Bjerknez skrev:Hadde politiet stilt seg opp i sinsenkrysset og gitt bøter for feil eller manglende tegngivning kunne man finnansiert alle landets bomringer innen en uke
Kjør på
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bjerknez skrev:Hadde politiet stilt seg opp i sinsenkrysset og gitt bøter for feil eller manglende tegngivning kunne man finnansiert alle landets bomringer innen en uke
Kjør på
Litt sakral bingo-kongo-synsing fra menighetsmedlemmer i forkant Men som alltid: Sjekk den store, kloke boken på verdensveven - der står det mye interessant og matnyttig.
Strengt tatt så finnes det ikke noe generelt påbud om tegngiving slik du skriver. Det døveste er å se motorvognførere, som gir tegn på svarteste natta - helt alene - ute i ødemarka. Hvem skal de signalisere til? Ingen! Eller kanskje æljen?
Ja. Det finnes alltid ettemarkedsanlegg som er godkjent og kan brukes som alternativ til originalt. Når du kjøper et slikt følger det med et sertifikat som dokumenterer at det et tillatt brukt til den aktuelle sykkel og serienummer.Elias37 skrev:Men, man har jo lov å endre på eksosanlegg så lenge det ikke gir mer effekt?kjellv skrev:Dataverden har gjort det enkelt for biltilsyn og politi. Når de stopper deg så taster de inn reg. nr. på sykkelen din, og vipps så har de alle opplysninger om den.
Da vet de om den skal ha blinklys, speil (til og med hvor mange kvadratcentimeter de skal være), antall tenner på kjededrevene, hvilket eksosanlegg som skal stå der (til og med hvor de skal finne typenummeret som forteller om det er riktig anlegg på sykkelen) og masse annet. De ser etter om DB killer er der, og kjenner etter om den er fast eller om den kan plukkes ut med fingrene. De ser også om sykkelen har vært stoppet før, og hvorfor..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja jeg vet at det ikke er nødvendig å gi tegn når ingen har nytte av dette.Lauri skrev: ↑27 aug 2022, 00:34Strengt tatt så finnes det ikke noe generelt påbud om tegngiving slik du skriver. Det døveste er å se motorvognførere, som gir tegn på svarteste natta - helt alene - ute i ødemarka. Hvem skal de signalisere til? Ingen! Eller kanskje æljen?
I Forskrift om kjørende og gående trafikk § 14, nr 2 står det «Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn».
Bruken av retningslys skal m.a.o ha en veiledningseffekt; noen har behov for å bli veiledet! Å si at det er en "god vane" og la det bli med dét - gir muligens stryk på et kjøre- og utrykningskurs.
Så skal det bemerkes at aktiv plassering innenfor eget kjørefelt er vel så viktig, og ofte forsterker din plassering blinklysbruken (jf plassering før inngangen til en rundkjøring).