Offroad i Alpene

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

ADVARSEL: Kjør i Dolomittene i 2023 før for sent :sorry

Fra FB (auto oversatt):

"Sør-Tyrol vil bremse trafikken på Dolomite-passeringer
For å redusere den økende trafikkbelastningen på de populære Dolomittpassene, har Sør-Tyrol, Trentino og Venezia presentert et felles konsept, «Lavutslippssonen», for trafikkstyring på Dolomittpassene.
Påvirket av dette er blant annet de populære passene Grödner Joch, Sellajoch, Pordoijoch og Campagnolo Pass. Flere tiltak er ment å redusere utslippene av trafikk i Dolomittene fremover:
- Trafikkontroll med digitalt system som ligner på adgangssystemet på Praha Wildsee
- Bygging og digitalisering av park and rideparkeringer
- Innføring av parkeringssystem
- mer kollektivtransport
- shuttlebuss til passene
- Promotering av taubane og kretser.
Ifølge mediaoppslag er det foreløpig ikke forutsett passforbud"

Og:
"Dolo rentals only with reservation: From the summer of 2024, you will need an online reservation to drive on the four Dolomite passes Pordoi, Campolongo, Gardena and Stellajoch. This has been agreed by the responsible traffic authorities in the Italian regions of South Tyrol, Trentino and the province of Belluno. The permits should only be issued if there is not too much traffic on the passes or parking spaces are free. Further details are not yet known."

Dessuten allerede nedsatte fartgrenser KUN for motorsykkel :O :
"Motorcycle-only speed limits in the Dolomites

The routes affected by the 60kph ‘bike-only’ speed limits are the SS42 del Tonale and Mendola – that stretches from Passo del Tonale, through Vermiglio and on to the centre of Forges. It also affects the SP31 of the Manghen Pass, between the beginning of the pass, at the intersection with the SP65 Panoramica della Valsugana, passing through Calamento, Passo Manghen, Ponte Stue, Canton, up to the intersection with the SP232 of Fiemme dir Molina, in the municipalities of Telve and Castello-Molina di Fiemme.

While the new speed limits are being hailed as safety measures to cut accidents, some corners of the Italian motorcycle media are insisting they are further evidence that motorcycles are being targeted by councils and governments to help reduce noise pollution."

Ikke nødvendigvis helt krise det siste, er så svingete at en skal virkelig stå på for å snitte 60kmt.

Så nå i tenkeboksen om skal hive meg rundt å dra dit neste sommer før blir helt krise. Eller la være og huske det slik det var. Må sies at mye veier i Dolomittene så om holder seg unna de mest kjente så er det nok få om noen restriksjoner. Var jo i Dolomittene for par måneder siden...med Fiat 500 med 15hk :D

Trist, er nok verdens beste MC veier :sorry

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 01 nov 2022, 19:28 ADVARSEL: Kjør i Dolomittene i 2023 før for sent :sorry
Slutt på MC-kjøring i Alpene, altså... :-k ?
Kunne tenkt meg en siste tur i området, men tvilsomt om det kommer til å skje, antar jeg...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

Shaiit :blue

Dette er nedtur, kanskje ikke helt krise men det vil jo komplisere det hele. Har allerede tenkt på an asfalttur sørover i juni neste år, men tror jeg må spikre den nå. :-# :x
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 01 nov 2022, 19:52 Shaiit :blue

Dette er nedtur, kanskje ikke helt krise men det vil jo komplisere det hele. Har allerede tenkt på an asfalttur sørover i juni neste år, men tror jeg må spikre den nå. :-# :x
I-landsproblem men like fullt et problem :sorry

Juni bra tid å dra på, før ferierushet og lekkert med snø på toppene :thumleft Men helst litt uti Juni så sikker på alt har åpnet.

For min del må det bli litt senere om drar til alpene da skal på MC-tur i Georgia (landet ikke US staten) i juni. Og alpene egentlig ikke planen så redd må ofres, skal også til Portugal/Spania å kjøre TET om par uker og så ned igjen (håper jeg) over påske, setter igjen 690en der nede. Så har egentlig brukt opp ganske mye av potten...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har veldig lyst på en alpetur, må bare overtale noen hjemme til å bli med.
Det ser ut til å være temmelig mye dosering i svingene på biildet, mer enn jeg noen gang har sett på offentlig vei ser det ut som.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

pingvin skrev: 01 nov 2022, 20:10 For min del må det bli litt senere om drar til alpene da skal på MC-tur i Georgia (landet ikke US staten) i juni.
Meldt deg på tur med Thor?

Jeg satser på en 10 dagers, stikker etter jobb torsdag 15, og ferge fra Kr.sand fredag morgen.

Da får man litt kvalitetstid i sør, om man står på gjennom Tyskland :prf
Glede seg :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 01 nov 2022, 20:49
pingvin skrev: 01 nov 2022, 20:10 For min del må det bli litt senere om drar til alpene da skal på MC-tur i Georgia (landet ikke US staten) i juni.
Meldt deg på tur med Thor?

Jeg satser på en 10 dagers, stikker etter jobb torsdag 15, og ferge fra Kr.sand fredag morgen.

Da får man litt kvalitetstid i sør, om man står på gjennom Tyskland :prf
Glede seg :prf
Da blir GSen fornøyd med tur gjennom moderlandet :thumleft

Vi reiser som privat gruppe fra Kongsberg. Drar faktisk med samme firma, Hearts&Tears, som i Nepal, de var veldig røddige og fleksible. Var i utgangspunktet en 70/30 asfalt/offroad tur men de lager eget opplegg for oss så blir mer 30/70 tur.

Riktignok litt spent på sykkelvalget, KTM 390 Adventure, men får bra omtale så tro ikke noe problem. Helt sikkert bedre enn 250 kina-crosserne vi hadde i Nepal...

Planen var Mongolia men firmaene er så fullbooket at vanskeligere å få slot når ønsker og spesialopplegg, de har litt nok med standardturene sine tror jeg. Og halv pris til Georgia både på fly og tur gjør ikke noe. Tror Georgia veldig bra så ikke noe dårlig erstatning, tar et par dager i Tbilisi før begynner å kjøre.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 01 nov 2022, 19:40 Slutt på MC-kjøring i Alpene, altså... :-k ?
Kunne tenkt meg en siste tur i området, men tvilsomt om det kommer til å skje, antar jeg...
Nja, strengt tatt bare Sella Ronda hvor må ha kjøretillatelse, dette er 5 mil at hundrevis av mil med alpeveier. Også noen flere veier med nedsatt hastighet for MC da.

Var jo nedsatt hastighet til 60kmt på høyeste asfaltpass i alpene, Col de la Bonette, som kjørte i juni. Bareieren sa at viktig å ikke kjøre over 80kmt, da kan de konfiskere sykkelen. Så la meg i 75-ish og det var helt greit da så svingete uansett. Og mye tråsyklister så greit å ta litt hensyn.

Men blir bare verre og verre så ingen grunn til å vente, nei. Krise at ikke lenger kan bruke alpene som racerbane :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Litt mer info om restriksjoner i Dolomittene, åpne LINK HER og kjør google translate for full historie. Kortversjon:
  • I 2023 vil elektroniske porter bli installert ved de 4 passene som utgjør Sellaronda ( Pordoi , Gardena , Sella og Campolongo ). Portene skal brukes til å overvåke trafikken og kan om nødvendig også monteres på andre alpinpass
  • I 2024 vil overvåking av forurensninger starte , ved bruk av ulike verktøy (vi ser for oss kontrollenheter som ligner de som finnes i bysentre);
  • I 2026, året for vinter-OL i Milano - Cortina, skulle prosjektet være fullt operativt;
  • I 2030, året for 2030-agendaen , skulle ZTL i Dolomittene ha oppnådd målene om å redusere forurensning og bevare miljømessig bærekraft.
Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Alpepass som er stengt i kortere eller lengre perioder 2024, kan jo være verdt å myse på om skal nedover.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar