Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av mekkern »

Det er en annen bieffekt av viften også- en annen fyr hadde store problemer med ekstrem varme på venstre ben ved køkjøring og slikt hvis man ikke hadde tykt kjøreutstyr.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av Bjerknez »

Harley davidson har vel laget cruisere i mangfoldige år og burde vite hva som skal til for å lage en langdistanse motorsykkel mener jeg. Men dem lager vel stort sett godværssykler virker det som. HD er et merke som aldri har fenget meg. Bortsett fra nye Sportster som rent estetisk ser utrolig bra ut, så har dem ingenting som jeg kunne tenkt meg.

Tenker man kun praktiskt og skal på jordomreise så er nok GSA vinneren. Spesielt med tanke på antall service punkter rundt om i verden etc. men til allround bruk hvor jeg også ville dratt den ut på litt skogsstier etc ville jeg trolig heller valgt lillebroren.

Men ikke missforstå. Skal jeg på en så lang tur som beskrevet skulle jeg mer enn gjerne pint meg selv litt mer og kjørt noe annet som ser bedre ut :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av dypen »

Alle motorsykler har sin styrke på hvert sitt område …

The Best Adventure Motorcycles for 2023: Ride Everywhere

https://gearjunkie.com/motors/best-adve ... otorcycles

Tankevekker …
What are the most and least expensive adventure motorcycles?
No surprises here. The priciest is Ducati, and the economy is a Suzuki. The new Multistrada V4 Rally can be yours in Ducati Red for just under $31,000. For that price, you can buy matching Suzuki V-Stroms for yourself and two of your friends. The base model V-Strom 650 comes in at $9,104 and has been successfully carrying adventure riders all over the world for nearly 20 years.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av AJ »

Og den sykkelen som antakelig er blitt brukt aller mest til de mest spektakulære, eventyrlige og utfordrende motorsykkelturene, nemlig Royal Enfield Himalayan, er ikke nevnt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av Norsense »

Jeg er veldig spent på den nye Himalayan. Ser den har fått justerbart sete. Kanskje blir det mulig å tilpasse den til langbente motorsyklister.

maxi
Innlegg: 2
Registrert: 30 mar 2006, 19:18

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av maxi »

Jeg har nettopp kjøpt en ny Honda NC750X med automatgir. Det er jo ingen stor adventure sykkel, men jeg tenker at den er fin til langkjøring så selv om mitt brukt blir jobb/lokal kjøring så skal jeg på en langtur i sommer, til Nord-Norge. Det blir fort 4000 km eller mer. Jeg har snust på noen av TET veien i Norge samt Helgelandskysten.

Det er litt delte meninger om det går fint å kjøre med standarddekk på disse grusveiene (Jotunheimveien f.eks). Jeg tenker at det bør gå fint, jeg kjører rolig og kommer ikke til å pushe noen grenser. Har tenkt litt på noen av TET veiene i Sverige på vei hjem, men virker som disse er mye tøffere enn de veien jeg snakker om som alle også kan kjøres med bil... Men kanskje det finnes deler som går fint med slik sykkel jeg har?

Tips og råd mottas, tenker litt på telting, men kommer nok til å leie hytter da det blir mye å dra på og ikke SÅ mange dager tross alt, men vi får tenke litt mer på dette med telt. Tenker at jeg rigger ikke sykkelen for noe jeg bare trenger en gang i året

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev: 07 jan 2023, 02:41 Harley davidson har vel laget cruisere i mangfoldige år og burde vite hva som skal til for å lage en langdistanse motorsykkel mener jeg. Men dem lager vel stort sett godværssykler virker det som. HD er et merke som aldri har fenget meg. Bortsett fra nye Sportster som rent estetisk ser utrolig bra ut, så har dem ingenting som jeg kunne tenkt meg.

Tenker man kun praktiskt og skal på jordomreise så er nok GSA vinneren. Spesielt med tanke på antall service punkter rundt om i verden etc. men til allround bruk hvor jeg også ville dratt den ut på litt skogsstier etc ville jeg trolig heller valgt lillebroren.

Men ikke missforstå. Skal jeg på en så lang tur som beskrevet skulle jeg mer enn gjerne pint meg selv litt mer og kjørt noe annet som ser bedre ut :)
Jeg har en GSA og den er helt topp i Norge. I Australia kjørte jeg en 1250 GS. Hadde jeg bodd et sted det var mulig å kjøre offroad så hadde jeg kjøpt en GS. Men for bruk i Norge i kaldt. Ør og regn så har GSA en fordel. Den har bedre værbeskyttelse.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av mekkern »

maxi skrev: 28 des 2023, 01:46 Jeg har nettopp kjøpt en ny Honda NC750X med automatgir. Det er jo ingen stor adventure sykkel, men jeg tenker at den er fin til langkjøring så selv om mitt brukt blir jobb/lokal kjøring så skal jeg på en langtur i sommer, til Nord-Norge. Det blir fort 4000 km eller mer. Jeg har snust på noen av TET veien i Norge samt Helgelandskysten.

Det er litt delte meninger om det går fint å kjøre med standarddekk på disse grusveiene (Jotunheimveien f.eks). Jeg tenker at det bør gå fint, jeg kjører rolig og kommer ikke til å pushe noen grenser. Har tenkt litt på noen av TET veiene i Sverige på vei hjem, men virker som disse er mye tøffere enn de veien jeg snakker om som alle også kan kjøres med bil... Men kanskje det finnes deler som går fint med slik sykkel jeg har?

Tips og råd mottas, tenker litt på telting, men kommer nok til å leie hytter da det blir mye å dra på og ikke SÅ mange dager tross alt, men vi får tenke litt mer på dette med telt. Tenker at jeg rigger ikke sykkelen for noe jeg bare trenger en gang i året
Sykkelen din leveres med helt greie dekk for "transportkjøring" på grus.
Ikke noe problemer med å kjøre de fleste steder som er lovlig vei eller tørre stier/skogsbilveier-gress og gjørme derimot trenger noe mer grovt(les knaster)eller noe av det værste uansett dekk-Rullegrus og maskinkult.
Har noen tusen mil med cbr1000f med div asfaltdekk på grus og skogsbilveier.
eksempel på Michelin pilot road3:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av AJ »

Kinesiske CFMoto ser ut til å være på full fart inn på det norske MCmarket.
Også med en gansker spesiell Adventuremodell hvor det ser ut til å være tilrettelagt for sideveskeløsninger.
Men... ikke fullt så åpenbart når det gjelder toppboks... :-k :
DSC01714-1030x687.jpg
Mer info her:
https://cfmoto.no/motorsykler/700-cl-x-adventure/

En smått utradisjonell eventuyrsykkel der altså.

Denne, som er mer i stil med de aller fleste andre allbrukstursykler der ute, egner seg nok bedre, vil jeg tro de fleste bil mene... ;) :
MY2021_CFMOTO_800MT_Action-Italy-11-1030x687.jpg
Mer info her:
https://cfmoto.no/motorsykler/800-mt-touring/#top
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av dypen »

Er det noen som har sett en CFMoto på veien ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 15 jan 2024, 19:05 Er det noen som har sett en CFMoto på veien ...
Ikke andre enn den jeg kjørte i fjor sommer... ;) :

viewtopic.php?p=429084#p429084

Men det dukker nok opp en del etter hvert, prisgunstige som de er disse syklene.
De virker å være godt sammenskrudd og har noen riktig fine detaljer:

viewtopic.php?p=429079&hilit=cfmoto#p429079
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av dypen »

17.01.2023 fikk jeg pris på en slik med alt utstyr fra A.M Autosalg AS kr 200k …

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=328454036
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av AJ »

Norsense skrev: 15 des 2023, 12:21 Jeg er veldig spent på den nye Himalayan. Ser den har fått justerbart sete. Kanskje blir det mulig å tilpasse den til langbente motorsyklister.
Spent på denne jeg også.
Liker egentlig det særegne designet på utgående Himalayan 411 bedre. Men nye 452 ser likevel ikke så aller verst ut.
Det som er mest spennende med nye Himalayan er den væskekjølte motoren, den første av dette slaget i Royal Enfields historie, som går så langt tilbake som 1901.

Selv skulle jeg gjerne sett at den hadde kommet med en luftkjølt motor, men innser at den tiden er forbi...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser i forhold til trådtittelen at tråden også handler om "...adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Derfor ønsker jeg å skrive noen erfaringer om akkurat Triumph Rocket 3 GT, siden jeg trolig er en av dem i Norge som har kjørt lengst på en slik. Vertfall er jeg kanskje en av dem i Norge med mest erfaring med denne sykkelen da det ikke er så alt for mange som har en slik sykkel og dem som har den kjører kanskje ikke voldsomt langt.

For Triumph Rocket er virkelig en "tureventyr MC" med store bokstaver. Definisjonen på tur er jo så mangt. En typisk GSA1250 eller andre liknende adventure sykler er mer allsidig ja, men jeg tør påstå at Rocket er den beste landeveissykkelen hvis du skal kjøre langt på tur.

Med ca. 19.000 kjørte kilometer på 2 år hvor jeg også hadde en tur til Lofoten i fjor sommer så kan jeg si at dette virkelig er en langturmaskin. Man blir regelrett ikke sliten av å kjøre denne sykkelen. Med en roller bag på tverst bak på sykkelen så har man en perfekt ryggstøtte og man sitter regelrett akkurat som i en stressless.

Med en 2.500cc. motor som yter 167HK'er og 211NM. så har man så mye krefter at man knapt trenger å gire, samtidig som man har mer enn nok krefter til å foreta både forbikjøringer og annet. Med turtall på rundt 2.500rpm så cruiser man avgårde i god landeveisfart og hører kun en veldig vag buldring.

Selvsagt har sykkelen CruiseControl og varmeholker. Quickshifter kan også fåes, men det valgte jeg ikke på min da dette er helt unødvendig med den motoren.

Min sykkel har også orginalmonterte hurtigfester for sidevesker som lett kan tas av/på og låses ved hjelp av nøkkel. Sideveskene har kodelås.

Bensinforbruket ligger på rundt 0.6 på langkjøring og opp mot 0-8-0.9 hvis man er litt hissig på gassen. Dekkene jeg kjører med heter Avon Cobra Chrome og bakdekket er hele 240 bredt! Forventet kjøredistanse på disse dekkene med min kjørestil på Norske landeveier er rundt 8.000km. Da er mønsterdybden under det lovlige, men fortsatt ikke på stria.

Ett sett med dekk til Rocket koster rundt 7.000 kroner ferdig levert fra Motorsykkeldekk.com. Fra fysisk butikk koster dem fort ett par tusen til. Det koster også ca. 2.000 kroner å legge dem om ferdig montert på sykkel.

Service intervallene er en gang i året eller hver 10.000km. (tror jeg). Jeg leverer den uansett på service før hver sesong og kostnaden på service liggger på det gjevne synes jeg. Første service kostet 3.000 kroner. 10.000 service kostet 4.200 kroner og neste service koster rundt 6.000 kroner. Hovedservice er 30.000 km.

Den som kjøper en Rocket er jo ikke hvem som helst ser jeg for meg. Rocket er et beist, på godt og vondt. Det er en skikkelig posørsykkel som alle slenger øynene på, i tillegg til en utmerket langtursykkel. Riktignok på landeveien. Rocket har ingenting på grus og gjøre.

Dempere kan justeres både i hue og ræva fremme og bak så dem er ikke noe issue.

jeg har til dags dato ikke hatt noe som helst problemer med sykkelen. Det eneste jeg har hatt problemer med er den trådløse nøkkelen. Den har jeg byttet ut med en ny på garanti og nå er alt i orden.

Men en Rocket er ikke billig. Skal du ha en fabrikkny Rocket med orginale sidevesker, to-farget tank og annet utstyr så regn med å måtte punge ut opp mot 400.000.

JEG betalte 329.000,- for min. Jeg kjøpte den som demosykkel og fikk med sidevesker og en del annet på kjøpet. Så du KAN få den en del billigere.

Med en Rocket så må man tenke litt på hvor og hvordan man parkerer. Kjører man inn i et skogkratt for å parkere ved siden av teltet, så ønsker jeg deg lykke til med å få den ut igjen. Dette er noe man gjerne må oppleve før man innser problemet.

Sånn.... det var noen ord om Triumph Rocket 3 GT og mine erfaringer så langt med denne. :)

Slenger selvsagt med et bilde av sykkelen til slutt:
rocket.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av AJ »

Stadig flere interessante flerbrukssykler der ute. Og da særlig mellomstore varianter.
Er vel stort sett bare BMW og KTM som fortsatt kniver om lage de største beistene... :crazy:

Kineserne er på full fart med bla. denne, som @Norsense nevnte i en annen tråd:

Bilde

og denne, som kanskje er nevnt tidligere, husker ikke i farten:

https://www.kovemoto.com/index.php?c=category&id=3
Kove500.png
Kinesiske Voge og CF Moto er allerede på plass i Norge, så ikke utenkelig at Kove og Rieju dukker opp etter hvert også.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar