Hvilken el-bil skal man velge?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av JohnnyTh »

dypen skrev: 04 jan 2023, 14:51
JohnnyTh skrev: 04 jan 2023, 13:53 Jeg hadde nok kjøpt meg en Leaf som bil nummer to, hvis det ikke hadde vært for at jeg kan se bilen fra stuevinduet mitt når jeg parkerer. Altså hadde jeg sett bilen hver gang jeg kikket ut av vinduet og det hadde jeg ikke lyst til å utsette meg selv for.
Plutselig dukket det opp en kjempehandel på en MG ZS EV så da ble det den. Veldig godt fornøyd med MG, men noen ganger er det litt kina-følelse
Kjører du mye på motorvei da legger du merke til Leaf bilene, ikke mange som går over 80 ;) Du hører leser så mye rart og det er viktig med antall klikk for å overleve på skriblerier.

Det er mange vurderinger ved valg av elbil / bil, det er om å gjøre det beste ut av valget og skjønne hvordan det funker. Med fornuftig eier og en forhandler i rimelig nærhet som følger opp vil jeg tro du er fornøyd.
Bror min har den første Leaf'en. Når jeg sitter inni så har jeg ingenting å klage på. God å kjøre og fart nok i massevis. Men dårlig rekkevidde. Sikkert det som gjør at de kjører seint.
Det er når jeg må se på bilen jeg ikke takler den. Noe så utrolig stygt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av FredrikE24 »

Om du kikker inn på speedometeret på en @dypen mens du kjører forbi vil du se at de har en hinsides feilvisning på speedo. Det er derfor alle leafer kjører så sykt tregt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 04 jan 2023, 17:05 Om du kikker inn på speedometeret på en @dypen mens du kjører forbi vil du se at de har en hinsides feilvisning på speedo. Det er derfor alle leafer kjører så sykt tregt.
Ja noe må det være, feilvisning på spedometer og rekkevidde angst er dårlig kombo ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av greina »

dypen skrev: 04 jan 2023, 14:51
JohnnyTh skrev: 04 jan 2023, 13:53 Jeg hadde nok kjøpt meg en Leaf som bil nummer to, hvis det ikke hadde vært for at jeg kan se bilen fra stuevinduet mitt når jeg parkerer. Altså hadde jeg sett bilen hver gang jeg kikket ut av vinduet og det hadde jeg ikke lyst til å utsette meg selv for.
Plutselig dukket det opp en kjempehandel på en MG ZS EV så da ble det den. Veldig godt fornøyd med MG, men noen ganger er det litt kina-følelse
Kjører du mye på motorvei da legger du merke til Leaf bilene, ikke mange som går over 80 ;) Du hører leser så mye rart og det er viktig med antall klikk for å overleve på skriblerier.

Det er mange vurderinger ved valg av elbil / bil, det er om å gjøre det beste ut av valget og skjønne hvordan det funker. Med fornuftig eier og en forhandler i rimelig nærhet som følger opp vil jeg tro du er fornøyd.
Jeg kjører mye på motorvei, og Leaf'ene er stadig i veien der de lusker rundt i 65-70. Min teori er at eieren har kjøpt en el-bil med akkurat nok teoretisk rekkevidde som pendlerbil, men i praksis er det akkurat for lite hvis de følger trafikken. Og jeg er heller ikke sikker på at eieren har lest mer i instruksjonsboka en for å få bilen til å rulle (noe som ikke er unikt for elbil-eiere).

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

@greina har svaret der :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av FredrikE24 »

Men har dere kikket inn vinduet på en leaf i fart? Det har jeg ofte. Når deres speedo viser 90, så går det ikke akkurat i 90..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av AJ »

Kanskje en overraskelse eller noe man over hodet ikke har tenkt på når det gjelder el-bil...?

https://inyheter.no/2023/01/04/vektfell ... ingssmell/

Som en parentes kan det vel også nevnes at det samme gjelder en del motorsykler, som fort blir overlastet når fører og passasjer legger ut på tur med velfylte bagsasjeløsninger... :roll
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

Har jo vært med en stund … Før var overvekt ensbetydende med lastebil / vogntog, de færreste tenkte på overvekt i bil, varebil, tohjuling, traktor etc. Hørte aldri om noen som ble kontrollert utenom antall personer i forhold til registrerte sitteplasser på kjøretøyet. Bobiler opp til 3500 kg var ensbetydende med overvekt i lengre tid da veldig mange var nedregistrert for å kunne kjøres på personbil sertifikat, ettermontert utstyr sammen med personlige utstyr med to voksne var ikke mulig å komme innenfor total nyttelast så mange registrert opp bilene igjen og utvidet sertifikat da det ble hyppigere vektkontroll på veiene her.

Mere fokus på overvekt i personbiler vil helt klart gjøre alle mer beviste.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av E_S »

Det som er litt interessant med gamle Leafer er at de europeiske har veldig mye mer misvisning på speedometeret enn USA-importerte, som det også er en del av. Det letteste å se forskjell på er at USA-bilene har markeringslys på sidene, orange foran og røde bak. Ellers er de egentlig like.

Hadde Leaf for noen år siden, og selv om designet er...spesielt, ble det ikke så verst med senkesett og 18" felger. :D
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

Er det noen her inne som tenker å kjøpe Tesla etter siste kraftige prisreduksjon som forståelig er til manges frustrasjon …

https://www.tv2.no/broom/i-dag-skrur-ne ... /15422704/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 18 jan 2023, 13:05 Er det noen her inne som tenker å kjøpe Tesla etter siste kraftige prisreduksjon som forståelig er til manges frustrasjon …

https://www.tv2.no/broom/i-dag-skrur-ne ... /15422704/
Uansett hva som skjer i mitt liv, så kommer jeg aldri til å kjøpe tesla. Det er like sikkert som at jeg aldri kommer til å kjøpe en GSA :knegg

Tesla begynte bra og kom som et premium merke innen EL-biler. Dem er gode på batterier, men bygge biler klarer dem ikke.

Dessuten ser jeg snart Teslaer over alt og da blir det bare mindre spennende å eie en. Ikke har jeg lyst til å betale en mill for en bil som lekker vann heller. ;)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 18 jan 2023, 14:47
dypen skrev: 18 jan 2023, 13:05 Er det noen her inne som tenker å kjøpe Tesla etter siste kraftige prisreduksjon som forståelig er til manges frustrasjon …

https://www.tv2.no/broom/i-dag-skrur-ne ... /15422704/
Uansett hva som skjer i mitt liv, så kommer jeg aldri til å kjøpe tesla. Det er like sikkert som at jeg aldri kommer til å kjøpe en GSA :knegg

Tesla begynte bra og kom som et premium merke innen EL-biler. Dem er gode på batterier, men bygge biler klarer dem ikke.

Dessuten ser jeg snart Teslaer over alt og da blir det bare mindre spennende å eie en. Ikke har jeg lyst til å betale en mill for en bil som lekker vann heller. ;)
Enig med deg der @Bjerknez , bilen er like uforutsigbar som Musk sjøl.
Alle jeg kjenner som har Tesla er drittlei verksted, det begynner ofte med en gang.
Det er alt fra utett til at lakken er så tynn at man ser skjolder inn til grunningen, til det som mye verre er vibrasjoner pga. kast i drivaksler + + + +. Eneste fordelen er at man sparer kilometer på egen bil om man har lånebil fra verkstedet da egen bil er der, og det er jo ofte :lol

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av kgjersda »

Jeg har Tesla og er storfornøyd.

Fortell meg hvilket tiår du kunne kjøpe en ny familiebil med plass til to barneseter og barnevogn i bagasjerommet og plass til feriebagasjen i tillegg - til under 500.000kr. samtidig som bilen går 0-100 som en sportsbil.

Det eneste som i det hele tatt nærmet seg var Audi rs eller m-serien til Bmw. Disse kostet gjerne nærmere millionen.

Tesla har noen utfordringer som alle andre bilmerker. Men det er nesten ingen bil som gir like mye for pengene.

Hva du liker personlig som betalbart tilbehør og ymse vet jeg ikke. Dette er ikke Tesla særlig gode/har ikke fokus på. Det gir større marginer/billigere produksjon. Så kan du heller kjøpe ekstrating på nett senere.

Det finnes noen få scenarier der en elbil ikke tilfredsstiller bruksområder til folk. Men dette er nik utelukkende de som trenger et lasteplan eller trekker store hengere langt.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av BjørnSover »

En av de store ulempene med de ‘små’ Teslaene er nyttelast - det skal ha blitt bedre, men tidligere hadde modell 3 og/eller modell y nyttelast inkl fører på 315 kg. Det er ikke nok for at jeg skal kunne kjøre 4 av meg i den bilen - for ikke snakke om en handlepose med mat…

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

Gammelsmurfen skrev: 18 jan 2023, 15:35
Bjerknez skrev: 18 jan 2023, 14:47
dypen skrev: 18 jan 2023, 13:05 Er det noen her inne som tenker å kjøpe Tesla etter siste kraftige prisreduksjon som forståelig er til manges frustrasjon …

https://www.tv2.no/broom/i-dag-skrur-ne ... /15422704/
Uansett hva som skjer i mitt liv, så kommer jeg aldri til å kjøpe tesla. Det er like sikkert som at jeg aldri kommer til å kjøpe en GSA :knegg

Tesla begynte bra og kom som et premium merke innen EL-biler. Dem er gode på batterier, men bygge biler klarer dem ikke.

Dessuten ser jeg snart Teslaer over alt og da blir det bare mindre spennende å eie en. Ikke har jeg lyst til å betale en mill for en bil som lekker vann heller. ;)
Enig med deg der @Bjerknez , bilen er like uforutsigbar som Musk sjøl.
Alle jeg kjenner som har Tesla er drittlei verksted, det begynner ofte med en gang.
Det er alt fra utett til at lakken er så tynn at man ser skjolder inn til grunningen, til det som mye verre er vibrasjoner pga. kast i drivaksler + + + +. Eneste fordelen er at man sparer kilometer på egen bil om man har lånebil fra verkstedet da egen bil er der, og det er jo ofte :lol
Har aldri tenkt over hva slags mennesker som har problemer med bil da fosil biler stort sett har vært forutsigbare som de fleste har vært kjent med men da elbilene og Tesla gjorde sitt inntog ser du virkelig hvor mange som ikke har gjort seg kjent med hva de har kjøpt. I starten før ladenettverk var bygget ut var det mange biler som raskt ble solgt igjen, ja og med god fortjeneste ikke uvanlig med 100k over nypris. De som har kjøpt før ca mai 2017 fikk inkl gratis lading som fulgte bilens levetid, de som benyttet referallink ut 2018 fikk gratis lading så lenge bilen var registrert på første eier. Gratis lading, ikke bompenger til nå nylig, fem års garanti på bil inntil 160k med utvidet garanti, åtte års garanti på batteri / drivlinje fri km, ingen krav om å følge service anbefaling som påvirker garanti, servicer var veldig billige vs fosilbil ca 1/8 del av tilsvarende størrelse på bil. Model S og X har vært veldig gode å kjøre, veldig billige i bruk med lavt verditap hvis du har tatt vare på bilen.

Det var selvfølgelig negative ting fra starten av men i 2018 når jeg fikk min på våren var ladenettverk utbygget og veldig mange kjøpesenter, hoteller, butikker osv kunne tilby gratis destinasjonsladere i tillegg til Tesla sine hurtigladere. Har vel aldri vært så mye på verksted med nye biler men i etterpåklokskap skulle jeg godtatt litt ujamne karosseriåpninger og ikke vært så pirkete så hadde jeg spart meg for mange verkstedbesøk. Det er jo en amerikansk bil! Drivaksler er nevnt her og de ble byttet på mitt første verksted besøk. Ved bytting av drivaksler hadde de ikke klart å sentrere rattet så jeg måtte tilbake for firehjulskontroll og da var også skjevslitasje på dekk eliminert som mange har hatt problemer med og ikke oppdaget før dekkene var blankslitte. I tillegg ble det byttet ryggekamera, ett scrollehjulet på rattet, en vindusheis og en gummilist. Oppsummert etter 30k kjørte kilometer på to år og tre måneder veldig billig bilhold med kjøreegenskaper som en gokart :) Husker mange var veldig negative til Tesla, fikk klar beskjed fra min svoger «ikke vis deg på gårdsplassen her med Tesla» som han betegnet som snylter bil.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar