse? Noen som har noen liknende erfaringer med å få sitt førerkort beslaglagt? Jeg spurte betjenten å han svarte 10-15mnd inndragelse, noe om samfunnsstraff og at jeg er på nippet til fengselsstraff, men leser andre ting på for eksempel lovdata og andre forum.

Takk for svar!
Hilsen en ikke så altfor høyt oppe fyr.
Har mistet førerkortet ett par ganger selv i løpet av livet og den siste gangen var i 2017 med motorsykkel da jeg ble målt til 123 km/t i 80 sone. Dette skjedde på en meget oversiktlig veistrekning midt i juli uten trafikk ganske sent på kvelden. Så ikke noe "grisekjøring". Kun for høy fart.

Jeg var på tidspunktet 41 år gammel og jeg tok førerkort på MC i 2014. Har hatt billappen siden 1992.

Hadde jeg mistet lappen i 6 mnd. Eller mer hadde jeg mått kjlre opp på nytt. Altså kun oppkjøringen. Mistet jeg den for mer enn ett år måtte jeg ta hele greia på nytt. Det var det dem sa til meg der og da når jeg spurte.

Jeg har ingenting på meg fra tidligere og hadde ingen prikker. Mitt første førerkortbeslag var i i 1998 men dette la dem ikke velt på da det var lenge soden og det ble forenklet forelegg. Jeg mistet den den gang for tre måneder og fikk 4000 i bot. 76km/t i 50 sone.

Nå sist fikk jeg 5 mnd. Uten førerkort og 12.000 i bot. Så jeg reddet meg unna ny oppkjøring.

Du hadde 14 km/t mer enn meg i en 10 km/t lavere sone. Så det dem nevnte med tiden på førerkortbeslaget stemmer nok greit. Dem vet nok dette. Men det er uansett en jurist som avgjør dette etter et totalinntrykk etter å ha lest rapporten til politiet og sett fartsovertredelsen.

Skal jeg synse tror jeg du kan se bort fra fengselsstraff. Er dette en engangsoverseelse og du ikke har annet på deg fra før og politiet ellers skrev en "god" rapport, så blir det for det meste sjonglert mellom lengden på førerkortbeslaget og boten.

Skal jeg tippe så får du mildeste straff ut fra hva dem har nevnt, så sant det ikke er noen ytterligere negative omstendigheter som ikke er nevnt her. Din inntekt blir nok også en avgjørende faktor med tanke på hva dem velger å sette boten til etc.

Samfunnstraff er jeg usikker på. Men det er jo en god ting hvis det kan få ned størrelsen på boten. For den blir nok ikke liten vil jeg tro.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Spm ifht. førerkortbeslag

Legg inn av SilverSmurfer »

https://prnt.sc/Hxes_ApkOslo

Når man kjører i 124 i 70 sonen mister man normalt lappen i 13-15 måneder. I 70 Sone så får man også normalt fengselsstraff fra 125 km/t, så du holder deg under med 124... Men det finnes ingen fasit, feks ble en mann tatt i 142 km/t i 70 Sone i festningstunellen i Oslo og fikk 4 måneder beslaglagt førerkort og 18 dager ubetinget.

Og så er det andre faktorer, som en vurdering av forholdene ellers, hvor oversiktelig veien er, om det du gjorde var til fare for andre, om det skjedde i forbindelse med forbikjøring, når på døgnet det skjedde, hvor lenge du har hatt lappen osv. At du ikke har hatt lappen så lenge på motorsykkel vil medføre strengere straff, mens at du har hatt lappen lenge på bil uten noen som helst fartsovertredelser vil virke formildende.

Uansett så er ikke fengsel noen "big deal" ettersom dette er din første forseelse så vil du i verste fall kunne forvente deg noen dager med fotlenke i eget hjem, og det ordner seg.

Det kan også absolutt være verdt å kontakte en advokat i denne saken for å få instruksjoner angående hva man skal si eller ikke si i en rettssak. Enten for å ha med deg gjennom hele prosessen, eller bare for å rådføre deg og instruere deg i forkant av rettssaken. For straffene kan varierere mye, et eksempel kan være at hvis du ikke kan komme deg på jobb uten bil (feks at du starter kl. 5 om morgenen og det ikke går noen buss) da kan det gi kortere straff. Hvis du absolutt trenger bil i arbeidet ditt? Da kan det gi kortere straff. Hvis du har unger som må kjøres til skolen og ingen andre kan gjøre det? Det kan gi kortere straff.

En uforsiktig kommentar i en rettssak kan fint ende opp med at du mister lappen et par måneder ekstra, jeg kjenner folk som har klart det. Feks ved å si at "Det er da ikke så nøye, dere må slappe litt av, det var jo midt på natten og ingen andre var til stedet." og bom, 6 måneder ekstra beslag på den kommentaren.

Mens det å vise anger og å si at du normalt ikke ville ha gjort noe slikt kan gi kortere straff.

Dokumentasjon på at du akkurat hadde fått slip on eller feks en melding 2 timer før om at du akkurat har montert det? En historie om at dette skjedde fordi du hadde det litt for morro i øyeblikket mens du testet nytt utstyr? Det kan være noe som gir kortere straff siden det kan gi et inntrykk av du ikke gjør slikt som dette hele tiden og bare ble "tatt denne ene gangen".

Så kort fortalt, straffen kan variere veldig mye og noen få advokattimer kan gi store utslag.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spm ifht. førerkortbeslag

Legg inn av Bjerknez »

Det absolutt viktigste her er egentlig om du får noen "prikker" på rullebladet.

Da stiller du evt. dårlig i saker som dukker opp senere og du vil få problemer med å komme inn i enkelte land etc. Du vil også få problemer hvis du har planer om å bli politi/vekter eller enkelte andre ting som krever plettfritt rulleblad.

Jeg tror du skal være lykkelig hvis dette blir avgjort med førerkortbeslag og "forenklet foreleg". Forenklet forelegg betyr i praksis at saken er ute av verden etter at boten er betalt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spm ifht. førerkortbeslag

Legg inn av dypen »

Være ydmyk og vise anger i hele prosessen er viktig, men oppfordre til å kontakte advokat vil jeg fraråde med mindre du har full oversikt over total kostnader.

Har selv vært i samme situasjon der jeg var avhengig av sertifikat i jobb (teknisk leder) men også avhengig av sertifikat for å komme til jobb for å få dagene til å gå opp. Det var ikke formidlende da jeg burde tenkt på det i forkant, advokat hjelp hadde ingen innvirkning så lenge du spiller med åpne kort og viser anger. Sleivete kommentarer er en selvfølge å avstå fra.

Utenom denne saken men andre saker der jeg virkelig har hatt behov for advokat hjelp er det selvfølgelig gull men kronene ruller sykt fort, forberedelse for en advokat med godt utfall i første rettsinnstans vil overaske meg hvis det blir under sekssifra beløp.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Spm ifht. førerkortbeslag

Legg inn av SilverSmurfer »

dypen skrev: 05 aug 2022, 08:30 Være ydmyk og vise anger i hele prosessen er viktig, men oppfordre til å kontakte advokat vil jeg fraråde med mindre du har full oversikt over total kostnader.
Det er normalt ikke slik at det koster noe å kontakte en advokat for å presentere saken sin, spørre hva advokaten mener han har og tilby og få estimert kostnader.

Og som jeg nevnte tidligere, så var det eksempelvis en person som ble tatt i Oslo i 142 km/t i 70 sonen i Festningstunnellen i Oslo som slapp unna med 4 måneder uten førerkort mens TS har fått estimert 13-15 måneder uten førerkort for en fartsoverskridelse som er vesentlig lavere enn dette.

Det er heller ikke slik at man nødvendigvis trenger å ha med advokaten på alt, eller at det alltid kreves store forberedelser. Hva man ønsker av hjelp og hva man vil betale for velger man selv.

Eksempelvis hjelp til å finne ut om man har formildende omstendigheter man kan fokusere på eller hva man bør poengtere i en rettsak med tanke på forholdene rundt saken.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spm ifht. førerkortbeslag

Legg inn av dypen »

Det vil være store forskjeller her og hvilken advokat du får ... Kan nevne jeg har benyttet meg av fri rettshjelp i forbindelse med medlemsskap men der renner tiden veldig fort ut, kort oppsummert fikk jeg en mail med x antall punkter vi skulle fokusere på i saken uten på noen måte kommet noe lengre.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Spm ifht. førerkortbeslag

Legg inn av SilverSmurfer »

dypen skrev: 05 aug 2022, 13:38 Det vil være store forskjeller her og hvilken advokat du får ... Kan nevne jeg har benyttet meg av fri rettshjelp i forbindelse med medlemsskap men der renner tiden veldig fort ut, kort oppsummert fikk jeg en mail med x antall punkter vi skulle fokusere på i saken uten på noen måte kommet noe lengre.
Fri rettshjelp er vel normalt 2 timer?

Selv ville jeg ha hentet inn all dokumentasjon selv og satt meg godt inn i saken for så å vurdere med advokat om det finnes grunnlag for vesentlig strafferabatt.

Hvis det finnes ting som kan gi vesentlig utslag så hadde jeg også brukt advokat under selve saken. Da hadde jeg regnet med mellom 8-10 timer tidsbruk og laget en avtale ut i fra det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spm ifht. førerkortbeslag

Legg inn av Bjerknez »

Altså, TS har gjort en blemme. Han har lagt seg flat og inrømmer dette. Jeg regner med politiet har en måling på deg. Hvis ikke så ville jeg spurt om å se denne målingen. Kan ikke denne fremvises så ville jeg hørt med advokat, for dem kan ikke bare stikke fingeren i lufta og annta en hastighet.

Jeg forutsetter at dem har en måling på deg og da kommer du nok ingen vei med advokat eller leke bajass i rettsystemet.

Er du derimot faktisk oppriktig usikker på om målingens dem er feil eller du med 100% sikkerhet kan si at målingen dems er alt for høy eller helt feil, så skal du selvsagt ikke godta dette. Du vil vinne i en rettsak hvis dem har gjort noe som faktisk er feil.

Men som oftest så har dem nok desverre rett. Ta det som en mann. Sett det på erfaringskontoen. Been there done that :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Spm ifht. førerkortbeslag

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 05 aug 2022, 22:06 Altså, TS har gjort en blemme. Han har lagt seg flat og inrømmer dette. Jeg regner med politiet har en måling på deg. Hvis ikke så ville jeg spurt om å se denne målingen. Kan ikke denne fremvises så ville jeg hørt med advokat, for dem kan ikke bare stikke fingeren i lufta og annta en hastighet.

Jeg forutsetter at dem har en måling på deg og da kommer du nok ingen vei med advokat eller leke bajass i rettsystemet.

Er du derimot faktisk oppriktig usikker på om målingens dem er feil eller du med 100% sikkerhet kan si at målingen dems er alt for høy eller helt feil, så skal du selvsagt ikke godta dette. Du vil vinne i en rettsak hvis dem har gjort noe som faktisk er feil.

Men som oftest så har dem nok desverre rett. Ta det som en mann. Sett det på erfaringskontoen. Been there done that :)
Det er ikke så enkelt, som jeg nevnte tidligere så er utgangspunktet for hastigheten TS ble tatt i å miste lappen i 13-15 måneder. Men som jeg også nevnte så finnes det eksempler på at folk har blitt tatt i vesentlig høyere hastighet for så å miste lappen i 4 måneder i stedet.

Det nevnte eksempelet er fra 2019: https://www.tv2.no/a/10409853/

I utgangspunktet burde jo denne sjåføren mistet lappen i minimum 24 måneder. Hvis man kun går ut i fra hastigheten han ble tatt i.
https://www.smartepenger.no/forbruker/2 ... kortbeslag

Men han mistet den kun i 4.

Et annet eksempel fra samme artikkel er en kvinne som ble tatt i 132 i 70 men som ikke mistet lappen.

Så det trenger ikke å være så enkelt som at man må ta det som en mann og det er det. Riktig argumentasjon kan i mange tilfeller gi svært store strafferabatter. Og det er i det miste verdt noen kroner å i alle fall sjekke ut om det er mulig å få til noe.

eespenk
Innlegg: 5
Registrert: 20 jun 2022, 23:42
Motorsykkelen din: Suzuki gsr-750a

Re: Spm ifht. førerkortbeslag

Legg inn av eespenk »

Takk for at folk tar seg tid til å svare!
Bjerknez skrev: 05 aug 2022, 22:06 Altså, TS har gjort en blemme. Han har lagt seg flat og innrømmer dette. Jeg regner med politiet har en måling på deg. Hvis ikke så ville jeg spurt om å se denne målingen. Kan ikke denne fremvises så ville jeg hørt med advokat, for dem kan ikke bare stikke fingeren i lufta og annta en hastighet.
Ja jeg fikk se målingen, 124km/t der alt av marginer var trukket ifra. Det jeg kan si om det er at jeg ikke vet hva min egentlige hastighet var da jeg i gjerningsøyeblikket ikke sjekket speedometer. Men det er ikke høyst usannsynlig at det var rundt det de målte.

Det var dumt av meg. Jeg burde ha vært mer aktsom da jeg har en jobb der jeg er avhengig av førerkort, men får ikke gjort noe med det nå. Får bare håpe at skammen gir seg en dag snart, og at jeg tenker meg om to ganger i fremtiden. Jeg har i alle fall lært på den harde måten.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Spm ifht. førerkortbeslag

Legg inn av SilverSmurfer »

Jobb avhengig av førerkort er et typisk argument for alternative straffereaksjoner.. Feks at du ikke mister lappen like lenge men må utføre noen ekstra timer samfunnsstraff for å unngå en situasjon hvor du blir arbeidsledig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spm ifht. førerkortbeslag

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 05 aug 2022, 23:06
Bjerknez skrev: 05 aug 2022, 22:06 Altså, TS har gjort en blemme. Han har lagt seg flat og inrømmer dette. Jeg regner med politiet har en måling på deg. Hvis ikke så ville jeg spurt om å se denne målingen. Kan ikke denne fremvises så ville jeg hørt med advokat, for dem kan ikke bare stikke fingeren i lufta og annta en hastighet.

Jeg forutsetter at dem har en måling på deg og da kommer du nok ingen vei med advokat eller leke bajass i rettsystemet.

Er du derimot faktisk oppriktig usikker på om målingens dem er feil eller du med 100% sikkerhet kan si at målingen dems er alt for høy eller helt feil, så skal du selvsagt ikke godta dette. Du vil vinne i en rettsak hvis dem har gjort noe som faktisk er feil.

Men som oftest så har dem nok desverre rett. Ta det som en mann. Sett det på erfaringskontoen. Been there done that :)
Det er ikke så enkelt, som jeg nevnte tidligere så er utgangspunktet for hastigheten TS ble tatt i å miste lappen i 13-15 måneder. Men som jeg også nevnte så finnes det eksempler på at folk har blitt tatt i vesentlig høyere hastighet for så å miste lappen i 4 måneder i stedet.

Det nevnte eksempelet er fra 2019: https://www.tv2.no/a/10409853/

I utgangspunktet burde jo denne sjåføren mistet lappen i minimum 24 måneder. Hvis man kun går ut i fra hastigheten han ble tatt i.
https://www.smartepenger.no/forbruker/2 ... kortbeslag

Men han mistet den kun i 4.

Et annet eksempel fra samme artikkel er en kvinne som ble tatt i 132 i 70 men som ikke mistet lappen.

Så det trenger ikke å være så enkelt som at man må ta det som en mann og det er det. Riktig argumentasjon kan i mange tilfeller gi svært store strafferabatter. Og det er i det miste verdt noen kroner å i alle fall sjekke ut om det er mulig å få til noe.
Politiet nevnte 13-15 måneder. Han har altså ikke fått dommen enda så den kan vi ikke konkludere med.

Når det er sagt er det mange faktorer som spiller inn som jobbsituasjon, hva du tjener, hvor avhengig du er av lappen, hvor alvorlig forseelsen er og en drøss andre ting. Er man en såkalt førstegangsovertreder og tjener veldig bra og ikke ga uttrykk for at førerkortet var en ator avhengighet etc. så kan det hende boten blir liten (i forhold til overtredelsen) men at beslaget blir utvidet.

Så man kan ikke sammenligne med andre saker her. Alt er ikke svart/hvitt.

Når jeg ble tatt så var det mange formildende omstendigheter. Jeg var alene på veien, ingen fare for elg eller annet på området jeg ble tatt, veien var uhyre oversiktlig og hadde ingen veier som var tilstøtende i området jeg ble målt. Det var heller inge grisekjøring. Kun høy hastighet.

Jeg oppførte meg som en angrende synder og tilsto på stedet, men jeg gjorde meg litt ekstra liten ved å si at jobben trolig røyk grunnet dette. Jeg måtte oppgi arbeidsgiver og dem skulle ta dette til etteretning når dem skrev rapporten. Dem fortalte meg at jeg jo virket som et oppgående menneske som hadde lært en lekse etc.

Jeg fikk 5mnd. Uten førerkort. Jeg fortalte dem at for meg er varigheten på beslaget langt viktigere enn boten med tanke på jobbsammenheng. Grunnen til at dette var viktig var forsi at hvis jeg hadde fått 6mnd. Beslag så måtte jeg kjlre opp på nytt. Dette ville jeg unngå. Dem sa at dem skulle nevne dette i rapporten som takk for at jeg var sammarbeidsvillig og ellers hyggelig.

Når jeg fikk dommen så ble det 5mnd beslag og det var rene julaften for meg. Boten på 12.000 ga jeg jeg blanke i. Selv om det selvsagt er sure penger. :)

eespenk
Innlegg: 5
Registrert: 20 jun 2022, 23:42
Motorsykkelen din: Suzuki gsr-750a

Re: Spm ifht. førerkortbeslag

Legg inn av eespenk »

Takk for alle svar!

Oppdaterer tråden mer detaljert når jeg vet mer, så kan den stå til skrekk og advarsel for andre som kanskje har ambisjoner om å være i vell overkant hard på gassen😅 Regner med politiet/jurist opprettholder kravet om tre ukers svartid.

Svar