Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 31 jan 2023, 06:20 :)
Hvor mange km fikk du på dekkene du tar av ?
Det vet jeg ikke enda. De forrige byttet jeg for sikkerhetsskyld med nye før sommerturen i fjor da jeg var usikker på om dem holdt hele turen. Dessuten ville jeg ha ferske dekk. Jeg byttet disse på 4.100km. Dekke var da i følge mine målinger ca. halvslitt.

Sykkelen har nå gått omtrent like mye på de nåværende dekke som er av samme merke og modell og jeg vil annta halvslitt. vertfall ikke noe mer.

Skal jeg tippe får man lett 8.000 km. ut av disse dekkene. Kommer til å bytte dekk i år også før sommerturen og da får jeg testet vertfall litt mer hvor mye dekkene som står på tåler av kjørelengde.

Dem har gått ca. 5.000km. nå og jeg kan ikke akkurat si at det er fare på ferde ennå vertfall.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Her er et bilde jeg fant av dekket og på dette bildet hadde dekket rullet 4.500km.
Begynner å bli flatt på midten, men jeg tror dette klarer fint 4000km. til.
dekkslitasje.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Begynner å bli flatt på midten? Det der er like flatt som Danmark :crazy:

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 31 jan 2023, 06:31 Her er et bilde jeg fant av dekket og på dette bildet hadde dekket rullet 4.500km.
Begynner å bli flatt på midten, men jeg tror dette klarer fint 4000km. til.

dekkslitasje.JPG
Det der kan du glemme å kjøre med … sykkel’n vandrer for den minste ting, veimerking, slitasje spor, skjøter etc Blir helt pyton å kjøre :[-X
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg merker ikke dette når jeg kjører i stor grad med Rocket. Kan ha med tyngden på sykkelen, akselavstanden eller noe å gjøre kanskje? Dekker er jo ikke heller ikke like rundt som et 180 dekk så denne flaten blir kanskje ikke et like stort problem?

Jeg er ganske sikker på at jeg hadde følt dette langt mer hvis det var en lettere sykkel.

Men dem skal uansett byttes ut før sommerturen i år. Men dem for holde frem til det :)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 01 feb 2023, 02:49 Jeg merker ikke dette når jeg kjører i stor grad med Rocket. Kan ha med tyngden på sykkelen, akselavstanden eller noe å gjøre kanskje? Dekker er jo ikke heller ikke like rundt som et 180 dekk så denne flaten blir kanskje ikke et like stort problem?

Jeg er ganske sikker på at jeg hadde følt dette langt mer hvis det var en lettere sykkel.

Men dem skal uansett byttes ut før sommerturen i år. Men dem for holde frem til det :)
Dark side light;)
Noen kjører med bildekk bak og, det funker det og :)

Er framdekket slitt på samme måte?.
"Do the right thing"

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 01 feb 2023, 07:14
Bjerknez skrev: 01 feb 2023, 02:49 Jeg merker ikke dette når jeg kjører i stor grad med Rocket. Kan ha med tyngden på sykkelen, akselavstanden eller noe å gjøre kanskje? Dekker er jo ikke heller ikke like rundt som et 180 dekk så denne flaten blir kanskje ikke et like stort problem?

Jeg er ganske sikker på at jeg hadde følt dette langt mer hvis det var en lettere sykkel.

Men dem skal uansett byttes ut før sommerturen i år. Men dem for holde frem til det :)
Dark side light;)
Noen kjører med bildekk bak og, det funker det og :)

Er framdekket slitt på samme måte?.
Nei, fremdekket ser mye rundere ut :)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 01 feb 2023, 07:16
Relax skrev: 01 feb 2023, 07:14
Bjerknez skrev: 01 feb 2023, 02:49 Jeg merker ikke dette når jeg kjører i stor grad med Rocket. Kan ha med tyngden på sykkelen, akselavstanden eller noe å gjøre kanskje? Dekker er jo ikke heller ikke like rundt som et 180 dekk så denne flaten blir kanskje ikke et like stort problem?

Jeg er ganske sikker på at jeg hadde følt dette langt mer hvis det var en lettere sykkel.

Men dem skal uansett byttes ut før sommerturen i år. Men dem for holde frem til det :)
Dark side light;)
Noen kjører med bildekk bak og, det funker det og :)

Er framdekket slitt på samme måte?.
Nei, fremdekket ser mye rundere ut :)
Noen framdekk er bygget opp annerledes enn de var før.
Hardere gummi i midten og mykere i banen som toucher i svingene.
De blir kantete på en annen måte på slutten fordi den myke delen slites fortere, mens midten holder godt.
Før var det motsatt.
Jeg synes den nye oppbyggingen gir mer smooth kjøreegenskaper.
Kan se ut som bakdekket ikke er bygget på samme måte. :)

Redigert: rettet til framdekk i første linje .
Sist redigert av Relax den 01 feb 2023, 08:35, redigert 1 gang totalt.
"Do the right thing"

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Husk at bakdekket mitt har bært en tung sykkel, inkludert en tung fører, samt ca. 20-30kg. baggasje helt bak på hekken i nesten 3000 km. med disse dekkene. I tillegg er det mye moment som dekket blir utsatt for.

Akselavstanden og andre ting er nok det som gjør at effekten av flatere dekk er noe mindre på en Rocket. Tror jeg.

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av BjørnSover »

Uten sammenligning forøvrig - jeg hadde et firkantet dekk på versys 650. Jeg er fremdeles fersk og den ble solgt for et år siden. Jeg kan egentlig ikke si at jeg merket noe spesielt. Men da jeg fikk på nye dekk var det enorm forskjell. Tror ta vi ikke merker de små forskjellene det blir km for km. Men forskjellen merkes når det kommer nye dekk på.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av dypen »

Hvis du sammenligner slitt dekk med nytt vil du merke sykkel’n som mere styrevillig, mindre topptung, mye lettere å kjøre med nye dekk vs slitte :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Å jada.. jeg er klar over dette. Jeg sier bare at jeg ikke kjenner noe vesentlig galt med slik dekket er nå.

Alltid flott med nye dekk. Helt klart :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Nå kan jeg for første gang på lenge si at det virkelig river i kjørelysten. Nå venter jeg på de varme dagene og jeg gleder meg enormt til å starte med de små lokale turene. Jeg gleder meg også til uteserveringene rundt om børster støvet av parasolene og jeg gleder meg ikke minst til sommerturen 2023.

I år har jeg planer om å kjøre litt lenger enn jeg pleier tror jeg. Ta noen omveier og kanskje besøke lofoten for første gang på to hjul. Jeg har vel funnet ut at en slik tur er langt mer egnet med en Rocket enn en S1000R som var en plage å sitte på etter 10 mil.

Med Rocket og en bag på tvers bakpå som ryggstøtte kan jeg kjøre til tanken tom uten problemer.

Også gleder jeg meg til små og store treff med andre forummeldemmer så vi får nøytralisert "stridshanskene" som ofte kan oppstå i løpet av en vinter :knegg

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av BjørnSover »

Bjerknez skrev: 10 feb 2023, 08:10 Med Rocket og en bag på tvers bakpå som ryggstøtte kan jeg kjøre til tanken tom uten problemer.
Problemet starter når du har kjørt den tom.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

BjørnSover skrev: 10 feb 2023, 19:25
Bjerknez skrev: 10 feb 2023, 08:10 Med Rocket og en bag på tvers bakpå som ryggstøtte kan jeg kjøre til tanken tom uten problemer.
Problemet starter når du har kjørt den tom.
Hvilket problem starter da?

Svar