På to hjul i Thailand

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Nomade »

@hansiver Hvor langt har kjede/drevsettet ditt gått?

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Nomade skrev: 05 feb 2023, 16:58 @hansiver Hvor langt har kjede/drevsettet ditt gått?
Rundt 21 000 km. Det forrige settet som satt på sykkelen da den var ny gikk rundt 25 000 km. Men dette settet har blitt kjørt vesentlig hardere litt ofroad og mye bratte fjellveier. Kameratens Ninja med samme motor får omtrent det samme antall km.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Etter Ko Chang turen har det blitt lite kjøring. Min stedatter og hennes sønn på 3 år har for tiden ikke noe sted å bo så da får de bo hos meg inntil videre. Derfor er alle planer om langturer foreløpig lagt på is. Eller som min gode venn Danny sa: See you in fifteen years.
Mr Big blir da brukt noen ganger i uka ut til skolen hvor jeg underviser i musikk. Kjedet bærer seg og sier tydelig ifra at det er på tide å bli byttet ut. Så det får snart bli en tur til Kawasaki for og få ordnet dette. I samme slengen skal jeg også dra å kikke på en Africa Twin som er til salgs ikke så langt unna Kawasaki. Det kan fort bli en dyr tur, men siden jeg snart runder ett nytt tiår kunne jeg jo unna meg en skikkelig presang, fra meg til meg. Det er denne sykkelen jeg vurderer https://www.bahtsold.com/view/africa-tw ... 100-473805
Jeg må også få solgt Mr Big hvis det blir handel. Det er aldri noe annet enn fred å få :P

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av dypen »

Flott presang der :) Har opplevd Thailand mange ganger men aldri kjørt selv, hvordan opplever du trafikkbildet når du er ute med mc som landsbygda vs by? Flott blogg du har men det var mye der :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

dypen skrev: 16 feb 2023, 20:15 Flott presang der :) Har opplevd Thailand mange ganger men aldri kjørt selv, hvordan opplever du trafikkbildet når du er ute med mc som landsbygda vs by? Flott blogg du har men det var mye der :thumleft
Om det blir noen "presang" er ennå ikke avgjort. Det fornuftige er ven egentlig å beholde Mr Big, men hvis jeg bare var fornuftig hadde jeg vel ikke kjørt mc i det hele tatt :D
Trafikkbildet på bygda i Thailand er vel egentlig ganske likt det på bygda i Norge, liten trafikk og en blanding av gode og mindre gode veier. Utfordringen på bygda er alle løsbikkjene som plutselig finner ut at de skal krysse gata. Har hatt to velt pga kolisjon med bikkjer, en gang på tråsykkel og en gang på pcx'en min. Da jeg stupte over styret på tråsykkelen brakk jeg kravebeinet og svimte av ett kort øyeblikk. Da jeg kom hjem viste det seg at sykkelhjelmen min hadde fått en skikkelig smell og var sprukket. Hadde jeg ikke hatt den så var det kanskje noe annet som hadde sprukket. Da jeg kjørte på en hund med pcx'en veltet jeg sidelengs og skadet den andre skulderen, men brakk ingen ting. Farten var nok ikke mer enn rundt 30 km/t tenker jeg. Begge gangene gikk det bedre med hundene enn med meg.
Jeg har kjørt mc i Bangkok en gang og kan jeg slippe så blir det ingen gang nummer 2. Det var varmt, dårlig luft og rett og slett ett helvete. Pattaya og andre mindre byer kan også være masete men etter mange år så har man lært seg trafikkulturen her og også det å ha øyne i nakken og følge med hele tiden. Der alltid deilig å forlate byer og finne seg rolige sideveier med lite trafikk, det er derfor jeg er blitt så glad i Calimioto
Ikke uvanlig at det feks på motorvei kan komme biler i feil kjøreretning. Ikke uvanlig at biler driter i motorsykler og forventer at vi kjører i grøfta når de bestemmer seg for at de vil kjøre forbi noen. Kjører man defensivt og bruker øynene så er det egentlig helt greit å kjøre her.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Da blir det tur til storbyen Buriram i morgen for å bytte kjede og drev. Pris for originalt Kawasaki sett ca 1390 nkr med dagens kurs. Den Africa Twin sykkelen jeg skulle se på ble dessverre solgt før jeg fikk kastet meg rundt.
Min gode venn Danny driver nå å planlegger langtur for oss, vi tar sikte på 10 - 12 dager og skal kjøre nordover opp i fjellene slik som vi gjorde i fjor. Avreise rundt 20.mars. Innen den tid blir det sikkert noen 200 - 250 km søndagsturer. Joda det er deilig å være norsk i Thailand :roll
IMG_20220504_144250.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Bjerknez »

Opplever du Thailand som et "vakkert" land med vill natur etc.?

De fleste av oss har jo hørt mye om Thailand og sett bilder derfra, men det meste av dette er typiske turistbilder fra turiststeder. Jeg tenker da mest på det bildet du poster over her. Tegner dette bildet det typiske Thailand?

Jeg har veldig liten (ingen) kunnskap om Thailand, men har jo hørt det er mye fattigdom der og at de flotte bildene man ofte ser derfra i turistbrosjyrer som oftest trolig er tatt på de flotteste stedene av proffe fotografer hvor turistene samler seg.

Men hva med det "virkelige" Thailand? Snakker vi brunt vann, mange blikkskur, og ellers litt sedate omgivelser, eller er større deler et virkelig skue som bør oppleves?

Jeg synes jo selv at Norge stiller i verdensklasse med tanke på vill natur, høye fjell, dype fjorder etc. Vi har nordlys og idylliske Lofoten etc.

Mange land har jo sin greie og personlig har jeg sansen for Sverige også som motorsyklist. Ikke fordi dem slår Norge på naturopplevelser, for det gjør dem ikke, men det er på en måte noe "nytt" og noen ganger er det greit og føle at man er på reise uten at man befinner seg på den andre siden av kloden. :)

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Bjerknez skrev: 23 feb 2023, 06:16 Opplever du Thailand som et "vakkert" land med vill natur etc.?

De fleste av oss har jo hørt mye om Thailand og sett bilder derfra, men det meste av dette er typiske turistbilder fra turiststeder. Jeg tenker da mest på det bildet du poster over her. Tegner dette bildet det typiske Thailand?

Jeg har veldig liten (ingen) kunnskap om Thailand, men har jo hørt det er mye fattigdom der og at de flotte bildene man ofte ser derfra i turistbrosjyrer som oftest trolig er tatt på de flotteste stedene av proffe fotografer hvor turistene samler seg.

Men hva med det "virkelige" Thailand? Snakker vi brunt vann, mange blikkskur, og ellers litt sedate omgivelser, eller er større deler et virkelig skue som bør oppleves?

Jeg synes jo selv at Norge stiller i verdensklasse med tanke på vill natur, høye fjell, dype fjorder etc. Vi har nordlys og idylliske Lofoten etc.
Jeg opplever Thailand som ett vakkert land, men på en litt annen måte enn Norge. Joda elvene er stort sett brune, slik som Mekongelva på bildett. Ikke fordi vannet er så veldig forurenset (jeg ville aldri drukket det) men fordi elveleiet består av gjørme og mudder, ikke som i Norge hvor det er mye stein og dermed klarere vann.
Blikk skur og enkle plankehytter finnes det mye av, men det er klart det vises ikke frem i turistbrosjyrer, eller plastikk Thailand som jeg liker å kalle det. Her i Isan hvor jeg bor er det mye fattigdom, det er nok ingen som sulter for det vokser mat overalt, men folk flest har lite penger og er vant til å klare seg med lite. Jeg jobber som musikklærer på en skole i en liten landsby, mange av barna på denne skolen bor hos besteforeldrene fordi mor og far arbeider andre steder i Thailand, barna ser kanskje sine foreldre ett par ganger i året.
Landskapet i Thailand er varierende fra flate jordbruksarealer til bratte fjell og dype daler skal heller ikke glemme en fantastisk kystlinje. Norge er ett vakkert land men det er jammen Thailand også. Vi planlegger i disse dager en ny tur nordover slik at vi skal få med oss enda mer av dette flotte landet.
Vil man oppleve det ekte Thailand må man ut av turistedene og utforske på egenhånd.
Jeg har skrevet mye om dette på bloggen min. Link finnes i signaturen min

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Så er nytt kjede og drev på plass. Prisen ble som avtalt og Mr Big er klar for nye langturer. Det var deilig å kjøre hjem fra verkstedet uten å høre kjedet som bar seg. Nesten som å få ny sykkel

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Sykkel garasjen min
Pr nå er det tre 2 hjulinger parkert i garasjen min. Dermed har jeg noe for enhver anledning. I dette innlegget presenterer jeg
den som sørger for at jeg kan leve det gode liv uten å bli alt for feit. Det er en TREK fx2 innkjøpt i 2019. Så sant jeg har annlednig brukes denne hver morgen. Jeg har en runde på drøyt 50 km som jeg koser meg med. Alle turene er logget i en app så derfor kan jeg fortelle at denne med sine 29 gear (i disse dager virker bare 3 av dem) snart 42 000 km på veien. Min faste sykkel mekaniker nekter å reparere mer på denne og mener at jeg har brukt den opp... Derfor er det for tiden bare 3 gear igjen på den, de tre tyngste, men det er flatt her så det går helt strålende.
20200628_073034.jpg
Det er aldri langt mellom de lokale motorsykkelverkstedene så en punktering er sjeldent ett stort problem. Det jeg vurdere nå er å beholde ramma og hjulene og bytte resten av sykkelen. En ny tilsvarende sykkel er dyr, siden ramma er like fin så mulig å bytte alt annet. Men det får jeg regne litt mer på. Jeg trives på 2 hjul enten det er bensin eller fett som er drivstoffet. Joda mine 50 km er unnagjort i dag også
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand Mine 2 hjulinger

Legg inn av hansiver »

I går var det treningskameraten min som ble presentert. I dag får jeg ta for meg løsbikkja, altså min 2013 modell Honda PCX 150. Løsbikkja er den blitt siden den brukes av alle i husstanden og også lånes ut til venner ved behov. Denne har tuslet og gått ca 46 000 km og er fortsatt i god form. Den har aldri sviktet og har i løpet av sine 10 år fått nye dekk ett par tre ganger og nytt batteri 2 ganger. Service har den fått med oljeskift hver 4000 km samt tennplugger og andre ting etter Hondas service manual. Den har vært i bakken to ganger, en gang da jeg traff en hund en sen kveld og en gang da stedattera kjørte utfor veien. Jeg har fortsatt en vond skulder pga min velt mens dattera kom unna uten annen enn ett par skrubbsår. Mr PCX har fått noen riper og litt skrammer etter dette men fortsatt er orginalplasten på plass.
Den brukes daglig til turer rundt i landsbyen og til kortere turer utenfor landsbyen. Med toppboks og god plass under setet er det ofte denne jeg tar når jeg skal i butikken. Den er lett å parkere og ypperlig i trange gater med stor trafikk. Med ett bensinforbruk på rundt 0,2 på mila er den heller ikke dyr i drift. Denne skal nok få bli i familien i mange år til.
20190919_163245.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Siden det er fri i dag og Mr Big ikke har rullet på en ukes tid, så får jeg ta han med ut til lunch. Jeg finner noe god Isan mat langs veien og han får en full tank med 95 gasohol.
Sola skinner og det er tørre veier. Hvordan er det i Norge i dag? :lol

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av dypen »

I dag er værutsiktene veldig gode, blir sol fra skyfri himmel slik det ser ut nå :thumleft Når jeg var oppe rett over 05:00 var det - 12˚ men det blir varmere utover dagen, i går var det varmegrader så snøen foran garasjen smelta :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

dypen skrev: 16 mar 2023, 06:42 I dag er værutsiktene veldig gode, blir sol fra skyfri himmel slik det ser ut nå :thumleft Når jeg var oppe rett over 05:00 var det - 12˚ men det blir varmere utover dagen, i går var det varmegrader så snøen foran garasjen smelta :)
Da jeg bodde i Norge og pendlet mellom Hurum og Oslo husker jeg en morgen i mars hvor jeg tok mc til jobb. -10 men ingen snø og tørre veier. Det var kaldt ja, men det gikk og jeg spart bompenger :D

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Turen i går ble på 160 km. Det var sol og godt og varmt, rundt 35 grader. Det er ikke noe problem å kjøre i slik varme, men det er viktig og drikke mye vann, for man svetter mye.
Det ser nå ut som det blir en skikkelig langtur nordover og opp i fjellene, avreise 25 mars og 10 - 14 dager på tur. Vi blir to mc'er hele turen og muligens 3 eller 4 første halvdel.
Må få tatt service (48000km) før turen det må bli på onsdag i neste uke. Får sende Kawasaki en mail om dette i dag, så er det sikkert i orden.

Svar