Har lest en del av Dag Og Tids gjennomgang av faktagrunnlaget. Virker som hun har et ganske lemfeldig forhold til kildetolkning og seleksjon. Om hun hadde rett ville hun vel heller lagt fram sterkere bevis enn å be om unnskylding: https://www.nrk.no/norge/marthe-michele ... 1.15372348erik m skrev: 12 feb 2021, 00:20 Den siste i serien om krigsseilerne av Jon Michelet var jeg kommet halvveis i da jeg fikk datterens "Hva visste hjemmefronten" til jul. Det ble plutselig to bøker om andre verdenskrig, like gode på hver sin måte. Men mens Jons bøker blir skamrost - vel fortjent! - er det mange barn av gamle helter som forsøker å nedsnakke Marte. Så langt jeg kan skjønne har hun gjort en meget grundig jobb, og bygget opp en logisk bakgrunn for påstandene sine; hjemmefronten visste om de planlagte jødeutryddelsene, men valgte å ikke gjøre noe med det. Ikke engang varsle jødene.
Nå skrives historien stort sett av vinnere, så det er sikkert mangt som ikke er nyansert og belyst riktig, eller gjemt unna, og det er sikkert snev av grunnlag for det som skrives. Men seriøse historikere kan ikke forholde seg til materiale på den måten.