Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
Hei
Måling av ladespenning viste nær 16 V, og til tider over.
Dette er vel alt for høyt (så et sted at mellom 12.8 og 14.5 V var kurant).
Hva er sannsynlig årsak? Defekt regulator? Annet?
Sykkelen er en GSX 750 fra 1980.
-gsx750_80
Måling av ladespenning viste nær 16 V, og til tider over.
Dette er vel alt for høyt (så et sted at mellom 12.8 og 14.5 V var kurant).
Hva er sannsynlig årsak? Defekt regulator? Annet?
Sykkelen er en GSX 750 fra 1980.
-gsx750_80
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
hvis batteriet ditt er i orden og du har over 16 Volt med lyset på er nok regulatoren defekt. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
Regulatoren er defekt. Den ryker når du kjører med dårlig batteri/batteri som ikke tar imot lading. Har solgt og byttet bøttevis av de. Kjøp f.eks. på Spinnin Wheel på Mysen.
Særdeles vanlig GSX-problem på de årgangene.
+ stator (men da ville du ikke ha 16V). Dessuten kammer på 80 -modellen. Men de er sikkert byttet til bedre type for mange år siden.
Særdeles vanlig GSX-problem på de årgangene.
+ stator (men da ville du ikke ha 16V). Dessuten kammer på 80 -modellen. Men de er sikkert byttet til bedre type for mange år siden.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
OK. Takk. Dere peker på regulatoren. Jeg tror ikke jeg hadde lyset på når jeg målte rundt 16 V, men det ville kanskje ikke ha gjort så stor forskjell (?).
Stator har også blitt nevnt.
Noen som vet prisene på disse komponentene her til lands (eller feks England)?
-gsx750_80
Stator har også blitt nevnt.
Noen som vet prisene på disse komponentene her til lands (eller feks England)?
-gsx750_80
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
Kamproblem var ukjent for meg, for disse syklene. Speedometer viser i overkant av 74 000 km, men garanterer neppe noe. Historikk har jeg ikke.Kjellrf skrev:Regulatoren er defekt. Den ryker når du kjører med dårlig batteri/batteri som ikke tar imot lading. Har solgt og byttet bøttevis av de. Kjøp f.eks. på Spinnin Wheel på Mysen.
Særdeles vanlig GSX-problem på de årgangene.
+ stator (men da ville du ikke ha 16V). Dessuten kammer på 80 -modellen. Men de er sikkert byttet til bedre type for mange år siden.
Motoren later til å gå ganske pent, men jeg hører noe tikking under kjøring som jeg antar kan være ventiltikking.
-gsx750_80
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
Tror de som hadde dårlige kammer, var utslitt etter 30-40 000 km. Og km stand sier lite, tilstand sier mye mer på en så gammel sykkel. Er vel egentlig svært usannsynlig at den har gått 74 000 på 30 år.
Mer sannsynlig en runde til.
GSX750 var vel norges desidert mest solgte sykkel i 80-81, og de fleste var kjørt i fillebiter 10 år seinere. Rådebank på syl 3 var svært vanlig, foruten ladinga.
Mer sannsynlig en runde til.
GSX750 var vel norges desidert mest solgte sykkel i 80-81, og de fleste var kjørt i fillebiter 10 år seinere. Rådebank på syl 3 var svært vanlig, foruten ladinga.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
Ja, jeg husker jo at disse var svært vanlige, og fikk i løpet av 81 lov til å kjøre moped lovlig.Kjellrf skrev:Tror de som hadde dårlige kammer, var utslitt etter 30-40 000 km. Og km stand sier lite, tilstand sier mye mer på en så gammel sykkel. Er vel egentlig svært usannsynlig at den har gått 74 000 på 30 år.
Mer sannsynlig en runde til.
GSX750 var vel norges desidert mest solgte sykkel i 80-81, og de fleste var kjørt i fillebiter 10 år seinere. Rådebank på syl 3 var svært vanlig, foruten ladinga.
De er ikke vanlige nå lengre, og ble vel ofte tatt livet av, slik du antyder.
Forhåpentligvis er tikkingen jeg hører ikke så farlig, og rådebank noe som evt ville hørtes
mer dramatisk ut.
Ellers ser det ut til at regulator koster 77 GBP her:
http://www.wemoto.com/bikes/Suzuki/GSX_750_ET_EX/80-81/" onclick="window.open(this.href);return false;
Antar man muligens ikke får de så mye billigere.. (?)
mvh
-gsx750_80
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
Hvorfor det?Kjellrf skrev:Er vel egentlig svært usannsynlig at den har gått 74 000 på 30 år.
Mer sannsynlig en runde til.
Når jeg kjøpte min første sykkel i 2006, så var den gått 18.000 og var da 6 år gammel. Ganger man dette med 5, vil man få 90.000 km på 30 år.
Min nåværende er nå gått 20.000 km. og er nå 9 år. ganger vi dette med 3, vil den altså, hypotetisk sett, ikke har gått mer enn 60.000 km.
Så, det er fullt mulig å kjøre lite på en MC

Satser på at jeg nærmer meg 60.000 km fortere enn 20 år.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
Jeg får inntrykk av at du har kjennskap til dette, og lurer da på et par ting:Kjellrf skrev:Regulatoren er defekt. Den ryker når du kjører med dårlig batteri/batteri som ikke tar imot lading. Har solgt og byttet bøttevis av de. Kjøp f.eks. på Spinnin Wheel på Mysen.
Særdeles vanlig GSX-problem på de årgangene.
+ stator (men da ville du ikke ha 16V). Dessuten kammer på 80 -modellen. Men de er sikkert byttet til bedre type for mange år siden.
- Ladespenningen var her nær 16 V, og til og med over. På hvilket nivå skal den ligge, ideelt sett, og
når begynner det definitivt å bli for mye?
- Sykkelen kjøpte jeg hos forhandler. Eieren før opplyste over telefon at det var høy ladespenning.
Forhandler kunne dermed ha kjennskap til dette, eller burde sjekket det, siden dette later til
å være en vanlig feil (ut fra hva folk forteller her).
Har jeg noen reklamasjonsrett? Kontrakten er nærmest en kvittering. Eller er ansvaret mitt eget,
helt og holdent? Regner med det kan være delte meninger om det.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
Ideell ladespenning burde være 14,4 V, men i praksis er vi vel fornøyd med ca 13,5V-14V.
Går det over 16V, kan elektronikken (tenningsboks, instrumenter) ta skade.
Et firma burde selvfølgelig vite om denne svakheten hos gamle Suzuki'er.
Men det er vel ikke så ofte de er på veien lengre, og svakhetene blir glemt. Ofte nye firmaer som kommer og går, uten det store erfaringsgrunnlaget på eldre sykler.
Da jeg jobbet i bransjen på slutten av 80-tallet og 90-tallet, var det en særdeles vanlig feil. Vi sa vel (litt på fleip), på begynnelsen av 90-tallet, at vi overlevde pga Honda's VF modeller og ladinga på Suzuki. Vi solgte bl.a. brukte regulatorer fra Honda, Kawasaki og Yamaha, som vi monterte på Suzukiene. Suzuki gikk bort fra den dårlige konstruksjonen på midten av 80-tallet, på de nye seriene med sykler som kom da (f.eks. GSXR).
Mens Honda klarte å bytte ut sin nesten skuddsikre regulator med en type som ryker når du kjører med dårlig batteri... (kom med VFR750 i 87).
Det som skjer, er at når batteriet ikke vil ta imot lading, vil energien (strømmen fra dynamoen) bli brukt til å varme opp regulatoren istede. Da blir den så varm at den brenner innvendig.
Går det over 16V, kan elektronikken (tenningsboks, instrumenter) ta skade.
Et firma burde selvfølgelig vite om denne svakheten hos gamle Suzuki'er.
Men det er vel ikke så ofte de er på veien lengre, og svakhetene blir glemt. Ofte nye firmaer som kommer og går, uten det store erfaringsgrunnlaget på eldre sykler.
Da jeg jobbet i bransjen på slutten av 80-tallet og 90-tallet, var det en særdeles vanlig feil. Vi sa vel (litt på fleip), på begynnelsen av 90-tallet, at vi overlevde pga Honda's VF modeller og ladinga på Suzuki. Vi solgte bl.a. brukte regulatorer fra Honda, Kawasaki og Yamaha, som vi monterte på Suzukiene. Suzuki gikk bort fra den dårlige konstruksjonen på midten av 80-tallet, på de nye seriene med sykler som kom da (f.eks. GSXR).
Mens Honda klarte å bytte ut sin nesten skuddsikre regulator med en type som ryker når du kjører med dårlig batteri... (kom med VFR750 i 87).
Det som skjer, er at når batteriet ikke vil ta imot lading, vil energien (strømmen fra dynamoen) bli brukt til å varme opp regulatoren istede. Da blir den så varm at den brenner innvendig.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
Når en kjøper et 30 år gammelt kjøretøy kan en vel ikke forvente noe garanti annet enn det som er avtalt.
Normalt er dette ut porten garanti i så fall..
Ladingen bør være nær 15 Volt ved 5000 rpm minnes jeg..
Normalt er dette ut porten garanti i så fall..
Ladingen bør være nær 15 Volt ved 5000 rpm minnes jeg..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
Er det ikke slik at blybatterier triovest best med 14.4?mekkern skrev:Ladingen bør være nær 15 Volt ved 5000 rpm minnes jeg..
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
14,8V er ideelt når du har høyt strømforbruk. Men hvis du lader ett full-ladet blybatteri med 14.8 uten strømforbruk, vil det "koke"/tape væske.
Så derfor er 14,4 ideelt til vanlig. Men dessverre er ladespenninga ofte under 14V.
Så derfor er 14,4 ideelt til vanlig. Men dessverre er ladespenninga ofte under 14V.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
Har lest at det er 14.4volt ved 25 grader.
If it ain't broke, I'll break it.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
Takk for interessant informasjon, med noe forklaringer.Kjellrf skrev:Ideell ladespenning burde være 14,4 V, men i praksis er vi vel fornøyd med ca 13,5V-14V.
Går det over 16V, kan elektronikken (tenningsboks, instrumenter) ta skade.
Et firma burde selvfølgelig vite om denne svakheten hos gamle Suzuki'er.
Men det er vel ikke så ofte de er på veien lengre, og svakhetene blir glemt. Ofte nye firmaer som kommer og går, uten det store erfaringsgrunnlaget på eldre sykler.
Da jeg jobbet i bransjen på slutten av 80-tallet og 90-tallet, var det en særdeles vanlig feil. Vi sa vel (litt på fleip), på begynnelsen av 90-tallet, at vi overlevde pga Honda's VF modeller og ladinga på Suzuki. Vi solgte bl.a. brukte regulatorer fra Honda, Kawasaki og Yamaha, som vi monterte på Suzukiene. Suzuki gikk bort fra den dårlige konstruksjonen på midten av 80-tallet, på de nye seriene med sykler som kom da (f.eks. GSXR).
Mens Honda klarte å bytte ut sin nesten skuddsikre regulator med en type som ryker når du kjører med dårlig batteri... (kom med VFR750 i 87).
Det som skjer, er at når batteriet ikke vil ta imot lading, vil energien (strømmen fra dynamoen) bli brukt til å varme opp regulatoren istede. Da blir den så varm at den brenner innvendig.
Vha regnr. fikk jeg tak i han som eide sykkelen før firmaet. Han sa at det var høy ladespenning på GSX'en.
Firmaet som solgte den til meg kunne derfor også ha blitt gjort oppmerksom på dette, eller fiunnet det ut.
De hadde bla gjort andre småting, som byttet framdekk, bremsevæske, bremseklosser.
Jeg vil forsøke å konsultere Krangnes Motor, også for å gjenge hull for tennplugg nr. 4...
Takk for gode svar frfa flere.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
Kan du forklare meg hvordan batteriet vet at du har et høyt strømforbruk?Kjellrf skrev:14,8V er ideelt når du har høyt strømforbruk. Men hvis du lader ett full-ladet blybatteri med 14.8 uten strømforbruk, vil det "koke"/tape væske.
Så derfor er 14,4 ideelt til vanlig.
Eller med andre ord: Står det 14.8V over polene da er det vel for mye, uansett hvor mye strøm som brukes i andre deler av kretsen?
Eller?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
Batterispenninga vil aldri bli 14,8V, den stopper på 14,4.
Når du har stort strømforbruk, vil ikke batteriet bli fulladet, altså ikke komme opp i 14,4V.
Det finnes visstnok en slik regulator til bruk ombord på båt, for å lade fritidsbatterier. Den slår automatisk ned på 14,4V / opp på 14,8V ved behov.
Såkalt intelligent lader (eller "kokær" som vi sier i Vestfold).
Når du har stort strømforbruk, vil ikke batteriet bli fulladet, altså ikke komme opp i 14,4V.
Det finnes visstnok en slik regulator til bruk ombord på båt, for å lade fritidsbatterier. Den slår automatisk ned på 14,4V / opp på 14,8V ved behov.
Såkalt intelligent lader (eller "kokær" som vi sier i Vestfold).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
Hvis du ikke vilkjøpe en ny regulator i første omgang, kan du gjøre følgende:
Koble av ene fasen (en dynamo har tre stykker)
Jeg mener også at den gamle gsx'n kobler inn "siste" fasen når du slå på lyset.
Og det er denne ledningen, som går via lysbryter du skal koble av.
Du får da ca 13v med litt turtall. For lite, men det går å kjøre med.
Men du bør også sjekke regulatorens jording. er denne dårlig, kan også spenning bli for høy.
Et batteri skal ideelt sett ha 14,2 - 14,8 volt, avhengig av temperatur.
Men fungerer både med lavere og litt høyere spenninger.
Sykler med permanent magnet (slik som denne) kortslutter overskuddet til jord!!! via regulatoren, så denne blir grusomt varm. Det er vel drfor de ryker såpass ofte som de gjør.
Koble av ene fasen (en dynamo har tre stykker)
Jeg mener også at den gamle gsx'n kobler inn "siste" fasen når du slå på lyset.
Og det er denne ledningen, som går via lysbryter du skal koble av.
Du får da ca 13v med litt turtall. For lite, men det går å kjøre med.
Men du bør også sjekke regulatorens jording. er denne dårlig, kan også spenning bli for høy.
Et batteri skal ideelt sett ha 14,2 - 14,8 volt, avhengig av temperatur.
Men fungerer både med lavere og litt høyere spenninger.
Sykler med permanent magnet (slik som denne) kortslutter overskuddet til jord!!! via regulatoren, så denne blir grusomt varm. Det er vel drfor de ryker såpass ofte som de gjør.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)
Krangnes motor gjenget opp toppen, skiftet regulator og gjorde noe småopprydding i det elektriske.gsx750_80 skrev:Takk for interessant informasjon, med noe forklaringer.Kjellrf skrev:Ideell ladespenning burde være 14,4 V, men i praksis er vi vel fornøyd med ca 13,5V-14V.
Går det over 16V, kan elektronikken (tenningsboks, instrumenter) ta skade.
Et firma burde selvfølgelig vite om denne svakheten hos gamle Suzuki'er.
Men det er vel ikke så ofte de er på veien lengre, og svakhetene blir glemt. Ofte nye firmaer som kommer og går, uten det store erfaringsgrunnlaget på eldre sykler.
Da jeg jobbet i bransjen på slutten av 80-tallet og 90-tallet, var det en særdeles vanlig feil. Vi sa vel (litt på fleip), på begynnelsen av 90-tallet, at vi overlevde pga Honda's VF modeller og ladinga på Suzuki. Vi solgte bl.a. brukte regulatorer fra Honda, Kawasaki og Yamaha, som vi monterte på Suzukiene. Suzuki gikk bort fra den dårlige konstruksjonen på midten av 80-tallet, på de nye seriene med sykler som kom da (f.eks. GSXR).
Mens Honda klarte å bytte ut sin nesten skuddsikre regulator med en type som ryker når du kjører med dårlig batteri... (kom med VFR750 i 87).
Det som skjer, er at når batteriet ikke vil ta imot lading, vil energien (strømmen fra dynamoen) bli brukt til å varme opp regulatoren istede. Da blir den så varm at den brenner innvendig.
Vha regnr. fikk jeg tak i han som eide sykkelen før firmaet. Han sa at det var høy ladespenning på GSX'en.
Firmaet som solgte den til meg kunne derfor også ha blitt gjort oppmerksom på dette, eller fiunnet det ut.
De hadde bla gjort andre småting, som byttet framdekk, bremsevæske, bremseklosser.
Jeg vil forsøke å konsultere Krangnes Motor, også for å gjenge hull for tennplugg nr. 4...
Takk for gode svar frfa flere.
Dessuten ble det påpekt noen små mangler mhp feil bolter, manglende "skruing" av slike osv.
Greit å få noen hint fra dem, som har eldre japsesykler som spesialitet..
Så, da er jeg på vegen igjen, i hagl og regn - i dag i alle fall.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80