Gule eller mørke glass i crossbriller?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Gule eller mørke glass i crossbriller?

Legg inn av pingvin »

Bestilte DISSE på Black Friday for bruk med retro crosshjelm, mottatt men litt usikkert på gule glass mhp funksjon

Bilde

Så lurer på å bytte til mørke glass:

Bilde

Mest kjent med gule glass fra slalåm hvor hjelper litt med å se bedre om vanskelig å se konturer. Men når er gule glass en fordel på MC? Tenker mørke glass bedre ifht sol? Gule glass et bra kompromiss? Kan selvfølgelig også kjøpe et mørkt glass i tillegg...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

ErikW
Innlegg: 683
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Gule eller mørke glass i crossbriller?

Legg inn av ErikW »

Gule glass har alltid gitt bedre kontraster både i dagslys og spesielt i mørket. Bruker selv gule glass pga. en øyesykdom. Mørke brune og sorte glass tar fra meg de fleste kontraster. Det samme gjelder de uten spesielle sykdommer også.

Ville bestilt 1 sett med mørke også, så kan du teste det selv :twothumbs:

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 758
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Gule eller mørke glass i crossbriller?

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg kjøpte meg briller med gule glass i sommer, først og fremst mtp at de hadde akkurat gule glass, men i tillegg et lite felt i nedre synsbilde som har styrke +1,5 slik at skjerm og navigasjon er lesbart når jeg senker blikket for en med stadig dårligere. Ikke tvil om at gule glass fremhever kontraster. Nå ender jeg opp md å bruke de til bilkjøring også. suverent synes nå jeg. Vel og merke ikke samme type som du har kjøpt, men disse : https://biker-shop.no/product/solbrille ... ona-gul-15.
jeg har også et visir som er gult/oransje og det gir samme behagelige effekt synes jeg.

info her klippet inn fra Synsam:

Gule glass gir god kontrastGule glass
Gir god kontrast. Når det er det vi kaller «flatt» lys ute, når det er overskyet eller tåke er gule glass perfekte. Faktisk oppleves det som om alt er klarere med de gule glassene foran, det blir mer kontrast. Idrettsutøvere benytter gule glass de lysforhold som er beskrevet for å se skarpest mulig.


Oransje glass gir god kontrast, men mer dempet enn gule glassOransje glass
Oransje glass er litt mer mot det brune i fargen. Dette gir mange av de samme kontrastfremmende egenskapene de gule glassene har, men det demper lyset noe mer enn den gule fargen.



Blå glass gjør det svært behagelig å seBlå glass
Blå glass fjerner som sagt den blå delen av lyset, som er den kortbølgede delen av lyset. For mange med øyetilstander som gjør det vanskelig å se, er det svært behagelig og synsfremmende å bruke blå glass.



Brune glass gir et varmt lysBrune glass
Brune glass gir ett varmt lys, alt er litt hyggeligere. Alle mennesker blir litt brunere, og kontraster trer godt frem. Veldig mange opplever dette som den mest behagelige fargen, nettopp for de økte kontrastene samt den gylne gløden glassene gir omverdenen.



Grå glass gjengir fargene nøytraltGrå glass:
Grå glass gjengir fargene nøytralt, samtidig som de gir ett litt kjøligere preg på omverdenen. Mange setter pris på dette, og lyset oppleves naturlig.





Grønne glass gjør det enkelt å se kontraster og konturer i grønne landskapGrønne glass:
Pilotbrillen er original med grønne glass. Dette var for at pilotene skulle se kontraster og konturer i det grønne landskapet under seg. Er relativt fargenøytralt, behagelig, og veldig egnet for å se detaljer i det grønne.



Graderte galss gir varisasjon i lysreduksjonenGraderte glass
Det er også mulig å få glass med graderte farger. Dette betyr at lysreduksjonen varierer fra glassets topp til bunn. Dette er praktisk i mange tilfeller, spesielt populært er dette blant bilførere. Brillene beskytter mot blendende lys gjennom frontruta, samtidig som man ser instrumentpanelet helt klart.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5061
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Gule eller mørke glass i crossbriller?

Legg inn av dypen »

Ja @Audi Mannen gule kjørebriller har blitt brukt i en årrekke av rally sjåfører på skogen, den første jeg så med gule brilleglass var Roar Vannebo og sett mange etter det :thumleft
ABA93C03-28F0-46A7-95D6-E183D4807BC7.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Gule eller mørke glass i crossbriller?

Legg inn av pingvin »

Hm, fikk hjelmen i dag og brillene er for grunne ifht hjelmen så ligger ikke inntil ansiktet på sidene skikklig :sorry

Så da blir det uansett retur men har da fått øynene opp for gule visir/briller så noe å ha i bakhodet ved neste korsvei :thumleft

Men hjelmen virket veldig fin, passet godt og mer i stil med Scrambleren. Visiret gikk dypere enn trodde så ganske nærme fullt visir så lenge ikke regner. Brillene var tenkt både for å kunne enklere bytte fra mørkt til lyst men også for gruskjøring, om støver så best med briller så ikke støvet kommer på innsiden av glasset. Og da med visiret opp selvfølgelig.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar