Ukultur reklamasjon

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Ture
Innlegg: 9
Registrert: 13 okt 2021, 19:55
Motorsykkelen din: KTM Duke 890r, 2021

Ukultur reklamasjon

Legg inn av Ture »

Hei,

Jeg kan til tider få inntrykk av at reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven «ikke» praktiseres i mc-bransjen. Det er kun fokus på fabrikkgaranti (ofte 2 år) og etter dette er du ikke selgers problem lenger.

Er det flere som opplever dette?

Akkurat nå står jeg i det jeg kaller en reklamasjonssak, men får bare kastet ordet «garanti» tilbake. Ufattelig frustrerende.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ukultur reklamasjon

Legg inn av SilverSmurfer »

Kontakt forbrukerrådet, få dem til å mekle om nødvendig. De kan fungere som mellommann i slike saker og da oppfører folk seg plutselig mye bedre.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ukultur reklamasjon

Legg inn av dypen »

Her er det veldig viktig fra første gang du tar kontakt å presisere att du «reklamerer» i henhold til kjøpslovens 5 år og ikke viser til produsentens «garanti» for å unngå å bli kasteball samtidig som tiden går.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Ukultur reklamasjon

Legg inn av Nomade »

Ture skrev: 05 okt 2022, 16:28 Hei,

Jeg kan til tider få inntrykk av at reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven «ikke» praktiseres i mc-bransjen. Det er kun fokus på fabrikkgaranti (ofte 2 år) og etter dette er du ikke selgers problem lenger.

Er det flere som opplever dette?

Akkurat nå står jeg i det jeg kaller en reklamasjonssak, men får bare kastet ordet «garanti» tilbake. Ufattelig frustrerende.
Hvilket merke er dette?

Ture
Innlegg: 9
Registrert: 13 okt 2021, 19:55
Motorsykkelen din: KTM Duke 890r, 2021

Re: Ukultur reklamasjon

Legg inn av Ture »

SilverSmurfer skrev: 05 okt 2022, 16:38 Kontakt forbrukerrådet, få dem til å mekle om nødvendig. De kan fungere som mellommann i slike saker og da oppfører folk seg plutselig mye bedre.

Har tenkt tanken, men det er så fryktelig lang saksbehandlingstid.

Ture
Innlegg: 9
Registrert: 13 okt 2021, 19:55
Motorsykkelen din: KTM Duke 890r, 2021

Re: Ukultur reklamasjon

Legg inn av Ture »

Nomade skrev: 05 okt 2022, 17:41
Ture skrev: 05 okt 2022, 16:28 Hei,

Jeg kan til tider få inntrykk av at reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven «ikke» praktiseres i mc-bransjen. Det er kun fokus på fabrikkgaranti (ofte 2 år) og etter dette er du ikke selgers problem lenger.

Er det flere som opplever dette?

Akkurat nå står jeg i det jeg kaller en reklamasjonssak, men får bare kastet ordet «garanti» tilbake. Ufattelig frustrerende.
Hvilket merke er dette?
I fjor høst kjøpte jeg en brukt 6 mnd gammel KTM fra forhandler. Fikk problemer med ABS-systemet i starten av sesongen i år. Siden det var igjen fabrikkgaranti så fikk jeg beskjed fra forhandler/selger om å ta dette direkte med merkeforhandler.

Merkeforhandler har vært topp, men det har vært vrient å utbedre feilen. Etter 2 forsøk er det fortsatt trøbbel. Det blir nok fikset til slutt, men jeg kan jo ikke vente enda en sesong. Får kjørt, men uten fullt fungerende abs. Når jeg da kontakter selger for å kreve heving av kjøp (2 utbedringsforsøk, og en hel sesong uten fullt fungerende ABS) så begynner snakket om bruktgaranti.

De krever også bevis på at jeg har vært i kontakt med de og blitt henvist til merkeforhandler. Bevis har jeg selvfølgelig ikke, dum som jeg er fulgte jeg bare muntlig beskjed uten å tenke så mye mer over saken.

Ture
Innlegg: 9
Registrert: 13 okt 2021, 19:55
Motorsykkelen din: KTM Duke 890r, 2021

Re: Ukultur reklamasjon

Legg inn av Ture »

dypen skrev: 05 okt 2022, 16:50 Her er det veldig viktig fra første gang du tar kontakt å presisere att du «reklamerer» i henhold til kjøpslovens 5 år og ikke viser til produsentens «garanti» for å unngå å bli kasteball samtidig som tiden går.
Sikkert lurt. Det skal jo være mulig å reklamere som standard også kan selger velge å utbedre feilen ved hjelp av fabrikkgaranti hvis det finnes noe slikt på sykkelen. Syns bare det er så rart at forhandlere ikke kjenner reglene.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ukultur reklamasjon

Legg inn av SilverSmurfer »

Ture skrev: 05 okt 2022, 18:34
SilverSmurfer skrev: 05 okt 2022, 16:38 Kontakt forbrukerrådet, få dem til å mekle om nødvendig. De kan fungere som mellommann i slike saker og da oppfører folk seg plutselig mye bedre.

Har tenkt tanken, men det er så fryktelig lang saksbehandlingstid.
Jo før du starter prosessen jo bedre, og ofte kan det at du har meldt inn saken til forbrukerrådet bety at den løser seg med en gang. For hvis saken går videre fra forbrukerrådet til Forbrukerklageutvalget, og bedriften blir dømt der så blir kostnadene mye større.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ukultur reklamasjon

Legg inn av AJ »

Ingen problemer her med en reklamsjonssak som kanskje ikke alle ville tatt bryet med å ta opp med de som forsårsaket skaden. Liten skade knapt synlig, men likefullt ergerlig og irriterende.
Servicejobben ble gjort på et av Norges største KTM verksted med lang erfaring.

Hvis interessert, les mer her:
viewtopic.php?p=416512#p416512
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Ukultur reklamasjon

Legg inn av Domino »

Jeg ville ha sjekket om forhandleren er medlem av NMCF. I så fall har de forpliktet seg til å følge visse retningslinjer.

https://www.nmcf.no/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ukultur reklamasjon

Legg inn av Bjerknez »

Er det bare meg, eller er det en overvekt av folk som har problemer med KTM her inne? Jeg synes jeg hører navnet KTM relativt ofte her inne når det kommer til problemer....? :-k

Når det kommer til garanti versus reklamasjon så tror jeg mange forhandlere (useriøse dog) velger å prøve seg på en spansk en og vri seg unna. Noen ganger treffer dem nok dem som bare sier "åja, sånn ja... så klart..." etc. og sparer seg selv for en del bry.
Sist redigert av Bjerknez den 06 okt 2022, 10:49, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Ukultur reklamasjon

Legg inn av Audi Mannen »

Og der klarte du det nok igjen Bjerknez :lol
colbert-popcorn-popcorn.gif
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ukultur reklamasjon

Legg inn av dypen »

Det er tre måter merkeforhandlere håndterer tilsvarende henvendelser på uavhengig av tid. De kan opprette en garanti sak eller en reklamasjon sak avhengig av tiden som har gått, tredje alternativet er å ta henvendelsen som goodwill uavhengig av tid for en fast kunde.

Siste alternativet med goodwill er selvopplevd på bil godt innenfor garanti tiden og innenfor ett år hos noen forhandlere men også etter fem år. Hvorfor denne praksis vet jeg ikke men har noen tanker rundt det.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar