På to hjul i Thailand

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Nomade »

Fint du starter opp med en MC-logg her inne @hansiver :thumleft

Har fulgt med deg i noen andre fora og var venn med deg på FB før du ga deg der. Har mange turer i Thailand bak meg og drar på tur nr 60 i mars :knegg
Holder til i amphur Soeng Sang når jeg er i Thailand da fruen har hus/eiendommer der. Ikke så mange steinkast fra grensen til Buriram provinsen egentlig.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av dypen »

hansiver skrev: 21 jan 2023, 04:01
dypen skrev: 20 jan 2023, 11:21 Kan det være aktuelt å kjøpe en Africa Twin som passer deg så ny som mulig for export med full avgift / tax fradrag i det landet du kjøper eventuelt så gammel som mulig uten avgift refusjon for import til Thailand … Tenker det som passer best for import i forhold til pris … Export av kjøretøy er mest gunstig fra land som har høye avgifter, på bil har det vært Danmark og Norge i Europa som fikk litt gunstigere priser fra fabrikk på grunn av avgiftene.
Det lønner seg ikke å importere brukt mc til Thailand. Her vernes det om egen produksjon så alt som ikke er produsert her i Thailand er skikkelig dyrt pga høye avgifter og toll.
Africa Twin produseres så vidt jeg vet her på Honda sin fabrikk i Thailand.
Da er ikke det noe tema! Fyren i filmen jeg postet over her kjøpte en brukt -17 Africa Twin strøken fullspec med 10k på metre for THB 300k … Ny med utstyr vistnok THB 6 - 700k …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Nomade skrev: 21 jan 2023, 12:47 Fint du starter opp med en MC-logg her inne @hansiver :thumleft

Har fulgt med deg i noen andre fora og var venn med deg på FB før du ga deg der. Har mange turer i Thailand bak meg og drar på tur nr 60 i mars :knegg
Holder til i amphur Soeng Sang når jeg er i Thailand da fruen har hus/eiendommer der. Ikke så mange steinkast fra grensen til Buriram provinsen egentlig.
Da er du vel bare en drøy times kjøring fra meg når du er i Thailand. Kjører du mc i Thailand?

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Etter ett år med Honda Wave fikk jeg nyss om at det sto en pent brukt Honda Phantom hos en forhandler i Lopburi. Etter å ha kjørt de rundt 10 milene dit ble skuffelsen stor når de kunne fortelle meg at den sykkelen var solgt dagen i forveien. Innehaveren pekte så på en rød helt ny cbr 250 som sto i butikken. Han kunne gi meg en god pris på den. Jeg dro på det jeg hadde jo tenkt meg en mer "gubbe" sykkel. Jeg prøvesatt og den var faktisk ganske god å sitte på. Hvis jeg ville prøve så kunne jeg få teste sykkelen hans, sa innehaveren. Etter en 15 minutters tur var jeg overbevist. Jeg tar den, sa jeg, men du må ta Waven i innbytte og jeg må den i dag. Det var nemlig bare 2 dager igjen av denne ferien. Joda det skulle de ordne, den er klar om en times tid sa han. To mekanikere begynte å klargjøre min nye sykkel, mens jeg gikk i banken for å ta ut penger. Jeg fikk også en grei pris på Waven.
DSCN1536.JPG
Røde ble klargjort
Det ble starten på ett lang vennskap, Røde som den ble døpt sviktet aldri og vi hadde mange flotte turer sammen. Med toppboks og tankveske og frua bakpå var det en vesentlig oppgradering fra Waven.
DSCN1574.JPG
CBR'en var behagelig å kjøre hadde for meg en helt grei sittestilling. Den hadde heller ikke noe problem med å følge trafikken verken på motorvei eller i lange stigninger. Selvsagt måtte den kjøres aktiv, men med det rette turtallet leverte den lille endunkeren greit med power.
På denne tiden hadde jeg 800 vfr i Norge så sammenlignet med den var selvsagt cbr'en sløv, men den var ypperlig til mitt bruk.
Lengste dagsetappe på denne var 600 km på en dag med bagasje og frua bakpå. Joda den turen kjente jeg i rompa da sykkelen ble parkert for natta.
De første 6 - 7 månedene etter at jeg flyttet hit var den faktisk det eneste kjøretøyet vi hadde.
I 2018 kjøpte en kamerat en Honda 500x som jeg selvsagt takket ja til å prøve. Etter dette meldte behovet seg for litt mer krefter og jeg begynte så smått å tenke på en annen sykkel. Jeg var også blitt kjent med andre som kjørte store sykler. Selv om Røde og jeg fikk være med de store gutta på tur vokste trangen til noe større og kraftigere seg stadig større. En dag hadde jeg også en kjøper til Røde, dermed var det avgjort jeg skulle ha større sykkel.
Jakten kunne starte.
Her kan dere lese on Honda Phantom https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Phantom
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Nomade »

hansiver skrev: 22 jan 2023, 02:27
Nomade skrev: 21 jan 2023, 12:47 Fint du starter opp med en MC-logg her inne @hansiver :thumleft

Har fulgt med deg i noen andre fora og var venn med deg på FB før du ga deg der. Har mange turer i Thailand bak meg og drar på tur nr 60 i mars :knegg
Holder til i amphur Soeng Sang når jeg er i Thailand da fruen har hus/eiendommer der. Ikke så mange steinkast fra grensen til Buriram provinsen egentlig.
Da er du vel bare en drøy times kjøring fra meg når du er i Thailand. Kjører du mc i Thailand?
Ja, har vært en del ganger i Ban Kruat og Nang Rong ;) Ikke kjørt noe "big bike" i Thailand, men mye på scootere både på turiststeder og noen år i Bangkok når vi holdt til der. På bygda har vi en pickup og scooter/Wave, så jeg har en god del erfaring i trafikken i Thailand. Har også hatt thai førerkort i mange år :thumleft

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av dypen »

«PHUKET BIKE WEEK» har vært avviklet på tidspunkt vi har vært i Thailand med enorme mengder sykler i absolutt alle kategorier fra veldig mange land …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

dypen skrev: 22 jan 2023, 10:53 «PHUKET BIKE WEEK» har vært avviklet på tidspunkt vi har vært i Thailand med enorme mengder sykler i absolutt alle kategorier fra veldig mange land …
Tilbake i 2018 var jeg på Khon Kaen bike week, verdens korteste uke. Den uka var over på en litt lang lørdagskveld. Så vidt jeg husker var det kun Harley og BMW som hadde noe særlig stand der. Men det var mye sykler og bra konsert med Carabao på kvelden.
Fra 9 - 11 februar arrangeres Pattaya bike week. Jeg kjenner mange som skal dra av gårde, selv har jeg ikke bestemt meg ennå. Drar jeg så skal jeg love bilder og referat :D

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Jakten på ny og større sykkel var i gang. Nå snakker vi høsten 2018. Det ble en tur til Honda Big Wing i Buriram, de hadde nettopp flyttet inn i ny og flott butikk og ryktene kunne fortelle at de hadde det meste av Honda sin modeller utstilt. Kameraten og jeg ble ble ønsket velkommen av en søt og pen dame, vi fikk hver vår flaske med kaldt vann og ble så overlatt til oss selv, noe som jeg syntes kan være greit i en innledende fase. Jeg var den gangen seriøst interessert i Honda 500x, jeg syntes det var mye sykkel for pengene. Damen som hadde gitt oss vannet var opptatt av telefonen sin to andre kolleger av henne var opptatt av å snakke sammen. Noen interesse for meg som var i markedet for å brenne av noen hundre tusen Bath var det ingen av de ansatte i butikken som viste. For å påkalle oppmerksomhet prøvesatt jeg en av syklene, på tross av skiltet som sa ar dette kun kunne gjøres etter tillatelse fra selger, men nei, ingen reaksjon. Kameraten og jeg satte fra oss de tomme vannflaskene og forlot Honda.
Honda selger for mange sykler i Thailand og har nok kunder sa jeg til kameraten i det vi dro hjemover.
To andre jeg hadde kjørt noen turer sammen med foreslo at jeg burde dra til Kawasaki og kikke der. De hadde begge nylig kjøpt hver sin Vulcan 650 og var strålende fornøyd både med sykler og service. Jeg fikk tilbud om å prøve den enes Vulcan. Etter en liten tur på 5 minutter var jeg helt sikker på at noen Vulcan skulle jeg ikke ha. Etter å ha kikket litt på Kawasaki sine websider så kunne jo Versys være en ok sykkel.
De to kameratene ble med ut til Kawasaki og mente at siden de akkurat hadde handlet 2 sykler burde det være mulig å få en veldig god deal. Hos Kawasaki ble vi tatt godt i mot. De hadde en Versys 650 som akkurat var kommet inn i butikken, dvs den var under utpakking på verkstedet. Vi gikk inn dit, jeg prøvesatt og var overbevist. Fikk jeg en god pris skulle det bli handel.
Den ene av kameratene, Gary, var en jævel til å prute. To ganger måtte selgeren ringe sjefen for å få dealen godkjent. Vi kom i mål. Jeg fikk velge utsyr for 30 tusen Bath og de slo av 10 tusen Bath og jeg fikk gratis service og forsikring i ett år på kjøpet. Kontrakten ble undertegnet og sykkelen skulle være klar om 2 - 3 dager.
Slik ble jeg altså Kawasaki eier. Selv om jeg nå kikker litt etter en større sykkel, er jeg fortsatt strålende fornøyd med Mr.Big
20181123_121220.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Siden det ennå ikke har blitt noen skikkelig langtur på mc dette året så er det på tid å gjøre noe med dette. I morgen fredag 27/1 sånn rundt 0600 går turen til Ko Chang. Jeg lar Calimoto vise vei og dermed blir ruta som følger https://calimoto.com/calimotour/ban-kru ... ihMs4UEL7z. I mange år har jeg hatt lyst til å kjøre til Ko Chang på mc, men det har alltid blitt bil. Denne gangen drar jeg helt alene og på 2 hjul.
Lørdagen skal brukes til å utforske Ko Chang på 2 hjul sammen med en kamerat som bor der for tiden, joda han kjører også mc. Søndag blir det retur hjemover, hvilken rute det blir og om det blir en omvei med overnatting er ennå ikke bestemt.
På Ko Chang skal jeg bo på Big Elk Resort, denne eies av en thailender, en mann faktisk, som her bodd mange år i Norge og snakker godt norskt. Resorten ligger litt unna de største turiststedene men allikevel nok av restauranter i nærheten. 15 minutter å gå til stranda. Joda blir nok en fin tur :)
IMG20230105145520[1].jpg
Var her en tur tidligere i januar, da med barnebarnet og bil.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av lazyboy »

Har fortsatt arr på leggen etter at fotbrettet på scooteren tok i asfalten på Koh Chang . Var ung og udødelig og kappkjørte i bakkene mellom Lonely Beach og Kai Bae Beach. Endte med 180 grader snurr og en flytur før nedslaget på asfalten 10-15 m lengere opp i bakken :O
Lærte at scooter har sine begrensninger i krappe svinger :lol
Nye deksler til utleier kostet mindre en dagsforbruket av øl.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

lazyboy skrev: 26 jan 2023, 21:14 Har fortsatt arr på leggen etter at fotbrettet på scooteren tok i asfalten på Koh Chang . Var ung og udødelig og kappkjørte i bakkene mellom Lonely Beach og Kai Bae Beach. Endte med 180 grader snurr og en flytur før nedslaget på asfalten 10-15 m lengere opp i bakken :O
Lærte at scooter har sine begrensninger i krappe svinger :lol
Nye deksler til utleier kostet mindre en dagsforbruket av øl.
Ko Chang er nok ett av de mest utrygge stedene i Thailand og ferdes i trafikken. Grunnen?
Alle turistene som debuterer som mc/scooter førere her. Min kamerat som bor her fast flere måneder i året ser flere ulykker hver dag . Tursiter blir gjerne fortalt hvordan scooteren startes og stoppes og hvor det skal fylles bensin,så er det rett ut i trafikken, gjerne med hele familien på samme scooter. Når det i tillegg gjerne nytes litt alkohol i løpet av turen ja det går det faktisk galt alt for ofte.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Da oppholdet på Ko Chang snart over for denne gang. Kameraten, Danny og jeg har så lang hatt en flott tur. Når dette skrives sittes jeg utenfor hytta nyter morgenkaffen og venter på at nevnte Danny skal komme ut av nabohytta. En frokost på det lokale bakeriet tar vi før vi setter oss på Kawasakiene våre og kjører 430 km hjem til rismarkene.
Bilder og mer fyldig referat kommer når jeg er hjemme.
Ha en fin søndag alle sammen

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

950 km totalt denne helgen fordeler seg på ca 850 km tur retur Ko Chang og guidet tur på Ko Chang ca 100 km. Som skrevet tidligere, dette var min først mc tur til Ko Chang og det kommer sikkert til å bli flere, ikke fordi det er så mye mer å utforske på selve øya men fordi fastlandet og kysten videre mot Rayong og Pattaya må utforskes.
På turen nedover på fredag var de første 150 kilometerne for ren transportetappe og regne ikke fordi det er kjedelige veier, nei rett og slett fordi vi har kjørt der så mye. Så moroa startet etter første kaffepause, da kom vi inn på veier jeg ikke har kjørt på så ofte med mc og etter enda noen mil ble det for meg helt nye veier. Calimoto tok oss gjennom ett flott landskap og inspirerende veier å kjøre på. Krappe svinger og bratte bakker herlig. For meg er Calimoto blitt uvurderlig og er verdt hver krone i årlig avgift.
IMG20230127091536[1].jpg

Da vi etter drøyt 400 km kom til ferga var det kø, ikke veldig lang men sånn rundt 100 meter før selve innkjøringa til brygga. Jeg vet ikke om mc'er kan "snike" i køen, sa jeg til Danny. Vi ble enige om å stille oss i køen og se hva andre mc'er gjorde. Like etter at vi hadde stilt oss opp kom en mc til og stoppet bak oss. Altså, vi hadde gjort riktig, trodde vi. I butikken tvers over veien for der vi sto i kø var det en dame som vinket med armene til oss. Vi skulle ikke stå i kø sa hun, kjør forbi rett til inngangen. Vi svingte ut av køen og mc'en som hadde stoppet bak oss gjorde det samme. Så ble vi vinket forbi alle bilene, fikk beskjed om å stoppe ved siden av billettluken for så å gå av sykkelen gå gjennom bilkøen for å kjøpe billett. Pris for en mc 130 thb, på veien hjem oppdaget vi at det kostet 150 thb for returen. Som jeg sa til Danny, du kan velge å ikke dra med ferga til Ko Chang hvis du syntes det er for dyrt, skal du tilbake til fastlandet har du ikke noe valg. Vi var enige om at det var en god forklaring.
Med nyinnkjøpt billett kjørte vi 10 meter til neste luke, her tok de billetten og vi ble vinket helt fram i køen av biler som ventet på å kjøre ombord.
IMG20230127134149[1].jpg
Fergeturen tok 15 - 20 minutter. Det var ingen svele eller vafler å få kjøpt, de hadde Nescafe og varmt vann men vi sto over. Vel i land fra ferga bar det over til den andre siden av øya hvor resorten var. Ikke så langt å kjøre men siden det er stor trafikk og veien er utrolig bratt og svingete tar det tid. Det er mange tungt lastede biler som knapt klarer gangfart opp her. Jeg har kjørt mange bratte veier i Norge inkludert Trollstigen og Stalheimskleivene samt kjørt i alpene, men disse veiene er vesentlig brattere og har krappere svinger. Vi kom oss over og fikk manøvrert trygt fram til resorten vår.
Både Danny og jeg vet at når du ser bleike kropper med plastikkhjelm på snei som vingler avgårde på en relativt ny scooter, må man være forsiktig. Dette er selvmordskandidater som setter livet på spill på utleie scooter og som oftes ingen kjøreerfaring. Disse må passeres med god klaring for man vet aldri hva de kan finne på.
Vel framme på resorten møtte jeg gamle kjente og det ble en pils og noen pils til og vi avtalte at mine bekjente skulle guide oss rundt på øya dagen etter for å vise steder utenfor den tradisjonelle turistløypa. Mer om det i neste innlegg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Ko Chang utenfor turistløpa
Som avtalt kvelden i forveien var vi klare til avgang rundt klokka 10. Vår svenske venn Bosse måtte riktignok vekkes men siden han ikke er no0en stor tilhenger av frokost var han på plass ganske fort. Jeg hadde bedt Calimoto komme med ett forslag til rundtur, noen den også gjorde, men etter litt rådslagning var det enighet om at Håvard og Bosse skulle vise vei.
På bildet: Venter på Bosse
IMG20230128095537.jpg
White sand og fjellet opp og ned til fergeleiet ble passert i relativt langsom fart. Det var mye turister og minibusser ute på veien, så det ble mye bruk av 1 - 3 gir og vi var sjeldent over 60 km/t. Da vi omsider passerte fergeleiet hadde vi nesten veien for oss selv. Med lite trafikk en del flotte svinger og god asfalt koste vi oss. Det ble ett par stopp hvor våre guider ville vise oss ting og fortelle litt. Etter 4-5 mil var det kaffestopp. Midt inne i skogen lå det en hyggelig liten bar/restaurant, drevet av en hyggelig eldre dame fra Finland og hennes Thailandske mann. Vi bestilte kaffe og satt oss ned. Damen pratet i vei mens vi drakk kaffe og koste oss. Etter en times gikk ferden videre, vi kjørte tilbake til hovedveien og fulgte denne til veis ende. Det er ikke mulig å kjøre rundt Ko Chang, veien stopper i begge ender.
På bildet: Bar/restaurant i skogen
IMG20230128105934.jpg
IMG20230128105927.jpg
Lunch, sa våre lokalkjente guider. Vi parkerte syklene og gikk utover vannet. Ikke slik som en kar vist nok gjorde på Genesaret sjøen for mer enn 2000 år siden, nei det var støpt en gangvei ut til en restaurant ett lite stykke fra land. Vi satte oss helt ytterst, var vi ved sjøen så ville vi jammen ha sjøluft. Det blåste friskt så alt som kom på bordet måtte passes på. Parasollene var forankret i bordet med store lecablokker for at de ikke skulle dra til havs. Joda her fikk vi sjøluft så det holdt.
Stedet var drevet av en svenske og dermed var det også svensk meny, joda de hadde selvsagt thaimat også men jeg gikk for noe svenskt. Siden jeg ikke var spesielt sulten valgte jeg kun en forrett, skagenrøre på toast. Det samme valget gjorde også Bosse og Håvard, mens Danny som er Belgier gikk for scalops. Maten smakte fortreffelig. Mens vi spiste fikk vi selskap av innehaveren og han og Bosse pratet i vei på svensk. Han leide havbunn av den Thailandske marinen, jeg husker ikke hva prisen var pr år men det var ikke dyrt. Han hadde også en fiskebåt hvor han kunne ta med gjester ut på havet for at de kunne teste fiskelykken. Vi var dog på mc tur så etter lunchen var det tid for å kjøre videre.
IMG20230128122543.jpg
IMG20230128121101.jpg
Videre var det forresten ikke mulig å kjøre siden vi var ved veis ende. Håvard fant noen sideveier som vi kjørte før vi atter var tilbake på hovedveien i retning White Sand. Bakkene opp fra fergeleiet gikk enda saktere denne gangen og jeg var nede i første gir mange ganger i de bratteste partiene, rett og slett fordi tungt lastede minibusser så vidt klarte å dra seg opp. Gjennom White Sand og helt frem til resorten vår gikk det som vanlig sakte. Ved resorten stoppet Bosse og meddelte oss at han sto over resten av turen. Da drar vi til utsiktespunktet, sa Håvard, det er bratt opp dit men dere fikser det sikkert, la han til.
Vi fulgte hovedveien ett lite stykke før vi svingte av til en sidevei, etter 200 meter på denne svingte vi inn på en sti. Dekket her bestod av jord og løse steiner. Men når Harleyen til Håvard kunne kjøre der så burde det ikke være noe problem for min Versys. Etter noen hundre meter begynte det å gå oppover her var det kun første gir som gjaldt, hvis man kvalte motoren her da vill det bli baklengs salto nedover, garantert. Det var tre slike jævlig bratte strekker, den bratteste var det faktisk murt litt dekke slik at vi fikk feste. Jeg må innrømme at jeg var god og svette under hjelmen da vi stoppet på toppen. Du har jo sykkel som er beregnet for sånn kjøring, sa Håvard til meg, da vi hadde parkert. Joda, svarte jeg, her er det ikke sykkelen som setter begrensingen.
IMG20230128135514.jpg
IMG20230128135914.jpg
Det var en flott utsikt herifra noe vi nøt sammen med Thailands til nå dyreste kaffe 99 thb for en liten kopp. Det er klart det gikk ikke bilvei opp dit så alt var fraktet opp på motorsykkel så jeg hadde stor forståelse for at det kostet litt.
Det å kjøre ned gikk greit, det var bare å bremse og styre. Vi kom tilbake til resorten uten uhell. Da vi parkerte oppdaget jeg at kjedet mitt var blitt veldig slakt, så før det ble ettermiddagspils fikk jeg hjelp av Håvard til å stramme det. Både kjede og drev skal byttes snart, men jeg håper det kan vente 1000 km til slik at jeg kan ta det på neste service. Etter stramming av kjedet ble det en dukkert i bassenget før 5 pilsen ble åpnet.
Deilig å være på tur ja
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Veien hjem
Alt har en ende noe som også gjaldt vår weekendtur til Ko Chang. Det ble en ikke alt for tung frokost før vi sjekket ut av resorten og pakket syklene for hjemturen. Det var sol men det blåste som ville helvete. Vi var litt spente på hvordan fergeturen inn til fastlandet ville bli. Etter en 20 minutters tur kjørte vi ombord i ferga. Vi var de første som slapp ombord og jeg fikk dermed en ganske fin plass til Mr.Big. Så var det bare å vente mens de fylte opp båten med biler. De siste bilene som kom med sto så tett at det ikke vare mulig for de som satt inne i bilene til å gå ut. Den aller siste bilen sto med bakhjulene oppe på kjørelemmen. Dette er Thailand her er det meste mulig.
IMG20230129081721.jpg
IMG20230129081728.jpg
IMG20230129084118.jpg
Det blåste friskt og vel så det, men vinden kom fra en retning som gjorde at de ikke var noe særlig sjø. Jeg holdt meg på bildekket under hele turen og nøt lukten av sjø. Oppe på rismarkene har vi ikke sjøluft.
Vi kjørte i land og var enige om å ta samme ruta som vi hadde kjørt ned. Vi hadde nok en gang en strålende tur. Jeg har skrevet det før også, men jeg må stadig berømme Calimoto for de veiene denne appen finner til oss. Vi ender nesten alltid opp på veier nesten uten trafikk og får se rikelig med små landsbyer. Så mye bedre enn stressende motorvei.
Vi hadde en stopp for bensin en stopp for lunch og en siste stopp for avskjedskaffe da vi var nesten hjemme. Da sykkelen ble parkert sto tripptelleren på 950 km. En fin helgetur jeg gjerne tar en gang til.
Den uka som har gått siden jeg kom hjem har jeg kun brukt sykkelen til litt småkjøring. Kjede jamrer seg og det må nok byttes innen neste langtur. Så da blir det snart tur til Kawasaki for nytt kjede og drev.
IMG20230127091541.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar