Kjøpshjelp - Ducati Monster 800, 2003 mod
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 01 jan 2023, 19:33
- Motorsykkelen din: Har ikke enda :(
Kjøpshjelp - Ducati Monster 800, 2003 mod
Trenger litt kjøpshjelp til første sykkel. Har alltid hatt lyst på ducati og har funnet en til salgs for 45k. En Ducati Monster 800 fra 2003 med 68k km.
Er dette veldig risky? Selger opplyser at alle servicer er tatt hos merkeverksted og at den er godt vedlikeholdt.
Tips til andre sykler mottas med takk!
Er dette veldig risky? Selger opplyser at alle servicer er tatt hos merkeverksted og at den er godt vedlikeholdt.
Tips til andre sykler mottas med takk!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 23015
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøpshjelp - Ducati Monster 800, 2003 mod
Det meste funker vel så lenge det er godt vedlikeholdt. Hva eier SIER bør du derimot ikke ta for god fisk.
Hvor mange eiere har den hatt?
Min personlige mening er at en 20 år gammel Ducati kanskje ikke er det mest driftsikre der ute. Men har ingen tall eller fakta som støtter den påstanden.
Nå er jo ikke 45.000 noen voldsom sum heller så dtået blir jo en vurdering man må ta.
Hvor mange eiere har den hatt?
Min personlige mening er at en 20 år gammel Ducati kanskje ikke er det mest driftsikre der ute. Men har ingen tall eller fakta som støtter den påstanden.
Nå er jo ikke 45.000 noen voldsom sum heller så dtået blir jo en vurdering man må ta.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37944
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøpshjelp - Ducati Monster 800, 2003 mod
V-twin blir sjelden feil :) .
Ducati kan jo nettopp V-twin. Så sånn sett regner jeg sykler fra denne produsenten som sikre kjøp.
Men vet at enkelte eiere har hatt problemer med andre ting. Elektronikken spesielt...
Har dog ingen erfaring selv med Ducati, men med Moto Guzzi, også en V-twin basert sykkel fra Italia. Likte sykkelen svært godt, men helt problemfri var den dog ikke...
Så ingen konkrete råd fra meg. Men jeg ønsker deg gjerne velkommen som registrert bruker her på MCsiden.no og ønsker god jakt på sykkelen som nettopp du vil komme til å falle for og trives med .
Ducati kan jo nettopp V-twin. Så sånn sett regner jeg sykler fra denne produsenten som sikre kjøp.
Men vet at enkelte eiere har hatt problemer med andre ting. Elektronikken spesielt...
Har dog ingen erfaring selv med Ducati, men med Moto Guzzi, også en V-twin basert sykkel fra Italia. Likte sykkelen svært godt, men helt problemfri var den dog ikke...
Så ingen konkrete råd fra meg. Men jeg ønsker deg gjerne velkommen som registrert bruker her på MCsiden.no og ønsker god jakt på sykkelen som nettopp du vil komme til å falle for og trives med .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
Onlinedypen
- Innlegg: 5332
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: K1600GT
- Sted: Lillestrøm
Re: Kjøpshjelp - Ducati Monster 800, 2003 mod
Fant dette på nettet da jeg har erfart «fulgt alle servicer» ikke bestandig er tillfelle … Usikker på om det er samme 800 Monster men jeg er sikker på att ventiljustering og registerreim er viktig på disse!
https://maintenanceschedule.com/ducati- ... -schedule/Ducati Monster 800 Vedlikeholdsplan
Service hver 12 000 km og da må ventiler justeres (shims). Hvert andre service eller hvert andre år må du skifte registerreim.
LES: Merknader om vedlikeholdsplanen
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- FredrikE24
- Innlegg: 4729
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Kjøpshjelp - Ducati Monster 800, 2003 mod
Bør vel få ny regreim i ny og ne disse, ellers er det jo ganske basic disse syklene uten de helt store feilene. Her får man handle etter følelsene, om det er Ducati du vil ha.
Rådene du vil få her vil typisk være å kjøpe nyest mulig med garanti.
Min mening er at man kan tåle og tape 45k, men man skal samtidig være klar for å ta litt vedlikeholdskostnader som kommer og at det ev. vil kunne dukke opp problemer underveis i en sesong. Verkstedene er typisk overfylt i sesongen, så det kan være greit å ta i et tak selv også, så blir ikke sesongen ødelagt.
Rådene du vil få her vil typisk være å kjøpe nyest mulig med garanti.
Min mening er at man kan tåle og tape 45k, men man skal samtidig være klar for å ta litt vedlikeholdskostnader som kommer og at det ev. vil kunne dukke opp problemer underveis i en sesong. Verkstedene er typisk overfylt i sesongen, så det kan være greit å ta i et tak selv også, så blir ikke sesongen ødelagt.
- Bjerknez
- Innlegg: 23015
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøpshjelp - Ducati Monster 800, 2003 mod
Man taper neppe 45.000 uansett i dette tillfellet. Sykkelen vil jo uansett ha en verdi.
Om det viser seg at bremsene må byttes, batteriet er dårlig og oljen må skiftes samt at ventilsjekk må gjlres etc. så har men jo litt prutningsmonn og uansett tror jeg det skal være mye galt med sykkelen hvis du ikke skulle fått 20.000 for den. Dem som kjøper sykkelen er trolig folk som vet hvordan den kan reddes og ser potensialet.
Liker du å skru litt selv, så kjør på. Hvis ikke, så ville jeg vært mer betenkt. Så sant du ikke har SÅ lyst på en Ducati at du ser bort fra et evt. vorst case scenario.
Personlig synes jeg 45.000 er mye for en 20 år gammel sykkel med 70k på telleren.
Om det viser seg at bremsene må byttes, batteriet er dårlig og oljen må skiftes samt at ventilsjekk må gjlres etc. så har men jo litt prutningsmonn og uansett tror jeg det skal være mye galt med sykkelen hvis du ikke skulle fått 20.000 for den. Dem som kjøper sykkelen er trolig folk som vet hvordan den kan reddes og ser potensialet.
Liker du å skru litt selv, så kjør på. Hvis ikke, så ville jeg vært mer betenkt. Så sant du ikke har SÅ lyst på en Ducati at du ser bort fra et evt. vorst case scenario.
Personlig synes jeg 45.000 er mye for en 20 år gammel sykkel med 70k på telleren.
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 01 jan 2023, 19:33
- Motorsykkelen din: Har ikke enda :(
Re: Kjøpshjelp - Ducati Monster 800, 2003 mod
Mange takk for gode svar og hyggelig mottakelse på siden!
Tenker jeg får prute litt grunnet høy kilometerstand og evt. ringe verksted som har utført service. Worst case tåler jeg å måtte skru litt selv om noe må ordnes.
Tenker jeg får prute litt grunnet høy kilometerstand og evt. ringe verksted som har utført service. Worst case tåler jeg å måtte skru litt selv om noe må ordnes.
- Bjerknez
- Innlegg: 23015
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøpshjelp - Ducati Monster 800, 2003 mod
For å prute må du også banke i bordet med noe konkret. Kilometerstanden er jo egentlig ikke høy med tanke på sykkelens alder. Du kan heller ikke prute på "normal" slitasje noe som kan være ganske mye på en så gammel sykkel.
Det du kan nevne er det som har blitt sagt her rundt ventiljustering og registerreim. Hvis selger ikke kan påvise at dette er gjort, så mener jeg dette bør skape usikkerhet nok til at man kan prute ned prisen da dette fort jkoster noen tusen på et verksted. Sikkert rundt 10.000 kroner totalt hvis jeg skal gjette høyt.
Så og få prutet den ned halvparten av dette slik at begge tar sin del av "støyten" mener jeg er fair.
Sjekk også dekkene. Er disse helt utslitt, så snakker vi fort 3-4.000 kroner til. Her kan man også prute litt.
En oljeskift og vanlig service bør du uansett ta, men denne mener jeg du bør koste selv.
Hvis noe er ødelagt som feks. hull i salen, eller kosmetiske skader som går utover normal slitasje så har du enda mer prutningsmonn.
Hvis ventiljustering og regreim ikke er blitt byttet, dekkene er helt nedslitt og det er skader på sykkelen som går utover "normal" slitasje så ville jeg sagt 35.000 kroner.
Det du kan nevne er det som har blitt sagt her rundt ventiljustering og registerreim. Hvis selger ikke kan påvise at dette er gjort, så mener jeg dette bør skape usikkerhet nok til at man kan prute ned prisen da dette fort jkoster noen tusen på et verksted. Sikkert rundt 10.000 kroner totalt hvis jeg skal gjette høyt.
Så og få prutet den ned halvparten av dette slik at begge tar sin del av "støyten" mener jeg er fair.
Sjekk også dekkene. Er disse helt utslitt, så snakker vi fort 3-4.000 kroner til. Her kan man også prute litt.
En oljeskift og vanlig service bør du uansett ta, men denne mener jeg du bør koste selv.
Hvis noe er ødelagt som feks. hull i salen, eller kosmetiske skader som går utover normal slitasje så har du enda mer prutningsmonn.
Hvis ventiljustering og regreim ikke er blitt byttet, dekkene er helt nedslitt og det er skader på sykkelen som går utover "normal" slitasje så ville jeg sagt 35.000 kroner.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 5332
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: K1600GT
- Sted: Lillestrøm
Re: Kjøpshjelp - Ducati Monster 800, 2003 mod
Noe helt annet å merke seg hvis du ikke har kjørt tilsvarende, en arbeidskollega kjøpte Ducati for en del år tilbake som måtte selges igjen da sykkel’n var for liten … Han var vel rundt 1,80 og sleit skikkelig etter noen mil så det ble en romsligere mer oppreist sykkel. Mener å huske det var knevinkel som var problemet. Men, en fin Ducati her …
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=266680871
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=266680871
Sist redigert av dypen den 02 jan 2023, 08:13, redigert 1 gang totalt.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
Onlinedypen
- Innlegg: 5332
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: K1600GT
- Sted: Lillestrøm
Re: Kjøpshjelp - Ducati Monster 800, 2003 mod
Sammenlign priser på finn.no og Blocket.se, henter du en tilsvarende fra Gøteborg hos forhandler får du noe tilsvarende til samme pris med lavere kilometer inkl avgifter pluss frakt. Se link:
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... sort=price
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... sort=price
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
- Innlegg: 7609
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Kjøpshjelp - Ducati Monster 800, 2003 mod
Personlig ville jeg ikke gjort for mye ut av det før jeg hadde prøvesittet noen sykler.
Men utenom skifte av reimer så er servicearbeid noe som må utføres på alle sykler-og hvis en kjøper den sykkel til 45000,- så er dette noe helt annet enn en til 200000,-
Spørsmålet er jo hva en forventer for den summen også-hvilke forutsetninger setter en for kjøp og vedlikehold.
INGEN sykler er gratis å eie.
Men utenom skifte av reimer så er servicearbeid noe som må utføres på alle sykler-og hvis en kjøper den sykkel til 45000,- så er dette noe helt annet enn en til 200000,-
Spørsmålet er jo hva en forventer for den summen også-hvilke forutsetninger setter en for kjøp og vedlikehold.
INGEN sykler er gratis å eie.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 01 jan 2023, 19:33
- Motorsykkelen din: Har ikke enda :(
Re: Kjøpshjelp - Ducati Monster 800, 2003 mod
Takker for veldig mange gode tilbakemeldinger. Jeg var innom en forhandler i Bergen hvor jeg bor som mente Ducati var alt for dyrt og spesielt. Han hadde en gammel Honda CX 500 Sports fra 80 tallet som han hadde totalrestaurert for seg selv, men bestemt seg for å selge. Ble egentlig litt interessert i den istedet
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 01 jan 2023, 19:33
- Motorsykkelen din: Har ikke enda :(
Re: Kjøpshjelp - Ducati Monster 800, 2003 mod
Som sagt er det første sykkel, så jeg har jo egentlig ikke peiling på hva jeg vil ha utover utseende på sykkelen
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37944
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøpshjelp - Ducati Monster 800, 2003 mod
Valg av første MC bør antakelig være et så trygt valg som mulig slik at man får en god start på MC-livet, for å formulere det på den måten.HarleyDavidsson skrev: ↑05 jan 2023, 18:31 Som sagt er det første sykkel, så jeg har jo egentlig ikke peiling på hva jeg vil ha utover utseende på sykkelen
Går man til innkjøp av en sykkel med f.eks. noe tvilsom servicehistorikk og som kanskje i tillegg har noen kjente feil, som mange eiere har fått erfare, så er det nok klokt å styre unna.
Selv gikk jeg for trygge Yamaha TDM 900, som hadde vært på markedet i 4-5 år allerede, da jeg skaffet meg min første MC etter 14 års pause fra MC-livet.
Fabrikkny sykkel siden jeg var i en økonomisk situasjon hvor dette lot seg gjøre på en forsvarlig måte.
Japansk sykkel fra en kjent produsent, noe som borger for god kvalitet i de aller fleste tilfeller. Også i mitt tilfelle i løpet av de årene jeg hadde denne og med tett innpå 60000 km. da jeg byttet den inn i annen sykkel.
Om Honda CX 500 fra 80-tallet vil være et bedre valg enn enn nyere Ducati skal ikke jeg mene så mye om annet enn at japansk er japansk og italiensk er italiensk...
Jeg har hatt sykler fra begge land og hadde flere problemer og "nykker" med den italienske enn den japanske. Likevel er det den italienske jeg savner mest...
Så når det gjelder motorsykler så er det en del forskjellige ting som spiller inn og bør tas med i vurderingen når valget skal tas.
Uansett og okkesom, godt sykkelvalg :) !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 396
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Sted: Stavanger
Re: Kjøpshjelp - Ducati Monster 800, 2003 mod
Det kan være viktig å tenke på : skal du kjøre mc - eller er du villig til at dem står i garasjen og venter på deler/arbeid. Kjøre vs skru.
For meg og første sykkel var kjøring mange ganger så viktig som å skru. Kanskje du vil ha et prosjekt på et eller annet tidspunkt - men er det nå?
På en sykkel til 45’ er det også begrenset hvor mye du kan tape.
For meg og første sykkel var kjøring mange ganger så viktig som å skru. Kanskje du vil ha et prosjekt på et eller annet tidspunkt - men er det nå?
På en sykkel til 45’ er det også begrenset hvor mye du kan tape.