Bakdrev til Kawasaki 750LTD/Twin

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Bakdrev til Kawasaki 750LTD/Twin

Legg inn av Salaren »

Hei
Har en Kawasaki 750 LTD/Twin 1982 som opprinnelig kom med 38/16 drev . Når jeg kjøpte nytt drevsett med kjede for ca 5-6 år siden så fikk jeg 17T istedenfor 16T da jeg syntes RPM virket veldig høy på vanlig cruisefart. Sykkelen har 5 trinn på gear men selv etter at man fikk endret fremdrevet så føles det som man mangler et gear når man kommer opp i fart. Virker jo forøvrig litt snålt at en MC med så god torque på lavt turtall har drev 38/16. Siden jeg ennå ikke er langfra fornøyd med utvekslingen så er nå eneste alternativet å gå ned fra 38T til 32T, da tror jeg det skal bli bra. Utfordringen er da at det jo ikke ser ut til å være mulig å oppdrive et slikt bakdrev med 32T. Siden jeg har det gamle slitte 38T liggendes så lurte jeg derfor på om det kan være en mulighet å dreie ned dette og med å få tak i et eller annet egnet 32T drev, å rett og slett tilpasse dette i dreiebenk og så sveise greiene sammen. Noen her som har tips hvor man kan få tak i et egnet drev med 32T enten for tilpasning slik jeg beskriver, eller et ferdig drev som bare er å skru rett på..`
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Bakdrev til Kawasaki 750LTD/Twin

Legg inn av Kjellrf »

Anbefaler ikke å gå ytterligere ned på drevinga. Det kan gi større slitasje på drivverket, og dårligere kjøling av motoren, da olje kretsløpet er en del av kjølinga. Lavere turtall = mindre oljeflow.
Min Z1000 har ca 3000 omdreininger i 80, det er passelig. Din 750 skal ligge endel høyere.
Har du originalt eksosanlegg?
Bråkete eksosanlegg gir deg ofte en følelse av at motoren går fortere rundt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Bakdrev til Kawasaki 750LTD/Twin

Legg inn av Salaren »

Ja du er jo inne på noe der. Har forsåvidt orginalt eksosanlegg men det har jo blitt reparert innvendig men er til tross for det ikke spesielt bråkete. Mener jeg leste på ei tysk TWIN750 side for noen år siden at flesteparten der hadde bytta til 32 eller 30T på sine TwinLTDer og lurer jammen på om ikke disse drevene var i Aluminium. Det hadde allikevel vært herlig å hatt en litt lavere RPM når man cruiser men kunne jo kanskje nøyet meg med 34T siden man har endret en tann fremme. Orginalt er jo ratio 38/16 dvs 2,325. Siden jeg idag har 38/17 så er ratio 2,23. Skulle jeg klarer å få tak i drev med 34T så blir ratio akkurat 2. Og da har man endret 14% fra orginalt oppsett, da begynner det å ligne på noe. Leste forøvrig om disse syklene på en amerikansk MC side også for lenge siden at det var vanlig å endre også "over there", da det virket å være en gjengs oppfatning at disse syklene(som heter CSR i US) var feildrevet.
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1039
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bakdrev til Kawasaki 750LTD/Twin

Legg inn av Domino »

Her kan du prøve deg fram med ulike kombinasjoner: https://www.gearingcommander.com/

Svar