Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av biker7 »

AJ skrev: 21 feb 2023, 19:34 Min erfaring på mine KTM 1290'er er at Mitas Terra Force-R holder lengst, 14000 km. og mer


Men skal nevnes at jeg aldri har kjørt på Mitas E-07 Enduro Trail, så jeg vet naturligvis ikke hvordan disse fungerer på KTM 1290 SA S.


Jeg satte på E-07+ på min R1250GS en liten stund etter sykkel-kjøp i fjor vår,
etter veldig gode erfaringer med "vanlig" E07 på BMW F800GS.
Har nå etter litt erfaring konkludert med at E07+ er et dekk som passer utmerket på 1250`n til mitt bruk :thumleft
,og det er vel da noe i nærheten 60/40 asfalt/grus tipper jeg..
Men skal nok holde hardt at du i det hele tatt nærmer deg 14000km på E-07+ bakdekket, AJ :roll
Men her har nok gasshånda og kjørestil mye å si da.. For meg holder bakdekket kanskje 5000km. Da synes jeg det er på tide med nytt, spesielt pga. dårligere grep på grusen (kunne nok da kanskje ha tynt det til litt over 6000km på asfalten).
Men som sagt, er nok store forskjeller fra sjåfør til sjåfør (..og kanskje fra sykkel til sykkel også..). For gasshånda kan ha MYE å si.
Jeg har nå totalt ca. 10000km på E-07+ og er på mitt tredje bakdekk..
Framdekket er fortsatt det første (altså gått ca 10000km) ,og tyner det nok litt til og bytter begge litt utpå sesongen.
Har 2 stk. bakdekk og 1 framdekk "på lager", så er klar for sesong :twothumbs: :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

biker7 skrev: 21 feb 2023, 22:37 Men skal nok holde hardt at du i det hele tatt nærmer deg 14000km på E-07+ bakdekket, AJ :roll
Men her har nok gasshånda og kjørestil mye å si da.. For meg holder bakdekket kanskje 5000km. Da synes jeg det er på tide med nytt, spesielt pga. dårligere grep på grusen (kunne nok da kanskje ha tynt det til litt over 6000km på asfalten).
Har ingen erfaring med E-07+ så dette vet jeg derfor ingenting om.
Det jeg fra egen erfaring vet er at Mitas Terra Force-R holder 14K og vel så det på asfaltkjøring i kombinasjon med gruskjøring, som er uunngåelig her jeg bor :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Snacksiago
Innlegg: 1
Registrert: 22 feb 2023, 11:03
Motorsykkelen din: Ducati 899 Panigale, GSX-R600 2008

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Snacksiago »

Hei!
Ønsker noen meninger om hvilke dekk jeg skal gå for under min (noe) planlagte europatur i sommer.
Veldig grove trekk om reisen: Kjører fra vestland til sørlandet - danmark - tyskland, tog til Østerrike, kjøre Sveits - Italia - Frankrike og evt Spania eller opp og hjem. Estimert 7-10 000 km (veldig grovt regnet).
Per i dag står det relativt nye Metzler M9RR på (899 Panigale på BST karbon felger) som passer min kjørestil veldig fint, gode dekk som jeg har veldg god erfaring med.
Kjørestilen min ville jeg beskrevet som "semi-aggressiv" sportslig :scratch, da tidvis noe roligere i ukjent farvann.
Har et sett med flunka nytt Racetec RR K2 stående, som jeg vurderer å hive på.
Noen tanker om valget? Kan K2 bli for sticky for veibruk? Ikke kunne nå/holde/overstige optimal temp?
Har dere noen erfaring med noen av valgene?
Setter pris på innspill! :twothumbs:
- Santi

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Ville gått for M9RR foran Racetec, M9RR er vel mer enn sticky nok for veien og kanskje mer sticky enn Racetec på litt kaldere og enda verre, våtere, forhold. Kan være kjølig i Alpene, fort ned mot null på høye pass.

Ellers må jeg si at imponert over Michelin Road dekk fikk anbefalt her inne. Mange vil påstå min kjørestil er semi-aggresiv men skal jammen kjøre fort før merker at dårligere grep enn sporstdekk og de gir veldig god tilbakemelding når nærmere seg grensen og da tør man pushe litt mer. Og fantastiske når kaldt og vått.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »


Snacksiago skrev:Hei!
Ønsker noen meninger om hvilke dekk jeg skal gå for under min (noe) planlagte europatur i sommer.
Har dere noen erfaring med noen av valgene?
Setter pris på innspill! :twothumbs:
- Santi
Ikke svar, men spørsmål...

Manglende svar, ja ganske enkelt fordi den type sykkel er litt fjern for meg.

Men europatur, det høres mer ut som i min løype. Har du tenkt å starte tidlig i sommer?

Og for å bekrefte, tidligere nevnt kan være kjølig på toppen, det snudde på Stelvio i august da jeg var der i 21

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

Når vi no snakke om dekk så har Kjellv, akkurat ordna dekk til 2 vanskelige sykler..en CBX og en MADURA 1300..
Vanskelige å finne, og prisen var best hos Kjellv.Bilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av biker7 »

AJ skrev: 22 feb 2023, 00:16 Har ingen erfaring med E-07+ så dette vet jeg derfor ingenting om.
Det jeg fra egen erfaring vet er at Mitas Terra Force-R holder 14K og vel så det på asfaltkjøring i kombinasjon med gruskjøring, som er uunngåelig her jeg bor :) .

Selv om E07+ kalles et 60/40- dekk (asfalt/grus) på Mitas sine egne nettsider, så har jo dette dekket forholdsvis grove "knaster",
og da er det vel kanskje naturlig at det slites en del fortere en mere asfaltorienterte dekk :-k

Og når det da i tillegg blir montert på momentsterke 12-1300kubikkere og kanskje gasshånda blir brukt litt "aktivt" innimellom,
så påvirker nok dette ihvertfall bakdekkets levetid en god del. Men selv om litt kort levetid, så er jeg storfornøyd med egenskaper
både på grus, lett "off-road" og asfalt. Derfor har jeg fortsatt å bruke Mitas E-07+ på 1250`n min (R1250GS HP) :thumleft
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Geiroe »

Er det noen som har synspunkter på type dekk!
Jeg skal ha nye dekk 110/80x18 og 150/70x17.
Michelin Pilot Road 3 er eneste mulighet på 110/70x18 og kan leveres PR 5 til 150/70x17.
Metzler Roadtec Z8 Interact kan leveres til 110/80x18 og 150/70x17. Det står vel mellom disse to, prisen blir omtrent det samme, drøye fire tusen for begge.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

siste pilot road dekket jeg hadde begynte ganske raskt å trappe-av de 2 tror jeg at jeg hadde gått for Metzler-men begge er litt eldre utgaver så jeg vet ikke om det har kommet nyere/bedre i forhjuls dim din. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Lurer forøvrig om jeg skulle testet et sett med skikkelig grovt på FTR`n når jeg skal bytte...men mulig veldig kort levetid.
https://www.mitas-moto.com/en/products/ ... -10-enduro
Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 08 mar 2023, 16:57 Lurer forøvrig om jeg skulle testet et sett med skikkelig grovt på FTR`n når jeg skal bytte...men mulig veldig kort levetid.
https://www.mitas-moto.com/en/products/ ... -10-enduro
Bilde
Høres litt overkill ut for en FTR?

Hadde denne på Superenduroen og holdt da ikke så verst.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

rolf-arne skrev: 22 feb 2023, 13:36 Når vi no snakke om dekk så har Kjellv, akkurat ordna dekk til 2 vanskelige sykler..en CBX og en MADURA 1300..
Vanskelige å finne, og prisen var best hos Kjellv.Bilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Takk for god tilbakemelding, det var hyggelig :thumleft
Ja disse dekkene er ikke hyllevare over alt, og helt korrekt dimensjon på framdekket til zukien var ikke å oppdrive. Men opp ett hakk på bredde og ned et hakk på høyde gjør nok ikke store utslag for speedometerwiren. Men det var en hyggelig utfordring, og kjekt å få løst den.

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

pingvin skrev: 08 mar 2023, 17:23
mekkern skrev: 08 mar 2023, 16:57 Lurer forøvrig om jeg skulle testet et sett med skikkelig grovt på FTR`n når jeg skal bytte...men mulig veldig kort levetid.
https://www.mitas-moto.com/en/products/ ... -10-enduro
g]
Høres litt overkill ut for en FTR?

Hadde denne på Superenduroen og holdt da ikke så verst.
Njaa.. Har en avveining på den, siden ABS`n funker så bra på grus/offroad-og tracktioncontrollen henger sammen med abs`n så kan jeg ikke deaktivere bare en av de og tracktioncontrollen gjør at jeg ikke får den aksen jeg vil ha på grus/gugge/sand.
Så da er "bedre" dekk en option for å få bedre aks OG beholde ABS.
Eller at jeg deaktiverer og får bedre brems på grusen med grøvre forhjul og "grussprut" fra bakhjulet. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wDYOHTgB6sc
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 08 mar 2023, 23:27 Njaa.. Har en avveining på den, siden ABS`n funker så bra på grus/offroad-og tracktioncontrollen henger sammen med abs`n så kan jeg ikke deaktivere bare en av de og tracktioncontrollen gjør at jeg ikke får den aksen jeg vil ha på grus/gugge/sand.
Så da er "bedre" dekk en option for å få bedre aks OG beholde ABS.
Eller at jeg deaktiverer og får bedre brems på grusen med grøvre forhjul og "grussprut" fra bakhjulet. ;)
OK, skjønner. Men E10 er ikke spesielt bra på asfalt så om du ikke skal kjøre primært grus så ofrer du kanskje litt væl mye?

Et alternativ er Anakee Wild som ser ut som sto på FTRen i videoen, heller ikke noe gatedekk men bedre enn E10. Hadde på 690en og jammen ikke langt unna 10/90 offroad samtidig som helt OK på veien.

Eller Pirelli Scorpion Rally STR (finnes en ikke-STR også men mer som Anakee Wild) som har på Scrambleren, mer 70/30 dekk men funker veldig bra på grus (og asfalt). Gjorde litt testing på grus med disse dekkene og mapping på Road (er Offroad mapping også) på Scrambleren og ble egentlig litt imponert. Stoppet fort og helt udramatisk ved nødbrems og dro avgårde helt uten hjulspinn fra stillestående og full gass som om var asfalt. Funker selvfølgelig dårlig om en vil ligge sidelangs og drifte gjennom svingene og ABS også på bakhjulet. Men vet jo ikke om ville vært det samme på FTRen og grus er ikke grus så om løst, f.eks. i sand, nok vil jo E10 være bedre, ja.

Hva har du nå for dekk?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 205
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av hansiver »

Geiroe skrev: 08 mar 2023, 11:58 Er det noen som har synspunkter på type dekk!
Jeg skal ha nye dekk 110/80x18 og 150/70x17.
Michelin Pilot Road 3 er eneste mulighet på 110/70x18 og kan leveres PR 5 til 150/70x17.
Metzler Roadtec Z8 Interact kan leveres til 110/80x18 og 150/70x17. Det står vel mellom disse to, prisen blir omtrent det samme, drøye fire tusen for begge.
I min Norgeskarriere på mc prøvde jeg mange typer dekk. Men kom den gangen fram til at Meztler roadtec var det beste dekket i forhold pris/kjørelengde. Jeg hadde kun gode erfaringer med disse. Både på min 800vfr og 700 Deuville

Svar