MCsidens tråd om ekstreme muskelsportsbiler

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

MCsidens tråd om ekstreme muskelsportsbiler

Legg inn av AJ »

Ja, hvorfor ikke?
Har ikke tenkt på det før, men da jeg ved ganske tilfeldig nettsurfing kom over denne tsjekkiske skapningen fikk jeg lyst til å lage en tråd om nettopp slike biler som denne Praga'en representerer.
For spesielt interesserte, selvfølgelig.
Så her er det bare å finne sportsbilekstremiteter å legge ut her i tråden. Bensin, el, hydrogen eller annet spiller ingen rolle.

Så da starter jeg med denne, som altså er fra Tsjekkia:
Praga.PNG
.Mer å lese om den her.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om ekstreme sportsbiler

Legg inn av AJ »

Fortsatt mulig å skaffe seg denne, ser det ut til... :crazy:.
Men det er antakelig ingen vits å komme med noe skambud... :knegg
Bug40.jpeg
https://e24.no/naeringsliv/i/Q79MgP/har ... ed-skambud
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MCsidens tråd om ekstreme sportsbiler

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 23 feb 2023, 11:03 Fortsatt mulig å skaffe seg denne, ser det ut til... :crazy:.
Men det er antakelig ingen vits å komme med noe skambud... :knegg

Bug40.jpeg

https://e24.no/naeringsliv/i/Q79MgP/har ... ed-skambud
Ligger på finn denne ...

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=277015709
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens tråd om ekstreme sportsbiler

Legg inn av mekkern »

dypen skrev: 23 feb 2023, 13:37
AJ skrev: 23 feb 2023, 11:03 Fortsatt mulig å skaffe seg denne, ser det ut til... :crazy:.
Men det er antakelig ingen vits å komme med noe skambud... :knegg

Bug40.jpeg

https://e24.no/naeringsliv/i/Q79MgP/har ... ed-skambud
Ligger på finn denne ...

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=277015709
Finansiering:
• Nedbet. over 10 år: 267 661,- pr. mnd.
• Nedbet. over 7 år: 359 668,- pr. mnd.
• Nedbet. over 5 år: 483 018,- pr. mnd.
• Nedbet. over 3 år: 771 741,- pr. mnd.
:-k :-k :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MCsidens tråd om ekstreme sportsbiler

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 23 feb 2023, 15:26
dypen skrev: 23 feb 2023, 13:37
AJ skrev: 23 feb 2023, 11:03 Fortsatt mulig å skaffe seg denne, ser det ut til... :crazy:.
Men det er antakelig ingen vits å komme med noe skambud... :knegg

Bug40.jpeg

https://e24.no/naeringsliv/i/Q79MgP/har ... ed-skambud
Ligger på finn denne ...

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=277015709
Finansiering:
• Nedbet. over 10 år: 267 661,- pr. mnd.
• Nedbet. over 7 år: 359 668,- pr. mnd.
• Nedbet. over 5 år: 483 018,- pr. mnd.
• Nedbet. over 3 år: 771 741,- pr. mnd.
:-k :-k :-k
Da var den solgt til utlandet ...

https://e24.no/naeringsliv/i/y6xg5a/nor ... Fwww.vg.no
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om ekstreme sportsbiler

Legg inn av AJ »

For de med litt over gjennomsnittlig bilinteresse og en slump penger til over... ;) :

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... lle-summer
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om ekstreme sportsbiler

Legg inn av AJ »

Så upolitisk korrekt som det antakelig er mulig å komme i disse klimamiljø(hysteriske... :dontknow ?) tidene vi lever i om dagen :knegg:

https://inyheter.no/06/04/2023/na-komme ... tekrefter/



Make America Great Again... ? :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om ekstreme muskelsportsbiler

Legg inn av Bjerknez »

Nå er min bilinteresse ganske laber, men når en tesla til en halv mill tar den i en,lyskryssduell så spiller liksom de 1500 hestene litt av poenget spør du meg. Greit nok med en toppfart på 420km/t, men det er jo ikke det som er interresant egentlig. Synes jeg da vertfall.

Men ja, den ser selvsagt bedre ut en enn tesla. Men 40 mill? Det er den definitivt ikke verdt (for meg vertfall). :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens tråd om ekstreme muskelsportsbiler

Legg inn av FredrikE24 »

Nå er Tesla et eneste stort gjesp!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om ekstreme muskelsportsbiler

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 06 apr 2023, 19:00 Nå er Tesla et eneste stort gjesp!
Det holder jeg med deg i. :thumleft

Men aksellerasjonen er ganske formidabel. Vertfall opp til lovlige hastigheter, og kanskje litt over.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens tråd om ekstreme muskelsportsbiler

Legg inn av mekkern »

Dodge`n drar tesla Plaid i aksen også så tjaa... men livet er jo mer enn 0-100...
Vurderte for et par år siden å bytte bilen til en skikkelig "villstyring" men på vei hjem etter testkjøring så satt jeg der i 40/50kmh som det pleier å være rundt her og tenkte: mer behaglig i denne enn i "prosjektilet".

Er egentlig skjelden en får "behov" for slike biler..
Ikke blir en yngre penere eller større P**k heller. :lol
Kan jo si det samme om MC også-men der har jeg det ofte mer morro med de eldre og tregere-selv om jeg har en som akser dyrisk også.. :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MCsidens tråd om ekstreme muskelsportsbiler

Legg inn av dypen »

Samenligninge Dodge’n med Tesla blir helt feil. Fossilt kjøretøy er en helt annen opplevelse, Tesla er bare fremkomstmiddel …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om ekstreme muskelsportsbiler

Legg inn av Bjerknez »

Sammenligningen er dårlig ja, helt klart, men det som var så tøft med typiske sportsbiler er at dem var raskere enn alle andre biler. Det å kjlre en rask bil var/er liksom litt gøy.

Men i dag kan du oppleve det samme med en Tesla som nesten hvem som helst kan ta seg råd til. Det ødelegger litt lysten til å bruke like mye penger på en såkalt sportbil som man ville gjort tidligere.

Men ja, jeg er enig alt det andre. Tesla kan ikke sammenlignes generelt sett.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens tråd om ekstreme muskelsportsbiler

Legg inn av FredrikE24 »

Rask er også en definisjonssak. Rask til å stoppe? Akselerere? Rundt en bane?

Jeg foretrekker biler som er morsomme å kjøre. Akselerasjonen kan gjerne være ganske dårlig den, sålenge bilen gir de rette følelsene. Da mener jeg hvordan bilen er koblet til deg gjennom setet, girstang, pedaler og ratt. Moderne biler har en tendens til å ha følelsen av at rattet ikke er koblet til hjulene i det heletatt. Så har man dette med lyd, lukt og historie.

At man kan oppleve dette i en Tesla er etter min mening helt feil. En person uten bilinteresse kan gjerne si det, men jeg er hoderystende uenig. Begynner å kjenne mange med en EL-bil eller Tesla nå, hvor mange mener dette er som en hvilken som helst sportsbil. Problemet er at sammenligningsgrunnlaget deres kan typisk være fra en Golf de hadde en gang. Man vet rett og slett ikke hva det å kjøre en "sportsbil" dreier seg om.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om ekstreme muskelsportsbiler

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er enig med deg som sagt. Jeg er selv ikke noe fan av Tesla overhodet. Men jeg har hatt bilinteresse i mine yngre dager så jeg vet hva du snakker om.

Aksellerasjon er det som alltid har trigget meg. Jeg husker 0-100 var viktige tall å vite for å få en indikasjon på hvor rask en bil var. Jeg er nok mer glad i moment og aksellerasjon enn toppfart og høye turtall.

Jeg sier bare at det er LITT turnoff og kjøre en Ferarri med hærlig motorlyd flammer ut av pottene etc. med en prislapp på 10 mill, når en kvisete 18 åring kjlrer opp på siden din i et lyskryss med en Tesla og du bare VET at du ikke har sjans i en duell.

Selvsagt er ikke Teslaen noe konkurrent når det gjelder alt det andre, men med inntoget av elektriske biler og aksellerasjonen i disse så er det med på og fjerne enkelte av argumentene for å kjøpe en sportsbil i den klassen.

Etter hvert (om ikke det er kommet allerede) så vil Ferarri og andre levere sportsbiler i den høyere prisklasse med batteri som har prestanda bpde på aksellerasjon og toppfart. Jeg tror jeg heller gille gått den veien om jeg skulle brukt flere millioner på en sportsbil. Noe jeg selvsagt aldri kommer til å gjøre. :)

Svar