FredrikE24 skrev: 04 sep 2022, 18:00
MC(og motor generelt) journalistikk er i grunn ganske kjipe greier. Det er veldig mye av det samme det går i, og det er lite skikkelig grundig testing å spore. Det er en prøvekjøring som filmes som regel og ferdig med det.
Bil- og MCjournalistikken i Norge er ganske uinteressant, med få unntak hvor journalister tør å stille noen kritiske og undersøkende spørsmål.
Men det er neppe den type saker trådstarter har i tankene, men mer hvem man "følger" som det skrives. Og da er v i vel mer inne på disse YouTuberne, som i hvert jeg ikke vil kalle journalister. Eller også journalister man følger på såvel norske som utenlandske nettsider og magasiner.
Så får trådstarter korrigere meg om jeg ikke har forstatt ham rett.
Har for øvrig selv bakgrunn fra journalistikken hvorav mine siste 10 år i faget dreide seg i all hovedsak om dekning av det som foregikk på bil- og MCfronten lokalt på Hadeland, hvor jeg bor. Altså i lokalavisen. Holdt også på med bil- og MC-tester og forsøkte å balansere disse på testobjektets gode og mindre gode sider. Subjektivt vurdert, naturligvis. Så kunne andre vurdere om mine meninger og vurderinger holdt mål eller ikke, etter deres opplevelse, vurderinger og erfaringer.
Var også innom nettmagasinet MC-24 da de eksisterte for en del år siden. Og har også skrevet noen saker for MC-Avisa. Men ikke som MC-tester.
Uten å nevne navn på de det gjelder og journalistikken som utøves så er min klare oppfatning at spesielt testkjøringsrapportene i disse norske bladene bærer mer preg av reisereportasjer og noen ganger værmeldinger enn grundige og kritiske testartikler.
Journalisten skriver gjerne mye og langt om hvor testkjøringen gjøres, om det er her i landet eller i mer sydlige omgivelser i Europa, gjerne på litt eksotiske steder.
Tastaturfingrene til journalisten får seg så og si aldri til å skrive noe kritikkverdig om sykkelen som testes. I hvert fall om syklene fra importører og forhandlere som annonserer tungt i bladene.
Kanskje de også lar være i frykt for å ikke få flere tilbud om disse testturene i Italia og Spania?
Og når det gjelder omfanget av testene så er disse altfor lange og intetsigende.
Og til slutt gjør i hvert fall et av dise MC-bladene den store feilen, som i hvert fall var en uskreven regel i avisen jeg jobbet, nemlig å plassere annonsen om bilen og MC'en som testes, på første side før testartikkelen eller første side etter side testartikkelside.
Sånn gjør man bare ikke

. Nettopp for å unngå en samrøre av annonser og redaksjonell artikkel.
I norske MC-magasiner framstår testartikkelen mer som en gratisreklame enn en grundig testreportasje fra en journalist med mot og evne til å gå kritisk gjennom produktet som testes.