Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Helt til slutt så vil jeg legge til at isolert sett er det jo utrolig at dem klarer og selge disse lampene på Europris til ned mot 10 kroner stykket. Egentlig er det veldig mye for pengene når man tenker etter. Dem er bare ikke laget for det norske klimaet og det er der problemet ligger.

jeg tror de færreste solcellelampene er laget for norsk klima. Vertfall har ingen av de lampene jeg har testet (dyre som billige) klart seg gjennom en norsk vinter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Et nytt døgn har startet, og lampen lyser som bare det enda :)
IMG_0168.JPG
Så fikk jeg noen dispendere fra Kina i posten i går. Kjekk og ha Isopropanol på for å rense bort fluxmiddel og ellers annet skitt fra kretskort etc.
IMG_0166.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av JoeHugin »

Det er sånn pumpe, eller? Trykker ned lokket så pumpes det ut litt?

Skulle hatt sånn selv, en god hjelper man glemmer bort litt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Jepp det stemmer :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har forøvrig brukt den elektrinikkrensesprayen man får kjøpt på Biltema og den er faktisk veldig bra. Men denne fordamper uhyre fort.

Kjøpte en slik 1-liter med «Blårens» på Maxbo og denne fordamper mye sagtere og er letter og gjøre rent med synes jeg.

Men Biltema sin spray er bra den også faktisk.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av JoeHugin »

Ja, jeg kjøper blårens i "kassevis" (12 flasker) fra f.eks Kontorgiganten. Bruker det til rensing av resinprint (3D-print)

Veldig fint å blande 50/50 med vann i sprayflaske til desinfisering og rensing av diverse ting i hjemmet og faktisk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror nok en literflaske holder til mitt bruk i flere år fremover :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg kjøpt meg et overvåkingskamera med skylagring, slik at evt. kjeltringer og andre blir detektert når dem krysser tomtegransa. Nattmodusen på dette kameraet skal være veldig bra og det viser også farger i nattmodus.

Kjøpte også et kamera til fra samme prosusent som er beregnet til innebruk. Dette skal stå i furtebua mi for litt random bruk og overvåking av ting som skjer der til tider som jeg føler er nyttig.
893EED42-2715-4770-AC49-3869D61BF78A.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 05 nov 2022, 13:44 I dag har jeg kjøpt meg et overvåkingskamera med skylagring, slik at evt. kjeltringer og andre blir detektert når dem krysser tomtegransa. Nattmodusen på dette kameraet skal være veldig bra og det viser også farger i nattmodus.
Sett på akkurat denne både for hjemme og hytta, virker grei både pris og funksjon. Spent på erfaring, følger :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 06 nov 2022, 15:06
Bjerknez skrev: 05 nov 2022, 13:44 I dag har jeg kjøpt meg et overvåkingskamera med skylagring, slik at evt. kjeltringer og andre blir detektert når dem krysser tomtegransa. Nattmodusen på dette kameraet skal være veldig bra og det viser også farger i nattmodus.
Sett på akkurat denne både for hjemme og hytta, virker grei både pris og funksjon. Spent på erfaring, følger :thumleft
Foreløpig er jeg veldig fornøyd :thumleft

Den detekterer alt i hue og ræva rett ut av boksen så det trenges noen justeringer til. Satt på AI funksjonen som kun skal detektere mennesker (og evt. større dyr) og den fungerer best slik jeg ser det. Falske varsler dukker jo opp inni mellom uansett, men kun ca. 1-2 i timen. En eller annen fugl som flyr nærme eller enkelte skygger fra biler etc. men dette er jo uansett ikke noe man ser på til daglig så samlet sett mye kamera for pengene. Veldig god nattmodus også. :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 06 nov 2022, 16:35 Foreløpig er jeg veldig fornøyd :thumleft

