Nordkapp om vinteren.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av dypen »

Har hatt snø under hjula på KTM’n en tidlig vår fra Nannestad over Oppdalslinna til Roa, skyggepartiene over der var snødekte / isete og vi var ikke forberedt på hverken så lav temperatur eller snø / is på veien. Hjemme var det solskinn og varmt i solveggen da vi dro, hadde alt for lite klær under kjøredressen som gjorde att jeg måtte slå på setevarme og holker når jeg omsider husket jeg hadde det. En kort tur overlever du men kjøring over mange dager må planlegges med riktig bekledning og forberedt mc.

Som nevnt her må du ha vindtett kjøredress, beskyttelse ekstra på hender føtter og hals / hode, ser for meg godt med ull under. Sitteunderlag er nevnt, regndress var nevnt men vanntett kjøredress gjør vel nytta. Batteri oppvarma klær høres fint ut men er ikke helt der, de som driver med ekspedisjoner i kalde strøk bruker ikke det tror jeg. Riktige og gode klær bør holde slik att du er kledd for tur og tiden du sitter der. Tenker minst mulig på el, det får holde med strøm på mobil og att det er liv i sykkel’n.

Har kjørt masse med 100 kubikk på vinterføre og samme dekk året rundt, ikke vinterdekk. Kan ikke huske det var noe problem utenom kulda i Gudbrandsdalen vinterstid som fort kunne bli 12 - 25 minus og av og til lavere. Kjøremessig var det mest krevende ved mildere vær og snøfall, da var det litt tafsete men vi kom frem. Ubehaget er vel glemt.

Sykkel’n må være ny serva med friskt batteri og gode dekk, helst med helkåpe for vindbeskyttelse. Piggdekk er jeg usikker på da det blir sykt mye asfalt og hvordan er effekten på piggene etter mange mil på sannsynlig bare asfaltveier …

Overnatting steder, plasser for stopp fueling etc bør også planlegges sammen med faste dagsetapper.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 14 nov 2022, 07:19
SilverSmurfer skrev: 14 nov 2022, 00:11
FredrikE24 skrev: 13 nov 2022, 21:55 Varme i salen og holker hjelper ikke en dritt i kuldegrader. Det er bare noe man tror.
Dette er 100% bullshit. Jeg kjører litt både i desember og januar og det hjelper helt enormt mye.

Forøvrig hadde jeg en 8 timer lang MC tur i drittvær tidligere i år, hvor den ene varmeholken ikke fungerte mens den andre gjorde det. Og når jeg kom hjem igjen så var den handa som ikke hadde varmeholk så kald at jeg knapt klarte å komme meg hjem den dagen, mens handa som hadde varmeholk var helt fin.

Forøvrig så var den eneste grunnen til at jeg kom meg helt hjem at jeg hadde oksiderende varmeposer tilgjengelig som jeg kjøpte underveis. Kjørte med to slike inne i hansken på handa som ikke hadde varmeholk. https://www.biltema.no/fritid/jakt/jakt ... 2000030705

I kaldt vær og over fjelloverganger så er varmeholker helt fantastiske å ha. Og effekten er 100% reell.
Varmeholker er en fin ting for å ikke fryse på fingrene i normale temperaturer. Selvsagt fungerer varmeholker til det formålet det er tiltenkt. Hvis det ikke er for kaldt, så kan den varmen være nok til at man bikker fra å fryse til å ikke fryse.

Men varmeholkene holder deg nok ikke varm i -5 grader eller mer når man skal kjøre flere timer. Da tror jeg varmeholkene begynner å miste sin virkning da kroppstemperaturen ellers vil falle såpass at man uansett vil fryse.
De holder selvfølgelig ikke hele kroppen varm, men de holder fingrene varme og fingrene er det mest utsatte stedet man finner samtidig som det er kritisk og holde dem varme for å opprettholde kontrollen over motorsykkelen.

Men de er allikevel helt essensielle, når jeg har kjørt på vinteren så har jeg brukt undertøy + dunjakke og dunbukse og vindtett skalljakke ytterst. Samt tykke sokker og hals. Samtidig som jeg har en god vindskjerm forran meg. Og med det så har jeg klart å holde hele kroppen varm, utenom fingrene.

Fingrene fikk jeg ikke varme i før jeg hadde installert varmeholker.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Bjerknez »

Det Fredrik24 nok mente lenger opp, er at varmeholker og rævvarme hjelper svært lite når det er skikkelig kaldt. Altså typ -5 grader eller kalder ved lengre turer. Alt hjelper selvsagt, Hvor det er viktigst å ikke fryse kan man jo godt diskutere, men det hjelper lite om hendene er glovarme når resten av kroppen skjelver som aspeløv. Og omvendt selvsagt.

Så mener jeg selv at det beste er å holde en javn temperatur som er lavest mulig før man fryser. Derfor tror jeg Fredrik24 har best erfaring med saueskinn. Blir kontratene mellom varmt og kaldt for store når man kjører vil man føle ubehag.

Men selvsagt har varmeholker og rævvarme noe for seg i de aller fleste tillfeller. Men til rendyrket vinterkjøring er det andre ting som er viktigere tror jeg, selv om jeg sier ja takk begge deler.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 14 nov 2022, 13:18 Det Fredrik24 nok mente lenger opp, er at varmeholker og rævvarme hjelper svært lite når det er skikkelig kaldt. Altså typ -5 grader eller kalder ved lengre turer. Alt hjelper selvsagt, Hvor det er viktigst å ikke fryse kan man jo godt diskutere, men det hjelper lite om hendene er glovarme når resten av kroppen skjelver som aspeløv. Og omvendt selvsagt.

Så mener jeg selv at det beste er å holde en javn temperatur som er lavest mulig før man fryser. Derfor tror jeg Fredrik24 har best erfaring med saueskinn. Blir kontratene mellom varmt og kaldt for store når man kjører vil man føle ubehag.

Men selvsagt har varmeholker og rævvarme noe for seg i de aller fleste tillfeller. Men til rendyrket vinterkjøring er det andre ting som er viktigere tror jeg, selv om jeg sier ja takk begge deler.
Det er mulig det var noe slikt han mente, men jeg tok utgangspunkt i det han sa.

Og i min erfaring så er det fullstendig mulig å holde varmen alle andre steder på kroppen ved hjelp av gode klær. Men holkene, de må jeg ha varme i ellers så stivner fingrene til. Og stive fingre er farlig å kjøre med.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 14 nov 2022, 13:49
Bjerknez skrev: 14 nov 2022, 13:18 Det Fredrik24 nok mente lenger opp, er at varmeholker og rævvarme hjelper svært lite når det er skikkelig kaldt. Altså typ -5 grader eller kalder ved lengre turer. Alt hjelper selvsagt, Hvor det er viktigst å ikke fryse kan man jo godt diskutere, men det hjelper lite om hendene er glovarme når resten av kroppen skjelver som aspeløv. Og omvendt selvsagt.

Så mener jeg selv at det beste er å holde en javn temperatur som er lavest mulig før man fryser. Derfor tror jeg Fredrik24 har best erfaring med saueskinn. Blir kontratene mellom varmt og kaldt for store når man kjører vil man føle ubehag.

Men selvsagt har varmeholker og rævvarme noe for seg i de aller fleste tillfeller. Men til rendyrket vinterkjøring er det andre ting som er viktigere tror jeg, selv om jeg sier ja takk begge deler.
Det er mulig det var noe slikt han mente, men jeg tok utgangspunkt i det han sa.

Og i min erfaring så er det fullstendig mulig å holde varmen alle andre steder på kroppen ved hjelp av gode klær. Men holkene, de må jeg ha varme i ellers så stivner fingrene til. Og stive fingre er farlig å kjøre med.
Du snakker om at du kjørte i "drittvær" mens fredrik24 snakker om vinterkjøring og lengre turer sådan. Det er ganske stor forskjell og da har nok ikke varmeholker etc. like stor betydning. Selv om alt hjelper selvsagt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av AJ »

Varmeholker har begrenset nytte når man kjører langt i kuldegrader. Disse gir først og fremst varme i håndflatene, men hjelper lite eller ingenting der det er mest behov for varme, nemlig håndbaken.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 14 nov 2022, 14:22 Varmeholker har begrenset nytte når man kjører langt i kuldegrader. Disse gir først og fremst varme i håndflatene, men hjelper lite eller ingenting der det er mest behov for varme, nemlig håndbaken.
Holder med deg der. :thumleft

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 14 nov 2022, 14:15
SilverSmurfer skrev: 14 nov 2022, 13:49
Bjerknez skrev: 14 nov 2022, 13:18 Det Fredrik24 nok mente lenger opp, er at varmeholker og rævvarme hjelper svært lite når det er skikkelig kaldt. Altså typ -5 grader eller kalder ved lengre turer. Alt hjelper selvsagt, Hvor det er viktigst å ikke fryse kan man jo godt diskutere, men det hjelper lite om hendene er glovarme når resten av kroppen skjelver som aspeløv. Og omvendt selvsagt.

Så mener jeg selv at det beste er å holde en javn temperatur som er lavest mulig før man fryser. Derfor tror jeg Fredrik24 har best erfaring med saueskinn. Blir kontratene mellom varmt og kaldt for store når man kjører vil man føle ubehag.

Men selvsagt har varmeholker og rævvarme noe for seg i de aller fleste tillfeller. Men til rendyrket vinterkjøring er det andre ting som er viktigere tror jeg, selv om jeg sier ja takk begge deler.
Det er mulig det var noe slikt han mente, men jeg tok utgangspunkt i det han sa.

Og i min erfaring så er det fullstendig mulig å holde varmen alle andre steder på kroppen ved hjelp av gode klær. Men holkene, de må jeg ha varme i ellers så stivner fingrene til. Og stive fingre er farlig å kjøre med.
Du snakker om at du kjørte i "drittvær" mens fredrik24 snakker om vinterkjøring og lengre turer sådan. Det er ganske stor forskjell og da har nok ikke varmeholker etc. like stor betydning. Selv om alt hjelper selvsagt.
Nei, jeg nevnte en drittværstur som eksempel, fordi det var en tur der jeg kjørte med en varmeholk som fungerte og den andre som ikke gjorde det. Men jeg sa også at jeg kjører både i desember og januar. Er det bart på veiene kjører jeg gjerne en tur.

Og varmeholker har enormt mye å si i minusgrader. Fordi det er fingrene det er både vanskeligst og viktigst å holde varmen i.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av dypen »

Det er to her som har både piggdekk og kjetting på sykkel’n …
https://blog.ktm.com/nordkapp-in-winter-part-1/

Her var det en del info om vinterkjøring og klær med mere …
https://ridenorway.com/winter-bike-riding-guide/
086B4B86-ABC7-4D47-9A15-E362E1CE4A99.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Bjerknez »

Skumleste artikkelen nå. morsomt at varmeholker etc. ikke ble nevnt der. Vertfall ikke som jeg så i farten.

Det viktigste er skikkelige klær. 100% vindtett fra topp til tå. Ekstra vanskelig er det nok å få det 100% vindtett rundt nakkeregionen. Men umulig er det vel ikke.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Jompa »

:D
Bjerknez skrev: 14 nov 2022, 14:27
AJ skrev: 14 nov 2022, 14:22 Varmeholker har begrenset nytte når man kjører langt i kuldegrader. Disse gir først og fremst varme i håndflatene, men hjelper lite eller ingenting der det er mest behov for varme, nemlig håndbaken.
Holder med deg der. :thumleft
Har dere prøvd mange mil i kuldegrader ?
Kan love at varme håndtak kombinert med handguards er gull verdt i kulda.
Selv har jeg kjørt noen mil på snøscooter i 20 - 30 kuldegrader. Fått noen forfrysninger i fjeset, men det er stort sett ufarlig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Omdal
Innlegg: 59
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Sted: Sira. Flekkefjord

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Omdal »

Det kan da vell ikke være gøy å kjøre på glatta vertfall? Jeg kjører året rundt med en Suzuki dr, så sant veiene er bare. Husker en gang jeg tok sykkelen då bilen var fullstendig nediset og jeg skulle bare noen få km. Det var kanskje 8mc snø på ubrøytet vei. I første forholdsvis slake bakke var det full stopp. Jeg kom ikke av flekken, helt håpløst. Måtte snu etter 100meter. Mener å huske jeg kjørte på Michelin anakee wild. Vet ikke om det er dekken eller mc som var problemet, den har jo en utrolig hard motorgange
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev: 14 nov 2022, 19:42 :D
Bjerknez skrev: 14 nov 2022, 14:27
AJ skrev: 14 nov 2022, 14:22 Varmeholker har begrenset nytte når man kjører langt i kuldegrader. Disse gir først og fremst varme i håndflatene, men hjelper lite eller ingenting der det er mest behov for varme, nemlig håndbaken.
Holder med deg der. :thumleft
Har dere prøvd mange mil i kuldegrader ?
Kan love at varme håndtak kombinert med handguards er gull verdt i kulda.
Selv har jeg kjørt noen mil på snøscooter i 20 - 30 kuldegrader. Fått noen forfrysninger i fjeset, men det er stort sett ufarlig.
De aller fleste her inne tenker nok mest på komfort når de snakker om varmeholkenes egenskaper. Men de er til veldig god hjelp. Man blir selvfølgelig utsatt for kulde, og etterhvert også i verste fall forfrysninger på overside av fingre og håndbaken. Men fingrene kan likevel beholde førlighet og bevegelighet ettersom innsiden er noenlunde varm. Det er nettopp der de er til god hjelp. Det gjør det mulig å rekke tak i bremsehendelen i rimelig tid ved behov. Nå har jeg ingen erfaring med vinterkjøring med MC, og ser heller ikke for meg at jeg kommer til å skaffe meg denne erfaringen. Men jeg har en del erfaring med skogsarbeid og motorsag vinterstid (jfr en annen tråd her inne). Jeg var yrkesaktiv helårs tømmerhogger for mange år siden, og opplevde at motorsagen fikk varme i håndtakene i denne perioden. Det var en himmelvid forskjell før og etter. Selv med våte hansker i 10 kuldegrader beholdt man bevegelige fingre, selv om huden på håndbaken tidvis fikk frostskader. Det samme opplever jeg med motorsykkel når temperaturen nærmer seg 0-punktet. Det er det nærmeste jeg har opplevd av vinterkjøring. Men jeg har hatt så mange frostskader på hendene i yngre år at jeg nok er mer utsatt for stive fingre enn de fleste allerede ved 5 plussgrader.

Ellers er det vel ingenting med en tur som omtales i denne tråden som kan forbindes med komfort uansett hvilket utstyr man har. Dette er vel heller mer i retning ekstremsport for noen få.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av dypen »

Jompa skrev: 14 nov 2022, 19:42 :D
Bjerknez skrev: 14 nov 2022, 14:27
AJ skrev: 14 nov 2022, 14:22 Varmeholker har begrenset nytte når man kjører langt i kuldegrader. Disse gir først og fremst varme i håndflatene, men hjelper lite eller ingenting der det er mest behov for varme, nemlig håndbaken.
Holder med deg der. :thumleft
Har dere prøvd mange mil i kuldegrader ?
Kan love at varme håndtak kombinert med handguards er gull verdt i kulda.
Selv har jeg kjørt noen mil på snøscooter i 20 - 30 kuldegrader. Fått noen forfrysninger i fjeset, men det er stort sett ufarlig.
Hvilke hastighet er vanlig på snøscooter under vanlig kjøring … Bekledning vil jeg tro behovet er likt på både mc og snøscooter …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Jompa »

Kjøring uten slede , 50 - 80 km/t alt etter som terrenget er slett eller humpete.
Og mere fart over kortere strekninger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar