Drømmen om Europatur fra høsten 2023 til våren 2024

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
StianMikalsen
Innlegg: 1
Registrert: 08 des 2022, 03:59
Motorsykkelen din: Honda CMX 1100 Rebel

Drømmen om Europatur fra høsten 2023 til våren 2024

Legg inn av StianMikalsen »

Hei, er ny her på forumet og leter litt etter sider med tips som går ut på kjøring, overnatting og parkering i europa over en hel vinter.
Jeg har en drøm om å kjøre sørover i europa til neste høst og bruke hele vinteren der. Jeg jobber 2/4 turnus offshore og ser for meg å bruke alle friperiodene gjennom vinteren på sykkelen i europa. Det vil si at de to ukene jeg er på jobb så må jeg ha en trygg parkering for sykkel og utstyr, og at jeg reiser på jobb fra der jeg har parkert. Jeg bor i Nord Norge og må vel kjøre herfra i slutten av september 2023 og ser for meg å komme tilbake i april/mai 2024.

Campingplasser og airbnb osv på overnatting, men trygg parkering av sykkel og utstyr er jeg mere usikker på.

Er heelt i startgropa på planleggingen så alle gode tips mottas med takk.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Drømmen om Europatur fra høsten 2023 til våren 2024

Legg inn av pingvin »

En mulighet er jo Spania og Portugal med tanke på greie temperaturer uten snø og is. Bøttevis med veier der nede så ikke noe problem å bare være på Iberiske halvøy hele vinteren.

Du kan evt jukse litt å frakte sykkelen med f.eks. www.mctransport.no til München eller Alicante (eller andre steder) om du sliter med å komme langt nok sør før vinteren.

Du sier ikke noe om asfalt eller offroad, antar asfalt. Masse sider som har ruteforslag som www.bestbikingroads.com , www.motorcycle-diaries.com og apper som www.calimoto.com . Om offroad/dual sport er TET og ACT bra.

Har min sykkel i Faro nå lagret hos Vehicle Storage Faro, koster noen kroner men står tørt og trygt. Finnes sikkert tilsvarende andre steder.

EDIT: Nyere MC-dedikerte GPSer har ofte egne opsjon som prøver å velge svingete veier til destinasjon, ikke brukt selv men mulig andre her inn kan si noe om fungerer bra. Liker best å se på google maps og lage egne ruter og i disse dager er street view til god hjelp for å se om veien ser bra ut både mhp asfalt, svinger og scenery. Andre vil nok si at best å ikke planlegge så mye men ta en dag av gangen og la ting bli litt som det blir.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 758
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Drømmen om Europatur fra høsten 2023 til våren 2024

Legg inn av Audi Mannen »

Hei og velkommen til forumet. Må si at det er spenstige planer du skal legge og håper du deler noe av det her inne videre. Vi liker å lese andre sine gleder også.
Første tanken som slår meg er jo at det blir et ganske romslig budsjett som skal til. Det løper jo på en del flyreiser etc.
Hadde jeg hatt denne muligheten så hadde jeg nok tenkt som pingvin her skriver, Spania og Portugal. kommer du inn i Frankrike så nærmer du deg farlig fort snø så fort man kommer noen km inn fra middelhavet da det går fort opp i høyden.
Jeg ville plukket meg ut et område/landsdel for hver friperiode for å minimere søkingen og letingen for hver tur. En slik livsopplevelse som du planlegger inneholder like mye kultur og mat opplevelser som selve kjøringen. Kanskje lete frem steder det er festivaler av det kulturelle slaget gjennom sesongen og ta det litt etter det. Det meste som foregår i Spania av tradisjoner er vel utenfor turist sesongen når vi vanligvis er der. Tyrefekting er noe jeg absolutt ville hatt på lista.

litt å lese her: https://www.spain.info/en/discover-spai ... -heritage/

God tur..... og som en forsmak på langturen så kan du jo vurdere forumtreffet vi skal ha i slutten av August 2023.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Drømmen om Europatur fra høsten 2023 til våren 2024

Legg inn av pingvin »

Valgte å slette innlegg for ikke å spore av diskusjonen.
Sist redigert av pingvin den 08 des 2022, 17:49, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Drømmen om Europatur fra høsten 2023 til våren 2024

Legg inn av Bjerknez »

På slike lange turer utenlands blir det nesten vanskelig, om ikke umulig, å planlegge ned til minste detalj. Det vil alltid være noe som dukker opp av hindringer. Punktering, dårlig vær, sykdom, mangleden plass på hotell/camping eller rett og slett andre problemer som kan dukke opp.

Så og planlegge hvor man befinner seg en uke frem i tid kan være vanskelig. Så sant man ikke beregner såpass god tid at man har mulighet til å "kjøre inn" litt. Går alt etter planen, så vil man jo med beregning av god tid også komme veldig tidlig frem til tider.

Må si det er frisk satsning og kombinere dette med turnusen på jobben din, med tanke på reisen hjem, flybiletter og fandens oldemoor :)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Drømmen om Europatur fra høsten 2023 til våren 2024

Legg inn av Relax »

Jeg ser ingen grunn til at ikke dette skulle gå veldig bra. Det finnes flere som kjører et år av gangen verden rundt, mer eller mindre, på en løs plan. Den eneste ekstra utfordringen du vil ha, er en "sikker" parkeringsplass før avreise til jobb, sånn circa hver 4 uke. Det finner du.

Du må sette deg inn i mulighetene, og planlegge litt i forkant i løpet av de 4 ukene på veien hver gang, men det tror jeg går veldig bra. Du kan alltids få hjelp av venner til å søke rund når de vet ca hvor du er. ( eller kanskje Mcsiden,no)
MANGE parkeringshus har plasser for MC osv...dette ordner seg!!
:thumleft :thumleft
"Do the right thing"

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Drømmen om Europatur fra høsten 2023 til våren 2024

Legg inn av Olav K »

Meget god plan, å rømme vinteren, om du ikke liker den. :thumleft

Jeg har vært litt nedover i søreuropa om vinteren. Litt med MC, men mer med paraglider.

Men ønsket er det samme, unngå snø, få litt varme og et hint av sommer.
I korte trekk så er det kystnære strøk som gjelder, og Spania mer enn Frankrike.
Det blir gjerne under 0 grader om natta noen kilometer nord for kysten.

Men så har du jo perler som JEG ville utforsket, nemlig øyene Sardinia, Korsica og Sicilia. Dvs jeg ville utforsket dem om vinteren, for om sommeren lokker alpefjell mer enn sjø for meg.... og greit å vite:
Det går ferger fra sørspania til Kanariøyene. Å sose rundt på GranCa eller Tenerife med MC er meget innafor :-D

Å reise til og fra jobb, fra "syden" er null problem, det har jeg selv gjort flere ganger, sikker parkering finnes det mange steder, parkeringshus, bilutleiefirmaer og om du ikke får hjelp på dette forumet, finnes f.eks www.advrider.com, der vil du garantert treffe andre som vet om muligheter.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Drømmen om Europatur fra høsten 2023 til våren 2024

Legg inn av JanK »

Olav K skrev: 09 des 2022, 09:06 Det går ferger fra sørspania til Kanariøyene. Å sose rundt på GranCa eller Tenerife med MC er meget innafor :-D

Å reise til og fra jobb, fra "syden" er null problem, det har jeg selv gjort flere ganger, sikker parkering finnes det mange steder, parkeringshus, bilutleiefirmaer og om du ikke får hjelp på dette forumet, finnes f.eks www.advrider.com, der vil du garantert treffe andre som vet om muligheter.
Skulle også foreslå kanarieøyene, ta den første 4 ukers perioden på høsten på fastlandet, så tar du båten til kanareieøyene og parkerer sykkelen der. bli så der hele vinteren og reis over til fastlandet på våren igjen.

Mtp parkering, siden du har nesten ett år på deg burde det ikke være noen prblem å få seg venner/bekjente på kanarieøyene som lar deg parkere sykkelen hos dem da du ikke er der. Meld deg inn i Facebook grupper for mc kjøring på kanarieøyene, reis på befaring våren 2023. Bruk tinder/bumble/ happn etc. kan bli en meget god vinter...

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Drømmen om Europatur fra høsten 2023 til våren 2024

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 09 des 2022, 09:06 Men så har du jo perler som JEG ville utforsket, nemlig øyene Sardinia, Korsica og Sicilia.
Var på Korsika for noen år siden, helt fantastisk sted, de har alt, fine byer, høye fjell, strender...og de mest sinnsykt svingete veier jeg noen gang har sett. Trodde Dolomittene var svingete men dette var helt vilt! Bare synd var der med leiebil :sorry

Og så var det utrolig ryddig, var ikke redd for å bade mens alt lå igjen på stranden, ingen drita fulle folk og fantastisk mat, mye stolthet. Rett og slett bra over hele linja. Men ikke så billig, nærmet seg norske priser.

Særlig Bonifacio helt i sør var utrolig med gamlebyen liggende på klippe uti sjøen. Og utsikt over til Sardinia.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Drømmen om Europatur fra høsten 2023 til våren 2024

Legg inn av rolf-arne »

Hei Stian - og velkommen til siden .

Sitter også med slike planer og har sett meg rundt om i flere vintre , på googlemaps og andre reise tips. Hadde en tur i fjor til Sicilia og har hatt en lengre tur i Portugal (med bil) for en del år siden - brukte Faro(som er nevnt) som base der og tror det er gunstig - spesiellt med tanke på pris på fly .

Første tips er at du starter med å se på fly - Faro er en slik plass som vil være gunstig å reise til og fra - kan få turen svært så rimelig, når du har kartlagt rimelige fly muligheter - så kan du se etter muligheter for sykkellagring.

Lykke til med søken etter en snefri vinter.....
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar