Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Joda, som BMW-fører både på 2 og 4 hjul skal det parkeres på trappa. Forutsetningen er at man kan slippe seg bakover eller kjøre fremover.

BMW K1600 hadde ikke revers fra start, dette kom først i 2021-modellene(midt-2020)
BMW K1200LT hadde revers hele livsløpet og fikk senere elektrohydraulisk midtstøtte.

Mitt syn på Rocket er at det verken er fugl eller fisk, og at det finnes bedre potetsykler(som jeg har inntrykk av at du betegner den som) der ute. Motormessig er det stort spenn mellom en racing-motor og motoren i Rocketen, man trenger ikke Rocket for å ha mye trøkk på landeveien uten å bryte fartsgrensene. Du sammenligner ytterpunktene.

Når det er sagt både ser Rocket rå ut og motoren er selvsagt ut av en annen verden rå.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 28 okt 2022, 12:28 Joda, som BMW-fører både på 2 og 4 hjul skal det parkeres på trappa. Forutsetningen er at man kan slippe seg bakover eller kjøre fremover.

BMW K1600 hadde ikke revers fra start, dette kom først i 2021-modellene(midt-2020)
BMW K1200LT hadde revers hele livsløpet og fikk senere elektrohydraulisk midtstøtte.

Mitt syn på Rocket er at det verken er fugl eller fisk, og at det finnes bedre potetsykler(som jeg har inntrykk av at du betegner den som) der ute. Motormessig er det stort spenn mellom en racing-motor og motoren i Rocketen, man trenger ikke Rocket for å ha mye trøkk på landeveien uten å bryte fartsgrensene. Du sammenligner ytterpunktene.

Når det er sagt både ser Rocket rå ut og motoren er selvsagt ut av en annen verden rå.
Joda, hva man mener om diverse sykler er selvsagt opp til hva slags preferanser man har. Men at Rocket er den beste "potet" sykkelen JEG har eid eller prøvekjørt er helt sikkert. Men det er da ut fra mine preferanser.

Nå har jeg vel heller ikke nevnt at motoren i rocket kan sammenlignes med racing motor? Snarere tvert i mot. Det er to motorer som omtrent befinner seg i hver sin enda av skalaen. Men at en rocket tar forspranget pp dem fleste enklest mulig når det kommer til aksellerasjon er jeg ganske overbevisende om. Altså lyskryssdueller som det fint heter. Men det betyr selvsagt ikke at den hadde hatt noe sjans på en bane eller hvor hastighetene bikker 200km/t. Det er ikke en RR sykkel jeg har kjøpt og det merker man godt, og for meg er det midt i blinken.

Man har nok omtrent like mye trøkk med en sykkel ala KTM 1290. Om ikke trøkket er like formidabelt, så er det nok ikke langt unna. Men så har man det med utseende da jeg er ikke spesielt glad i traktorer som det går 10 av på dusinet. Det er nettopp der Rocket i mine øyne skiller seg ut. Det er ikke mange av den og den ser vertfall i mine øyne helt rå ut. Deeuten føles den veldig premium. Men klart, Rocket er ingen offroader overhodet. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Må bare legge til en liten ting.

Jeg skjønner at en BMW ala den du har i ny versjon kanskje er sykkelen du tenker på når det kommer til "potet"? I så fall kan jeg tildels være enig med deg. God bagasjeplass, god og kjøre, mer enn nok motor, grei nedlengsvinkel og BMW er jo god på det tekniske også.

Forskjellen er er spesielt en ting. Utseendet. En ny BMW K1600 etc. ser bare så innmari gubbete ut. Halve sykkelen består av plastikkåper og er ellers veldig lite interresant for meg av den grunn. Men at det er gode sykler er det liten tvil om.

Da ville jeg nok heller kjøpt meg en KTM superduke 1290R. Ikke den beste bagasjeplassen, men sittestillingen er veldig god. Oppreist og fin. Vindskjerm er jeg som kjent ikke fan av, så det er også et pluss.

Men Speed Twin er så absloutt den sykkelen jeg hadde kjøpt hvis jeg ikke kunne valgt Rocket. Uten noen som helst sammenligning forøvrig. Begge syklene er glde på hver sin måte :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Appropo.. veier ikke denne mer enn 210kg?
https://speedmc.no/ny-mc/k-1600-gtl/

Det er i såfall meget imponerende!

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 29 okt 2022, 14:55 Appropo.. veier ikke denne mer enn 210kg?

Den veier 358 kg
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 29 okt 2022, 15:49
Bjerknez skrev: 29 okt 2022, 14:55 Appropo.. veier ikke denne mer enn 210kg?

Den veier 358 kg
Da er det en ganske vesentlig trykkfeil på siden jeg linket til :knegg

Det vil si den er hele 60KGish tyngre enn Rocket. Trolig med høyere tyngdepunkt også? Det er ikke akkurat noe jeg ønsker. 300 kg. Er så absolutt tungt nok som det er. :)

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Med to personer og bagasje kan vi fort komme opp i 550 - 600 kg her …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 29 okt 2022, 16:06 Med to personer og bagasje kan vi fort komme opp i 550 - 600 kg her …
Hehe, ja :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

En av de superbillige solcelle lysene fra Europris tok kvelden her om dagen, og feilen viste seg å være korrosjon.

Så jeg bestemte meg for å lage et eget kretskort som jeg bare kunne bytte ut ved behov. Så jeg designet samt bestillte 28 stk. for den nette sum av 2 dollar (20 ish kroner)

Jeg bytter også ut til en litt større solcelle som trolig klarer og lade opp batteriet i løpet av en kort vinterdag.
solarboard.JPG
solarboard_3.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har en stund nå holdt på og optimalisere disse billige solcelle lysene man typisk får kjøpt på Europris til 20 kroner stykket. Noen ganger billigere også. Madammen har mange slike lys i hagen og fellesnevneren for alle er at dem ikke er laget for norske vintere med lange mørke netter og dager og få timer med dagslys/sollys.

Disse billige solcelle lysene slår seg som kjent på automatisk når det blir mørkt og slår seg av samt lader batteriet når det blir lyst.

Kretsen er uhyre enkel og består i praksis av to komponenter utenom LED dioden som lyser. Det er en såkalt "LED driver" laget for dette spesifikke formålet og de fleste av dem kalles "QX5252F" eller "YX8018". Merkelig nok har disse to komponentene forskjeller i pinout, noe man må være obs på.

Den andre komponenten er en såkalt inductor. Denne slipper i de fleste tillfeller igjennom for mye strøm og får batteriet til å gå tom fortere. I tillegg er batteriene som følger med for små. Altså dem har for liten kapasitet.

De batteriene i lysene jeg har kjøpt er 1 stk. AAA batteri på 1.2V og 150mA. Det er alt for lite og fungerer kun på sommeren når nettene ikke er så lange.

Etter en del prøving og feiling så har jeg nå funnet løsningen, slik at disse kan lades fortere med et litt større solcelle panel og et større batteri på 600mA. Dette er da NIMH batterier.

jeg tok en av lampene som ikke lenger lyste, men som jeg allerede hadde byttet ut batteriet på. Batteriet målte 0.8V og var helt utladet. Etter en kjapp sjekk så så jeg at batteriet ladet når det var lyst nok, men ladestrømmen var på rundt 25mAh. Det vil si at solcellepanelet på lampen ikke klarte og fylle batteriet på dagtid og etter noen dager var det ikke mer power igjen på batteriet. Dem fungerer utmerket en uke eller to (avhengig av hvor mye lys dem får og hvor dem er plassert) men så begynner dem å dabbe av.

Så hovedproblemet med disse er egentlig at solcellepanelet lader med for lite strøm. Jeg kjøpte en noen slike superbillige 2V 150mA solcellepaneler som kunne festes oppå lampen som bare var bittelitt større fra Kina og disse fungerer mye bedre. Dem lader i vanlig dagslys uten sol med rundt 50mAh. Når det er sol så lader dem nesten med 100mA.

Problem nummer to er at LED dioden trekker for mye strøm. Kretsen fungerer som en "boost converter" og har en inductor med som oftest for lav verdi. (lavere verdi betyr mer strøm til LED dioden). Jeg byttet ut til en inductor med større verdi (470mH) og denne slipper igjenom rundt 5mA i steden for 12mA som den gamle slapp igjennom.

Konklusjonen er at med et batteri med mer kapasitet, litt større solcelle og en inductor med høyere verdi er det som skal til for å få disse til å lyse året rundt når det er mørkt i Norge. Vertfall her på Østlandet.

Under har jeg tatt bilde av lampen kl. 06:00ish i dag tidligog da har den lyst helt siden det ble mørkt i går kveld og batteriet har jeg ikke ladet opp eller gjort noe med før jeg satt det inn. Det ladet seg helt fint opp selv gjennom en hel dag selv.
Lys.jpg

SÅ lurer sikkert mange på... Hvordan i helvete gidder jeg å surre med disse superbillige solcellelysene og er det i det hele tatt lønnsomt?

1. Dette gjør jeg kun for morroskyld og for å bevise litt overfor meg selv at ting som selges for utrolig lave priser (noen ganger rundt 10 kroner pr. solcellelampe) faktisk kan fungere optimalt med kun noen ytterst få og små endringer som ikke burde koste produsenten nevneverdig mye mer. Et større batteri koster trolig litt mer og en litt større solcelle drar også opp prisen litt, men jaggu ikke mye.

Madammen har også en langt dyrere lampe som kostet nesten 200 kroner, men denne klarer seg heller ikke gjennom en norsk vinternatt. Dette blir mitt neste prosjekt forøvrig...

2. Om det er lønnsomt eller ikke og fikse disse som forbruker kommer jo helt ann på. Kretsen i disse lampene er uhyre enkel. Det er fint lite eller ingenting som kan gå galt med disse og hovedproblemet er vann og korrosjon. Dette fikses veldig enkelt med smeltelim, blank neglelakk eller silicone for å gjøre dem vanntette. Komponentene i disse lampene koster jo praktisk talt ingenting. man får en bøtte med disse for en 10'er.

Med tanke på at jeg enda ikke har opplevd å ha kjøpt en slik solcellelampe som varer gjennom hele året så mener jeg at en slik oppgradering som jeg har gjort er verdt det, siden dem i teorien vil vare livet ut med ytterst små vedlikeholdskostnader.

jeg vil tro at en slik oppgradering som jeg har gjort (hvis man ikke tar med tiden man har brukt) koster omtrent 5-10 kroner pr. lampe. Litt avhengig av hvor mye man kjøper av komponenter av gangen. Da har man en lampe som totalt har kostet rundt 30 kroner som faktisk funker året rundt.

Men de fleste gidder jo ikke å styre med dette. Men jeg synes bare det er gøy å drive med elektronikk på amatørnivå :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Helt til slutt så vil jeg legge til at isolert sett er det jo utrolig at dem klarer og selge disse lampene på Europris til ned mot 10 kroner stykket. Egentlig er det veldig mye for pengene når man tenker etter. Dem er bare ikke laget for det norske klimaet og det er der problemet ligger.

jeg tror de færreste solcellelampene er laget for norsk klima. Vertfall har ingen av de lampene jeg har testet (dyre som billige) klart seg gjennom en norsk vinter.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Et nytt døgn har startet, og lampen lyser som bare det enda :)
IMG_0168.JPG
Så fikk jeg noen dispendere fra Kina i posten i går. Kjekk og ha Isopropanol på for å rense bort fluxmiddel og ellers annet skitt fra kretskort etc.
IMG_0166.JPG

JoeHugin
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Legg inn av JoeHugin »

Det er sånn pumpe, eller? Trykker ned lokket så pumpes det ut litt?

Skulle hatt sånn selv, en god hjelper man glemmer bort litt.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jepp det stemmer :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har forøvrig brukt den elektrinikkrensesprayen man får kjøpt på Biltema og den er faktisk veldig bra. Men denne fordamper uhyre fort.

Kjøpte en slik 1-liter med «Blårens» på Maxbo og denne fordamper mye sagtere og er letter og gjøre rent med synes jeg.

Men Biltema sin spray er bra den også faktisk.

JoeHugin
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Legg inn av JoeHugin »

Ja, jeg kjøper blårens i "kassevis" (12 flasker) fra f.eks Kontorgiganten. Bruker det til rensing av resinprint (3D-print)

Veldig fint å blande 50/50 med vann i sprayflaske til desinfisering og rensing av diverse ting i hjemmet og faktisk.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror nok en literflaske holder til mitt bruk i flere år fremover :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg kjøpt meg et overvåkingskamera med skylagring, slik at evt. kjeltringer og andre blir detektert når dem krysser tomtegransa. Nattmodusen på dette kameraet skal være veldig bra og det viser også farger i nattmodus.

Kjøpte også et kamera til fra samme prosusent som er beregnet til innebruk. Dette skal stå i furtebua mi for litt random bruk og overvåking av ting som skjer der til tider som jeg føler er nyttig.
893EED42-2715-4770-AC49-3869D61BF78A.jpeg

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 05 nov 2022, 13:44 I dag har jeg kjøpt meg et overvåkingskamera med skylagring, slik at evt. kjeltringer og andre blir detektert når dem krysser tomtegransa. Nattmodusen på dette kameraet skal være veldig bra og det viser også farger i nattmodus.
Sett på akkurat denne både for hjemme og hytta, virker grei både pris og funksjon. Spent på erfaring, følger :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 06 nov 2022, 15:06
Bjerknez skrev: 05 nov 2022, 13:44 I dag har jeg kjøpt meg et overvåkingskamera med skylagring, slik at evt. kjeltringer og andre blir detektert når dem krysser tomtegransa. Nattmodusen på dette kameraet skal være veldig bra og det viser også farger i nattmodus.
Sett på akkurat denne både for hjemme og hytta, virker grei både pris og funksjon. Spent på erfaring, følger :thumleft
Foreløpig er jeg veldig fornøyd :thumleft

Den detekterer alt i hue og ræva rett ut av boksen så det trenges noen justeringer til. Satt på AI funksjonen som kun skal detektere mennesker (og evt. større dyr) og den fungerer best slik jeg ser det. Falske varsler dukker jo opp inni mellom uansett, men kun ca. 1-2 i timen. En eller annen fugl som flyr nærme eller enkelte skygger fra biler etc. men dette er jo uansett ikke noe man ser på til daglig så samlet sett mye kamera for pengene. Veldig god nattmodus også. :)

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 06 nov 2022, 16:35 Foreløpig er jeg veldig fornøyd :thumleft

Den detekterer alt i hue og ræva rett ut av boksen så det trenges noen justeringer til. Satt på AI funksjonen som kun skal detektere mennesker (og evt. større dyr) og den fungerer best slik jeg ser det. Falske varsler dukker jo opp inni mellom uansett, men kun ca. 1-2 i timen. En eller annen fugl som flyr nærme eller enkelte skygger fra biler etc. men dette er jo uansett ikke noe man ser på til daglig så samlet sett mye kamera for pengene. Veldig god nattmodus også. :)
Høres bra ut, da er det bare å handle :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 06 nov 2022, 21:58
Bjerknez skrev: 06 nov 2022, 16:35 Foreløpig er jeg veldig fornøyd :thumleft

Høres bra ut, da er det bare å handle :thumleft
Den ligger eller vertfall lå til 999 på Elljøp, em du får den samme prisen på Elkjøp som på Netonett hvor den kostet i går 699. :thumleft

I forhold til pros er det mye kamera for pengene. Forutsatt at dy har en stikkontakt i nærheten. Trådløse batteridrevne kameraer er vertfall ikke noe for meg. Blir helt gal av batteridrevne greier :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Nytt småtteri fra Kina og Biltema har ankommet kjøkkenbenken som skal brukes i diverse prosjekter.
799E1EC9-40C1-4589-993B-C5CE6BC2FB5A.jpeg
71EB8523-1794-40A9-8068-7567E82DD913.jpeg

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Rullen med 2x0.75mm2 kabelen er til overvåkingskameraet som jeg må dra strøm til via kjelleren. Kameraet trenger 9V og 0.6Ah i følge det medfølgende adapteret. Blir ca. 9 meter med kabel til sammen. Satset på at spenningstapet ikke blir for stort. Trolig ikke med så lite strøm. Hvis det skulle bli tilfelle så får jeg bare justere opp spenningen en smule ved å heller bruke et 12V adapter og en spenningsregulator. Noe jag har fra før. Det skal også monteres en sikring på ledningen. Derav sikringsholderen vist på bildet.

De. Små AAA batteriholderne skal brukes til en NIMH lader jeg skal lage. En såkalt "Trickle Charge" lader som skal brukes til å lade opp batteriene i solcellebelysningen vi har rundt om kring. Små NIMH batterier som har en kapasitet på mellom 150-600mA. Lader jeg disse med 0.1C eller under kan disse lade kontinuerlig. Fra 15-50mA ser jeg for meg som fin ladestrøm til disse for friske dem opp. Skal også lage et eget kretskort til dette etter hvert.

Det lilla kretskortet er til batteriovervåkningen av motorsykkelen hvor jeg kan holde øye med batterspenningen via app.

Den lille hvite kretskortet (det er flere kretskort på plata på bildet) er en effektivisering av kretskortet som allerede befinner seg i disse rimelige solcellelysene man får kastet etter seg for en 10'er. Komponetene har jeg fra før. Det nye kretskortet tar også kye mindre plass og jeg får derfor plass til et litt større batteri etc.

Så det er mange prosjekter på gang her. :)
00EA101C-B7E0-42E1-8AB0-71E76925955D.jpeg
64CA20EC-DC40-417A-A835-ED2ED3B52355.jpeg

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kretskortet jeg laget (det hvite på bildet over) funket :twothumbs:

Uten at jeg ser på det som noen fenomenl bragd skal sies ;)
Det er to komponenter og en LED diode liksom :lol
works.JPG

Svar