Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 31 jul 2022, 17:55
Bjerknez skrev: 29 jul 2022, 09:21 Jo færre kontakttyper jo bedre, så der er jeg enig :thumleft
Mulig jeg har forvekslet Micro-USB med USB-C, hvis kontakt går inn bare en vei er det over og ut … Men, passer den uansett hva som er opp eller ned er det ok ;)
USB-C er snart den nye standarden når det kommer til mobil lading. Tror det var fra 2024 så skulle alle mobiler og netbrett etc. ha USB-C kontakt. Da vil nok trolig flere henge med og da er nok kanskje tiden med alskens forskjellige kontakter med tanke på USB en saga blått.

https://www.nrk.no/nyheter/vedtok-felle ... 1.15993223

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Har lenge lurt på hvordan og ikke minst OM disse billige BMS modulene fra Kina funker så jeg bestemte meg for å teste dette i dag.
51AEF5F0-6B71-450A-8CA2-35C2A4997FDD.jpeg
Jeg har aldri skjønt hvordan disse såkalte BMS'ene funker. Altså rent bortsett fra at dem skal beskytte batteriet mot over/under lading samt balansere cellene for de modulene som har både beskyttelseskrets og balansekrets, noe mine moduler skal ha.

Disse modulene jeg har er såkalt passive moduler som jeg fant ut balanserer batteriene hvis spenningen ikke er lik når batteriene blir ladet til maks spenning rundt 4.2V. Nøyaktig på 4.2V slår balansekretsen inn med en 46ohm motstand som trekker rundt 100mA fra det batteriet med høyest spenning og "sender" dette til det andre batteriet.

Jeg testet også om modulen slo seg av når spenningen gikk under 3V pr. Celle, noe den gjorde.

Så denne så ut til å fungere helt utmerket :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I dag skrudde jeg i filler den gamle GET boxen da jeg hadde bestillt en ny og mindre boks.

Sto vel made in China på det aller meste inne i denne. Jeg tok vare på ett par kjøleribber, en vifte og en 5V hardisk samt strømforsyner som kan levere 12V og 5 ampere og resten gikk i søpla.
4024F543-3A91-4F94-AE44-A80C0D7207EA.jpeg
B9A64297-6C9D-48C5-B030-BE5500D95560.jpeg
4B8509EC-732A-480E-8E20-05666D0CF3E8.jpeg
8AAA3118-1998-4825-852E-8B991602D085.jpeg
7486D61E-EE76-4007-A035-03DC2BB784D9.jpeg
9B84CFAB-255D-4341-BCC9-973A560E1DF3.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Soft-is og kaffe på Høk :)
09E3E99A-FC7A-4292-8A11-0DB503194AC2.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Kjellrf »

Bjerknez skrev: 31 jul 2022, 21:12
dypen skrev: 31 jul 2022, 17:55
Bjerknez skrev: 29 jul 2022, 09:21 Jo færre kontakttyper jo bedre, så der er jeg enig :thumleft
Mulig jeg har forvekslet Micro-USB med USB-C, hvis kontakt går inn bare en vei er det over og ut … Men, passer den uansett hva som er opp eller ned er det ok ;)
USB-C er snart den nye standarden når det kommer til mobil lading. Tror det var fra 2024 så skulle alle mobiler og netbrett etc. ha USB-C kontakt. Da vil nok trolig flere henge med og da er nok kanskje tiden med alskens forskjellige kontakter med tanke på USB en saga blått.

https://www.nrk.no/nyheter/vedtok-felle ... 1.15993223
Ser at Apple er kreative, ser ut til at de velger å bruke USB-C i begge ender av kabelen, og derfor fortsatt kunne selge egne kabler og ladere....
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

USB-C i begge ender bli etter hvert den nye standarden da det er dise som støtter PD (Power Delivery) lading.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Kjørte bak en Rocket GT i sted på vei hjem fra Høk :)

Første gangen jeg har kjørt bak en Rocket. Dæven den sykkern er svær. Skikkelig stilig bakfra. :)

Desverre var han som kjørte forran ikke fullt så opptatt av fartsgrensene som meg så han forsvant. Jeg lå i 20km/t over fartsgrensen i 80 sona og han bare fyrte løs. Da trakk jeg meg tilbake :)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Domino »

Bjerknez skrev: 08 aug 2022, 10:11 USB-C i begge ender bli etter hvert den nye standarden da det er dise som støtter PD (Power Delivery) lading.
Laderen til min Huawei laptop har kabel med USB-C i begge ender. Og den er to år gammel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 10 aug 2022, 23:40
Bjerknez skrev: 08 aug 2022, 10:11 USB-C i begge ender bli etter hvert den nye standarden da det er dise som støtter PD (Power Delivery) lading.
Laderen til min Huawei laptop har kabel med USB-C i begge ender. Og den er to år gammel.
Ja, det bar vært på markedet en god stund. Men USB-C har ikke vært noe standard. Det blir det smart en slutt på, for nå er det ikke lenge til før vi endelig får en ny standard. Så på sikt vil nok de de andre USB typene sagte men sikkert forsvinne.

USB-C standarden (med USB-C i begge ender) støtter nemlig lading på opp mot 100W og der omkring. Altså spenningen varierer fra 5-20 volt og 0-5 ampere.

Det sitter en chip i disse kablene som snakker med kilde og mottaker. Befinner det seg en chip i telefonen som sier at den vil ha 20V og 5 ampere så får den det helt automatisk så lenge kilden er kraftig nok. Hvis ikke vil den bare få mindre ladesteøm og spenning.

Man har også et system kalt Quick Charge 3.0 etc, men dette er et system som nok på sikt vil fade ut til fordel for USB-C PD (Power Delivery).

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Domino »

Interessant. Jeg har kjøpt en 2m forlengerkabel til laderen. Kanskje jeg må prøve å sammenligne om den lader like godt med forlengerkabel som uten.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg laget meg en liten krets som overvåker batterispenningen samt temperaturen der batteriet/sykkelen befinner seg. :) informasjonen får jeg rett inn i en app på telefonen.
E6135FF3-6672-49DE-9C59-FD81ACBF24E3.png
Foreløpig får denne power fra 5V USB, men planen er å få denne til å fungere med batteridrift siden sykkelen trodlig skal lagres på lageret på jobben i vinter og der er det langt til nærmeste kontakt.

Men det birde være en enkel sak og få denne til å fungere i 6 måneder uten opplading vil jeg tro. Det holder jo i bøtter og spann at enheten vekkes til live ett par ganger om dagen.

Jeg skal også legge inn en bevegelsessensor som gir meg beskjed når sykkelen flyttes etc. mest for morroskyld. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Å slik ser kretskortet ut:
voltage tester.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Driver så smått og "lader opp" til MC treff på Bø Camping. Været ser for min de lovende ut så langt. Fredagen blir nok litt ruskete, men jeg kjører ikke før lørdag så jeg slipper nok unna det værste ser det ut til.

Pakkingen for denne turen blir av det enkle slaget. Ett par "camping sko", skjorte og tynn jakke, samt at jeg kanskje endelig får bruk for den nye campingstolen jeg kjøpte før sommeren.

Så må jeg jo ha plass til noen pils og litt grillmat. Ikke noe værre enn at dette får plass i et par små sidevesker.

Selve turen blir jo ikke akkurat den lengste jeg har kjørt. Blir vel ca. 20 mil. Passer meg helt fint, siden jeg da får gjort noen ærender her hjemme før jeg drar og eller kan være litt fleksibel hvis været skulle endre seg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da er jeg vel nødt til å oppdatere loggen min igjen, for nå ser jeg det er hele tre dager siden sist :lol

Turen til Bø Camping i morgen er dermed et faktum. Været blir bra for min del og sykkelen blir pakket i kveld. Noen timer på jobb nå, og en natt søvn så er jeg i gang. Nå blir jo dette bare en liten svipptur for min del og det er vel knapt nødvendig at jeg trenger og tanke opp på vei bort, men tur blir det okke som, og det i trakter som jeg ikke har vært så alt for ofte tidligere.

Så dette blir nok bra tenker jeg. Men i år skal jeg ligge unna ankerdrammen til Kjellv. Den passer nok bedre som kjederens i mine øyne :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Sitter hos frisøren. Må fjonge meg opp litt til i morgen når jeg skal møte fintfolk fra vestlandet :knegg

Svar