HeHy skrev: ↑25 feb 2023, 16:18
Synes jo ikke akkurat det er vanskelig å forstå at et smørt kjede holder lengre. Er jo ikke lengre å se til enn AJ her inne med tutoro smører som har kjørt uhorvelig langt på kjedene sine på en så stor og sterk sykkel som KTM 1290 syklene.
At kjedene holder ganske lenge (rundt 15-30k km) uten smøring er jo sant det og, men med smøring holder de lengre...
Slitasje på andre komponenter som Fram- og bakdrev er jo en annen sak.
Ren og skjær lpgogikk for min del at metall mot metall under tildels ekstreme forhold må ha olje for å fungere optimalt i tillegg til så lav slitasje som mulig.
At dagens MC-kjeder har et slags roller-tap prinsipp med ruller på kjedeleddene som et friksjonsreduserende del av kjedet og innvendig O/X-ring forseglede smøremidler, ender ikke på dette synet.
Metall mot metall trenger olje. Og fortrinnsvis hele tiden. Samme med kardang. Bevegelige deler i en kardang uten smøring ville neppe fungere særlig lenge. Gelder også kardanger på MC, girkasser og til og med billige og mer eksotiske mekaniske klokker
Kardang er såkalt vedlikeholdsfrie, leser vi stadig vekk. Men er dette helt i samsvar med virkeligheten? Nei, det er jo ikke det. Kardang må vedlikeholdes ved at oljen må byttes jevnlig. Greit nok at U-joints og andre ting i kardangløsningen gjerne varer ut sykkelens levetid. Om kardangen vedlikeholdes slik den skal.
Sånn sett er nok ganske sikkert vedlikeholdkostnadene lavere enn på en kjededrevet sykkel.
BMW var vel høyt opp på banen for en del år siden hvor de mente å ha kommet med en vedlikeholdsfri kardangløsning. Som viste seg å ikke være så vedlikeholdsdfri som de påsto at den var.
Kjenner ikke alle detaljer med denne løsningen, men mener å huske at BMW var så sikre på fraværet av vedlikeholdsbehovet at de lot være å lage påfylling og avtappingsmuligheter for kardangoljen. Det viste seg at disse kardangene likevel ikke var så vedlikeholdfrie.
Denne løsningen var vel ikke akkurat det lyseste øyeblikket i BMWs MC-historie...
Så metall mot metall har behov for olje, og aller helst kontinuerlig smøring under drift. Gjelder uavhengig om metall-mot-metall driften er trygt innkapslet i en kardangløsning, girkasse, motor eller i "åpent lende", som en kjededrevet motorsykkels drivlinje.
________________________________________________________________________
Setter du pris på MCsiden.no og ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet? Sjekk alternativene
her .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
