AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: AJ Arena...

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 13 des 2022, 14:48 Ja, da er den lille Dovre "rakker'n" på plass og nå skal det fyres så det holder noen timer for at lakken skal sette seg. Mao. innkjøring i henhold til boka. Noe jeg ikke alltid er like nøye med... ;)

Må si ovnen imponerer så langt. Lett å tenne opp i og blir fort varm, tildels svært varm. Er ganske sikker på at denne er langt mer effektiv enn den utgående Trolla 204, som har bidratt til å holde oss varme i 34 år. Kunne fint hatt denne i enda flere år, men på et tidspunkt må den likevel gi tapt siden brennplatene, som ikke lenger er å få tak i, er i ferd med å gå i oppløsning.

Eneste jeg har å utsette på den nye Dovre 100 CBS er brennkammeret som med stor fordel kunne vært litt større.

Men alt i alt veldig fornøyd så langt :prf :

DSC09968.JPG
Klassisk utseende selv på den nye, men teknisk sett nok ganske annerledes.
Gamle ovner kunne varme veldig bra, men vedforbruket var gjerne deretter.
De nye små ovnene har som regel ganske små brennkammer, men de er som oftest gjerrige på veden så det blir lite ilegg likevel.

Fikk du solgt den gamle samme dag som du la den ut @AJ ?
I så fall så er det vel et (bokstavelig talt) varmt marked for ovner i disse dager.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 13 des 2022, 23:10 Fikk du solgt den gamle samme dag som du la den ut @AJ ?
I så fall så er det vel et (bokstavelig talt) varmt marked for ovner i disse dager.
Ble solgt etter kun få timer.
Fikk dog kun en henvendelse på Messenger. Så ingen kø akkurat...
Kunne antakelig fått mer for den, men det viktigste for meg akkurat nå er å bli kvitt den uten å måtte styre med selv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 764
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: AJ Arena...

Legg inn av Audi Mannen »

Kjekk de små ovnene. De gir raskt varme, men blir de ikke raskt kalde når man slutter å fyre?
Da vi bygget i 2010 kjøpte jeg en Nordpeis Bilbao 90 lik som bildet under bare med grått vokset midtseksjon, kostet litt, men du verden så godt den holder på varmen samtidig som den gir relativt god strålevarme fra starten av.
Peisinnsats med betong elementer som holder varmen helt til neste morgen, i tillegg har vi ca.1m isolert røykrør som kommer ut fra topp og går inn i pipen. Ekstremt mye varme også fra dette røyk røret som vi ikke ville fått dersom vi hadde tatt kortest mulig vei fra peis til pipe. Så litt ekstra rør fra ovnen/peisen gir mye "gratis" varme som ellers vill gått rett i pipa. Det er noe å tenke på for de som skal sette inn ny ovn.
Bilbao 90 gray w30 free.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Audi Mannen skrev: 14 des 2022, 08:55 Kjekk de små ovnene. De gir raskt varme, men blir de ikke raskt kalde når man slutter å fyre?
Huset vårt ble bygd i 1988 og i min kreativitetsiver gjorde jeg enkelte ting uten tanke på framtidige alternaiver.
Som f.eks. at jeg lagde en egenkomponert steinvegg på pipedelen og tilhørende brannmur i gangen i husets underetasje hvor vi også har hovedinngangen til huset.
Dengang tillot ikke økonomien noe annet enn en passe stor svartovn som den vi kjøpte, denne Trolla 204, som vi altså nå har byttet ut.

Hadde jeg latt være å være så "oppfinnsom" i min yre glede i sin tid over å nettopp ha flyttet inn i nytt hus og ikke murt opp denne natursteinveggen, men beholdt pipedelen glatt, ville jeg hatt flere tilkoblingsmuligheter fra brede utvalg ildsteder enn hva jeg har i dag.
Siden det ikke er aktuelt å fjerne natursteinveggen har jeg kun et tilkoblingspunkt 52 cm. opp på veggen. Dermed er utvalget av ildsteder sterkt begrenset.
Så det sto egentlig mellom kun to ovner, den vi valgte, til en god pris, og alternativet Orion, som jeg ikke synes ser like bra eller klassisk ut, om du vil, som Dovreovnen.
Kunne godt tenkt meg glass i ovnsdøra, som Orion har og som den forrige Trollaovnen hadde.
Ingen nødvendig detalj siden man står jo ikke nede i gangen og glaner på flammebildet, men praktisk for å se om det fortsatt brenner i ovnen.

Hadde jeg i dag hatt glatt murvegg så hadde jeg gått for en ganske annen løsning, nemlig klebersteinovn. Ville ikke hatt noen betenkeligheter med en slik investering. Men å lage et tilkoblingspunkt gjennom natursteinveggen er altså ikke aktuelt.

Mye skrevet før spørsmålet ditt skal besvares :) .
Og svaret er ndei, ovnen blir faktisk ikke så fort kald. Når det fyres er ovnen glovarm og de innvendige steinplatene holder lenge på varmen.
Røykrøret i vinkel fra bakkanten av ovnen avgir også en del varme.
Den samme løsningen som jeg har på de to andre peisovnene vi har, noe over en meter fra toppen på den ene. Det gir faktisk en god del varme.

Når det gjelder denne nye varmehissiproppen vi nettoppø har installert vurderer jeg å gå til innkjøp av etasjedelen også, selv om jeg ikke får koblet til røykrøret i denne delen, noe man skal gjøre, med mindre man blender av / stenger de to åpningene til etasjedelen. Dette er nemlig lovlig og vil ikke gi like stor varmeeffekt som når røyken får sirkulere og slippes ut fra nettopp denne etasjedelen.
Men støpejern er jo støpejern så varmen fra ovnen vil jo også spre seg til etasjedelen. Også synes jeg etasjedelen hever utseendet på ildstedet et par hakk. :crazy:

Så får jeg se hva jeg gjør.
Enn så lenge er jeg storfornøyd med denne varmeinvesteringen :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Da var etasjedelen til den nyinnkjøpte Dovre vedfyrer'n klar og kunne hentes.
Enkel montering selvfølgelig siden det bare er å fjerne støpejernsplatene på ovnstoppen fort så å sette på plass etasjedelen i de samme åpningene.

Men som nevnt i tidligere innlegg må man blende av disse åpningene hvis røykrøret inn i pipa går fra selve ovnsdelen.
Stålplatene til dette hadde jeg allerede liggende klare, så dette og plassering av etasjedelen ble gjort på halvminuttet.
Men så oppdaget man jo straks etter monteringen at lokket til røykuttaket på toppen av etasjedelen. Slik kan det jo ikke være så da måtte man improvisere litt fordi en ekstra festskinne ikke fulgte siden det kun fulgte med en fordi det jo er meningen at et av tre røykuttak skal brukes.

Men etter litt knoting fikk man til å feste toppdel og lokk på forsvarlig vis.
Ble bra med denne etasjedelen, synes vi her hjemme.
Og etter å ha fyrt en snau halvtime merkes det godt at etasjedel også blir ganske så varm. Men hadde selvfølgelig gitt en god del mer varmeeffekt om røykrøret inn i pipa hadde vært montert til denne delen.
Med vår montering er etasjedelen mest en pyntetopp. Men den gir altså også en god del varme. Jo større flate som varmes opp jo mer varme og lengre varmetid får man.
DSC00007.JPG
DSC00008.JPG
DSC00009.JPG
DSC00010.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Vel...
Ingen grunn til å holde ting hemmelig her på MCsiden.no.
I dag ble det gjort en bankoverføring som jeg håper og ikke minst tror vil gi mye MC-glede i 2023, året jeg fyller 65 i sesongens første sommermåned. En bursdagsgave til meg selv...
God pris på denne overliggeren gjorde at jeg fikk en bedre kjøpsavtale nå enn på samme tid i fjor. Så da var det bare å slå til siden også andre hadde vist interesse for sykkelen etter nedprisingen iflg. forhandler. Og det er det nok all grunn til å tro er tilfelle.

Det som står og venter hos den lokale MC-forhandleren er denne:
v7 01.JPG
(ikke spesielt godt bilde, jeg vet. Men det best jeg fikk tatt i dag. Flere bilder kommer garantert etter hvert :) )

etter å ha nøye studert denne nykomlingen, som kanskje blir å vurdere på et senere tidspunkt:
V100M 1.JPG
(Kan gjerne skrive litt senere om hva jeg tenker om denne etter endelig å ga sett den i levanes live ;) )

Akkurat nå var det altså denne klassikeren i ny drakt som fristet mest med tanke på korte og lengre finværsturer. Ikke verdens sprekeste sykkel med all verdens bells & whistles med sine beskjedne 65 HK og aks. 0-100 km/t på litt under 5,5 sekunder.
Likevel er jeg trygg på at denne vil gi meg mange gode MC-opplevelser

Så tenker jeg å endre litt på 1290’en med mer grusorientere dekk, mest sannsynlig Mitas E-07 og kanskje til og med et sett eikefelger. Sånn på litt sikt siden jeg har mange grusveier i nærområdet og andre veier og områder lenger unna som jeg kanskje vil være interessert i å utforske nærmere.

Så får denne nye italienske klassikeren holde seg til de mer "urbane" veiene her i distriktet. Men gjerne også lengre turer som bl.a. til nabolandet i øst. Og det er slett ikke utenkelig med noen scramblerdekk jeg har kikket litt på til denne etter hvert heller slik at den kan tas med på tur på noen ikke altfor utfordrende grusveier.

Så da er det bare å vente på at snøen forsvinner og veiene blir sånn passe tørre nyanskaffelen hentes. Og 390 Duke’en leveres.
Ja, for slik måtte det gå. Noen må ofres, dessverre...

Og med dette en liten melding til @dypen for en stående invitt til klassikerturer til såvel Rundkiosken på Gjøvik og onsdagssamlingene på Vormsund.
Ja, kanskje også en tur til Tyrigrava i løpet av sesongen. Med en moderne og en ekte klassiker, årsmodellene tatt i betraktning :) .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av Jompa »

Gratulerer med nyinvesteringer.
Guzzi har vel egentlig ligget i lufta ei stund ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 01 mar 2023, 22:12 Gratulerer med nyinvesteringer.
Guzzi har vel egentlig ligget i lufta ei stund ?
Takker :D !
Joda...
det har vel ikke akkurat vært en godt kamuflert hemmelighet at Guzzi har vaket i overflaten en stund.
Men kanskje ikke akkurat denne modellen...?

Uansett gledes det stort til å få denne ut på veien \:D/ !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av ErikW »

Gratulerer AJ. Stilig og klassisk sak det der :twothumbs:

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av dypen »

Takker for invitasjonen @AJ! Gratulerer med flott ny sykkel :thumleft Men det var og gledelig at du har store planer for 1290’n :twothumbs: Surfa faktisk på nettet for noen dager siden hos KTM på nye eikehjul og tenkte grusdekk på de … :) Det blir vel best å,holde seg på asfalt ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av Gammelsmurfen »

:mc2 Gratulerer med ny sykkel! Bra klassisk look!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av Bjerknez »

Grattis AJ! :)

Endelig ble det en Guzzi på deg. Når har stryta di nevnt Moto Guzzi i annenhvert innlegg her inne (jada, litt overdrevet) så det var på høy tid du fikk kloa i en slik :lol

Jeg har kjørt sammens med Cutless her inne som eier en slik. Vi kjørte vel rundt 200 mil i fjor sommer sammen. Så vidt meg bekjent er han meget fornøyd med sykkelen og hvis jeg husker rett har han ikke hatt nevneverdige problemer med selve sykkelen.

Den er ikke raskest eller sprekest men den har så absolutt sjarm og den ser veldig bra ut. Jeg mener dog at Cutless byttet ut demperne da de orginale ikke var helt gode.

Fargevalg og hva som ser bra ut er jo en smakssak, men den Cutless har ser slik ut:
B954D1A2-BFFB-4150-9B67-BA22BE550E3E.jpeg
Fargemessig ser denne langt bedre utt enn den blå synes jeg, men det er som nevnt en smakssak. Det positive med den blå er at den har lakk som kan poleres. Det er en stor fordel hvis man vil holde sykkelen pen over tid.

Det er en rimelig sykkel med sjarm, fin lyd og en motor som har kreftene der dem skal være. Jeg kunne faktisk tenkt meg en slik type sykkel som nummer to, men da av litt eldre og enda rimeligere årgang for litt jobbpendling og cafeturer. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av Bjerknez »

Må bare legge til (om ikke det var tydelig i innlegget mitt over):

Moto Guzzi V7 er uten tvil den peneste Moto Guzzien, uten tvil. Jeg vil nesten si det er en innertier med tanke på hvilken kundemasse den er ment til. Den er klassisk men har akkurat passe med moderne duppeditter til at det ikke blir overflødig. Den er enkel (noe den SKAL være) og den vekker litt oppsikt fikk jeg erfare på sommerturen vi hadde i fjor.

Litt vanskelig å sette ord på hva jeg mener om utseendet, men dette er en sykkel jeg kunne tenkt meg som en nummer to sykkel. Den er rimelig, den er enkel og den ser veldig bra ut. Spesielt den med matt lakk i posten min over.

Blir artig å se denne live AJ, for jeg tror ikke det er fryktelig mange av denne å se rundt om :)

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av Ketil »

Gratulerer med ny motorsykkel👍 I den grad man skal tenke på estetikk og MC, så er denne både linjelekker og pen å se på👍

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av BjørnSover »

Gratulerer med Guzzi. Må si at Guzzi vekker følelser hos meg. Kunne som Bjerknez godt tenke meg en som sykkel nr to (må få på plass litt bedre garasjeløsning før nr to blir aktuell)

Svar