Offroad i Alpene

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7153
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av dypen »

Flotte bilder :thumleft Men, alle har like sykler og samme farge, er det tilfeldig ;)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2670
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

dypen skrev: 13 sep 2022, 18:15 Flotte bilder :thumleft Men, alle har like sykler og samme farge, er det tilfeldig ;)
Absolutt ikke tilfeldig.
Alle vil vel ha det beste
Og blå er nå engang den raskeste fargen :prf

Fakta er at Anders, er politi. Kjører GS i tjenesten og er på sin tredje private GS(A).
Han kjøper div sykler innimellom, men kommer alltid tilbake til GSA. Nå sist fra K1600.

Bjørn er som meg.. en Triumphentusiast.
Etter en og to turer med Touratech til Portugal, med leid GSA, var det ingen vei utenom.
GSA er SÅ mye bedre enn Tiger 1200, vi fikk ikke sove før vi hadde våre egne.
Sistemann Knut, er på sin 3. eller 4. GS(A) nå, og gidder ikke engang å prøve andre sykler, når han er innom Ride Bergen på service.

Hva angår farge... jeg valgte HP utgave i blå fordi den hadde finest farge og det utstyret jeg vil ha. Og det er vel slik med de andre også :twothumbs:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7153
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av dypen »

HP utgave vs vanlig GSA … Hva er forskjellen på disse?
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2670
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

Fargen, og noen smågreier. Beskyttelse på ramma ved fothvilerne, og radiatorbeskytter. Tror ikke det er mer hokuspokus med det.
Bortsett fra fargen da...
Alternativet var brun/grønn/svart og grå med rød sal.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Fantastisk, Jafferau var på lista og er det i hvert fall nå :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2670
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

Litt flere bilder fra eventyret jeg nylig var på:


Morgenstemning på vei til Forte Jafferau
20220831_090858_seus_da0550a1.jpg
Utsikt mot fortet, og kanonstillingen på toppen hadde to eller tre 149mm kanoner.
disse kunne beskytte dalene under, men også skyte mot mål langt inn i Frankrike. Fortet blei bombet og for en stor del ødelagt i slutten av WW2
20220831_092416_urho_3b89f4e0.jpg
Utsikt fra toppen, den veien vi kjørte opp. Kjørte ned igjen på baksida, gjennom alpinanlegget
20220831_093350_ptmk_e448e66b.jpg
Bjørn på vei ned fra toppen, via alpinbakken
20220831_100514(0)_tbfn_0c4a0e0d.jpg

Så var det tid for litt asfaltcruising, opp det FANTASTISKE COl d'Izoard, rett sør for byen Briancon
20220831_132508_xysi_9bc7f1f7.jpg
Har kjørt mange fjellpass i alpene, men dette er og blir favoritten
20220831_13268Xyxa5tg2.jpg.jpg
Og vi bruker det aller aller meste av TKC80en. Gode dekk altså
20220831_142624.jpg
Etter Col d'Izoard, er Col de Vars den naturlige fortsettelsen.... før vi kom ned i lavlandet og kjørte litt langsmed noen "balcony roads"
Spektakulært det også, bevares... men det var bare oppvarmingen,,,

Så gav vi oss i kast med nok en juvel. Col de Parpallion
20220831_155445.jpg
Knut på vei mot toppen, i mektig natur.
20220831_160540.jpg
Fire fine fornøyde fyrer på toppen etter en krevende tur opp.
20220831_160952.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7153
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av dypen »

Ingen tvil slike turer er opplevelse du aldri glemmer og kjempe flotte bilder :twothumbs: Har noen spørsmål :)

Hva er dag temperaturen oppi i fjellene når dere kjørte der i august?
Føler det å få bilder ofte blir nedprioritert på tur, hvordan organiserer dere det?
Hva slags dagsetapper i timer kjører dere der nede?
Du nevner 550 mil, hjulkjører dere ned og ca 100 mil der nede?
Hva med overnatting … er det med gode måltider etter dagsetapper på overnattingssteder?
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2670
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

dypen skrev: 23 sep 2022, 09:51 Ingen tvil slike turer er opplevelse du aldri glemmer og kjempe flotte bilder :twothumbs: Har noen spørsmål :)

Hva er dag temperaturen oppi i fjellene når dere kjørte der i august?
Føler det å få bilder ofte blir nedprioritert på tur, hvordan organiserer dere det?
Hva slags dagsetapper i timer kjører dere der nede?
Du nevner 550 mil, hjulkjører dere ned og ca 100 mil der nede?
Hva med overnatting … er det med gode måltider etter dagsetapper på overnattingssteder?
Temperaturen er fin den, vi hadde fra 10 til 20 grader i høyden, litt avhengig av tid på dagen. Godt og varmt nede ved middelhavet

Ang bilder, jeg bare stopper og tar bilder når jeg føler for det, så enten venter de andre på dette, eller de bare ruller forbi.... når de ikke får beskjed om å stille som modeller da.
Og noenganger, må vi jo ha en lineup og ta skrytebilder for Fb og sånn :thumleft

Den dagen vi var på Assietta Kamstrasse, var vi vel ute i 10-11 timer, minus en totimers lunch i Sestriere. Vi hadde det så gøy at ingen ville gi seg med kjøringa :knegg blir ofte sånn på GSA
Men oftest drog vi avgårde etter frokost i 8-9 tida, og kjørte 5-6-7 timer. rundt 20-25 mil
Men vi var også avgårde så tidlig som 05.30, eller så seint som etter 11.
f.eks den dagen vi suste fra Danmark til Annecy i Frankrike kjørte vi 0530, og drakk øl i Annecy før kl 20.00, det var en dag med hardkjøring, lite traffikk og greit med vegarbeid. Har aldri kjørt så fort, så lenge. Og disiplin rundt bensinfylling og matpauser var helt super.

Turen blei litt lengre enn tenkt, tror jeg landa på ca 640-650 mil.
Ca 200 mil hjemmefra til Annecy i Frankrike, drøye 60 mil offroad i Italia og Frankrike, 60 mil på å krysse Frankrike til Cap de Creus i Spania der ACT'en starter.
ACT Pyreneene er ca 120 mil, og fra endepunktet ved San Sebastian i Spania var det 160 mil til Eemshaven (tok periodevis noen småveier for å få litt avveksling). Og nye 40 fra Kr.sand og hjem til fagre Hardanger.
Og jada, vi kjørte hver eneste cm med vei.

Overnatting var det sjelden noe å si på, følger du ACT sin "ruteplan" er det flotte hoteller med bra mat i enden av hver dagsetappe.
Men vi "freestyla" litt, og enda innimellom opp i små landsbyer der utvalget var begrensa til pizza og øl på kvelden.

Men badevekta sa at jeg hadde hatt det veldig bra på tur, og kvitterte opp 3 kilo i forhold til avreise :crazy:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7153
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av dypen »

Høres veldig flott og fristende til noe tilsvarende :thumleft

Går ut i fra dere starta med nye dekk, er det noe igjen av TKC80 dekka etter 650 mil?
Hva med hotellpriser, hva måtte dere ut med der?

Uten sammenligning men vi var fire på tur gjennom 8 land i skifte mai / juni måned og betalte fra 700 - 1075,- hver for dobbel / enkelt rom (alle hadde hver sitt hotellrom) utenom Shoreham / Brighton hvor vi måtte opp i drøye 2300,- for tilsvarende.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 23 sep 2022, 09:20 Så var det tid for litt asfaltcruising, opp det FANTASTISKE COl d'Izoard, rett sør for byen Briancon

Har kjørt mange fjellpass i alpene, men dette er og blir favoritten
Vanskelig å være uenig selv om hard konkurranse, men Col d'Izoard er fantastisk så vil nesten si min favoritt også, muligens litt farget av at kjørte den nå i sommer :thumleft

Og må si at bildene dine gjør at Jafferau rykker enda høyere på bucket lista, fantastiske bilder :twothumbs:
dypen skrev: 23 sep 2022, 09:51 Hva er dag temperaturen oppi i fjellene når dere kjørte der i august?
Liten tilleggskommentar til de som evt skulle ville kjøre noen av disse høye gruspassene, kan ligge snø der til godt utpå sommeren, det blir normalt ikke brøytet. Når vi var på turen i 2015 så dro vi i august for å være på sikre siden, var da helt oppå 3.000 moh på Col de Sommeiller. Assietta var ikke åpen når vi kjørte der i sommer sent i juni, kjørte opp Finestre og vurderte å kjøre rundt bommen men kom sigende noe tåke og småregn (eneste litt dårlige dagen hadde) så vi tok til fornuft og kjørte asfalt ned til Sestriere.

Ellers kan det snø midt på sommeren oppi fjellene, her fra Giau i juli et år, ga opp og kjørte tilbake til hotellet. Dagen etterpå kjørte vi opp der i strålende sol :thumleft

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Ketil »

Olav K skrev: 23 sep 2022, 09:20 Litt flere bilder fra eventyret jeg nylig var på:


Morgenstemning på vei til Forte Jafferau
20220831_090858_seus_da0550a1.jpg

Utsikt mot fortet, og kanonstillingen på toppen hadde to eller tre 149mm kanoner.
disse kunne beskytte dalene under, men også skyte mot mål langt inn i Frankrike. Fortet blei bombet og for en stor del ødelagt i slutten av WW2
20220831_092416_urho_3b89f4e0.jpg

Utsikt fra toppen, den veien vi kjørte opp. Kjørte ned igjen på baksida, gjennom alpinanlegget
20220831_093350_ptmk_e448e66b.jpg

Bjørn på vei ned fra toppen, via alpinbakken
20220831_100514(0)_tbfn_0c4a0e0d.jpg


Så var det tid for litt asfaltcruising, opp det FANTASTISKE COl d'Izoard, rett sør for byen Briancon
20220831_132508_xysi_9bc7f1f7.jpg

Har kjørt mange fjellpass i alpene, men dette er og blir favoritten
20220831_13268Xyxa5tg2.jpg.jpg

Og vi bruker det aller aller meste av TKC80en. Gode dekk altså
20220831_142624.jpg

Etter Col d'Izoard, er Col de Vars den naturlige fortsettelsen.... før vi kom ned i lavlandet og kjørte litt langsmed noen "balcony roads"
Spektakulært det også, bevares... men det var bare oppvarmingen,,,

Så gav vi oss i kast med nok en juvel. Col de Parpallion
20220831_155445.jpg

Knut på vei mot toppen, i mektig natur.
20220831_160540.jpg

Fire fine fornøyde fyrer på toppen etter en krevende tur opp.
20220831_160952.jpg
Tusen takk for flotte referat og ikke minst bilder, veldig inspirerende :thumleft Tror jeg må bevege meg lenger vest på neste Europatur :D

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2670
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

dypen skrev: 23 sep 2022, 13:47 Høres veldig flott og fristende til noe tilsvarende :thumleft

Går ut i fra dere starta med nye dekk, er det noe igjen av TKC80 dekka etter 650 mil?
Hva med hotellpriser, hva måtte dere ut med der?

Uten sammenligning men vi var fire på tur gjennom 8 land i skifte mai / juni måned og betalte fra 700 - 1075,- hver for dobbel / enkelt rom (alle hadde hver sitt hotellrom) utenom Shoreham / Brighton hvor vi måtte opp i drøye 2300,- for tilsvarende.
Ang dekkk, vi hadde med oss nye TKC80 som vi la om i Annecy, i Frankrike.
20220828_144215.jpg
Motorvei "spiser" knastedekk til frokost.
Når vi var på motorvei holdt vi oss rundt 130, for TKC80 har hastighetsindeks til 160km/h.
Så når vi kom hjem hadde vel disse dekka gått ca 450mil. Og det var fortsatt nok mønster igjen til at jeg drog på Straand Treffet i Vrådal sist helg, kjørte til jobb tre ganger den uka (11 mil tur/retur) og kjørte grusveier igår.
240920220111.jpg
Klart at det beste er tatt ut av disse dekka, men HELT ferdig er de ikke. Men blir nok henta et nytt sett fra lagerhylla idag, for planlegger tur til neste helg, om været blir bra.
Gruskurs i Vågå, det kan bli gøy. Bare håper været blir litt bedre enn det værmeldingene lover pr idag.

Hotell/overnattingspriser:
det var stort sett billig, nå betalte ikke jeg så mange av overnattingene (hadde Vipps oppgjør i etterkant) men tror det var sjelden vi var over 2000kr for tre mann.
i Annecy betalte vi iallefall 2600, for to rom. det blir 866 pr mann, på flott hotell med basseng og digg frokost: Vi drakk øl og spiste middag for mer enn det :twothumbs:
I Bardonecchia i Italia betalte vi 90 euro for et enormt dobbeltrom med to seperate soverom. da var vi to på hvert rom. ca 450kr altså inkl frokost.
Men langs ACT-ruta kjører man langt unna den vanlige turistløypa og overnatttinga var billigere (kanskje unntatt i Andorra sentrum)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Stengte alpepass i 2023. Tror oppdateres så neppe endelig.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2670
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

Bra med snø på Grossglockner allerede :-) lover bra for skisesongen. :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 28 okt 2022, 07:34 Bra med snø på Grossglockner allerede :-) lover bra for skisesongen. :)
Må innrømme lånt bilde og neppe helt nytt. Men har da kjørt GG i lignende forhold (men litt mindre sol), tipper 2008 eller noe rundt der:

Bilde

Men var tross alt heldige, vi skulle over der dag 2 men så av værmeldingene at neppe god idé så snudde ruten på hodet å dro mer vestover. Kjørte hel uken etter været og hadde for det meste tørre veier og noe kjølig. En annen norsk gruppe valgte å prøve å komme over GG men ble liggende å vente på været hele uken, vi traff de på toget på vei ned og igjen på GG/Edelwisspitze den dagen bildet over ble tatt.

Så ha gjerne en Plan A men vær fleksibel :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

ADVARSEL: Kjør i Dolomittene i 2023 før for sent :sorry

Fra FB (auto oversatt):

"Sør-Tyrol vil bremse trafikken på Dolomite-passeringer
For å redusere den økende trafikkbelastningen på de populære Dolomittpassene, har Sør-Tyrol, Trentino og Venezia presentert et felles konsept, «Lavutslippssonen», for trafikkstyring på Dolomittpassene.
Påvirket av dette er blant annet de populære passene Grödner Joch, Sellajoch, Pordoijoch og Campagnolo Pass. Flere tiltak er ment å redusere utslippene av trafikk i Dolomittene fremover:
- Trafikkontroll med digitalt system som ligner på adgangssystemet på Praha Wildsee
- Bygging og digitalisering av park and rideparkeringer
- Innføring av parkeringssystem
- mer kollektivtransport
- shuttlebuss til passene
- Promotering av taubane og kretser.
Ifølge mediaoppslag er det foreløpig ikke forutsett passforbud"

Og:
"Dolo rentals only with reservation: From the summer of 2024, you will need an online reservation to drive on the four Dolomite passes Pordoi, Campolongo, Gardena and Stellajoch. This has been agreed by the responsible traffic authorities in the Italian regions of South Tyrol, Trentino and the province of Belluno. The permits should only be issued if there is not too much traffic on the passes or parking spaces are free. Further details are not yet known."

Dessuten allerede nedsatte fartgrenser KUN for motorsykkel :O :
"Motorcycle-only speed limits in the Dolomites

The routes affected by the 60kph ‘bike-only’ speed limits are the SS42 del Tonale and Mendola – that stretches from Passo del Tonale, through Vermiglio and on to the centre of Forges. It also affects the SP31 of the Manghen Pass, between the beginning of the pass, at the intersection with the SP65 Panoramica della Valsugana, passing through Calamento, Passo Manghen, Ponte Stue, Canton, up to the intersection with the SP232 of Fiemme dir Molina, in the municipalities of Telve and Castello-Molina di Fiemme.

While the new speed limits are being hailed as safety measures to cut accidents, some corners of the Italian motorcycle media are insisting they are further evidence that motorcycles are being targeted by councils and governments to help reduce noise pollution."

Ikke nødvendigvis helt krise det siste, er så svingete at en skal virkelig stå på for å snitte 60kmt.

Så nå i tenkeboksen om skal hive meg rundt å dra dit neste sommer før blir helt krise. Eller la være og huske det slik det var. Må sies at mye veier i Dolomittene så om holder seg unna de mest kjente så er det nok få om noen restriksjoner. Var jo i Dolomittene for par måneder siden...med Fiat 500 med 15hk :D

Trist, er nok verdens beste MC veier :sorry

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 01 nov 2022, 19:28 ADVARSEL: Kjør i Dolomittene i 2023 før for sent :sorry
Slutt på MC-kjøring i Alpene, altså... :-k ?
Kunne tenkt meg en siste tur i området, men tvilsomt om det kommer til å skje, antar jeg...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2670
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

Shaiit :blue

Dette er nedtur, kanskje ikke helt krise men det vil jo komplisere det hele. Har allerede tenkt på an asfalttur sørover i juni neste år, men tror jeg må spikre den nå. :-# :x
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 01 nov 2022, 19:52 Shaiit :blue

Dette er nedtur, kanskje ikke helt krise men det vil jo komplisere det hele. Har allerede tenkt på an asfalttur sørover i juni neste år, men tror jeg må spikre den nå. :-# :x
I-landsproblem men like fullt et problem :sorry

Juni bra tid å dra på, før ferierushet og lekkert med snø på toppene :thumleft Men helst litt uti Juni så sikker på alt har åpnet.

For min del må det bli litt senere om drar til alpene da skal på MC-tur i Georgia (landet ikke US staten) i juni. Og alpene egentlig ikke planen så redd må ofres, skal også til Portugal/Spania å kjøre TET om par uker og så ned igjen (håper jeg) over påske, setter igjen 690en der nede. Så har egentlig brukt opp ganske mye av potten...
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1692
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har veldig lyst på en alpetur, må bare overtale noen hjemme til å bli med.
Det ser ut til å være temmelig mye dosering i svingene på biildet, mer enn jeg noen gang har sett på offentlig vei ser det ut som.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2670
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

pingvin skrev: 01 nov 2022, 20:10 For min del må det bli litt senere om drar til alpene da skal på MC-tur i Georgia (landet ikke US staten) i juni.
Meldt deg på tur med Thor?

Jeg satser på en 10 dagers, stikker etter jobb torsdag 15, og ferge fra Kr.sand fredag morgen.

Da får man litt kvalitetstid i sør, om man står på gjennom Tyskland :prf
Glede seg :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 01 nov 2022, 20:49
pingvin skrev: 01 nov 2022, 20:10 For min del må det bli litt senere om drar til alpene da skal på MC-tur i Georgia (landet ikke US staten) i juni.
Meldt deg på tur med Thor?

Jeg satser på en 10 dagers, stikker etter jobb torsdag 15, og ferge fra Kr.sand fredag morgen.

Da får man litt kvalitetstid i sør, om man står på gjennom Tyskland :prf
Glede seg :prf
Da blir GSen fornøyd med tur gjennom moderlandet :thumleft

Vi reiser som privat gruppe fra Kongsberg. Drar faktisk med samme firma, Hearts&Tears, som i Nepal, de var veldig røddige og fleksible. Var i utgangspunktet en 70/30 asfalt/offroad tur men de lager eget opplegg for oss så blir mer 30/70 tur.

Riktignok litt spent på sykkelvalget, KTM 390 Adventure, men får bra omtale så tro ikke noe problem. Helt sikkert bedre enn 250 kina-crosserne vi hadde i Nepal...

Planen var Mongolia men firmaene er så fullbooket at vanskeligere å få slot når ønsker og spesialopplegg, de har litt nok med standardturene sine tror jeg. Og halv pris til Georgia både på fly og tur gjør ikke noe. Tror Georgia veldig bra så ikke noe dårlig erstatning, tar et par dager i Tbilisi før begynner å kjøre.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 01 nov 2022, 19:40 Slutt på MC-kjøring i Alpene, altså... :-k ?
Kunne tenkt meg en siste tur i området, men tvilsomt om det kommer til å skje, antar jeg...
Nja, strengt tatt bare Sella Ronda hvor må ha kjøretillatelse, dette er 5 mil at hundrevis av mil med alpeveier. Også noen flere veier med nedsatt hastighet for MC da.

Var jo nedsatt hastighet til 60kmt på høyeste asfaltpass i alpene, Col de la Bonette, som kjørte i juni. Bareieren sa at viktig å ikke kjøre over 80kmt, da kan de konfiskere sykkelen. Så la meg i 75-ish og det var helt greit da så svingete uansett. Og mye tråsyklister så greit å ta litt hensyn.

Men blir bare verre og verre så ingen grunn til å vente, nei. Krise at ikke lenger kan bruke alpene som racerbane :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Litt mer info om restriksjoner i Dolomittene, åpne LINK HER og kjør google translate for full historie. Kortversjon:
  • I 2023 vil elektroniske porter bli installert ved de 4 passene som utgjør Sellaronda ( Pordoi , Gardena , Sella og Campolongo ). Portene skal brukes til å overvåke trafikken og kan om nødvendig også monteres på andre alpinpass
  • I 2024 vil overvåking av forurensninger starte , ved bruk av ulike verktøy (vi ser for oss kontrollenheter som ligner de som finnes i bysentre);
  • I 2026, året for vinter-OL i Milano - Cortina, skulle prosjektet være fullt operativt;
  • I 2030, året for 2030-agendaen , skulle ZTL i Dolomittene ha oppnådd målene om å redusere forurensning og bevare miljømessig bærekraft.
Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Alpepass som er stengt i kortere eller lengre perioder 2024, kan jo være verdt å myse på om skal nedover.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar