TET Portugal og Spania

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

TET Portugal og Spania

Legg inn av pingvin »

Har lenge hatt lyst til å kjøre TET utenfor Norge så da kompis hadde plass til mc i varebil til Algarve ble det litt nå eller aldri. Så 2 av oss fløy til Faro forrige lørdag og varebilen ankom søndag kveld. Da ble det tid til en dag i sol og varme, godt før vinteren setter inn for fullt :D

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av pingvin den 02 okt 2023, 18:45, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TET Portugal

Legg inn av pingvin »

Vi tok ut sykler og pakket ferdig søndag kveld så kunne begynne å kjøre mandag morgen. TET har ikke alternative spor i Portugal, kan kjøre ACT nordover og TET sørover men ACT er for større sykler så litt enklere enn vi ønsket så fant annet spor nordover. Klarte å rote det litt til da sporet krysset TET så kjørte et godt stykke østover på TET før oppdaget missen men halvtime på svingete asfaltvei så var vi tilbake på sporet. Noen tekniske partier med bratte og steinete bakker men for det meste fine veier :D

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TET Portugal

Legg inn av pingvin »

Tirsdagen var i flatere terreng men fine veier og egentlig finere natur. Småregnet litt så en del veier var skikkelig gjørmete og utfordrende å kjøre. Men 690 med Goldentyre 823 viste seg som bra valg så jeg synes det var kjempemorsomt selv om ikke alle var enig i det :knegg Vi var 5 stykker, 2 med 90 talls Tenere, en KTM 790 og en KTM 500 EXC Rallyrigget. Alle funket bra men 500en og 690 lettest å rette nå vanskelig, ja.

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: TET Portugal

Legg inn av Olav K »

:thumleft Blir spennende å følge med :) Dere kjører fra TET fra nord mot sør? Håper på mindre vann i Den Store Elvekrysningen da, og at Monsterbakken er tørr og ikke FOR sporete.

Masse god tur, her fra misunnelsens episenter :yeyeye
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TET Portugal

Legg inn av pingvin »

Kjørte annen rute nord fra Faro, så TET vest, sør og øst :)

På flyet nå så får fortsette i morgen eller mandag. Lander 23.30 og barnedåp i morgen så psyker meg opp til å holde meg våken i kirken, sliter nok med det selv om uthvilt...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: TET Portugal

Legg inn av dypen »

Opplevelse dette :twothumbs:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TET Portugal

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 19 nov 2022, 17:31 :thumleft Blir spennende å følge med :) Dere kjører fra TET fra nord mot sør? Håper på mindre vann i Den Store Elvekrysningen da, og at Monsterbakken er tørr og ikke FOR sporete.
Slik omtrent endte vi med å kjøre, det merket med blå sirkel/ramme er TET:

Bilde

Litt usikker på hvilken elvekrysning og montserbakke du tenker på men tenker du på der nærmest krysser elv i hårnål i bunn av bakke før går direkte over i laaaaang bakke, først i venstresving før rett langt parti, så 90gr i kryss på toppen og opp enda brattere kneik før kommer på flatere parti (om det var forståelig)? Var dritsleip etter en del regn, måtte ned å dytte i gang en kar som mistet momentum da han bremset for å unngå en av de andre :knegg

Men har jo litt erfaring fra elvekrysninger etter 1 uke i Islands highland:

2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TET Portugal

Legg inn av pingvin »

På onsdagen tok vi vestover inn på TET. Dagen med mest sand til noen fortvilelse men jeg synes kjempegøy :thumleft Igjen hadde jeg nok fordel av lett sykkel og grove dekk. Når begynte å regne sa vi oss fornøyde og kjørte til Porto Covo, turitsby men med trivelige gater og moro å kjøre litt langs Atlanterhavskysten.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TET Portugal

Legg inn av Bjerknez »

Ja, en lettere sykkel må jo være alfa omega når man kjører offroad som dette. En GSA1250 etc. med full oppakning må vel nesten være pyton i slike scenarioer. :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TET Portugal

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 20 nov 2022, 20:01 Ja, en lettere sykkel må jo være alfa omega når man kjører offroad som dette. En GSA1250 etc. med full oppakning må vel nesten være pyton i slike scenarioer. :)
Vanskeligere å kjøre og vanskeligere å løfte opp om går overende. Som du blir sliten av så du tryner mer etc etc :knegg Men GSA tilter bare 10 grader før legger seg på sylinderen da så ïkke så tung å få opp i vertikal igjen...

Regnet bra ettermiddagen og natten så selv om opphold da begynte å kjøre så var det til dels utrolig gjørmete veier så har var det lurt å gå rolig inn i svinger og være forsiktig med gassen. Og tidvis på beitemark hvor var minst 50% kudrit så motivasjonen for å ikke tryne var stor :O

Bilde

Bilde

Vi stoppet for tanking og lunsj i Odemira men mans vi spiste begynte det å regne igjen. Ene deltakeren er flere ganger i året i Portugal og han hadde aldri opplevd så mye regn i løpet av en uke noen gang så var nokså uheldige der. Men for min del var det greit nok, mer utfordrende å kjøre men det er moro det også. Slik sett er offroad mye bedre enn asfalt, 1 uke på våte veier hadde ikke vært noe gøy på asfalt selv om også det kan være moro.

Så da avbrøt vi kjøringen også denne dagen pga regn, tok en sårt etterlengtet vask av sykkelen på kvikk-vasken og tok inn på hotell. Forøvrig billig med hoteller i Portugal, 50euro for enkeltrom med frokost på helt greie hoteller er vanlig. På hotellet 2 netter før fikk jeg enormt dobbeltrom (alene) med 20kvm balkong, plenty after-bike øl, flere retters middag med rødvin til og frokost for 72euro.

Bedre middag er aldri feil og liten spasertur opp til nyoppført monument på morgenkvisten.

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TET Portugal

Legg inn av pingvin »

Siste kjøredagen sist fredag og stort sett bra vær denne dagen selv om fremdeles sleipt etter gårsdagen regn. Mye bra kjøring, utrolig mye tømmerveier på kryss og tvers så ikke alltid lett å se hva som er riktig vei å kjøre så blir noen u-turns. Og monsterpakken rferert til over om samme bakke vi tenker på.

Fin vei opp til Algarves høyeste punkt utenfor Monchique. På utsiktsbilde ser du havet i bakgrunne og Portimao racerbanen til høyre i bildet om du myser litt.

Bilde

Bilde

Vi startet dagen med en mann mindre, Ulf teamet opp med kompis dagen før og etter lunch i Monchique by la Tom og Dan seg på asfalten tilbake til Faro. Pål og meg forsatte på TET litt videre østover før vi også gjorde det samme. Etter ny kvikk vask teamet vi opp på Vehicle Storage Faro hvor Dan og meg nå har syklene stående til neste tur som for min del er planlagt etter påske. Der står de mer eller mindre ferdig pakket og med bag for kjøreutstyr så mest hverdagsklær (som delvis reiser i) og undertøy må ha med neste gang. Tom og Pål stroppet syklene i varebilen og er et eller annet sted i Europa på vei tilbake til Norge nå.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TET Portugal

Legg inn av pingvin »

Flyet mitt gikk ikke før kl 18:25 så hadde dagen til å være turist i Faro. Men ikke verdens mest spennende by selv om noen områder er fine, og hadde jo vært der søndagen før, så tok båten ut til stranda igjen for lunch og en pils (litt reparasjon, ble sent kvelden før). Men var litt deilig å bare gå i shorts og t-skjorte for siste gang på lenge. Tuslet forbi turistområdet og til der de lokale bor. Så smalt (stranda egentlig bare en lang sandbanke så ikke mange meterne fra strand mot havet til strand på innsiden) at ikke plass til bilvei, bare gangveier i tre hvor de lokale kommer susende på scooter i bra driv. Så taxi og fly hjem til -4gr på Gardermoen :eh

Bilde

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TET Portugal

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 20 nov 2022, 20:51
Bjerknez skrev: 20 nov 2022, 20:01 Ja, en lettere sykkel må jo være alfa omega når man kjører offroad som dette. En GSA1250 etc. med full oppakning må vel nesten være pyton i slike scenarioer. :)
...Men GSA tilter bare 10 grader før legger seg på sylinderen da så ïkke så tung å få opp i vertikal igjen...
10 grader?

Trenger ikke noe sidestøtte da si... :knegg

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: TET Portugal

Legg inn av Olav K »

pingvin skrev: 20 nov 2022, 19:02
Olav K skrev: 19 nov 2022, 17:31 :thumleft Blir spennende å følge med :) Dere kjører fra TET fra nord mot sør? Håper på mindre vann i Den Store Elvekrysningen da, og at Monsterbakken er tørr og ikke FOR sporete.
Slik omtrent endte vi med å kjøre, det merket med blå sirkel/ramme er TET:

Bilde

Litt usikker på hvilken elvekrysning og montserbakke du tenker på men tenker du på der nærmest krysser elv i hårnål i bunn av bakke før går direkte over i laaaaang bakke, først i venstresving før rett langt parti, så 90gr i kryss på toppen og opp enda brattere kneik før kommer på flatere parti (om det var forståelig)? Var dritsleip etter en del regn, måtte ned å dytte i gang en kar som mistet momentum da han bremset for å unngå en av de andre :knegg
Mener at den elvekrysningen og monsterbakken jeg referer til ligger lengre nord enn din blå firkant.... Men det var saktens nok utfordringer på den ruta dere kjørte :thumleft
Nå bikker vel GSAen mer enn 10 grader ved velt (iallefall på asfalt :knegg ), men også ganske viktig minus for GS er at den "bare" har 19" framhjul og ikke 21. det savner jeg innimellom, så tenker på å bygge om den jeg har, evt gjøre det med neste GSA... har bare en sesong igjen av garantien på min :sorry
Jeg hadde nok tenkt meg om to ganger før jeg gav meg i kast med TET Portugal med GSAen, men jeg skulle nok kommet meg igjennom :D
Ellers, takk for nydelige bilder og herlig feelgoodstemning, fader nå fikk jeg lyst på tur igjen.
Men før MCtur i tidlig juni 23, blir det nok to uker på ski i alpene, og jeg gleder meg like sjukt til det :twothumbs:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TET Portugal

Legg inn av pingvin »

Bare noen timer til avreise til Faro nå, planen er TET Portugal til Porto og fly hjem derfra neste helg men syklene står igjen. Ekstremt gjestfri portugisere så gratis lagring var null problem :thumleft Tror ikke kommer til å fryse, meldt over 30gr, i hvert fall de første dagene litt inne i landet.

Hadde tenkt å kjøre hele TET Portugal men de vraket den gamle ruten og laget helt ny som er 600km lengere så det rekker vi neppe. Får se om tar fri et par ekstra dager i oktober når planlegger ned igjen å kjøre fra Porto til Bilbao så får gjort ferdig TET Portugal først :-k

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar