Vask av hjelm innvendig

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Vask av hjelm innvendig

Legg inn av Jompa »

Jeg har en helhjelm med demonterbare og vaskbare kinnputer.
Da jeg vaska dem for noen dager siden var de ganske skitne, det ble mye farge på vaskevannet.
Det er vel all grunn til å tro at resten av polstring og for i hjelmen er like skittent.
Kan man bare snu hjelmen opp/ned og fylle den med vann og vaskemiddel?
Noen som vet ?
Evt gode grunner til å la være ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vask av hjelm innvendig

Legg inn av AJ »

Selv har jeg brukt Biltemas hjelmrensspray et par ganger på en av hjelmene mine .
Om den funket som lovet der jeg neimen ikke sikker på :scratch .
Når man vasker fôret så ser man jo hvor skittent dette er, selv om noe av fargingen i vaskevannet antakelig er avfarging fra fôrfargen, som jo som oftest er mørk/svart.

Om det er lurt å fylle hjelmen med vann og vaskemidler etter at fôret er fjernet vet jeg ingenting om.
Og da er det vel snakk om å gjøre reint isopormaterialet i hjelmen? Isospor tåler vel en forsiktig vask, vil jeg tro...?

Finner forøvrig ikke Biltemas hjelmvak på sidene deres lenger.
Men de har en tilsvarende på thansen til grei pris.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Vask av hjelm innvendig

Legg inn av Gammelsmurfen »

Er ikke alt av det myke foret uttagbart på den? Snap-lock/knapper, borrelås osv.?
Fylle hjelmen ville jeg ikke ha gjort, bruk heller skumrens med bakteriedrepende middel i om du ikke kan ta det ut.
Jeg pleier å bruke denne flere ganger i gjennom sesongen, men tar ut alt etter endt sesong og vasker det.
https://www.thansen.no/scooter-mc/olje- ... lsrc=aw.ds

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Vask av hjelm innvendig

Legg inn av kgjersda »

Er det ikke mulig å ta ut innerforet? Det er i alle fall mulig på alle mine hjelmer.

Jeg har i alle fall tatt ut på mine og håndvasket de i milo i ny og ne.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Vask av hjelm innvendig

Legg inn av BjørnSover »

Du uttagbare putene - vaskes på 40grader med milo ?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Vask av hjelm innvendig

Legg inn av Jompa »

Nei foret er limt og festet mellom isoporen og skallet. Det er kun kinnputene som er kneppet fast.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask av hjelm innvendig

Legg inn av Bjerknez »

Først må man finne ut av hva hjelmen inneholder som kan bli vått. Er det isopor? Vanlig stoff? Skinn? Plastic?

Så må man spørre seg selv om de tingene tåler vann. Stoffene nevnt ovenfor vil jeg tro tåler vann. Faren her er hvis den ikke får tørket skikkelig og det i den forbindelse kan bygge seg opp vond lukt etc. på sikt.

Mildt såpevann vil jeg tro de fleste hjelmer tåler. Det kritiske her slik jeg ser det er å få tørket den skikkelig igjen.

Feks. Kan skumgummi kanskje utvide seg litt når den blir våt. Noe som kanskje kan tette igjen enkelte luftekanaler i værste fall. Er det en dyr hjelm ville jeg ikke fyllt hjelmen med vann. Bruk mildt såpevann på en spruteflaske. Evt. En mildt blandet APC (All Purpose Cleaner). Bilt Hamber Surfex HD blandet ut 1/50 er en god start.

Jeg ville nok trolig ungått og dynket hjelmen i vann.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Vask av hjelm innvendig

Legg inn av utc »

Jeg ville aldri vasket et innerfòr som ikke er demonterbart. Grunnen til det er at man aldri vil konne få ut alt vannet. Kapilæreffekten vil gjøre at vannet blir liggende mellom ytterskallet og isoporen og dette vil igjen vil kunne være grunnlaget for soppdannelse som igjen er farlig å puste inn om man er eksponert for det over lengre tid.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

KiMedic
Innlegg: 219
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Vask av hjelm innvendig

Legg inn av KiMedic »

utc skrev: 10 feb 2023, 08:09 Jeg ville aldri vasket et innerfòr som ikke er demonterbart. Grunnen til det er at man aldri vil konne få ut alt vannet. Kapilæreffekten vil gjøre at vannet blir liggende mellom ytterskallet og isoporen og dette vil igjen vil kunne være grunnlaget for soppdannelse som igjen er farlig å puste inn om man er eksponert for det over lengre tid.
Det har du helt rett i! Dessuten vil man nok få en noe sur lukt. Samme som hvis man glemmer tøy i maskinen. Hanskene til barna må legges foran varmepumpa for ikke å lukte etter vask..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1041
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Vask av hjelm innvendig

Legg inn av Domino »

Har du sjekket hva produsenten anbefaler? Du kan jo prøve et produkt som dette: https://www.skruvat.no/Motul-M2-HELMET- ... 02130.aspx

Jeg bruker alltid en tynn balaklava når jeg kjører, og håper jeg slipper å ta ut hjelmforet. Time will show.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Vask av hjelm innvendig

Legg inn av Jompa »

Jeg hadde ikke tålmodighet til å vente på motforestillinger, så det ble til at jeg fyllte hjelmen med passende varmt vann og en sprut med zalo for to kvelder siden
Og ja, vannet ble skittent så det ble mange skyllinger før vannet ble blankt og fritt for skum

Jeg har tideligere brukt div typer av rensemiddel på boks til møbler, bilseter og tepper
Ingen av dem har noe særlig effekt.
Skal det bli helt rent er det mengder av vann pluss noe som hjelper til med å løse opp skiten som gjelder.
Nå ble jeg litt betenkt da jeg leste at.det kan bli igjen fukt mellom isopor og skall.
Hjelmen har vært våt flere ganger før, både av svette og regn så jeg satser på.at det går bra denne gangen også.
Den er godt ventilert, så evt mugg luftes helt sikkert ut bakveien.
Syns selv at hjelmen ble som ny.
Nytt visir er underveis og monteres straks det er kommet.
Så da bør min 12 år gamle hjelm være klar for de neste 12.(?)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KiMedic
Innlegg: 219
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Vask av hjelm innvendig

Legg inn av KiMedic »

Jompa skrev: 12 feb 2023, 00:13 Den er godt ventilert, så evt mugg luftes helt sikkert ut bakveien.
Finnmarkingen i meg elsker sånn holdning :twothumbs: :twothumbs:
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask av hjelm innvendig

Legg inn av Bjerknez »

Hvem bryr seg vel om sopp, så lenge det er gjennomlufting! :lol

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Vask av hjelm innvendig

Legg inn av Gammelsmurfen »

Låner tråden litt ;-)

Gjorde en vri i år på hjelmvasken. I dag fremfor å hive hjelmens puter/padding i vaskemaskin med mild såpe, ble det håndvask med Zalo.
Mer effektivt da Zalo er mer fettløsende enn klesvaskemiddel, klemmer og gnikker litt under rennende lunkent vann og skyller veldig godt ut såperestene. Sprayet Putoline Helmet Sanitizer på de (bakteriedrepende middel) og hang de til tørk.

Svar