Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
raster
Innlegg: 134
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av raster »

Fint om Guzzi får opp kvaliteten på syklene sine. De har allerede lagd flere både stilige og gode sykler i mange år og har en trofast tilhenger skare. Skal ikke nevne mine egne erfaringer med en V11 sport jeg hadde et turbulent forhold til.. Hva gjør at en sykkel som BMW GS får slik popularitet? Det er mange andre merker som burde kunne konkurrere. Jeg tror at det har mye med kjøpegruppa å gjøre som den appellerer til. Hvis flertallet av mc ister var i 20-30 års alderen ville det sett helt annerledes ut er min teori:)godt voksne er ofte mer konservative?
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av AJ »

raster skrev: 09 mar 2023, 20:16 godt voksne er ofte mer konservative?
og konforme, kanskje ;) ?
Nordmenn er jo rimelig godt kjent for å være det... :roll
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av FredrikE24 »

GS/GSA er ikke et særnorsk fenomen

Jeg tenker det skal godt gjøres å få en BMW-kjøper til å gå til MotoGuzzi uansett modell. De som først velger BMW, fortsetter som regel med det.

Ellers kan jo MotoGuzzi kjøre litt hardere på å bygge et image. Hvorfor skal man kjøpe Guzzi liksom? Mye er gjort når man får oppmerksomheten fra nye kjøpere/kundegrupper.

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av lazyboy »

Personlig tror jeg ikke Guzzi kommer på Bmw nivå noengang. Muligens kommer noen enkeltmodeller som selger i greit antall .
Tror til og med Kina går forbi på sikt.
Med erfaring fra bilbransjen og noe mc så er det vel på forhandlernett/ importører og deletilgang /leveringstider det vil skorte på igjen.
Frem til nå har vel Italiensk med få unntak slitt med og få swung over dette. Og som kjent Evig eies kun et dårlig rykte.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 mar 2023, 22:22 GS/GSA er ikke et særnorsk fenomen

Jeg tenker det skal godt gjøres å få en BMW-kjøper til å gå til MotoGuzzi uansett modell. De som først velger BMW, fortsetter som regel med det.

Ellers kan jo MotoGuzzi kjøre litt hardere på å bygge et image. Hvorfor skal man kjøpe Guzzi liksom? Mye er gjort når man får oppmerksomheten fra nye kjøpere/kundegrupper.
Helt enig.

Derimot hjelper det lite hvor bra sykkelen er når det ikke finnes noen forhandlere eller noe nettberk rundt. Er vel ingen som bor i Trondheim som hadde kjøpt en Moto Guzzi om den eneste forhandleren med verksted lå i Kristiansand.

Så sant man da ikke er en gammel svoren fan av Moto Guzzi og trosser dette. Men det snevrer inn potensielle kunder en god del.

Jeg tror heller ikke Moto Guzzi vil komme opp på BMW nivå. Det vil i såfall kreve en investor som uforbeholden spytter inn enorme summer for å i hovedsak bygge ut dorhandlernettverket. Å i så tillfelle kommer nok lille Norge langt ned på listen hvis volum er prioritert.

Moto Guzzi er slik jeg ser det intet annet enn et gammelt og sært merke. Dem har trolig en eller to ting som overgår BMW (uten at jeg vet det), men skal man slå BMW så må man liksom ha den totale pakka og der tror jeg ikke dem en gang er i nærheten.

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av greina »

raster skrev: 09 mar 2023, 20:16 Fint om Guzzi får opp kvaliteten på syklene sine. De har allerede lagd flere både stilige og gode sykler i mange år og har en trofast tilhenger skare. Skal ikke nevne mine egne erfaringer med en V11 sport jeg hadde et turbulent forhold til.. Hva gjør at en sykkel som BMW GS får slik popularitet? Det er mange andre merker som burde kunne konkurrere. Jeg tror at det har mye med kjøpegruppa å gjøre som den appellerer til. Hvis flertallet av mc ister var i 20-30 års alderen ville det sett helt annerledes ut er min teori:)godt voksne er ofte mer konservative?
Italienerne er flinke på design, men ikke like flinke på mekanikk som tyskere og japanere. I tillegg til at delelogistikk og tilgang til merkeverksted ikke er like god som på de andre . I bilverdenen er jo italienske merker ofte for spesielt interreserte og det samme gjelder antagelig for mc. Men jeg har aldri hatt hverken bil eller mc fra Italia så jeg er kanskje forutinntatt.

Jeg tror italienerne er fornøyd med å ikke være på toppen av pallen, da får de tid til å drikke litt vin også :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg forbinder heller ikke Ferarri og Ducati med kvalitet, selv om vertfall Ferarri er guttedrømmen for mange. Men design er dem gode på. Dem legger mye flid i detaljer, fargevalg og tekniske løsninger virler det som. Men selve kvaliteten er jeg dog usikker på. Har en litt dårlig magefølelse der.

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av olela »

Moto Guzzi er ett av få merker som jeg virkelig syntes er interessante. Når jeg tenker meg om er det vel nesten kun italienske merker jeg følger med på. BMW, KTM, Honda, Triumph etc ser man "overalt", men det er noe spesielt med de mer "sære" merkene syntes jeg. Så på en måte unner jeg Moto Guzzi all den suksessen de kan få, men samtidig håper jeg ikke det blir ett merke for massene. Da mister de noe av sjarmen som jeg liker. Jeg er kanskje litt unormal der, men syntes sært er gøy :)
Har trålet en del Guzzi forum rundt om, og det med kvaliteten har jeg ikke noe inntrykk av er noe problem. Det har vært noen problemer med sensorer og mapping som det har vært klaget på, men det er omtrent det. Dette skal også ha blitt utbedret fra fabrikk på nye utgaver. I USA ser jeg de klager på leveringstider på deler, men har ikke inntrykk av at det samme problemet gjelder i Europa. Guzzi går jo for å være ganske enkle mekanisk, så det er ikke så mye som kan gå galt, og de er lett å skru på selv.
Det er sikkert merker som er bedre på kvalitet, men for min del er det viktigere at sykkelen vekker de rette følelsene for meg mtp lyd, vibrasjoner, utseende etc, og der krysser de av de flere bokser enn de fleste andre merker.

Nevnte sært over her, og kom til å tenke på noen som kollegaer. De var en gjeng fra jobb som dro til India og kjørte, de fleste tok med seg Royal Enfield hjem. Han ene jeg jeg jobber med har en som trimmet til nesten 50hk, det er gøy. En annen kjøpte med seg en Royal Enfield diesel! Det er sært det, men veldig gøy ;)

Svar