Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
- Bjerknez
- Innlegg: 24615
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Som Fredrik nevner så er det ikke motoren i seg selv som bekymrer meg men alt det andre.
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Dette ser jeg på som veldig fornuftig og økonomisk kjøring hvor trafikkbildet leses uten å skape jojo kjøring, ved normal forsiktig oppbremsing får du aktivert bakbremsen og faktisk brukt den i motsetning når du panikkbremser da påløper bare forbremsenFredrikE24 skrev: 13 sep 2022, 13:24Bremser, særlig bakbrems går som varmt hvetebrød da sykkelen bruker mer bakbrems i sakte fart enn frambrems(dette styrer ikke jeg).

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5030
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Nja, det er mye hard bremsing når man lanesplitter 3-4 mil om dagen. Det er ikke jeg som bestemmer hvor mye bakbrems som aktiveres. Det bestemmes av farten. Eneste jeg merker er at sykkelen setter seg litt bakpå når jeg bremser i typ hastigheter under 40, så kommer frambremsen inn om man nødbremser. Det går imidlertid hardt på bakbremsen når man bremser hardt og mye. Selve bremsepedalen har jeg tråkket på maks 5 ganger på 6 år.
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Var helt sikker på det var vektfordeling som styrte påløp av bremser foran vs bak som på en bil men du beskriver fart over / under 40 … også 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5030
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Jeg aner ikke, jeg kjenner det bare på sykkelen. Det er jo et litt spesielt bremsesystem på min sykkel.
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Kjøpte min KTM SA 1290 i 2019 som hadde gått 45.000 km da. Har nå gått 130.000 og ikke hatt noen problemer. Regner med 100 til :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39814
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Høres veldig bra utkaiu skrev: 13 sep 2022, 17:50 Kjøpte min KTM SA 1290 i 2019 som hadde gått 45.000 km da. Har nå gått 130.000 og ikke hatt noen problemer. Regner med 100 til :)

Hva med bytte av slitedeler som kjede, drev og bremseklosser?
Og hva med rykkutjevnerne i bakhjulet og lagre?
Og en ting til: hva med evt. oljeforbruk?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Du verden, her går det unnakaiu skrev: 13 sep 2022, 17:50 Kjøpte min KTM SA 1290 i 2019 som hadde gått 45.000 km da. Har nå gått 130.000 og ikke hatt noen problemer. Regner med 100 til :)

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39814
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
kaiu greier fint å svare for seg, men siden jeg har møtt ham en gang kan jeg opplyse at han har "hvithvalen"dypen skrev: 13 sep 2022, 18:11Du verden, her går det unnakaiu skrev: 13 sep 2022, 17:50 Kjøpte min KTM SA 1290 i 2019 som hadde gått 45.000 km da. Har nå gått 130.000 og ikke hatt noen problemer. Regner med 100 til :)Er det en T, S eller R du har? Hvilke kjøring har du der det ruller på så jamt med kilometer? Tar du servicer selv eller på KTM verksted evt annet MC Verksted …

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Du skal lete lenge etter bedre sykkel 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Bytter slitedeler selv som kjeder, drev, klosser, olje og bremseveske. Rykkutjevnerne har jeg ikke byttet, men ser helt OK ut for meg.AJ skrev: 13 sep 2022, 17:58Høres veldig bra utkaiu skrev: 13 sep 2022, 17:50 Kjøpte min KTM SA 1290 i 2019 som hadde gått 45.000 km da. Har nå gått 130.000 og ikke hatt noen problemer. Regner med 100 til :)!
Hva med bytte av slitedeler som kjede, drev og bremseklosser?
Og hva med rykkutjevnerne i bakhjulet og lagre?
Og en ting til: hva med evt. oljeforbruk?
Har vært på service for ventilsjekk/luftfiler og tennplugg bytte (70' og 130') og bytte av hjullager foran, bak var helt OK.
Ikke noe oljeforbruk. Bytter hver 12' i Castrol Racing 10-50 olje og nye filter fra KTM.
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Er vel T den heter. Som AJ sier "hvithvalen" :).dypen skrev: 13 sep 2022, 18:11Du verden, her går det unnakaiu skrev: 13 sep 2022, 17:50 Kjøpte min KTM SA 1290 i 2019 som hadde gått 45.000 km da. Har nå gått 130.000 og ikke hatt noen problemer. Regner med 100 til :)Er det en T, S eller R du har? Hvilke kjøring har du der det ruller på så jamt med kilometer? Tar du servicer selv eller på KTM verksted evt annet MC Verksted …
Er 98% asfalt kjøring. Flere lange turer til alpene bl.a . Noe gruskjøring i Norge.
Vekstedet har jeg brukt når noe må sjekkes i motor eller f.eks bytte hjullager er Spinnin-Wheel på Mysen. Veldig fornøyd med de. Har hjulpet når ting har hastet foran en langtur.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39814
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Dette er akkurat hva jeg er ute etter å få mest mulig av i denne tråden, faktiske brukererfaringer med sykler som har voksen km.stand, som dypen skrev i et av sine innlegg her i trådenkaiu skrev: 13 sep 2022, 18:39 Bytter slitedeler selv som kjeder, drev, klosser, olje og bremseveske. Rykkutjevnerne har jeg ikke byttet, men ser helt OK ut for meg.
Har vært på service for ventilsjekk/luftfiler og tennplugg bytte (70' og 130') og bytte av hjullager foran, bak var helt OK.
Ikke noe oljeforbruk. Bytter hver 12' i Castrol Racing 10-50 olje og nye filter fra KTM.

Bruker for øvrig samme oljen, Castrol Racing 10-50 og bytter en gang mellom de vanlige skiftintervallene.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Ser min går på Motorex Power Synt 4T SAE 10W-50, tok også en titt på bremseklossene etter 15k kilometer. Bak er det 4 mm igjen av slitebelegget, foran var det vanskeligere å komme til for å måle uten å demontere noe men 4-5 mm er det ivertfall. Usikker på hvor mye belegg det er på nye klosser …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Fant på ett annet forum der totalmålet på bremseklossen er 7,7 mm, målte metallplate på min kloss bak som er 3 mm da blir det igjen 4,7 mm slitebelegg på nye klosser. Ser ut som jeg kan kjøre veldig langt på ett sett bremseklosser da 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Husker ikke om jeg har byttet 1 eller 2 ganger på mine 85' km. Jeg bruker Brembo LA pads som holder utrolig lenge.dypen skrev: 13 sep 2022, 19:48 Fant på ett annet forum der totalmålet på bremseklossen er 7,7 mm, målte metallplate på min kloss bak som er 3 mm da blir det igjen 4,7 mm slitebelegg på nye klosser. Ser ut som jeg kan kjøre veldig langt på ett sett bremseklosser da![]()
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39814
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
85000 KTM kilometre siden 2019 er det bare å bøye seg i hjelmen avkaiu skrev: 13 sep 2022, 20:11Husker ikke om jeg har byttet 1 eller 2 ganger på mine 85' km. Jeg bruker Brembo LA pads som holder utrolig lenge.dypen skrev: 13 sep 2022, 19:48 Fant på ett annet forum der totalmålet på bremseklossen er 7,7 mm, målte metallplate på min kloss bak som er 3 mm da blir det igjen 4,7 mm slitebelegg på nye klosser. Ser ut som jeg kan kjøre veldig langt på ett sett bremseklosser da![]()

Selv har jeg et sett EBC High Performance Organic Brake Pads liggende på varastyre. Men altså ikke noe behov for å bytte enda etter 72K.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1688
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Det er nok sintrede klosser som sitter på, organiske klosser har vesentlig kortere levetid.AJ skrev: 13 sep 2022, 20:2385000 KTM kilometre siden 2019 er det bare å bøye seg i hjelmen avkaiu skrev: 13 sep 2022, 20:11Husker ikke om jeg har byttet 1 eller 2 ganger på mine 85' km. Jeg bruker Brembo LA pads som holder utrolig lenge.dypen skrev: 13 sep 2022, 19:48 Fant på ett annet forum der totalmålet på bremseklossen er 7,7 mm, målte metallplate på min kloss bak som er 3 mm da blir det igjen 4,7 mm slitebelegg på nye klosser. Ser ut som jeg kan kjøre veldig langt på ett sett bremseklosser da![]()
!
Selv har jeg et sett EBC High Performance Organic Brake Pads liggende på varastyre. Men altså ikke noe behov for å bytte enda etter 72K.
Sintrede virker bedre unde våte og skitne forhold, mens organiske har bedre effekt fra starten av nedbremsingen når det er tørt (så fremt de ikke blir for varme).
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Ikke så veldig lenge ..hvis det antall km nesten problemfritt som er greia ,,.Sjekk i Goldwing miljø. Flere hundre tusen km er ikke så uvanlig der ....
"Do the right thing"
- FredrikE24
- Innlegg: 5030
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Er du sikker på dette?Gammelsmurfen skrev: 13 sep 2022, 22:46Det er nok sintrede klosser som sitter på, organiske klosser har vesentlig kortere levetid.AJ skrev: 13 sep 2022, 20:2385000 KTM kilometre siden 2019 er det bare å bøye seg i hjelmen avkaiu skrev: 13 sep 2022, 20:11Husker ikke om jeg har byttet 1 eller 2 ganger på mine 85' km. Jeg bruker Brembo LA pads som holder utrolig lenge.dypen skrev: 13 sep 2022, 19:48 Fant på ett annet forum der totalmålet på bremseklossen er 7,7 mm, målte metallplate på min kloss bak som er 3 mm da blir det igjen 4,7 mm slitebelegg på nye klosser. Ser ut som jeg kan kjøre veldig langt på ett sett bremseklosser da![]()
!
Selv har jeg et sett EBC High Performance Organic Brake Pads liggende på varastyre. Men altså ikke noe behov for å bytte enda etter 72K.
Sintrede virker bedre unde våte og skitne forhold, mens organiske har bedre effekt fra starten av nedbremsingen når det er tørt (så fremt de ikke blir for varme).
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Ser den! Men for meg

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 369
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Anskaffet som kjent en 2004 V-Strom 650 i våres med i underkant av 95 000 kilometer på telleren. Har for øvrig kun fått kjørt den opp til noe over 102 000 km så det er ikke det store grunnlaget for å høste erfaringer så langt.
Måtte bytte bremseskiver foran, styrelager, og ventilene trengte litt justering - men dette betyr lite når man ikke har servicehistorikk og dermed ikke vet hva som er gjort når tidligere.
Den bruker noe olje, men ymse forum tilsier at dette ikke nødvendigvis har en sammenheng med hverken alder eller kjørelengde på nettopp disse motorene...
Den høyst løse planen er å forsøke å kjøre denne sykkelen til den treffer tellerbegrensningen på 199 999 km, men med fire sykler på to år så vet jeg jo at det ikke noen selvfølgelighet at man beholder de så lenge som man har planer om. I alle tilfeller vil tiden vise hvordan en gammel V-Strom holder seg. Mange mener de har kjørt disse flere hundre tusen kilometer uten å gjøre annet enn å bytte slitedeler og skifte olje og andre væsker når de skal.
Måtte bytte bremseskiver foran, styrelager, og ventilene trengte litt justering - men dette betyr lite når man ikke har servicehistorikk og dermed ikke vet hva som er gjort når tidligere.
Den bruker noe olje, men ymse forum tilsier at dette ikke nødvendigvis har en sammenheng med hverken alder eller kjørelengde på nettopp disse motorene...
Den høyst løse planen er å forsøke å kjøre denne sykkelen til den treffer tellerbegrensningen på 199 999 km, men med fire sykler på to år så vet jeg jo at det ikke noen selvfølgelighet at man beholder de så lenge som man har planer om. I alle tilfeller vil tiden vise hvordan en gammel V-Strom holder seg. Mange mener de har kjørt disse flere hundre tusen kilometer uten å gjøre annet enn å bytte slitedeler og skifte olje og andre væsker når de skal.
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Er selv fornøyd med Spinnin-Wheel på Mysen. Det er utrolig hvor mye du kan spare hvis du kjøper inn olje, deler etc og tar jobben selv. Ja iallefall det som kan utføres uten noe spesialverktøy og større investeringer :)kaiu skrev: 13 sep 2022, 18:44Er vel T den heter. Som AJ sier "hvithvalen" :).dypen skrev: 13 sep 2022, 18:11Du verden, her går det unnakaiu skrev: 13 sep 2022, 17:50 Kjøpte min KTM SA 1290 i 2019 som hadde gått 45.000 km da. Har nå gått 130.000 og ikke hatt noen problemer. Regner med 100 til :)Er det en T, S eller R du har? Hvilke kjøring har du der det ruller på så jamt med kilometer? Tar du servicer selv eller på KTM verksted evt annet MC Verksted …
Er 98% asfalt kjøring. Flere lange turer til alpene bl.a . Noe gruskjøring i Norge.
Vekstedet har jeg brukt når noe må sjekkes i motor eller f.eks bytte hjullager er Spinnin-Wheel på Mysen. Veldig fornøyd med de. Har hjulpet når ting har hastet foran en langtur.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Gamle cbr`n 1000F-88 er blitt 34år gammel og rullet minst 130000km(ubekreftet kjørelengde før kjøp).
ikke oljeforbruk og greier seg med vanlig service og skifte av dekk.
Har forøvrig brukt div oljer-men bare syntetiske(til og med par sesonger med biltema) etter jeg overtok etter ca70000km i 2004.
skiftet deler:
Kjede ved 72000km-ikke drev.(nå strammet ca5mm totalt)
nye skiver/klosser forran ca105000km
2 sett klosser bak.
2 stk batteri-første holdt 6 år(biltema gel) siden smf bitema(nå 12år)
"cross-styre" med fester.
et sett gaffeltetninger og "ny"brukt bakdemper.
montert varmehåndtak-3 usb uttak og strømhub i toppboks-DRL lys-pd-oiler-og en Laserpotte fra TDM900.
alt av service og dekkskift utført i "mekkis garage" her hjemme.
Suzuki GS450 -80
lett modifisert-mellomtung reg.
har en ukjent kilometerstand da det er skiftet speedometer før kjøp/import men står nå på straks 50K
byttet batteri og ombygget regulator/lading-og et shim.ellers dekk br klosser og olje/filter (lite/ingen oljeforbruk)
Honda XL600r -86
ombygget utseende og reparert 3 gear og byttet clutch.Ca 60000km.(lite/ingen oljeforbruk)
redesignet elektrisk anlegg da dette er både AC og DC AC delen ombygget for bruk med LED-pære.
"Bastarden" er FZR1000-87
i utgangspunktet men sammenrask av mange fabrikat Yamaha-Honda-Kawasaki-Suzuki-KTM-og ettermarkedsdeler.
denne har som mange Thunderace motorer et visst oljeforbruk men det lever jeg fint med-ellers funker den som pokker.
Indian FTR1200S race replica-2019
Denne har kun fått 1 gangs service (og et ekstra oljeskift)ikke rullet 10k ennå og resten tar jeg selv-men skal levere den til forhandler når den skal ha ventilsjekk ved 32K for den jobben gidder jeg ikke.
ellers så skal de snart fixe en recall på et t-stykke i kjølevannet.
denne har fått litt spesialbehandling for -utsende -beskyttelse -elektrisk og lyd.
Skal ikke selge den så "servicehistorikk" betyr nix-nada.
Olje og filtre kjøper jeg stort sett i stort en gang i året-
OEM indian 15w-60
Motul 300v 10w-40
Motul 300v 15w-50
ikke oljeforbruk og greier seg med vanlig service og skifte av dekk.
Har forøvrig brukt div oljer-men bare syntetiske(til og med par sesonger med biltema) etter jeg overtok etter ca70000km i 2004.
skiftet deler:
Kjede ved 72000km-ikke drev.(nå strammet ca5mm totalt)
nye skiver/klosser forran ca105000km
2 sett klosser bak.
2 stk batteri-første holdt 6 år(biltema gel) siden smf bitema(nå 12år)
"cross-styre" med fester.
et sett gaffeltetninger og "ny"brukt bakdemper.
montert varmehåndtak-3 usb uttak og strømhub i toppboks-DRL lys-pd-oiler-og en Laserpotte fra TDM900.
alt av service og dekkskift utført i "mekkis garage" her hjemme.
Suzuki GS450 -80
lett modifisert-mellomtung reg.
har en ukjent kilometerstand da det er skiftet speedometer før kjøp/import men står nå på straks 50K
byttet batteri og ombygget regulator/lading-og et shim.ellers dekk br klosser og olje/filter (lite/ingen oljeforbruk)
Honda XL600r -86
ombygget utseende og reparert 3 gear og byttet clutch.Ca 60000km.(lite/ingen oljeforbruk)
redesignet elektrisk anlegg da dette er både AC og DC AC delen ombygget for bruk med LED-pære.
"Bastarden" er FZR1000-87
i utgangspunktet men sammenrask av mange fabrikat Yamaha-Honda-Kawasaki-Suzuki-KTM-og ettermarkedsdeler.
denne har som mange Thunderace motorer et visst oljeforbruk men det lever jeg fint med-ellers funker den som pokker.
Indian FTR1200S race replica-2019
Denne har kun fått 1 gangs service (og et ekstra oljeskift)ikke rullet 10k ennå og resten tar jeg selv-men skal levere den til forhandler når den skal ha ventilsjekk ved 32K for den jobben gidder jeg ikke.
ellers så skal de snart fixe en recall på et t-stykke i kjølevannet.
denne har fått litt spesialbehandling for -utsende -beskyttelse -elektrisk og lyd.
Skal ikke selge den så "servicehistorikk" betyr nix-nada.
Olje og filtre kjøper jeg stort sett i stort en gang i året-
OEM indian 15w-60
Motul 300v 10w-40
Motul 300v 15w-50
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1688
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Nå finnes det flere forskjellige typer materiale i klosser som ikke er sintrede, men det er vanligst at det er sånne egenskapsforskjeller ja.FredrikE24 skrev: 14 sep 2022, 06:59Er du sikker på dette?Gammelsmurfen skrev: 13 sep 2022, 22:46Det er nok sintrede klosser som sitter på, organiske klosser har vesentlig kortere levetid.AJ skrev: 13 sep 2022, 20:2385000 KTM kilometre siden 2019 er det bare å bøye seg i hjelmen avkaiu skrev: 13 sep 2022, 20:11Husker ikke om jeg har byttet 1 eller 2 ganger på mine 85' km. Jeg bruker Brembo LA pads som holder utrolig lenge.dypen skrev: 13 sep 2022, 19:48 Fant på ett annet forum der totalmålet på bremseklossen er 7,7 mm, målte metallplate på min kloss bak som er 3 mm da blir det igjen 4,7 mm slitebelegg på nye klosser. Ser ut som jeg kan kjøre veldig langt på ett sett bremseklosser da![]()
!
Selv har jeg et sett EBC High Performance Organic Brake Pads liggende på varastyre. Men altså ikke noe behov for å bytte enda etter 72K.
Sintrede virker bedre unde våte og skitne forhold, mens organiske har bedre effekt fra starten av nedbremsingen når det er tørt (så fremt de ikke blir for varme).
Det er både + og - ved de begge, sintrede sliter normalt mer på bremseskivene, bremser dårligere når de er kalde, leder mer varme til kaliper og lettere for å lage lyd.
Men når de blir varme så presterer de bedre enn organiske, samme også i vann og gjørme de har som regel også vesentlig lenger levetid enn organiske.