Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Kalhovd
Aldri vært der før så på tide med tanke på hvor vokst opp og bor. Lav vannstand i Kalhovdfjorden, kjørte ut på sjøbunnen...
OBS! Var en god del sykler og turgåere så tok det pent. Kan være god idé å kjøre der utenom ferie og helger
Fra toppen av Krossobanen:
Aldri vært der før så på tide med tanke på hvor vokst opp og bor. Lav vannstand i Kalhovdfjorden, kjørte ut på sjøbunnen...
OBS! Var en god del sykler og turgåere så tok det pent. Kan være god idé å kjøre der utenom ferie og helger
Fra toppen av Krossobanen:
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Ble beising både hjemme og på hytta i helgen så MC utgikk men fikk sneket meg ut etter lunch i dag, høsten kommer fort på nå så får benytte anledningene. Mix av velkjent og nytt og (mest) asfalt og grus. Første nye vei var alternativ rute til Åmotsdalen om Langlim, først veldig fin smal og svingete asfaltvei før over på grus, men bra grusvei så gjennomførbart med gatesykkel om du ikke er for usikker:
Så videre på veien fra Øyfjell til Åmot. Kjørt masse i traktene her opp gjennom tidene men aldri den veien av en eller annen grunn. Den er kanonbra, bra asfalt, masse fine svinger og fin natur, anbefales! kanskje enda morsommere opp fra Åmot da får mer svinger i oppoverbakke.
Så på Ravnejuvvegen, den er grus hele veien, ikke kjempeteknisk men en del hårnåler og litt bratt så er nok greiest med litt mønster i dekka. Artig å se utsikten fra Ravnejuv, 350m rett ned, men må innrømme at Vestlandet og Nord-Norge er litt råere :)
Så fra Dalen til Bandaksli på bra grusvei (OK på gatesykkel). Veien opp fra Bandaksli er asfalt, smal med masse hårnåler som mang et alpepass kan misunne, kjempemorsom og ikke så mye slike veier i Norge, må prøves
Og så på sørsiden av Vråvatn, lite stykke grei grus i midten men mesteparten veldig morsom asfaltvei, smal, svingete og fin natur.
Nordover fra Vrådal men østover til Fjågesund, kjørt mye her men blir aldri lei den veien. Vanligvis kjører jeg den helt frem til Lunde men tok nå grusvei nordover til Seljordsvannet.
Sørsiden av Seljordsvannet er forøvrig kanonbra, MYE bedre enn hovedveien nordsiden som er blitt ødelagt av at de har rettet ut masse svinger og dessuten har blitt altfor mye trafikk der. Trist, var en av favorittene mine i sin tid
Så innom Bø camping omsider (3 dager for sent) for en cola før over den alltid morsomme Reshjemheia til Notodden og forbikjøringsøkt over Meheia til Kongsberg.
Så videre på veien fra Øyfjell til Åmot. Kjørt masse i traktene her opp gjennom tidene men aldri den veien av en eller annen grunn. Den er kanonbra, bra asfalt, masse fine svinger og fin natur, anbefales! kanskje enda morsommere opp fra Åmot da får mer svinger i oppoverbakke.
Så på Ravnejuvvegen, den er grus hele veien, ikke kjempeteknisk men en del hårnåler og litt bratt så er nok greiest med litt mønster i dekka. Artig å se utsikten fra Ravnejuv, 350m rett ned, men må innrømme at Vestlandet og Nord-Norge er litt råere :)
Så fra Dalen til Bandaksli på bra grusvei (OK på gatesykkel). Veien opp fra Bandaksli er asfalt, smal med masse hårnåler som mang et alpepass kan misunne, kjempemorsom og ikke så mye slike veier i Norge, må prøves
Og så på sørsiden av Vråvatn, lite stykke grei grus i midten men mesteparten veldig morsom asfaltvei, smal, svingete og fin natur.
Nordover fra Vrådal men østover til Fjågesund, kjørt mye her men blir aldri lei den veien. Vanligvis kjører jeg den helt frem til Lunde men tok nå grusvei nordover til Seljordsvannet.
Sørsiden av Seljordsvannet er forøvrig kanonbra, MYE bedre enn hovedveien nordsiden som er blitt ødelagt av at de har rettet ut masse svinger og dessuten har blitt altfor mye trafikk der. Trist, var en av favorittene mine i sin tid
Så innom Bø camping omsider (3 dager for sent) for en cola før over den alltid morsomme Reshjemheia til Notodden og forbikjøringsøkt over Meheia til Kongsberg.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Du verden så flotte bilder du har her
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Hardanger og Triumph Scrambler 1200 XE
Mein Gott, hvordan har jeg unngått denne veien før, er jo kanontur opp til Blåsjø, alt på for meste bra asfalt (faktisk dårligst i starten). Og noen bra grusavstikkere som her:OttoL skrev: ↑ Om du tar den turen AJ ( Jøsenfjorden til Suldal) sving av ved Gullingen og kjør opp fjellet til Blåsjø , kanon tur og fin vei inn i fjellet. (bomvei).
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
En teaser til, fyldigere rapport om pat dager :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38974
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Spennende !
Ser ut som veier jeg liker spesielt.
Sør i landet, regner jeg med?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Litt dalstroka innafor-ish, ja
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Får jo nesten lyst på gruss sykkel ?
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38974
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Når jeg ser slike bilder tenker jeg ikke sjelden på at gjerne skulle sett at det var en 390 Adventure, som demosykkel på Motorspeed, Lillehammer da jeg fikk radiatoren punktert på 1290'en på vei dit for prøvekjøring av den nye 1290'en.
Men den de hadde var altså en Duke 390, som jeg endte opp med å cashe ut etter å ha fått låne denne den tiden det tok for å fikse 1290'en. .
Storfornøyd med denne, så det er ikke det det handler om. Men det er klart at en 390 Adventure passer bedre på veier som pingvin legger ut bilder av.
Og ikke minst veier som jeg har massevis av her jeg bor...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1573
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Ja, som AJ også var innpå så er du i riktig område...så vidt. Måtte Google og i Rogaland men helt på grensen til Agder. Dette er Nodelandsvegen, starter nærmest i Egersund sentrum og går nordøst i stor sløyfe. Tipper 1 time pluss pauser før tilbake i EgersundGammelsmurfen skrev: ↑19 sep 2022, 23:53 Utrolig lekkert!
Spent på hvor dette er hen, jeg tenker i retning Rogaland egentlig.
Med de avrunda fjellknausene der med gress rundt.
Mhp. grussykkel, har jo både 450, 690 og 1200 med 21" forhjul nå. Om minimalt asfalt er 450en gull, spesielt om litt rufsete grusveier. 1200 gull som på denne turen hvor 95% asfalt men har muligheten for litt grus om anledningen byr seg. 690en perfekt om 50/50 ish og fikser også rufsete veier bra.
Annet moment er at en del av disse grusveiene er i turistområder, da kan man ikke ligge å sladde gjennom svingene uansett og da er det like greit med 1200 hvor naturlig vil holde fornuftig fart og kjørestil.
Kjenner ikke 390adv godt men bestilt 1 ukes tur I Georgia juni neste år og de har kjøpt inn slike. Gutta var skeptiske men lest positive tester og din omtale AJ så ble slik, blir spennende å prøve
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
OK, vel tilbake i Kongsberg Konemor dro til Sicilia i forrige uke og kommer hjem i natt og jeg hadde noe dager til gode da jobbet par dager inn i ferien så da ble det MC tur. Plan A var Nord-Vestlandet men værgudene stoppet det effektivt. Så igjen ble Agder og Rogaland redningen, 4. gang i år! man vet man er bortskjemt når man synes DENNE RUTEN fra Kongsberg til Stavanger er bitte litt kjedelig siden kjørt mange ganger. For det er jo egentlig bare bra MC veier hele veien. Kjørte om Åmot til Dalen da Suleskarveien stengt nær Dalen pga steinras eller noe, men veien fra Åmot er jo egentlig veldig morsom så må kjøre litt oftere.
Warning: ser at Scrambleren sniker seg med på veldig mange bilder, sorry
Litt friskt over til Valle fra Dalen (bilde under) og enda litt friskere over Suleskar men ikke for gæli og tørt hele veien. Kjørte forbi 2 MC'er som hang seg på så det var litt artig selv om ikke falt for fristelsen til å gasse på enda mer (begynner jeg å bli voksen?).
Bombesikker kom til å kjøre inn i et forferdelig regnvær etter Sirdal men slapp med skrekken, bare noen få drypp på visiret og 5-10min med våt men opptørkende vei :)
Kan kjøre overraskende nær Stavanger på fine veier før må resignere å legge seg på E39 inn siste biten, her på Fv(?) 508 nord for Oftedal:
Warning: ser at Scrambleren sniker seg med på veldig mange bilder, sorry
Litt friskt over til Valle fra Dalen (bilde under) og enda litt friskere over Suleskar men ikke for gæli og tørt hele veien. Kjørte forbi 2 MC'er som hang seg på så det var litt artig selv om ikke falt for fristelsen til å gasse på enda mer (begynner jeg å bli voksen?).
Bombesikker kom til å kjøre inn i et forferdelig regnvær etter Sirdal men slapp med skrekken, bare noen få drypp på visiret og 5-10min med våt men opptørkende vei :)
Kan kjøre overraskende nær Stavanger på fine veier før må resignere å legge seg på E39 inn siste biten, her på Fv(?) 508 nord for Oftedal:
Sist redigert av pingvin den 21 sep 2022, 07:29, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Ikke vær bekymra om det blir mange bilder med Scambleren på -- begynner å se litt nøyere på den nå... håper at pengeboka sier stopp - med store Bokstaver..
Men et flott tur område -- nesten ned i trekanten vi valgte til neste års treff
Men et flott tur område -- nesten ned i trekanten vi valgte til neste års treff
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38974
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Igjen flotte bilder, pingvin !
Lite bagasje med på turen, ser det ut som...
Hvordan overnatter du? For det ble vel overnatting også på denne turen?
Hotell eller hytte?
Lite bagasje med på turen, ser det ut som...
Hvordan overnatter du? For det ble vel overnatting også på denne turen?
Hotell eller hytte?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Man må være forberedt på å slå av en prat med ymse folk som kommenterer sykkelen, selv eldre damer synes den er fin Er litt stas da, fikk sjelden skryt når kjørte KTM...
Ble hotell. Hadde 2 bonusovernattinger på hotels.com så de første 2 nettene ble nesten gratis. Planen var å kjipe på maten, røyk på smell første kvelden med bedre biffmiddag med rødvin og par øl :) Og ble restaurant i går. Men prøvde å kjøpe mat og drikke på dagligvare og ikke bensinstasjon/restauranter.
Planen var egentlig å dra fredag, bruke 2 dager til Bergen og ta søndagen kjøre-fri og besøke slekta der borte (og gratis overnatting). Men slik skulle det ikke bli. Usikre prognoser på Vestlandet gjorde at avventet avreise til lørdag så allerede da redusert til bare en kveld til besøk siden måtte være tilbake tirsdag (i dag). Hadde ikke lyst over Hardangervidda, har nesten frosset i hjel over der før
Og ruten søndag var allerede en +40mil dag uten Blåsjø som ble tipset om tidligere i tråden:
Så for 2. gang i år kjørte jeg opp mot Gullingen, en av mine favorittveier selv uten Blåsjø:
Bestemte meg ikke før avkjøringen til Blåsjø...og resten er historie. Som Otto sier, kanontur og altså asfalt helt opp og innover men med grusalternativer også. Var skeptisk til om ville være kaldt, ligger på over 1000moh, men selv om litt kaldere der var det overraskende mildt og kjempefint med sol og lite vind
Siste er Blåsjø, Norges største vannmagasin visstnok, men se vannstanden på fjellsidene, litt stusselig
Så brukte selvfølgelig altfor mye tid der oppe så ga opp Bergen, ville blitt borti midnatt før kom fram, er så kaldt om morran nå så startet ikke å kjøre før 10:30. Ble dermed Haugesund så søndagens rute ble SLIK. Må forøvrig si at til å være hovedvei er Rv13 veldig bra, moderat trafikk (hjalp nok at søndag) og mye fine svingete partier
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days