Z1 900 og KZ900 logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Skulle på rønken med ett kne så da fikk jeg testa halvhjelmem, her trenger du ikke ørepropper da det ikke er antydning til noe vindsus så her er løsningen :twothumbs:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 12 aug 2022, 10:06 Skulle på rønken med ett kne så da fikk jeg testa halvhjelmem, her trenger du ikke ørepropper da det ikke er antydning til noe vindsus så her er løsningen :twothumbs:
Når du kjørte KZ'en, regner jeg med?
Hva med KTM'en?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Det er KTM’n jeg kjører :thumleft KZ’ bruker jeg bare ved helt spesielle anledninger :twothumbs:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 12 aug 2022, 10:19 Det er KTM’n jeg kjører :thumleft KZ’ bruker jeg bare ved helt spesielle anledninger :twothumbs:
:O
Du verden ! Veldig interessant erfaring.
Så da taler mye for at en halvhjelm føres høyt opp på handlelista :crazy: .
Og da selvfølgelig en Premier... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Kjellrf »

Husker da jeg kjørte VF1000F2 med høyt (Givi) kåpeglass, da måtte jeg kjøre med halvhjelm for å føle hvor fort jeg kjørte etter at jeg byttet fra originalt...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Kjøre med halvhjelm Kjellrf er helt klart en helt annen følelse både på godt og vondt, insekter og kulde er vel det verste men ellers helt ok :)

Gjør litt research på Z1A’n for å se hva som er bra og ikke bra med tanke på å få oversikt over hele prosjektet, noen ting er enkle og andre krever mer arbeide. La tidlig merke til att støtdempertoppene på forgaffel var forskjellig fra både Z1 900, KZ900 og Z1000A1 som jeg hadde i min grønne ungdom.

Det viser seg att de indre fjærbeina er like fra Z1 til og med Z1000A1 selv om nedre gaffelbein er forskjellige. Det er ny type fra Z1000A2 og nyere som kan brukes på de eldre leggene. Fikk litt info fra MC Partner i går, toppskruen på disse to går ikke om hverandre da det er forskjellige gjenger og utforming, så noen guick fix er det ikke for å få likt utseende som originalt. Det viser seg att min Z1A har indre gaffelbein fra KZ1000A2 / A2A som er de jeg har avbildet toppen på her. Er ikke helt ferdig enda men det er forskjell på fjærene også, så da kan det være andre ting som er forskjellig vil jeg tro. To nye gaffelbein koster merkelig nok bare 1700,- for begge, men så kommer toppmuttrer, fjærer, simmringer, o-ringer, tetninger etc

Må sjekke alle deler til den minste ting etterhvert men delenummer på fjærene er ulike, går ikke om hverandre. Z1000A2 SPRING FORK 44026-1003 og på Z1A SPRING FORK 44026-042
196567E1-0EDA-4B90-B366-8AB00A835C00.jpeg
11E0E9CF-63B5-4472-871B-AFAAEBEC0444.jpeg
D5139E68-5067-4C1B-A8F6-6D4EB19070C1.jpeg
379101D1-A06B-40EA-938E-DD708CEA9B1B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Litt 1974 Kawasaki Z1 900 (Z1A) inspirasjon …
This bike could just as well have been named "Bucket List," as finding a Z1 survivor in original condition this pristine is just a dream of mine coming true. Check it out.

dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Kjellrf »

Jeg har 2 gaffelbein til Z1000 A1 liggende, de inner beina er vel like som du skal ha?
Kan evt bytte med dine til A2.
Må bare sjekke de for sår, og skru de fra hverandre. Evt sende deg komplette bein, og du skrur over det du trenger av deler og sender resten i retur til meg. Vinterarbeid?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Takker for tilbud, helt klart av interesse. Fjærbeina må sjekkes for sår og rust, er det ok ville jeg foretrekke komplette bein for å demontere selv. Returnerer dine A1 nedre fjærbein sammen med A2 inner fjærbeina. Som du skriver, vinterarbeide :thumleft

Bare gi meg tilbakemelding når du har sjekket så skal jeg se over mine fjærbein for sår og rust også :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Jompa »

dypen skrev: 03 aug 2022, 22:44 Jeg og AJ snakket om tidsriktig hjelm til gamle sykler, husker jeg så bilde av testfører på Z1 900 med skinnlapphjelm fra tidlig på -70 tallet … Tilsvarende hjelmen på bilde :)

E71D4DE8-F543-4FAA-A818-87394EE76F1E.jpeg
70-talls Kawasaki og Honda hadde lakk som jeg vil påstå at ingen andre har hatt verken før eller etter. Utrolig dyp overflate .
Ble de lakkert i flere omganger?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Det er helt klart en spesiell teknikk Jompa, du har rett det ble lakkert i fler omganger og en spesiell teknikk som ikke kan gjenskapes sånn uten videre etter en lakk kode. For halvannet år siden skrev Tore Svartås ett innlegg om akkurat lakkteknikk på disse gamle syklene på Z1OCN sine FB sider som er en flott ressurs side.
F62C244F-97EE-40CD-8C3E-7ED3EBEB4604.jpeg
7C362145-DF7D-4707-87D0-76047AE8B1BA.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Usikker på om jeg har nevnt det før … nytt topplokk til Z1 900 - KZ900 fra 1972 til og med 1976 er nå satt i produksjon igjen og kan kjøpes fra Kawasaki sort eller sølv. Billig er det ikke men kan ikke brukt skaffes er det alternativ, billigste i sølv med dagens kronekurs NOK 23367,- pluss frakt og norsk mva.

Link:
https://www.kawasaki.com/en-us/shop/fea ... UREDBUCKET
1B586B08-23B9-48FB-AF70-9E3B30E56810.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Fikk kjørt litt etter jobben idag med KZ900’n som virker veldig sprek lettkjørt med grom lyd, svingete asfaltveier på Romerike føles den veldig god. En ting som er uvanlig det er veldig lang vandring på gassrulla vs KTM’n, det føles nesten så du må ta nytt tak for å få full åpning :)

Var også innom MC Partner for å kjøpe oljefilter og jo flere jo bedre pris ;)

Nå var jo motor og olje varm så da bytter vi olje med filter før vinterlagring. Men der kløna jeg det til og planen var å ikke få spillolje på gulvet … jeg hadde glemt å skru ut luftepluggen i spilloljedunken og glovarm olje kommer fort ut med det resultat att oljen rant over før jeg fikk ut luftepluggen :sorry

Ellers en fin dag :thumleft
324AF1D2-4BBB-4EA6-8C97-F24FB500807A.jpeg
63EBB8E4-B9EC-49AB-B1C2-ED27E840DB45.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Relax »

Shit happens :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Relax skrev: 15 sep 2022, 21:23Shit happens :)
Sånn er det bare :thumleft

Her var det en veldig bra artikkel om bensin til eldre kjøretøy!

https://www.amcar.no/aktuelt/etanol+-+h ... MKsIixTuQw

Etanol – hvorfor er det et problem?

AMCAR har i over 8 år jobbet for å sikre norske bilentusiaster tilgang på etanolfri bensin. Vi får ofte spørsmål om hvorfor etanol i bensin utgjør et problem for eldre kjøretøy. Vi har derfor oppsummert hovedutfordringene i denne artikkelen.
Fem hovedutfordringer med etanol som kan skape problemer:

1.) Det er etsende når det er i kontakt med visse materialer i lagrings- og leveringssystemer for drivstoff, sink- og aluminiumslegeringer brukt i forgassere, flottører, nål/sete, bensinpumper, filterhus etc.

2.) Fordi det er en alkohol, tørker etanolen ut gummikomponenter som ikke er etanolbestandige i drivstoffsystemet. Dette fører ofte til sprekker og sprøhet i slanger, tetninger/o-ringer, membraner etc.

3.) Etanol er hygroskopisk - det liker vann. Fuktighet kommer inn i drivstoffsystemet når det fylles opp. Etanolen i bensinen suger denne fuktigheten til seg som en svamp. Når vanner er kommet i bensinen danner det en kjemisk blanding som forårsaker korrosjon av innvendige deler i drivstoffsystemet.

4.) Det fungerer som et løsemiddel i eldre motorer, og løser opp tank-sealere, coatinger og andre avleiringer i tanker og rør/slanger. Dette blir deretter ført til bensinpumpen, filter, forgasser eller injeksjonssystemet hvor de kan tette ventiler, forgassernåler og injektorer.

5.) Bensin har et kokepunkt på 200 °C mens etanol koker ved 78 °C (ved trykk på 1 Standardatmosfære). I forgassermotorer med lavt bensintrykk danner derfor etanolholdig bensin blokkerende gassbobler lettere enn etanolfri bensin. Problemet refereres ofte til som «bensinkoking» eller «vapor lock» på engelsk, og fører til at motoren ikke får bensin. Dess høyere lufttemperatur og etanolinnhold i bensinen - dess større blir problemet. AMCAR har erfaring fra USA at kjøring med en del typer veteranbiler på E10 bensin (10 % etanolholdig bensin) ved temperaturer over 25 grader blir svært utfordrende, trafikkfarlig og til tider umulig.

I Norge er 95 oktan klassifisert som såkalt E5, det vil si at den inneholder 5 prosent etanol. Det har vært solgt E5 bensin i Norge siden 2010. I USA har E10 med 10 % etanolinnhold vært påbudt omsatt i de fleste stater siden 2007. Dette har skapt betydelige utfordringer for mange spesielt hos veteranbileiere og båtentusiaster. Siden etanolnivået i Norge bare er halvparten av hva det er i USA oppleves ikke de negative virkningene så sterkt. Symptomene kan være så subtile at man ikke legger merke til de ved vanlig bruk. Det er derimot ingen tvil om at selv ved 5 % etanolinnblanding vil det over tid oppstå problemer i et drivstoffsystem som ikke er beregnet for etanol. Det finnes flere additiver å få kjøpt som hevder å bekjempe etanolens skadevirkninger når de blir tilsatt etanolholdig bensin. AMCARs erfaring er at disse kan ha noe effekt i forhold til lagring/stabilitet på bensin over tid. De andre utfordringene som for eksempel uttørking, løsemiddelegenskaper, etsing og bensinkoking har additiver ingen merkbar effekt på.

Stortinget vedtok i 2018 å innføre E10 som ny standardbensin i Norge for å redusere CO2 utslipp. Innføringen er så langt forsinket men E10 er på vei. Med dette som bakteppe, mener AMCAR det er avgjørende at vi får en lovfestet tilgang på et etanolfritt alternativ E0 på det norske stasjonsnettet. Dette arbeidet pågår fra AMCARs side via våre politiske kanaler.

Vi som bilentusiaster bør også bruke vår forbrukermakt ved å fylle 98 oktan E0 på våre kjøretøy. Derfor har AMCAR støttet utviklingen av Refuel appen som enkelt gir deg oversikt over hvilke stasjoner som har E0 nær der du befinner deg. Refuel appen er gratis å bruke og laste ned. Den er nå tilgjengelig på både iPhone- og Android- enheter. Den har innebygd muligheter til ruteplanlegging for de som skal ut på lengre turer, og brukere er således uavhengig av navigasjonssystemer i kjøretøy. Last ned på linkene under, eller finn den i Appstore / Google Play ved å søke etter "Refuel by Amcar".
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar