Modifisering av skilt

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Labbetuss
Innlegg: 13
Registrert: 01 okt 2019, 13:46
Motorsykkelen din: Triumph Street Twin 900

Modifisering av skilt

Legg inn av Labbetuss »

Skal etter hvert rydde opp litt der bak på min Triumph Street Twin. De vil bla. innebære ny skiltholder. De fleste ettermarkedsdeler jeg har lyst på er produsert i US. De har litt mindre skilt enn oss. Er det lov å modifisere selve skiltet? Kan man bestille amerikansk størrelse? Eller må skiltholderen moddes. Ser det er veldig mange der ute som har flyttet skilt og byttet skiltholder.
Noen som har erfaringer å dele?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Modifisering av skilt

Legg inn av AJ »

Labbetuss skrev: 26 aug 2022, 12:34 Skal etter hvert rydde opp litt der bak på min Triumph Street Twin. De vil bla. innebære ny skiltholder. De fleste ettermarkedsdeler jeg har lyst på er produsert i US. De har litt mindre skilt enn oss. Er det lov å modifisere selve skiltet? Kan man bestille amerikansk størrelse? Eller må skiltholderen moddes. Ser det er veldig mange der ute som har flyttet skilt og byttet skiltholder.
Noen som har erfaringer å dele?
Ingen erfaring, men mener å vite at modifisering av kjennetegn/skilt anses som dokumentfalsk. Altså straffbart.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Modifisering av skilt

Legg inn av SilverSmurfer »

Det er veldig mange som gjør modifikasjoner på sykkelen sin og gir blanke F i om de blir tatt. På samme måte som de som soter rutene i bilen sin. Men i de aller fleste tilfellene så er det så absolutt ikke lovlig.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Modifisering av skilt

Legg inn av Jompa »

Om du fjerner litr av plata både oppe, nede og på begge sidene er det liten sjanse for at noen oppdager det i en kontroll, med mindre de ser spesielt etter om skiftet har riktige mål.
Skiltet på harleyen min var kuttet i høyden og ikke synlig 45grader ovenfra.
Den eneste gangen jeg ble stoppa i kontroll måtte politiet bøye seg ned for å se skiltet.
Så lenge bokstaver og tall er der de skal være og uskadet kan vel ingen , ikke engang den særeste og jævligste kontrollør si at det er dokumentetforfalsking ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Modifisering av skilt

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker litt slik at det bør være noen standarder på dette, så det ikke sklir helt ut. Blir helt feil om alle kunne få lov til å modifisere skiltet sitt grunnet det estetiske.

En ting er å bytte skiltplate og det rundt, men selve skiltplata bør vi la være mener jeg. Selv om nummeret synes like godt om man fjernet noen millimeter oppe og nede. men ett sted må jo grensen gå og da er det lettest å sette den der den er i dag. Nemlig å ikke tillate endringer av skiltet i det hele tatt.

Så får det være opp til vær enkelt om dem tar sjansen eller ikke. Akkurat det gir jeg blaffen i. :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Modifisering av skilt

Legg inn av SilverSmurfer »

Jompa skrev: 26 aug 2022, 14:42 Om du fjerner litr av plata både oppe, nede og på begge sidene er det liten sjanse for at noen oppdager det i en kontroll, med mindre de ser spesielt etter om skiftet har riktige mål.
Skiltet på harleyen min var kuttet i høyden og ikke synlig 45grader ovenfra.
Den eneste gangen jeg ble stoppa i kontroll måtte politiet bøye seg ned for å se skiltet.
Så lenge bokstaver og tall er der de skal være og uskadet kan vel ingen , ikke engang den særeste og jævligste kontrollør si at det er dokumentetforfalsking ?
Alltid greit å huske på at politiet kan bestemme seg for å dra saken så langt som overhodet tenkelig. Kjører du for eksempel på en sparkesykkel i 10km/t med 1 i promille så risikerer du å miste lappen like lenge som om du skulle ha kjørt med tilsvarende promille i 80km/t i en bil som veier 3 tonn. Til tross for at den risikoen du påfører medtrafikanter er på to totalt ulike nivåer.

Du tar alltid en risiko med tanke på om politiet bestemmer seg for å gjøre saken på en skånsom måte eller å dra saken så langt som overhodet mulig. Og møter du på feil politimann så er det ikke umulig at han eller hun forsøker å dra saken helt ut til dokumentforfalskning.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Modifisering av skilt

Legg inn av HeHy »

Hva med å bolte skiltet direkte fast i det nye skiltopphenget? Mulig du ikke trenger å tilpasse skiltet da?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Modifisering av skilt

Legg inn av dypen »

Var det meg ville jeg forsøkt å beholde standard størrelse på skiltplate men du kan kanskje bestille aluskilt fra Lator eller Skilthandleriet. Få mangel eller kjøreforbud for å ha for lite skilt blir litt kleint …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Labbetuss
Innlegg: 13
Registrert: 01 okt 2019, 13:46
Motorsykkelen din: Triumph Street Twin 900

Re: Modifisering av skilt

Legg inn av Labbetuss »

Takk for svar. Jeg har satt det litt på vent. Så får vi se hva jeg ender opp med. Fikk høre i sted at vi trenger nytt kjøkken :-)

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Modifisering av skilt

Legg inn av JoeHugin »

Før fikk man jo godkjent og bestilt slike skilt, de har kanskje sluttet med det nå?

Nineball
Innlegg: 96
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Modifisering av skilt

Legg inn av Nineball »

Fins fortsatt mindre skilt, men de er da forbeholdt de biler/ kjøretøy der det ikke er plass til standard størrelse uten store modifikasjoner. Tror ikke det vil bli godkjent på sykkel.
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Svar