Den detekterer alt i hue og ræva rett ut av boksen så det trenges noen justeringer til. Satt på AI funksjonen som kun skal detektere mennesker (og evt. større dyr) og den fungerer best slik jeg ser det. Falske varsler dukker jo opp inni mellom uansett, men kun ca. 1-2 i timen. En eller annen fugl som flyr nærme eller enkelte skygger fra biler etc. men dette er jo uansett ikke noe man ser på til daglig så samlet sett mye kamera for pengene. Veldig god nattmodus også. :)
Høres bra ut, da er det bare å handle :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 06 nov 2022, 21:58
Bjerknez skrev: 06 nov 2022, 16:35 Foreløpig er jeg veldig fornøyd :thumleft

Den detekterer alt i hue og ræva rett ut av boksen så det trenges noen justeringer til. Satt på AI funksjonen som kun skal detektere mennesker (og evt. større dyr) og den fungerer best slik jeg ser det. Falske varsler dukker jo opp inni mellom uansett, men kun ca. 1-2 i timen. En eller annen fugl som flyr nærme eller enkelte skygger fra biler etc. men dette er jo uansett ikke noe man ser på til daglig så samlet sett mye kamera for pengene. Veldig god nattmodus også. :)
Høres bra ut, da er det bare å handle :thumleft
Den ligger eller vertfall lå til 999 på Elljøp, em du får den samme prisen på Elkjøp som på Netonett hvor den kostet i går 699. :thumleft

I forhold til pros er det mye kamera for pengene. Forutsatt at dy har en stikkontakt i nærheten. Trådløse batteridrevne kameraer er vertfall ikke noe for meg. Blir helt gal av batteridrevne greier :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Nytt småtteri fra Kina og Biltema har ankommet kjøkkenbenken som skal brukes i diverse prosjekter.
799E1EC9-40C1-4589-993B-C5CE6BC2FB5A.jpeg
71EB8523-1794-40A9-8068-7567E82DD913.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Rullen med 2x0.75mm2 kabelen er til overvåkingskameraet som jeg må dra strøm til via kjelleren. Kameraet trenger 9V og 0.6Ah i følge det medfølgende adapteret. Blir ca. 9 meter med kabel til sammen. Satset på at spenningstapet ikke blir for stort. Trolig ikke med så lite strøm. Hvis det skulle bli tilfelle så får jeg bare justere opp spenningen en smule ved å heller bruke et 12V adapter og en spenningsregulator. Noe jag har fra før. Det skal også monteres en sikring på ledningen. Derav sikringsholderen vist på bildet.

De. Små AAA batteriholderne skal brukes til en NIMH lader jeg skal lage. En såkalt "Trickle Charge" lader som skal brukes til å lade opp batteriene i solcellebelysningen vi har rundt om kring. Små NIMH batterier som har en kapasitet på mellom 150-600mA. Lader jeg disse med 0.1C eller under kan disse lade kontinuerlig. Fra 15-50mA ser jeg for meg som fin ladestrøm til disse for friske dem opp. Skal også lage et eget kretskort til dette etter hvert.

Det lilla kretskortet er til batteriovervåkningen av motorsykkelen hvor jeg kan holde øye med batterspenningen via app.

Den lille hvite kretskortet (det er flere kretskort på plata på bildet) er en effektivisering av kretskortet som allerede befinner seg i disse rimelige solcellelysene man får kastet etter seg for en 10'er. Komponetene har jeg fra før. Det nye kretskortet tar også kye mindre plass og jeg får derfor plass til et litt større batteri etc.

Så det er mange prosjekter på gang her. :)
00EA101C-B7E0-42E1-8AB0-71E76925955D.jpeg
64CA20EC-DC40-417A-A835-ED2ED3B52355.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Kretskortet jeg laget (det hvite på bildet over) funket :twothumbs:

Uten at jeg ser på det som noen fenomenl bragd skal sies ;)
Det er to komponenter og en LED diode liksom :lol
works.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar