Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av Juicebox »

Da vet du ikke nok om disse kameraene. De tar helt vanlige bilder, men har muligheten til å forvrenge bildene til man får disse se rundt jorden effektene. De fanger bilder i såpass stor oppløsning at man kan velge ut det utsnittet man vil ha.

Prøv å les litt mer om disse kameraene og hva de kan gjøre. Jeg blir nesten flau over hvor sta man kan være :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 11 jan 2022, 12:47 Da vet du ikke nok om disse kameraene. De tar helt vanlige bilder, men har muligheten til å forvrenge bildene til man får disse se rundt jorden effektene. De fanger bilder i såpass stor oppløsning at man kan velge ut det utsnittet man vil ha.

Prøv å les litt mer om disse kameraene og hva de kan gjøre. Jeg blir nesten flau over hvor sta man kan være :lol
Jeg synes selv bildene fra vanlig GoPro er dårlige med tanke på forvrengning, så ingen grunn til at jeg skal tro at disse er noe bedre. Snarere tvert i mot. Derimot er dem sikkert mer enn bra nok for dem som ikke setter pris på kvalitet vedrørende dette.

Jeg ser potensiale med slike kameraer, men det er ikke noe for meg. Blir mest et leketøy.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av dypen »

Etterbehandlingen er vel stikkordet for dette kameraet slik jeg leser … Filmen kan vel ikke brukes som den er etter ex en kjøretur?
Denne fundamentale forskjellen fra et tradisjonelt kamera gjør at man trenger å tenke annerledes både når man tar bilder og video, men også i etterbehandlingen. Når du filmer kan du lett gjenskape effekten av å filme med drone, eller du kan få det til å se ut som at noen følger etter deg. Og det er i etterbehandlingen du som nevnt velger utsnitt, zoom og andre innstillinger. Det vil si at du bestemmer det endelige resultatet først når du etterbehandler bilder eller video.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av Juicebox »

dypen skrev: 11 jan 2022, 20:02 Etterbehandlingen er vel stikkordet for dette kameraet slik jeg leser … Filmen kan vel ikke brukes som den er etter ex en kjøretur?
Det stemmer. Man må velge ut det utsnittet man vil bruke om man skal vise videoen på en tradisjonell vis. Ellers så får man mange muligheter som feks at man kan velge å tracke/følge et objekt. Vil si at slike kameraer er for folk som er mer teknisk anlagt enn de fleste besteforeldre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 11 jan 2022, 22:41
dypen skrev: 11 jan 2022, 20:02 Etterbehandlingen er vel stikkordet for dette kameraet slik jeg leser … Filmen kan vel ikke brukes som den er etter ex en kjøretur?
Det stemmer. Man må velge ut det utsnittet man vil bruke om man skal vise videoen på en tradisjonell vis. Ellers så får man mange muligheter som feks at man kan velge å tracke/følge et objekt. Vil si at slike kameraer er for folk som er mer teknisk anlagt enn de fleste besteforeldre.
Ja, etterbehandlingen er det som gjør den store forskjellen her i praksis.

Kameraet i seg selv er jo såre enkelt og likt andre action kameraer. Det er hva man må gjøre i etterkant som bidrar til den noe økte kompleksiteten.

Klarer man å bruke en av dagens smart telefoner, så klarer man å bruke et slikt kamera. Jeg regner med det følger med lett fattelig programvare som gjør etterarbeidet såre enkelt for den som ikke er en racer i Adobe Premiere pro.

Derimot har jeg med mine erfaringer med flere Action kamera funnet disse medfølgende programvarene og være ganske begrensede. Er man litt teknisk anlagt, så bør man legge litt mer jobb i etterbehandlingen mener jeg vedrørende korreksjoner av bildeforvregning, color grading etc. I tillegg må man jo også ha med god lyd etc.

Jeg tror dette er et såkalt "point and shoot" kamera for den vanlige mann i gata og ikke for "entusiasten".

Det som skaper kreativitet er å utfordre seg selv med ting man liker og holde på med på det nivået man befinner seg. Føler man at man trigger kreativiteten med et slikt kamera så mener jeg kjør på. :thumleft

ElisabethGoodman
Innlegg: 1
Registrert: 03 nov 2022, 23:31
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av ElisabethGoodman »

Hei, Jeg kjører også motorsykkel, men jeg ville ikke gått for noen av de kameraene du nevnte overfor. Et godt kamera er viktig. Spesielt for å dele opplevelser med venner på sosiale medier. Det har kommet nye kameraer på markedet som på kameraogsikkerhet.no Det er nå utviklet en ny 4g teknologi der man kan se videoer både live og på bilde i en seinere annledning. Ved den enkle appen på telefonen kan du se bildene dine på alle enheter. Nettbrett, pc og mobiltelefom. Fungerer til alle enheter både apple og android.

Svar