Bjerknez skrev: 21 des 2022, 06:12Hovedgreia med å ikke fryse er og holde seg tørr og legge MYE jobb i akkurat det. Svetter man på beina og er fuktig, av med skoa og sokkene, tørk beina og ta på tørre sokker.
De som går til Nordpolen, Mt Everest etc. har med tørt sett med ullundertøy til å ta på når kommet i telt. Men når skal begynne å gå dagen etter må de ta på det våte undertøyet fra dagen går da vanskelig å få tørt over natten. Ellers har man ikke tørt tøy når kommer frem denne dagen. Sikkert skikkelig ugreit å ta på vått, kaldt undertøy i -3gr

Men er nok riktig det du sier, ja.
Selv er jeg helt håpløst frysen. Så lenge aktiv så går det greit, har nok hakket mer klær enn mange men ikke unormalt mye. Men når er stille er jeg veldig frysen, går med fleece både hjemme og på jobben mesteparten av året i normal romtemperatur.
Men når sover så er det helt på tryne. Har 18-20gr på soverommet nå om vinteren, da sover jeg med t-skjorte, genser, fleece, ullpledd og ekstra varm vinterdyne. Og selv da hender det våkner og er kald (kona liker det kaldt så kan ikke ha det så mye varmere).
Så jeg har rett og slett kjøpt meg ekspedisjonssovepose til camping ratet til -35gr (overlevelse, ikke komfort). Da har jeg det kjempefint på norske sommernetter hvor tempen kan krype ned i under 5gr

Var heldig å fikk ubrukt Mountain Equipment Glacier Expedition på finn til 3.000,-, koster normalt borti 10.000,- tror jeg. Ulempen er at ikke pakker så lett, er en kamp å få rullet tight, den VIL være kjempefluffy. Og veier 2kg, ikke krise men langt fra ultra light. Bonus er at ikke altfor trang da dette er pose som kan brukes til Mt Everest så laget for å ha tykk boblejakke på i posen, hater slike supertighte mummiposer, får helt klaus...
Men takk for tips om varmeflaske

Kanskje kan bruke hjemme også