Skjevskrudd tennplugg og skade i toppen - reparasjon?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Skjevskrudd tennplugg og skade i toppen - reparasjon?

Legg inn av gsx750_80 »

Hei

Jeg har nylig kjøpt en '80 GSX 750 og merket at den "plutselig" akselererte dårlig og gikk ujevnt.
Jeg mistenkte at den ikke ladet. Ved kontroll så jeg ladespenning på nær 16 V, og t.o.m. over 16 V til tider. Det er så sin sak. Ved skifte av plugger ble en skrudd skjevt inn, enten delvis forårsaket av
tidligere skade, eller ikke.
Gjenger i toppen er i noen grad skadet. Noen som vet om dette vanligvis krever omfattende reperasjoner? Er det sannsynligvis at toppen må fjernes fra motoren, eller kan reparasjon skje
uten omfattende inngrep?
På forhånd takk for svar.

-gsx750_80
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Skjevskrudd tennplugg og skade i toppen - reparasjon?

Legg inn av rogg »

Hei og velkommen hit til forumet gsx750_80.
Jeg kan ikke hjelpe deg på dette spørsmålet. men regner med du vil få svar på problemet ganske så fort:)
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
merce
Innlegg: 50
Registrert: 22 mar 2010, 22:19
Motorsykkelen din: honda vfr800 1998

Re: Skjevskrudd tennplugg og skade i toppen - reparasjon?

Legg inn av merce »

det er mulig å reparere på sykkelen , problemet er å bli kvitt ev spon , finnes både verktøy for å rense/gjenge opp igjen eller sette inn nye gjenger hvis de gamle er helt ødelagt , biltema har begge delene , har aldri prøvd disse settene så jeg veit ikke åssen kvaliteten er men tror de bør fungere greit ,
har byttet gjenger flere ganger på biltopper på jobb og det har fungert bra det , bare husk å bruke locktite ved montering :D

http://biltema.no/no/Verktoy/Skjareverk ... uggjenger/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørelengde MC 2010: 8800 km (oppdatert 15.08.10)

I dag skal jeg gjøre ingen ting, gjorde det i går også, men ble ikke ferdig. :)

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Skjevskrudd tennplugg og skade i toppen - reparasjon?

Legg inn av mekkern »

du kan fikse dette uten å ta av toppen.sett motoren med stemplet nesten på topp-helst eksosventilen åpen, men bruk fett på gjengetappen så det drysser minst mulig spon ned i sylinderen. og blås rent med trykkluft før du monterer.en får løse gjenger av forskjellige fabrikat slik som dette.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... uggjenger/
husker ikke gjengetype på din modell..

Edit: biltema har visst enklere sett også..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Skjevskrudd tennplugg og skade i toppen - reparasjon?

Legg inn av gsx750_80 »

Mange takk for råd og relevant informasjon, fra flere! Jeg håper det lar seg ordne uten å måtte
demontere for mye..

-gsx750_80
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Skjevskrudd tennplugg og skade i toppen - reparasjon?

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:Mange takk for råd og relevant informasjon, fra flere! Jeg håper det lar seg ordne uten å måtte
demontere for mye..

-gsx750_80
Krangnes Motor gjenget opp hullet for plugg nr. 4 "på stedet", så da slapp jeg heldigvis omfattende reparasjon.
mvh

-gsx750_80

hjc
Innlegg: 44
Registrert: 17 okt 2010, 21:26
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Re: Skjevskrudd tennplugg og skade i toppen - reparasjon?

Legg inn av hjc »

Du kan ta en gammel plugg av samme type og file på tvers av gjengene nedover hele enden av pluggen med en tynn og fin fil. Fil hakkene litt skrå slik at de vil skjære i de ødelagte gjengene når du skrur den i plugghullet. Da har du laget deg en perfekt gjengetapp helt gratis. Har gjort det selv og det fungerte perfekt. Det som evt. faller ned på stempelet er så lite at det ikke gjør noe. Gjengene er som regel ikke ødelagt hele veien. Dersom gjengene er mye ødelagt, kan du heller prøve en av de mer avanserte metodene som er nevnt.

Svar